Stotterende en knallende ktm 620 lc4 1997

Toepie838

MF'er
29 nov 2013
92
3
Beste mensen,

Wie o wie kan mij helpen.
Ik heb onlangs een ktm 620 lc4 1997, enkel met kickstarter aangeschaft om een stukje tet mee te gaan rijden. (Mijn eigen CB heb ik ook nog).
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan; ik heb mijn carb (dellorto phm38) uit elkaar gehaald en een kleine rivisie (enkel rubbertjes en pakkingen) gegeven. Nadat ik deze in elkaar had gezet heb ik wat met een potlood in mijn cilinder geklooid |(met als resultaat dat het halve potlood is afgebroken en in de cilinder is achter gebleven. Het houten potlood heeft met de omhoog gaande beweging van de cilinder ook tegen kleppen aangezeten, hij was lichtelijk geplet zeg maar.
Hierop heb ik de cilinderkop eraf gehaald, het potlood verwijderd, de kop netjes schoongemaakt (alleen remreiniger en doek en een soort plastic schrapertje), nieuwe koppakking geplaatst en volgens richtlijnen met de juiste nm de kop weer kruislings en opbouwend aangedraaid. Vervolgens nokkenas weer erin gelegd, alsook de ketting en het tandwiel, de kleppen gesteld op 0,15mm zowel in-als uitlaat, vloeibare pakking en kleppendeksel erop gemonteerd. Tevens een beurtje gegeven; nieuwe olie, koelvloeistof, bougie, luchtfilter schoongemaakt en in olie gezet en filters. Daarnaast de rode bobine wat kit rond gesmeerd op het punt waar de kabel ontspringt uit de bobine en een centimeter hoger, bij het einde van het stofkapje (gedaan omdat ik bang was dat er water in kon komen, weet niet of dat slim was).
Bij de eerste start zweette het blok aan de rechtervoorzijde heel voorzichtig ietsje koelvloeistof, dit heb ik opgelost door alle bereikbare moeren ietsje meer aan te draaien waarop de het zweette stopte.

Nu mijn probleem. Tijdens mijn proefritje merkte ik meteen op dat de motor continue stottert tijdens het rijden, soort van inhouden met korte interval. Verder bij gas loslaten backfired en ploft het in de uitlaat. Als ik het gas flink open trek merk ik er bijna niets van, maar bij constante snelheid en langzaam rijden 'bokt' ie continue zeg maar. De nieuwe bougie is zwart aangeslagen. Tijdens het stationair, lijkt ie vrij rustig te lopen, maar als je goed luistert klinkt daar ook wat 'tjoef, tjoef' tussendoor. Buiten dat is er verder niets opvallends aan de motor te melden. Voordat ik aan de motor begon liep de motor eigenlijk prima.

Nu vertrek ik vrijdagochtend en heb ik eigenlijk alleen vanmiddag en vanavond nog om eraan te sleutelen. Wie o wie heeft misschien een idee waar het aan zou kunnen liggen ?? (....zelfs als ik het niet opgelost krijg, vertrek ik nog met de motor, zie wel waar ik strandt 😂. Maar zie het toch liever opgelost, vertrekt ietsje relaxer....)

Thnx alvast voor de ideeen mannen !
 
Laatst bewerkt:
Goeiemorgen gassen, carburateur zit goed in de rubbers. Kleppen niet getest op goed sluiten, maar optisch leek er niets mis mee. Lastig verhaal 🤔
Ik ga straks nog maar eens de carb uit elkaar schroeven, ik hoop echt dat het probleem daar zit.

Thnx voor de snelle reactie !
 
Hoi Patrick, wat de nokkenas betreft liggen de puntjes perfect in lijn zoals het boek het voorschrijft. Enige puntje is dat er wel wat speling rond het punt zit, daarmee bedoel ik dat als ik de ketting lichtelijk beweeg(kan niet tever want die lockbout zit beneden erin gedraaid) dan beweegt ie iets, wat speling. Verder heb ik net de vlotter in de carb op 18,5 mm gesteld volgens voorschrift. Dit heeft jammer genoeg ook niet geholpen. Ik ga nu proberen met remreiniger..
 
Nee, remreiniger overal gespoten rond carb, maar veranderd niets..verdomme 🤔 Stom he, want buiten het bokken loopt ie heerlijk voor zo een oud hok. Vraag me af of het kwaad kan om morgen zo te vertrekken en hoever ik ermee kom haha
 
Omdat de kleppen gesteld moesten worden, die hadden teveel speling. En toen klooide ik mezelf met die potlood. Verder lekte de carb, dus daar head ik nieuwe pakkingen en rubbertjes ingezet.
Gasnaald uitgesleten lijkt me niet, omdat hij gewoon nog goed liep.
 
het is anders wel iets wat bij de klacht past.
en het komt ook vaak voor op deze motor.
en het is ook makkelijk te controleren.
andere mogelijkheid is dat je de carburateur gewoon niet goed in elkaar hebt gezet.
 
Tsja, dat is een mogelijkheid maar ik heb de carb 2x uit en in elkaar gedraaid volgens handleiding en ik heb dat heel secuur gedaan. Naja, ik ga het erop wagen. Thnx voor de snelle reacties allemaal 🙂
 
Hoi allemaal, tripje was een succes. De motor heeft het van begin tot eind gedaan haha. Wel een paar keer stil gevallen maar dat had meer te maken met benzinekraantje omzetten enzo en ik heb me kapot gekicked met enkel die kickstarter. Hmmm, nu wil ik wel weer even de kleppendeksel demonteren en het probleem dan waarschijnlijk bij de nokkenas ketting zoeken. Zou het veel kwaad kunnen om een tandje te verzetten op de nokkenas ? Zal waarschijnlijk 1 of 2 schakels zijn...
 
Terug
Bovenaan Onderaan