Stotterende motor bij hogere constante snelheid (Yamaha XTZ 750)

Robbie88

Rookie
7 mei 2020
8
2
Hallo allen!

Ik heb een vraag over mijn super tenere uit ‘89.

Als ik op de snelweg met een constante snelheid van 100 of sneller (in de 5 rijd) stottert de motor.
Als ik doortrek is er tijdens het optrekken niks aan de hand, maar als ik de snelheid dan weer constant houd, dan wordt het haperen met hogere toerentallen alleen maar erger.
De motor draait met 100 km/u in de 5 zo’n 4500 toeren.
Tot dat toerental is er niets aan de hand en als ik in de andere versnellingen een constant hoog toerental aanhoud lijkt het probleem zich ook niet voor te doen.

Wat zou het probleem kunnen zijn?

Bij voorbaat dank,

Groeten,
Robbie
 
De Mikuni BDST38 carbs die op jouw Yamaha zitten staan bekend om ovaal uitgesleten naaldbuizen, waardoor ze een hoger brandstofverbruik krijgen, iets te rijk lopen en last krijgen van "ruckelfahren" zoals de duitsers dat zo mooi zeggen. Dit wordt veroorzaakt doordat de carbs schuin op je blok staan en de naald tegen de buis aan rust, waardoor de buis slijt als de naald heen en weer beweegt. Dit probleem speelt bij de meeste motoren op tussen de 40.000 en 60.000 km, al hebben sommigen het zelfs over 10.000 tot 15.000 km.

Het probleem is het beste voelbaar op de snelweg. In theorie zou je het in z'n 4 ook moeten kunnen voelen. Het gaat hier als het goed is niet zozeer om het aantal toeren dat je motor draait maar om de stand van je gashendel. Onderstaande afbeelding laat zien in welk gebied je naald actief is, je zou hier dus last van moeten hebben tussen 1/4 en 1/2 gas

1606227391612.png


Als je last hebt van enkele van deze symptomen (rijk lopen, hoger verbruik, haperende motor bij constant gas) dan is de kans aanwezig dat je naaldbuizen versleten zijn. Je kan dit controleren door de carbs los te halen, naaldbuizen los te schroeven en deze te controleren op rondheid. Deze buizen zijn los te vervangen.

Er bestaat daarnaast een modificatie die ervoor zorgt dat de naalden recht in de naaldbuizen steken, waardoor de slijtage van de naaldbuis drastisch afneemt. Deze modificatie staat onder andere hier beschreven.

Let wel: ik beschrijf hier een vrij specifiek probleem waar o.a. de TDM 850 en de XTZ 750 last van hebben. Ik ben zelf ook een keer op dit onderzoek uit gegaan maar toen bleek het een kapotte bobine te zijn waardoor de ontsteking op 1 cilinder niet altijd meeliep...
 
Laatst bewerkt:
Wat een mooi helder verhaal! Klinkt indd als of het goed zou kunnen zijn dat dit is waar ik last van heb.
Wilde de carburateurs er al af halen om eens schoon te maken, maar heb nu ook echt iets om te checken.
Zodra ik tijd heb ga ik er mee bezig.
Voor nu, bedankt voor de info!
 
Terug
Bovenaan Onderaan