Stotteren/verlies vermogen Suzuki Bandit 600 '96

cvr90

MF'er
29 aug 2019
44
27
Hoi,

sinds kort heb ik problemen met mijn suzuki bandit. De motor begint te stotteren (vergelijkbaar als lege benzine tank), en het vermogen neemt af.
Motor sloeg ook af tijdens rijden op de snelweg. Wilde zonder choke ook niet meer starten.
Naar mijn idee heeft de motor het lastig op wat hogere toerentallen (boven 5k) wat normaal geen probleem was, maakt meer lawaai en lijkt warmer te worden.

Over de motor zelf:
heeft bij vorige eigenaren veel stil gestaan, weinig KMs op de teller (ca 11-12.000). Heb er zelf de afgelopen 2 jaar ongeveer 3-4.000 op gereden.
paar weken terug, na eerste keer starten na winteropslag, liep er benzine uit de motor. Bij een garage de carburateur ultrasoon laten reinigen en gereviseerd. Kan er een verband met deze reparatie zijn? Problemen zijn daarna pas begonnen?

Ik hoor graag wat voor suggesties jullie hebben over dingen die ik eenvoudig zelf kan controleren (heb zeer beperkt ervaring met motor onderhoud/reparatie maar ben niet per se onhandig)

alvast bedankt!
 
Even voorstellen is allereerst wel netjes...
Excuus, heb een berichtje geplaatst!

Heb je ook de olie laten vervangen na het probleem? Hoe is het oliepijl?
Wees iets specifieker over 'warmer worden'.
Niet laten vervangen. Heb wel oliepijl vanochtend nog even nagekeken, zit perfect tussen de 2 strepen in.
Warmer worden is vooral dat ik gisteravond het idee had dat ik echt de hitte van het blok bij mijn schenen kon voelen, terwijl ik daar normaal nooit wat van merk.
 
na eerste keer starten na winteropslag, liep er benzine uit de motor. Bij een garage de carburateur ultrasoon laten reinigen en gereviseerd.
Kwam die benzine uit de carburateur? "uit de motor" is nogal een breed begrip.

Bij een te arm mengsel wordt de motor warmer. Kan naar mijn idee dus aan de afstelling van de carburateur na de reiniging/revisie zijn.
 
Kwam die benzine uit de carburateur? "uit de motor" is nogal een breed begrip.

Bij een te arm mengsel wordt de motor warmer. Kan naar mijn idee dus aan de afstelling van de carburateur na de reiniging/revisie zijn.
Hmm, weet dit niet 100% zeker. Maar volgens mij lekte de carbs benzine (vanwege algemene goorheid door het stilstaan gedurende de jaren), die vervolgens verder over cilinderblok stroomde. Het leek dus alsof de benzine "uit de motor" kwam want het lekte overal rondom het cilinderblok
 
Het is inderdaad nog een beetje vaag, voor temperatuur zou je eigenlijk toch een olietemperatuur metertje ofzo moeten plaatsen. En hij maakt meer lawaai zeg je, is dat net zo subject vastgesteld of?

Het kan zijn dat er benzine je blok in is gelopen, dat smeert natuurlijk niet zo best, dan zou er schade kunnen onstaan, maar als hij niet boven de max staat heb je misschien geluk gehad.

Liep hij direct na de reparatie niet meer lekker? Ben je er nog mee terug geweest? Het kan ook zomaar afstelling zijn door een (nieuw) defect of dat er iets niet goed in elkaar zit.
 
Het is inderdaad nog een beetje vaag, voor temperatuur zou je eigenlijk toch een olietemperatuur metertje ofzo moeten plaatsen. En hij maakt meer lawaai zeg je, is dat net zo subject vastgesteld of?
Ja net zo subjectief inderdaad, voor mijn gevoel klimt hij hoger in de toeren met minder vermogen dan normaal

Het kan zijn dat er benzine je blok in is gelopen, dat smeert natuurlijk niet zo best, dan zou er schade kunnen onstaan, maar als hij niet boven de max staat heb je misschien geluk gehad.
Is dit te controleren? Of vooral aanrader om olie gewoon te gaan vervangen?

Liep hij direct na de reparatie niet meer lekker? Ben je er nog mee terug geweest? Het kan ook zomaar afstelling zijn door een (nieuw) defect of dat er iets niet goed in elkaar zit.
Nee niet direct dat hij niet lekker liep, heb er aantal ritjes op gemaakt (binnendoor/snelweg, korte/lange ritjes) voordat ik iets begon te merken. Het begon met name met dat stotteren, alsof de tank leeg was.
 
Het kan iets kleins zijn als een gescheurde vacuum slang naar de benzine kraan, of een vergeten o-ringetje onder de bovenste kap op de carburateur.
Maar zolang je niet weet wat er aan de hand is en het allemaal 'vaag gevoel' is wordt het wel lastig.

Wanneer doet hij het, ook als hij koud is? Op de snelweg? In de stad? Probeer iets concreter te zijn.
 
Is dat een vraag?
Als de problemen direct daarna zijn begonnen, dan lijkt me dat er wel een verband is ja. Of was het niet direct daarna?
Niet direct erna, maar is het laatste onderhoud wat de motor vlak ervoor gehad heeft, leek me dus relevant om te vermelden omdat het wellicht een oorzaak kan zijn.


Ontlucht de tankdop nog goed?
Ik ga wanneer ik in de gelegenheid ben even een stukje rijden, ook met tankdop open, om dit te testen


Het kan iets kleins zijn als een gescheurde vacuum slang naar de benzine kraan, of een vergeten o-ringetje onder de bovenste kap op de carburateur.
Maar zolang je niet weet wat er aan de hand is en het allemaal 'vaag gevoel' is wordt het wel lastig.

Wanneer doet hij het, ook als hij koud is? Op de snelweg? In de stad? Probeer iets concreter te zijn.
De eerste keer dat ik het merkte was op de snelweg. Denk dat ik ruim 15-20 minuten aan het rijden was voordat ik op de snelweg zo'n 130-140 reed en wat gestotter en vermogenverlies merkte. Ik ging 10 kmh zachter rijden en merkte er toen verder niet echt iets van.

De 2e keer was ook op de snelweg, rond de 100 nergens last van gehad maar zodra ik wat harder ging weer dat gestotter. Was toen inmiddels ook een goede 20 minuten onderweg dus geen echt koude motor. Uiteindelijk ook richting de 100 kmh wat gestotter merkbaar.

De 3e keer, gisteravond, was ik zo'n 5-10 minuten onderweg. Kreeg toen op de snelweg rond de 100 dat gestotter. Moest steeds gas verder open draaien om bij die 100 kmh te blijven maar begon eronder te zakken. Motor sloeg na hevig stotteren ook af, toen even op de vluchtstrook gestaan. De motor wilde toen pas weer starten met choke, en stationair toerental met die choke was toen bijna 4k. Vandaar naar mijn idee het lawaai dat dat iets meer was dan normaal, toerental was daar hoger dan normaal (meestal iets over 3k bij koud starten met choke). Kon met de choke toen wel even een stukje weer normaal rijden, maar begon weer te stotteren. Toen ben ik maar binnendoor gaan rijden omdat ik geen zin in pech op de snelweg in de regen had. Dezelfde problemen ontstonden daar ook bij lagere snelheden (geen afslaan maar wel vermogen verlies en licht gestotter), ik merkte dat de problemen minder waren als ik in hoge versnellingen ging rijden, zodat toerental lager bleef. Rustig naar huis getuft en vanochtend even oliepijl gecheckt. Verder nog geen tijd gehad om iets te onderzoeken
 
Mee eens, eerst tank ontluchting testen, bekijk daarna eens of de slangetjes goed zitten zonder knikken en controleer de vacuüm slang op lekkage.
En als je een benzine filter hebt, is die niet verstopt?

Wat je kunt doen als bovenstaande goed is: De benzineslang van de tank af halen en de vacuüm slang van je carbs af.
Zet hem nu op PRI, komt er een goede straal benzine uit? (vang dit op uiteraard)
Zet hem op ON en zuig eens aan de vacuüm slang er moet het zelfde gebeuren, is dat zo?
Bovenstaande geldt ook voor RES, alleen haalt hij dan ook het laatste bodempje uit de tank lopen.
 
Ik ga wanneer ik in de gelegenheid ben even een stukje rijden, ook met tankdop open, om dit te testen

Je zult inmiddels wel bedacht hebben dat dat niet het beste idee is dat je ooit hebt gehad :P zoniet, dan bij deze.

Als de drukvereffening te langzaam gaat dan kun je meestal wel een stukje probleemloos rijden. Het duurt namelijk even voor de ruimte boven de benzine zoveel onderdruk heeft dat zo'n probleem zich voordoet. Lijkt dat op je probleem, motor aan de kant en goed luisteren bij het openen van de tankdop.
 
Denk ook dat met terug monteren van de tank een leiding is gaan knikken / dubbel zitten. Of idd afstelling carbs na reinigen.

Vraag me wel af waar je woont als je hem een paar weken terug uit de winterstalling hebt gehaald 🙄 mijne kwam er in februari al uit
 
Je zult inmiddels wel bedacht hebben dat dat niet het beste idee is dat je ooit hebt gehad :P zoniet, dan bij deze.

Als de drukvereffening te langzaam gaat dan kun je meestal wel een stukje probleemloos rijden. Het duurt namelijk even voor de ruimte boven de benzine zoveel onderdruk heeft dat zo'n probleem zich voordoet. Lijkt dat op je probleem, motor aan de kant en goed luisteren bij het openen van de tankdop.
Mijn plan was om 'normaal' te rijden tot de problemen zich duidelijk voor doen, en dan even de tankdop open om te kijken of dat verschil maakt. Maar klinkt alsof ik hier nog even wat moet inlezen hoe dat het beste te doen :)

Denk ook dat met terug monteren van de tank een leiding is gaan knikken / dubbel zitten. Of idd afstelling carbs na reinigen.

Vraag me wel af waar je woont als je hem een paar weken terug uit de winterstalling hebt gehaald 🙄 mijne kwam er in februari al uit
Leidingen ga ik even nakijken allemaal of die netjes zitten, afstelling carbs zal waarschijnlijk wat hulp voor ingeschakeld moeten worden.
Overigens heb ik van januari tot half juni in Australie gewoond, mooie stukjes op een huurmotor gemaakt daar maar de Bandit stond toch iets te lang te verstoffen in Nederland.
 
Kijk das beter. En toch als de problemen zijn ontstaan zal ik toch even langsrijden bij de zaak waar je het hebt laten doen want is wel toevallig natuurlijk.

Goeie zaak biedt service en dit verhaal is best goed over te brengen naar zo'n winkel.

Succes iig
 
Mijn plan was om 'normaal' te rijden tot de problemen zich duidelijk voor doen, en dan even de tankdop open om te kijken of dat verschil maakt. Maar klinkt alsof ik hier nog even wat moet inlezen hoe dat het beste te doen :)

goed idee, alleen niet met een volle tank. eerder aan de lege kant (1/3de gevuld) zodat de kans op smossen (mooi vlaams woord voor morsen, en als dat ook vlaams is "risico dat de benzine uit de tank klotst" ;)
 
Ben vanochtend even langs de garage geweest. Ontluchting tank lijkt het niet te zijn, motor lijkt iets stabieler te lopen nadat hij even iets aan de afstelling van de carbs had aangepast. Staat al wel vrij ver open, van 3 slagen naar 4 slagen gegaan.
Er lijkt wat gruis in de benzinetank te zitten, en dat zou misschien weer in de (net schoongemaakte 😭 ) carbs terecht zijn gekomen. Vandaag even flink stukje rijden om te kijken hoe de motor zich nu gedraagt, en dan binnenkort benzinetank even helemaal schoon maken en wellicht toch weer de carbs laten reinigen
 
Goed dat je de tankontluchting al uit hebt kunnen sluiten!

Beetje raar dat ze aan de afstelling gaan lopen draaien als het probleem zich alleen na een tijdje rijden voordoet. Als het vervuiling uit de tank zou zijn, dan is dat vuil na een tijd stilstaan niet ineens weer opgelost. Het kan best dat er weer wat vervuiling aanwezig is hoor, maar dat zorgt er dan niet voor dat hij afslaat.

Ik zou echt eerst eens even gaan zorgen dat je zeker weet dat je kraan en leidingen goed zijn.
 
Het was alweer even geleden, maar ik heb dit weekend weer tijd gehad om verder te rommelen aan de motor. Bij deze even mijn bevindingen:

De vorige keer op 31 augustus toen ik er een lang stuk mee gereden heb, heb ik grotendeels met choke gereden (niet volledig open, maar wel vrij ver). De motor heeft dan vrijwel geen problemen met afslaan. Maar niet ideaal dus.

Dit weekend met de tank bezig geweest. Tank losgehaald van de motor, om deze leeg te laten lopen:
- brandstofkraan liep netjes door in elke stand, vacuumslang werkte ook goed door er even aan te zuigen
- geen rommel te zien in het filter waar ik de benzine doorheen heb laten lopen
- tank ziet er van binnen netjes uit
- ontluchting tank lijkt ook helemaal in orde te zijn bij het rustig leeglopen
- direct ook even luchtfilter bekeken, ziet er netjes uit.

Motor weer even gestart, hij draait wel netjes stabiel stationair, maar als ik flink aan de gashendel draai dan zakt hij in qua toeren ipv vol toeren draaien, dus te weinig brandstoftoevoer om vermogen te leveren. Bij normaal draaien aan de gashendel klimt de motor wel normaal in de toeren.

Dat de motor weer kuren zou hebben door eventueel opnieuw rommel in de carbs lijkt mij dus niet logisch, gezien de tank die gewoon netjes is?

Mochten mensen meer suggesties hebben om na te kijken, dan hoor ik dat graag!
 
Het was alweer even geleden, maar ik heb dit weekend weer tijd gehad om verder te rommelen aan de motor. Bij deze even mijn bevindingen:

De vorige keer op 31 augustus toen ik er een lang stuk mee gereden heb, heb ik grotendeels met choke gereden (niet volledig open, maar wel vrij ver). De motor heeft dan vrijwel geen problemen met afslaan. Maar niet ideaal dus.
Dit zegt mij dat de stationairsproeiers verstopt zitten. Of je stationair-toerental afstelling staat helemaal dicht.

Als je gewoon aan het rijden bent, met je gas dus open, is er minder vacuum en zal de choke veel minder effectief zijn waardoor je nog redelijk kan rijden.
Laat je gas los, krijg je weer meer vacuum en zal hij mengsel via het startercircuit gaan trekken.

Echter, normaal gesproken moet hij met choke uit gewoon lopen op je pilot circuit. Deze werkt met stationairsproeier + luchtjet. Hiervoor moet je gasklep wel iets open staan (stationairafstelling). Dit alles controleren dus.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan