Stotteren Suzuki T500

rls_77

Rookie
12 apr 2017
7
1
Hallo,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Suzuki t500 uit 1974.

Zoals je misschien wel ziet is de motor niet helemaal origineel meer, zo zit er een voorvork in van een gt500. De originele heb ik er bij en gaat in de toekomst waarschijnlijk wel weer gemonteerd worden.

Maar eerst moet de Suzuki goed rijden en dat wil me nog niet echt lukken. De Suzuki stottert namelijk tussen de 3000 en 4000 toeren. Ik heb het volgende al gedaan maar helpen doet het niet echt.
  • nieuwe contactpunten
  • nieuwe bougies
  • nieuw luchtfilter
  • carburateurs schoongemaakt
  • ontsteking afgesteld
  • carburateurs afgesteld

De motor start met 1 a 2 keer trappen (ook als deze warm is) en loopt goed stationair. De motor trekt ook goed door (ook door het 'probleem' gebied) en is ook vrij rap.
Als je blijft rijden tussen de 3000 en 4000 toeren hoor je ook onregelmatig tikken alsof de motor pingelt. Als je in dit toeren gebied blijft rijden gaat de motor bokken, geef je gas dan is het gelijk weg.

De motor rookt alleen na het starten en wanneer warm dan rookt de motor niet meer. De bougie vonkt goed en lijkt mij qua kleur ook in orde.

Heeft iemand een tip of heb ik iets over het hoofd gezien?

full
 
Hoi, mooie motor

wat bedoel je met ontsteking afgesteld?
heb je dan die gap goed gezet, of heb je de ontstekingsplaat gedraaid?
het kan zijn dat ie te laat staat afgesteld

of dat je carburateur niet goed is afgesteld
hoe lang blijft ie "vrij rap" lopen bij volledig opentrekken? misschien dat ie voor korte periodes genoeg benzine krijgt maar daarna te weinig / niet consistent genoeg

of dat ie gewoon van nature niet zo lekker in 4000-5000 blijft lopen?

succes
 
he leuke motor! Honda kleuren?
Ik heb de hele ontstekingzooi vervangen door powerdynamo en heb geen problemen die jij beschrijft.

kunnen de sproeiers zijn of wellicht de naaldhoogte? daar kun je wellicht nog iets mee spelen.

de vork die je nu hebt is veel beter dan die van de T500. binnenwerk is anders en de vork is iets dikker.

leuk weer een t500!!!
 
Stotteren in een bepaald (midden) toerengebied is vaak fijnafstelling van de carb's.

Ik gok dat je de sproeiernaald iets omhoog moet gooien, hij loopt iets rijker dan.

Gewoon even wat proberen, schrijf wel alles op wat je doet of hoe het nu staat, als je er alsnog niet uitkomt kan je altijd eenvoudig terug naar hoe het nu is.
Maar het klinkt als fijnafstelling en soms kan dat erg lastig zijn om goed te krijgen.
Weet zeker dat je luchtfilters schoon zijn en de ontsteking helemaal juist is afgesteld en dus ook getimed, vergeet ook de vlotternivo's niet

Wel een gaaf ding hoor !
 
Bedankt voor de complimenten en de tips. :t

Ik heb eerst de 'gap' van de punten afgesteld door deze op het wijdst te zetten en daarna met een voelmaat op maat te zetten. Vervolgend heb ik de punten verder afgesteld door met een micrometer (klokje) de zuiger 3.41mm voor tdc te zetten en dan de punten weer met de voelmaat af te stellen.
Dit is zoals de manual het voorschrijft maar ik hoop dat ik dit allemaal goed gedaan heb.

Vervangen voor elektronisch heb ik wel over nagedacht, misschien iets voor in de toekomst. Eerst moet hij redelijk goed rijden.

De motor trekt van begin tot einde perfect, dan merk je niets van stotteren oid. Pas als je een snelheid rijd gaat hij stotteren/bokken in dat bepaalde toeren gebied.

Ik heb de naald wel een standje laten zakken dat maakte het niet beter. Het stotteren gebeurd dan wel eerder lijkt het vanaf de 2500 toeren ongeveer.

Ik zal de naald een standje hoger dan standaard zetten, ben benieuwd wat er dan gebeurd.

Goeie tip het opschrijven dat ga ik zeker doen.
 
Volgens mij begrijp je niet helemaal hoe je een ouderwetse contactpunten ontsteking moet afstellen.

De contactpunten moet je zo afstellen dat als de puntjes maximaal open gedrukt worden door het nokje dat er een voelermaatje van 0,35mm net klemvast tussen past. Als je dit goed hebt afgesteld dan ga je vervolgens mbv de grondplaat de voorontsteking af stellen door deze net zo lang te verdraaien dat de contactpuntjes net maar dan ook net open gaan. Dit kun je doen met een proeflampje of heel ouderwets met een stukje vloeipapier van een shaggie tussen de puntjes te doen en vervolgens de grondplaat zo te draaien dat je het vloeipapiertje er net tussen uit kan trekken.
Dit zal dan zo te lezen moeten gebeuren bij 3,4mm voor tdc. Wel de goede draairichting aan houden want ander wordt het 3,4mm after tdc.
 
Misschien is er sprake van viertakten van de motor? Dat komt vaak voor bij lichte belasting.
 
Mijn T500 liep heel lang op 1 cilinder. Pas bij een 3500 toeren of zo kwam cilinder 2 er bij. Elektronische ontsteking loste niets op. Nu bleek dat er een breukje in de bedrading zat, die van de ontsteking afkwamen, zo een dikke draad aan de onderzijde van je ontstekingsplaat. Nadat die vervangen was, loopt de T500 weer zoals het hoort.
 
Volgens mij begrijp je niet helemaal hoe je een ouderwetse contactpunten ontsteking moet afstellen.

De contactpunten moet je zo afstellen dat als de puntjes maximaal open gedrukt worden door het nokje dat er een voelermaatje van 0,35mm net klemvast tussen past. Als je dit goed hebt afgesteld dan ga je vervolgens mbv de grondplaat de voorontsteking af stellen door deze net zo lang te verdraaien dat de contactpuntjes net maar dan ook net open gaan. Dit kun je doen met een proeflampje of heel ouderwets met een stukje vloeipapier van een shaggie tussen de puntjes te doen en vervolgens de grondplaat zo te draaien dat je het vloeipapiertje er net tussen uit kan trekken.
Dit zal dan zo te lezen moeten gebeuren bij 3,4mm voor tdc. Wel de goede draairichting aan houden want ander wordt het 3,4mm after tdc.

Zoals hij het doet is het ook goed gebeurd.
Hij geeft ook aan dat hij goed start, en goed doortrekt, een slechte afstelling van de ontsteking geeft of ellende met starten, of ellende hoog in de toeren, of allebei. Hij geeft aan de motor vlot doortrekt, ook hoog in de toeren. Dan zit het met de afstelling van de ontsteking wel goed.

Een timinglight heeft trouwens mij voorkeur, maar ik weet niet of zo'n Soes merktekens heeft op het vliegwiel en blok.

Het is trouwens wel goed dat je al wat geprobeerd hebt met het naaldje, als het juist slechter werd, probeer je nu gewoon juist het andere... :)

Tis vaak een kwestie van wat dingen proberen.

Let wel, als de naald op zijn hoogste stand staat en het probleem blijft (is iets minder geworden, maar nog wel aanwezig) , dan moet de hoofdsproeier een maatje groter.
Gokkend dat hier Mikuni carbs onder zitten, Mikuni gaat naar mijn weten altijd per 5 hondersten 0.05 hoger. Dus als er nu 115 in zit, ga je naar 120.

Als je niet zo bekend of vertrouwd bent met afstellen zou ik dit laten doen door een Soes 2takt specialist.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de gasnaald een standje hoger als standaard gezet en ik moet zeggen de motor stottert minder, het is nog niet helemaal weg maar redelijk rijdbaar.
Toch nog even de gasnaald op de hoogste stand gezet maar dan stottert de motor ook maar dan op een andere manier voornamelijk bij lagere toeren. Hij krijgt dan merkbaar te veel benzine.

De ontsteking toch ook nog maar gecontroleerd en dit keer met een multimeter(idee lampje). Alles stond goed. Ik zal voor de zekerheid de ontsteking ook nog met een timing lamp controleren. De Suzuki heeft per contactpunt een grondplaat en niet een zoals bijvoorbeeld bij een honda cb een grote waar beide punten opzitten.

Viertakten daar lijkt het inderdaad op, wat kan ik daar aan doen? Ook het tikkende geluid wat hij dan maakt vind ik vreemd.

Het zijn inderdaad mikuni carburateurs de hoofdsproeier is standaard 150 en deze zit er ook in.
 
Tikkende geluid is wel vreemd, ik kan het niet beoordelen maar is het geen pingelen ? Dan staat de ontsteking te vroeg.
Over het algemeen loopt een 2takt gewoon iets rauwer als een 4takt, ik zou me er niet al te druk over maken. Carburateurtjes nu met rust laten, hooguit misschien nog proberen om de ontsteking iets later te zetten. Als dat niets opleverd de boel terug zetten en lekker gaan rijden.
 
Wat cbf zegt,helemaal goed krijg je een T500 niet,bokken hoort erbij rond
een bepaald toerengebied,dat komt door de timing van de spoelpoorten in combinatie
met de zware krukas en grote zuigers.Ook hadden ze in die tijd nog geen powervalves en
echt goede carbs en ontsteking.
 
De Suzuki is mijn eerste 2 takt motor dus ik heb nog wel wat te leren. Het rijd iig anders dan mijn brommer vroeger en zeker anders dan mijn andere motoren.

Voor nu laat ik het zo het rijd iig beter dan voorheen. Zeker als het geen kwaad kan. Misschien dat ik nog wat met de ontsteking ga proberen maar eerst lekker rijden.

In de toekomst wil ik de Suzuki gaan restaureren maar dan moeten er eerst wat andere projecten af.
 
Laatst bewerkt:
zou zo zeggen kom naar de Suzuki treffen O-)

Kun je redelijk wat ervaring opdoen, dom lullen, en gelijk gestemden ontmoeten :Y

O ja, en er zijn ook Suzuki's :X

even inschrijven op de Suzuki t en gt club....
 
Beste mensen,

sorry dat ik ff inbreek, ik zit normaal op het Ducati Monster forum.
Echter ik kan het niet nalaten even mee te denken.


Mijn allereerste motor was een tweetakt, maar dat is inmiddels 40 jaar geleden :Z
Ik kan mij herinneren dat die motor ook af en toe sputterde. Toen bleek later dat de condensator bij de contactpunten kapot was. Dat ding heb ik vernieuwd en daarmee was het probleem opgelost :]

Je kunt het zo vaststellen: bij draaiende motor vonken tussen de contactpunten. De contactpunten branden daarbij in. De condensator is er juist voor om dat inbranden tegen te gaan.

Evt. vonken tussen contactpunten trekken energie weg bij de bougies: die presteren vervolgens met een minder krachtige vonk met als resultaat het iets inhouden/stotteren.

Als ik je verhaal goed lees, neig ik toch ook eerder naar "viertakten", maar voor een maar Euro kun je de condensator(s?) uitsluiten door deze te vernieuwen.
 
De condensatoren heb ik inderdaad nog niet vervangen, wel aan gedacht. Maar omdat de punten niet vonken als de motor loopt ben ik er vanuit gegaan dat ze nog goed zijn.
Maar inderdaad voor een paar euro is dat ook weer uitgesloten.

Bedankt voor het meedenken
 
hallo allemaal.. de topic is al meer dan 90dagen oud, maar ik heb hetzelfde probleem.. na 45 jaar in bezit te hebben een tikkend geluid in de cilinders als de motor warm is, ik dacht na 45000km revisie van de zuigers is nodig. dit gedaan, laten honen met overmaat maar heeft geen gewenst resultaat. echter is nu hetzelfde bij mijn motor aan de hand.. tikken / pingelen in de cilinders, en ook bij ca 4000 toeren tot 6000 een soort van dood stuk. behalve als je volgas trekt dan komt hij wel weer.

Rookie, ik ben echt benieuwd of het probleem is opgelost en wat de oorzaak is geweest..
vriendelijke groetjes ook een t500 liefhebber
 

Bijlagen

  • IMG-20191111-WA0012.jpg
    IMG-20191111-WA0012.jpg
    195,2 KB · Weergaven: 17
Terug
Bovenaan Onderaan