Stotteren Suzuki T500

hallo allemaal.. de topic is al meer dan 90dagen oud, maar ik heb hetzelfde probleem.. na 45 jaar in bezit te hebben een tikkend geluid in de cilinders als de motor warm is, ik dacht na 45000km revisie van de zuigers is nodig. dit gedaan, laten honen met overmaat maar heeft geen gewenst resultaat. echter is nu hetzelfde bij mijn motor aan de hand.. tikken / pingelen in de cilinders, en ook bij ca 4000 toeren tot 6000 een soort van dood stuk. behalve als je volgas trekt dan komt hij wel weer.

Rookie, ik ben echt benieuwd of het probleem is opgelost en wat de oorzaak is geweest..
vriendelijke groetjes ook een t500 liefhebber

Welke benzine tank je?
 
Zoals in het oude deel als gezegd hoort dit bij de T500.
Daddy heeft het over benzine, altijd 98 peut tanken!
 
Zoals in het oude deel als gezegd hoort dit bij de T500.
Daddy heeft het over benzine, altijd 98 peut tanken!
Ja maar wel de juiste 98 ,dus niet die van bv de Total daar zit Ethanol in,die van oa
BP,Esso,Shell Vpower zijn wel zonder Ethanol.
2 takten hebben altijd wel ergens in het middengebied een dip in het vermogen,maar
die mag niet zo erg zijn dat een groot deel van het vermogen wegvalt,dan heb je ergens
een probleem,als je al 98 gebruikt en de motor pingelt nog dan moet je de ontsteking anders afstellen.
 
Laatst bewerkt:
diverse soorten benzine geprobeerd, hij loopt het beste op de duurste benzine van shell 1,98euro per ltr maar het probleem blijft. het moet ergens anders aan liggen.. naald van de carburateurs op verschillende standen geprobeerd,koudere bougies, onsteking tijdstip nagezien, nw condensatoren.. en hij loopt verder wel goed,maar ben zo voorzichtig en bang dat er een gat in de zuiger brand dus niet vol gas rijden..
zit nog te denken.. wat als.. stel dat de middelste keerring van de krukas lekt. maar een revisie hiervan is erg ingrijpend en duur..
graag hoor ik nog tips..
en hoe bepaal je dat de krukas keerring lekt.. hmmm..
 
Zou eerst maar eens de compressie testen.
Overigens zijn deze motoren niet echt een voorbeeld van soepelheid,een twin met grote zuigers
zal altijd wel bokken bij lagere toeren,zeker als je dan in hogere versnellingen rijd,
zorg er wel voor dat de carbs goed gelijk staan en niet 1 eerst omhoog gaat.
Kijk maar eens naar deze,
 
Laatst bewerkt:
jeah.. zo wil ik ook straks weer toeren..hetzelfde geluid..mooi man
er zitten net 2 nieuwe overmaat zuigers in en laten honen. compressie is ok en het probleem was voor de revisie ook aanwezig.
 
Wat je nog zou kunnen doen is verse bougies er in en kijken hoe de verbranding is aan de hand van
de kleur van de isolator,en dan met name in het toerengebied rijden waar het probleem zit,en zoals ik al
eerder aangaf zorg er voor dat de carbs tegelijkertijd omhoog gaan.
Of de motor een keer op een Dynojetbank zetten.
 
Het luchtfilter en de binnendempers van de uitlaten zijn schoon? Versleten krukaskeerringen zijn ook te volgen door het regelmatig controles van de versnellingsbak olie. Laag niveau in combinatie met roken, zoals door THS al genoemd. Je mengsel is niet optimaal bij deellast, of je onstekingssysteem is ontregeld. Hoe oud is dat spul? Je voorontsteking is kennelijk wel in orde, maar is bij deellast te vroeg, gezien het pingelen. Wat gebeurt er als je de voorontsteking een tikkie later zet?
 
Zijn de contactpunten wel eens vervangen,zo ja door originele of imitatie punten?
 
Verhalen gaan dat enkel NOS contact punten goed van kwaliteit zijn. Nieuw geproduceerde OEM of imitatie contactpunten, beide minder qua levensduur en betrouwbaarheid.
 
veel reacties ..ik kan er wel wat mee, en ga het verder onderzoeken.
beide cilinders roken evenveel ,ook loopt hij netjes bij lage toeren of volgas , geen olie verlies uit versnellings bak orginele contactpuntjes en condensatoren onlangs vervangen.. op advies nu koudere bougies besteld.. dempers er uit gehaald om schoon te maken.. geen noemenswaardige afzetting gevonden. zal ook nieuwe benzine er in doen.is nu ook al weer een dik half jaar oud.
ook de naalden van de carburateurs eens een tandje hoger zetten.. helaas is het orginele luchtfilter uit elkaar gevallen en kan geen nieuwe vinden. dus afzuiger filterdoek er omheen gewikkeld- ik ga er mee bezig en laat het weten..
 
Dat luchtfilter kan ook de oorzaak zijn,te veel lucht daardoor een te arm mengsel.
Is het een papier of dubbel schuimfilter?Papier is nog wel te vinden maar worden achterlijke prijzen voor gevraagd,
schuimfilters zijn nog nieuw te krijgen en zijn een stuk goedkoper,als je nog een oud model papierfilter heb
is die misschien te vervangen door de GT schuimfilters,maar dat zou je aan Marcel van classic Suzuki parts
kunnen vragen,
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de vele tips gelezen maar volgens mij de belangrijkste er niet bij gezien :N De pilot airscrews. Deze staan denk ik teveel uitgedraaid en dan loopt hij te schraal al denk jij dat hij mooi loopt. De naam is een beetje misleidend maar deze regelen tot ongeveer 35% van de schuifhoogte de juiste hoeveelheid brandstof waarna de hoofdnaald dit overneemt. Als de pilot airscrew's te arm staan (in is rijker) kun je wisselen met hoogte van de naalden wat je wil maar je krijgt nimmer het goede resultaat. Terug naar het begin= naalden op standaard hoogte en dan de pilot airscrew's helemaal indraaien en volgens de service manuel de hoeveelheid uitdraaien. Er van uitgaande dat de carb's niet nieuw zijn en hier en daar misschien een beetje valse/illegale lucht toe laten, hierna een 1/4- slag weer indraaien om te zien of het stotteren minder is geworden. Als dit het resultaat is zit je op de goede weg m.b.t. de afstelling van de carburateurs. M.b.t. de stationair schroeven, als hij ongeveer 1200 toeren loopt kun je heel goed met de rug van je handen de kracht voelen die uit de uitlaten komt en kan je met de st.schroeven hoger/lager draaien het verschil grotendeels weg stellen.
B.t.w. het in hoogte verstellen van de gasnaalden wordt hoofdzakelijk gedaan als er moet worden aangepast bij/met expansie uitlaten. Normaal gesproken niet bij originele uitlaten. Vandaar mijn vermoeden m.b.t. de pilot airscrew's want als je het gas verder opentrekt en dan de hoofdnaalden wel voldoende brandstof doorlaten, is het probleem van stotteren weg toch ?

Succ6
 
Ik heb de vele tips gelezen maar volgens mij de belangrijkste er niet bij gezien :N De pilot airscrews. Deze staan denk ik teveel uitgedraaid en dan loopt hij te schraal al denk jij dat hij mooi loopt. De naam is een beetje misleidend maar deze regelen tot ongeveer 35% van de schuifhoogte de juiste hoeveelheid brandstof waarna de hoofdnaald dit overneemt. Als de pilot airscrew's te arm staan (in is rijker) kun je wisselen met hoogte van de naalden wat je wil maar je krijgt nimmer het goede resultaat. Terug naar het begin= naalden op standaard hoogte en dan de pilot airscrew's helemaal indraaien en volgens de service manuel de hoeveelheid uitdraaien. Er van uitgaande dat de carb's niet nieuw zijn en hier en daar misschien een beetje valse/illegale lucht toe laten, hierna een 1/4- slag weer indraaien om te zien of het stotteren minder is geworden. Als dit het resultaat is zit je op de goede weg m.b.t. de afstelling van de carburateurs. M.b.t. de stationair schroeven, als hij ongeveer 1200 toeren loopt kun je heel goed met de rug van je handen de kracht voelen die uit de uitlaten komt en kan je met de st.schroeven hoger/lager draaien het verschil grotendeels weg stellen.
B.t.w. het in hoogte verstellen van de gasnaalden wordt hoofdzakelijk gedaan als er moet worden aangepast bij/met expansie uitlaten. Normaal gesproken niet bij originele uitlaten. Vandaar mijn vermoeden m.b.t. de pilot airscrew's want als je het gas verder opentrekt en dan de hoofdnaalden wel voldoende brandstof doorlaten, is het probleem van stotteren weg toch ?

Succ6
Je verhaal volg ik wel, maar stotteren betekent toch juist dat hij te rijk staat? Als het veel te rijk staat gaat ie ook 4takten dan is het helemaal bont gemaakt.
 
Je verhaal volg ik wel, maar stotteren betekent toch juist dat hij te rijk staat? Als het veel te rijk staat gaat ie ook 4takten dan is het helemaal bont gemaakt.
niet meer naar filmpkes van Lance kijken, is van het nivo voor 5-jarigen. als je naar zijn andere filmpkes kijkt zie je dat het een muziekman is, geen technieker/motorfreak. niet alles geloven wat op het net staat
iedere 2-takt gaat "four foul-stroken" als hij op lagere toeren niet meer verder accelereert, ook de perfect afgestelde.
 
Ja de enige juiste manier om met een 2takt te rijden is hoog in toeren,
dan voelen ze zich het lekkerst,bij veel laag in toeren rijden vervuilen ze inwendig ,dus schoonbranden die hap :Y
Oliepompjes uit die tijd staan ook veel te rijk afgesteld voor moderne 2 takt olie.
 
Je verhaal volg ik wel, maar stotteren betekent toch juist dat hij te rijk staat? Als het veel te rijk staat gaat ie ook 4takten dan is het helemaal bont gemaakt.
Dat hoeft niet, hij kan ook stotteren bij een te arm mengsel, hij komt dan brandstof te kort in een bepaald toeren gebied. Als het volgens jouw gevoel te rijk staat kan je beginnen met de pilot airscrew's een 1/4 slag uit te draaien. Dan zal je merken dat hij stationair ook hoger in toeren gaat lopen en moet je de stelschroeven van de stationair afstelling iets uit draaien. Zijn trouwens de naaldbuizen tijdens het schoonmaken van de carburateurs los geweest ? Hierin zitten minuscule gaatjes die erg snel verstoppen met/door de moderne benzine :X Als dit nog niet is gebeurd zou dit ook een oorzaak kunnen zijn. Je kan ze er (voorzichtig) uit tikken als je de huizen onderste boven op een dragend voorwerp zet. Uiteraard eerst de vlotterbakken verwijderen :Y.
 
filter van Suzuki T500 welke nergens meer te krijgen is - opgelost via ebay.com ; Black Air Filter Cleaner Foam Sponge Replacement For Motorcycle (CG125) Honda,
en,

6pcs Air Filter Foam Sponge Dust Cleaner for Suzuki GS125 Motorcycle ATV​

dan ben je voor ca 15 euro geheel klaar incl. verzendkosten voor 2x een nieuw filter. past perfect, de dikke rand er afknippen en de volgende laag eroverheen schuiven zodat je 2 lagen filter hebt per kant van het filterhuis. - ik denk dat je haast niet goedkoper dit kan maken. zie ook foto.
hopelijk kan ik hiermee anderen een tip geven.
gr. Henk
 

Bijlagen

  • 20210618_100749.jpg
    20210618_100749.jpg
    250,8 KB · Weergaven: 19
  • 20210618_100806.jpg
    20210618_100806.jpg
    235,2 KB · Weergaven: 22
  • 20210618_101553.jpg
    20210618_101553.jpg
    434,8 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Door het nieuwe filter dus wat weerstand in de aanzuigkant en het afstellen van de carburateurs plus 2 ""koude"" bougies is nu het pingelen , inhouden en stukje dood gebied tussen de 3000 en 4000 toeren ook weg. Mooi opgelost het gaat nu weer als vanouds.. lekker toeren- beetje roken want tja 2takt he..
 
na het vervangen van de buitenste krukas keerringen en alle olieen te hebben vervangen loopt de motor helemaal weer goed. via de krukas keerring werd er olie uit de versnellingsbak gebruikt en daardoor rookte de motor erg veel. dat is nu ook verholpen. je kan trouwens deze keerringen makkelijk vervangen, ze zitten opgesloten door een zegelring dus je hoeft niet het blok te demonteren! dit kan je ook vinden op youtube. de ontsteking wat later gezet dan normaal en het pingelen is ook verholpen nu april 2023ca 46500km gelopen in totaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan