Stotteren tijdens vol gas?

Burgje 57

Rookie
8 apr 2020
11
1
Hallo motor vrienden.
ik heb een Burgman 200 motorscooter die bij 100 km gaat stotteren.
ik kom niet harde op de teller dan 110.
hij blijft maar stotteren en dat niet weg.
hij is van 2008 en heb deze net gekocht,
wie weet waaraan dat kan liggen.
ik heb het benzinefilter schoongemaakt bougie vervangen olie met filter en luchtfilter vervangen???
ik weet het niet meer.

wie kan me helpen???

gr, Burgje 57
 
Hallo Peter,
Ik heb geen toerenteller op de scooter
Op de snelweg rijden is levensgevaarlijk met een stotende motor.
 
Zit er een begrenzer op die scooters, het is een motor voor a2 rijbewijs?.?
 
Ga ik morgen afstellen,
Een vonk trekken is moeilijker naargelang de druk in de cilinder hoger is.
Als het toerental hoog wordt dan neemt de druk in je cilinder niet toe maar af omdat de lucht/benzinestroom het tempo minder goed kan volgen en dan is een vonk makkelijker te trekken.
Dus ik denk niet dat daar jouw probleem ligt. Wat je er niet moet van weerhouden om de afstand te controleren, voor alle duidelijkheid. De correcte afstand afstellen is er niet voor niets.

Je hebt geen toerenteller maar is het toerental van je motor bij die 100 hoger dan bij lagere snelheden? Dat kan je wel horen.
Bij mijn scooter die ook geen toerenteller heeft gaat het toerental vanaf de start bij volgas flink de hoogte in maar niet tot het maximum toerental. Daar gaat hij pas naartoe als hij boven 110 of zo is.

Ik weet niet of je scooter een begrenzer heeft. Dat kan je opzoeken in je gebruikershandleiding.
 
Een vonk trekken is moeilijker naargelang de druk in de cilinder hoger is.
Als het toerental hoog wordt dan neemt de druk in je cilinder niet toe maar af omdat de lucht/benzinestroom het tempo minder goed kan volgen en dan is een vonk makkelijker te trekken.
Dus ik denk niet dat daar jouw probleem ligt. Wat je er niet moet van weerhouden om de afstand te controleren, voor alle duidelijkheid. De correcte afstand afstellen is er niet voor niets.

Je hebt geen toerenteller maar is het toerental van je motor bij die 100 hoger dan bij lagere snelheden? Dat kan je wel horen.
Bij mijn scooter die ook geen toerenteller heeft gaat het toerental vanaf de start bij volgas flink de hoogte in maar niet tot het maximum toerental. Daar gaat hij pas naartoe als hij boven 110 of zo is.

Ik weet niet of je scooter een begrenzer heeft. Dat kan je opzoeken in je gebruikershandleiding.
Klopt, hij trekt als een speer, vanaf stilstand tot de 100 en dan begint het, inhouden en schokken rijgedrag. Ik heb allen maar een handleidingsboekje. Het is een moto ook voor een A2 rijbewijs.
 
bedankt voor je reactie,
E10 is de verkeerde, E5 (Super) bij de Shell de rode.
ik weet het ook niet in E10 zit teveel Ethanol??
Ik heb nu een Ethanol killer en afwachten wat er gaat gebeuren.
 
Klopt, hij trekt als een speer, vanaf stilstand tot de 100 en dan begint het, inhouden en schokken rijgedrag. Ik heb allen maar een handleidingsboekje. Het is een moto ook voor een A2 rijbewijs.
Een 200 die trekt als een speer tot 100 en dan inhoudt?
Wat je beschrijft klinkt alsof bijvoorbeeld niet de originele rollers in je variator zitten maar iets lichtere waardoor hij beter trekt maar waardoor hij vanaf een zekere snelheid tegen zijn maximaal toerental aanloopt. De motor heeft nog wel vermogen over maar de snelheid verder verhogen kan alleen door het motortoerental te verhogen en dat wil of kan de motor niet.

Meer algemeen:
Er zit volgens mij iets fout in je aandrijving, in de verhoudingen in je aandrijving. Kan in de variator zitten of het kan ook gewoon zijn dat je met te kleine banden rondrijdt.
De aandrijving van je scooter lijkt afgesteld te zijn als sprinter en niet als lange afstandsloper.

Dat van die benzine en zo kan je volgens mij al direct vergeten.
Als je daar een probleem mee zou hebben dan heb je dat vanaf de start. Dan rijdt ie niet als een speer tot 100.

Waar je wel kan op letten: heb je dat probleem bij een motortoerental hoger dan wat je tot 100 had? Is de toonhoogte hoger?
Hogere toonhoogte = hoger motortoerental.
 
Goed idee PeterCC.
misschien kan het ook nog zijn een te dun geworden aandrijfriem die niet zo hoog meer komt in combinatie met de rollen.
 
Inderdaad. Kan ook het geval zijn. Of een te smal type aandrijfriem.
Er zit ergens iets in die aandrijving niet goed.
Denk ik.
Hallo vrienden, ik ben gisteren bij een monteur geweest en heeft een blokje gereden, stond ook voor een raadsel dat hij goed rijdt tot aan de 100, Hij kon mij niet vertellen wat er precies mis is. Oké de aandrijfriem kan ik altijd controleren of deze te smal is?
Wat zal dan de juiste breedte moeten zijn?? Heb dan een breedtemaat voor mij?? Deze zijn toch vaak standaard??
Ik wacht jullie reactie even af.
Alvast weer bedankt jongens.
 
Ik denk dat ik het zelfde met mijn Burgman 200 heb. Afgelopen jaar de riem laten vervangen omdat ik dacht dat het daar aan zou liggen. Kreeg hierbij te horen dat de vario discs aan het inslijten waren waardoor niet gegarandeerd kon worden of de burgman nog de max snelheid kon halen. Discs vervangen kost ca 700 euro en heb ik niet gedaan. Mijn burgman haalt nu 120 op de klok en begint dan ook in te houden. Dan grijpt de begrenzer dus in. Tot 115 loopt hij prima. Toen ik hem nieuw kocht in 2012 was dat 135 op de klok. Aangezien ik zelden meer dan 10 km autosnelweg rijd heb ik er geen problemen mee.
 
Laatst bewerkt:
Hallo vrienden, ik ben gisteren bij een monteur geweest en heeft een blokje gereden, stond ook voor een raadsel dat hij goed rijdt tot aan de 100, Hij kon mij niet vertellen wat er precies mis is. Oké de aandrijfriem kan ik altijd controleren of deze te smal is?
Wat zal dan de juiste breedte moeten zijn?? Heb dan een breedtemaat voor mij?? Deze zijn toch vaak standaard??
Ik wacht jullie reactie even af.
Alvast weer bedankt jongens.
De riem wordt smaller doordat hij slijt, misschien breekt hij nog lang niet maar wordt dunner en komt dan minder hoog.
 
Ik denk dat ik het zelfde met mijn Burgman 200 heb. Afgelopen jaar de riem laten vervangen omdat ik dacht dat het daar aan zou liggen. Kreeg hierbij te horen dat de vario discs aan het inslijten waren waardoor niet gegarandeerd kon worden of de burgman nog de max snelheid kon halen. Discs vervangen kost ca 700 euro en heb ik niet gedaan. Mijn burgman haalt nu 120 op de klok en begint dan ook in te houden. Dan grijpt de begrenzer dus in. Tot 115 loopt hij prima. Toen ik hem nieuw kocht in 2012 was dat 135 op de klok. Aangezien ik zelden meer dan 10 km autosnelweg rijd heb ik er geen problemen mee.
Hoeveel km heb je al met je riem en met je cabrio disc gereden?
 
Eigenlijk is de afname van snelheid geleidelijk aan begonnen na 2 a 3 jaar. Daarna leverde ik ieder jaar ca 5 km in op ca 3000 km. Heb de riem vorig jaar laten vervangen bij ca 22000 km. Toen liep hij weer ca 10 km harder. Zit nu net over 26000 km. In september wordt hij 8 jaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan