Stotterende GS 450L

GL1200

Rookie
30 jul 2006
5
0
Hoorn
Hallo
De GS 450L uit`86 van mijn zoon heeft de hik.
In het kort: De GS had een versleten big-end lager dus ben ik op zoek gegaan naar een schade motorfiets en heb het iets nieuwere blok over gezet (1987).
Alles op motorisch en electronisch gebied is mee verhuist naar de bestaande frame dus er is geen sprake van no match onderdelen.
Starten, stationair en met rustig toerental rijden doet ie perfect.
Tot 5000 toeren loopt ie goed maar daarna hikt ie tegen deze grens aan.
Lijkt alsof iets de snelheid van het draaiende blok niet aankan.
Bobine`s, kabelboom, ontstekings/spanningregel paneel zijn doorgemeten. Klepspeling is in orde, carbs staan synchoon en werken goed, motortiming (ketting) en kettingspanner staat goed, benzinekraan werkt ook.
Er is geen sprake van een begrenzer.
Eigenlijk heb ik mijn bedenkingen over de vervroeger of de grondplaat. Het is een electronische ontsteking. Nu is wel de isiolatie van de binnenzijden van de twee sensoren versleten (er is wat metaal zichtbaar).
Is er iemand die dit bij de hand heeft gehad en een oplossing of oorzaak weet.
Het meeste giswerk heb ik zelf al gedaan, heb nu echt even raad nodig van iemand die het gewoon weet.

Vr. gr. GL1200
 
Check eerst SIMPELE dingen, al is het maar om af te strepen.

1. bij droog weer en niet te volle tank, rijden zonder tankdop; helpt dit dan deugt je tank-ventilatie niet.

2. tank van binnen inspecteren op troep/roest/vuil/bladders, die vooral op de kraaninlaat(zeefjes) klonteren.
Gebruik een zaklantaarn om naar binnen te kijken door de vulopening maar SCHAKEL DIE OP AFSTAND want dat schakelaartje is niet vonk-vrij!!!

3. check brandstofleiding(en) op pletten/knieken/beknellen

4. inspecteer luchtfilter en eventueel brandstoffilter op vervuiling

5. stel zeker dat modern rubber-spruitstuk tussen carb(s) en blok absoluut potdicht is, niet poreus en (onderop) gescheurd en moet glad-sluitend gemonteerd zijn (warmgemaakt monteren, heet water en/of föhn gebruiken).

6. check "overloop" = vlotterkamerventilatie; moet vrij ademen van open uiteinde(n) tot IN de vlotterkamer(s)

7. (lastiger) inspecteer vlotterkamer(s) op vervuilingen

8. nog lastiger/dieper: vlotternaaldje(s), vooral het sluitpuntje en helemaal als dat van kunststof/rubber is, onder sterk vergrootglas bekijken.

9. Vertrouw geen moderne, "ontstoorde" bougiedop zomaar; ze kunnen onzichtbaar en zelden meetbaar ziek worden, raadselachtiger nog dan een bougie zelf.

Helpt dit allemaal niet, dan gaan zoeken naar echt moeilijke dingen.
 
Hoi Willem
Bedankt voor je reaktie
De zaken die je beschrijft zijn in orde.
De carbs zijn uit elkaar geweest, vlotterhoogte gesteld, nieuwe vlotternaalden en alle pakkingen vervangen.
Tank is schoon.
Tevens zijn er nieuwe (oud model) bougiekabels met bijbehorende doppen gemonteert.
Heb zelfs de kabelboom meeverhuist omdat het oude blok contactpuntjes had.
Eigenlijk heb ik alles gehad op het ontstekings gebeuren na.
Volgens het sleutelboek van Peters kan er geen slijtage optreden aan ontsteking, op het slap worden van de vervroegerveren na.

Ik rijd zelf ruim 12 jaar op een GL1200 uit 87 en die ken ik van binnen en van buiten. daarom heb ik er een beetje de ziekte in dat ik zo`n (simpele) motor niet goed krijg.
Maar we geven niet op.
Vond het alleen wel handig om even te vragen voor ik met een fles benzine en een zippo de buurt op een gratis kampvuur trakteer ;)

Houd me graag open voor verder advies.

Groeten GL1200
 
Nou ;zou het kunnen zijn dat het ooit een 25kw blokje is geweest,mischien zit er wel ergens een begrenser in of op.
Een ring in de uitlaatpoort, of de inlaat bv.
Voor de rest,zou ik het zoeken in de carburatie,valse lucht,pakking, enz.

gr toontje :]
 
Weet je héél zeker dat de carburateurs echt goed schoon zijn?
Heb je de compressie al eens gemeten van dit blok?
Kan je de vervroeging niet controleren als je daarin iets niet vertrouwd?
 
Even alle antwoorden bij elkaar
- Carbs zijn 100% schoon en in goede conditie.
- Inlaat stukken(tussen carbs en cilinder) hebben nieuwe rubbers en O-ringen.
- Airbox is nieuw.
- Vervroeger testen kan alleen door deze te vervangen door een waarvan men zeker is dat deze goed is. :?
Wat de sensoren betreft: Bij een kontaktpunt ontsteking zitten op de grondplaat 2 kontaktpunten die door een nok op de as worden aangestuurd.
Bij een electronische ontsteking zitten er op deze plek 2 sensoren.
Deze zijn +/- 1 cm in het vierkant (kubusvorm).
De as heeft twee nokken die dus langs deze sensoren komt.
De ruimte tussen nok en sensor is +/- 1,5 mm (dit is een vast gegeven en klopt volgens de boeken).
De sensoren zijn voorzien van een dun laagje isolatie (Plastic/rubber).
Op de plek waar de nok langs de sensor komt (binnenzijde sensor) is er wat isolatie weg.
Het raakt elkaar echter niet.
Denk dat dit door warmte/uitdroging of iets dergelijks is vergaan.

Zie verdere reakties graag tegemoet
Groetne GL1200
 
Jammmer, hoger/dieper kan ik niet meedenken. Wel zou ik (en heb je misschien al gedaan) na 1 rit nogmaals de klepspelingen checken.

Wild ideetje: er kan toch geen "aangewaaid" roest=ijzer zich op die sensortjes hebben vastgezet?
 
Laatst bewerkt:
Even alle antwoorden bij elkaar
- Carbs zijn 100% schoon en in goede conditie.
- Inlaat stukken(tussen carbs en cilinder) hebben nieuwe rubbers en O-ringen.
- Airbox is nieuw.
- Vervroeger testen kan alleen door deze te vervangen door een waarvan men zeker is dat deze goed is. :?
Wat de sensoren betreft: Bij een kontaktpunt ontsteking zitten op de grondplaat 2 kontaktpunten die door een nok op de as worden aangestuurd.
Bij een electronische ontsteking zitten er op deze plek 2 sensoren.
Deze zijn +/- 1 cm in het vierkant (kubusvorm).
De as heeft twee nokken die dus langs deze sensoren komt.
De ruimte tussen nok en sensor is +/- 1,5 mm (dit is een vast gegeven en klopt volgens de boeken).
De sensoren zijn voorzien van een dun laagje isolatie (Plastic/rubber).
Op de plek waar de nok langs de sensor komt (binnenzijde sensor) is er wat isolatie weg.
Het raakt elkaar echter niet.
Denk dat dit door warmte/uitdroging of iets dergelijks is vergaan.

Zie verdere reakties graag tegemoet
Groetne GL1200

Hoe bedoel je airbox is nieuw? Ik bedoel de grote zwarte plastic doos die aan de achterkant op je carbs aansluit en waar het luchtfilter inzit. Zie http://alpha-sports.com/spst/1986%20GS450L/01.htm nummer 1. Origineel Suzuki is megaduur als het al nog te koop is, deze word niet meer geleverd volgens de site.

Anders als origineel laat meestal meer lucht door en dan krijg je deze verschijnselen.
 
Antwoord op Airbox verhaal.
Luchtfilterhuizen zijn gewoon nog te krijgen.
Je moet het alleen niet aan de eerste de beste boeren heikneuter vragen die toevallig onderdelen van een bepaald merk levert.
Ik heb buiten een dit project nog een Goldwing uit `77 en een Mercedes uit 1971.
Met de connecties via oldtimer clubs kom je ook dichter bij de onderdelen bronnen zoals de hoofdleverancier Europa tot aan de fabriek aan toe.
Geloof me, er is meer origineel nieuwe spul te koop dan menigeen denkt.

Ben er imniddels uit.
De beschadigde isolatie van een van de sensoren slaat vonken over op de as met nok, net boven de 5000 tpm.
Het zijn namelijk geen sensoren maar electromagneten die in honderdsten van seconden geactiveerd worden door het langskomen van de nok.
Door het overspringen van de vonk geeft een van de bougies niet de krachtige vonk die nodig is voor een goede ontbranding.
Weer wat geleerd.

In ieder geval, iedereen bedankt voor de adviezen.

Groet GL1200
 
GL1200: ... De beschadigde isolatie van een van de sensoren slaat vonken over op de as met nok, net boven de 5000 tpm.
Het zijn namelijk geen sensoren maar electromagneten die in honderdsten van seconden geactiveerd worden door het langskomen van de nok ...

Ja, "electromagneten" of in ieder geval iets magneet-verwants had ik al vermoed, maar niet dat op dat punt zulke hoge spanningen zouden optreden dat foute vonken worden uitgelokt en zeker niet over een afstand in lucht van zowat een millimeter.

Loopt er echt niet iets aan, bij trillingen; die isolatie is toch niet vanzelf verdwenen? "Ruimte" op het bewegend spul?

Misschien na opsporen/verhelpen van "ruimte", een kansje (niks te verliezen) dat schoonblazen met een luchtstootje plus een snuifje plastificeer-spray uit de electronica-winkel redding levert?
Tenminste, als er echt geen ijzer(roest) daar zit te kleven.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Willem
Heb inmiddels 2 nieuwe sensoren/magneten gehaald.
35 euro en gewoon los te krijgen.
Met behulp van bijgeleverde klinknageltjes op grondplaat bevestigd.
Motor loopt weer als een zonnetje, ook boven de 5000 toeren.
Volgens de dealer is er inderdaad rottigheid tussen gekomen die de isolatie heeft beschadigd.
Heb het blok zelf pas een paar maanden en weet voor de rest weinig over het sleutelverleden van de vorige eigenaar(s).

In ieder geval is de storing verholpen en rijd mijn zoon weer heerlijk rond.

Vriendelijke groet en nogmaals bedankt.

GL1200
 
Terug
Bovenaan Onderaan