Stotterende RF :(

T.R. Roadkill

MF veteraan
23 dec 2003
5.666
2
Den Bosch
allo,

De laatste tijd doet mijn motor een beetje vervelend, het begint steeds erger te worden, mogelijk heeft een van jullie ervaring met die probleem.

Als de motor warm word, dat wil zeggen, op bedrijfstemperatuur komt, door lekker een stuk te gaan rijden, gaat hij op den duur flink haperen onder de 5000 toeren per minuut. Als je de motor bewust tussen de 4 en 5 duizend toeren houd dan gaat ie echt wild schokken, het is dan net of de ontsteking niet goed werkt of zo, als je doortrekt dan houd het haperen op, maar je merkt dat het niet super soepel gaat. Rara , wat kan dit zijn. Het nadeel is namelijk dat als je net een bochtje neemt en je komt onder de 5 duizend toeren het heel onvoorspelbaar word wat de mtoor gaat doen, soms ineens gas erbij (schrik) of soms ineens gas eraf (schrik) en dan weer erbij (dubbel schrik want dan heb je natuuljik net zelf al wat gas bijgegeven)

Tips zijn welkom

Ohja, het gebeurde dus neit altijd, omdat het eerst af en toe was heb ik een dynorun gedaan, met de hoop dat dat iets opleverde, maar de resultaten waren goed, erg goed zelfs. Ik snap er geen bal van
 
tank leeg laten lopen eerst door de normaal stand,toen de reserve stand, en toen met kraan er uit, helemaal leeg dus, het bleek toen dat er op de reserve stand geen zeefje meer zat, dus mogelijk toch troep.

Daarna zijn de carbs gecleaned en uiteraard gesynced. Al heeft synchroniseren vooral met de stationair loop te maken, eenmaal op toeren staat de gasklep zo ver open dat het verschil tussen de onderlinge gas kleppen nihil word. Stationair staan de gaskleppen maar een HEEEEL klein beetje open, een verschil in deze stand tussen de ene en de andere gasklep is dan natuurlijk heel groot. Hoe verder de gaskleppen open gaan, hoe minder het uitmaakt of er vershil is. Je kan het zo zien. Op 1 euro scheelt 10 cent 10%, op 1000 euro ehm, veel minder procent ;)

Goed, dat was een stukje gasklep theorie.

De tank ZOU goed moeten ontluchten, maar het is idd wel iets wat ik op die manier nog niet getest heb. (van de week stond ie de hele dag in de zon, toen ik de 'hoes' eraf haalde (dun ding van motozoom, was helemaal zacht geworden, leek wel een condoom) begon de tank te 'ademen', een lange zucht van lucht die er in ging, waarschijnlijk had de hoes de lucht toevoer naar de tank belemmert.

Goed, de test voor vandaag: reserve sleutel zoeken, rijden tot er gestotter is en tank openen, spannend :X
 
Hmm, willem, lees net pas je post GOED door, te weinig brandbaar?

Ik dacht juist dat de truc was dat die haarscheurtjes dan tijdelijk afgesloten werden door de vloeistof en dat ie daarom anders gaat lopen.

Het veschil moet toch bij stationair loop al duidelijk zijn toch?

Toch maar een busje remmenreiniger kopen, spuit ik er daarna weer wd40 op om het weer soepel en vettig te krijgen.
 
Daarna zijn de carbs gecleaned en uiteraard gesynced. Al heeft synchroniseren vooral met de stationair loop te maken, eenmaal op toeren staat de gasklep zo ver open dat het verschil tussen de onderlinge gas kleppen nihil word. Stationair staan de gaskleppen maar een HEEEEL klein beetje open, een verschil in deze stand tussen de ene en de andere gasklep is dan natuurlijk heel groot. Hoe verder de gaskleppen open gaan, hoe minder het uitmaakt of er vershil is. Je kan het zo zien. Op 1 euro scheelt 10 cent 10%, op 1000 euro ehm, veel minder procent ;)

Je zei dat ie bij constant gas op 4-5000rpm ging stotteren en wat meer gas geven ging het weg. Hoe ver denk je dat je je gas open moet zetten om constant 4-5000rpm te blijven draaien ? Niet meer dan een streepje.
Synchronisatie heeft wel heel wat langer invloed dan de meeste mensen denken, moet je je niet in vergissen.
 
Je zei dat ie bij constant gas op 4-5000rpm ging stotteren en wat meer gas geven ging het weg. Hoe ver denk je dat je je gas open moet zetten om constant 4-5000rpm te blijven draaien ? Niet meer dan een streepje.
Synchronisatie heeft wel heel wat langer invloed dan de meeste mensen denken, moet je je niet in vergissen.

Het echte stotteren gaat weg bij 5000toeren, daarna hoor je/voel je dat het doortrekken niet van harte gaat zeg maar.

Keer laten syncen kan sowieso geen kwaad uiteraard :) Ik hoorde ook dat rond de 5000 toeren er een andere sproeier mee gaat doen, dus misschien zijn de sproeiers in het toeren gebied ervoor niet goed of zo?
 
Weet je 100% zeker dat je de carburateurs echt goed hebt schoongemaakt? (dus alle sproeiers/naalden/co-schroeven/schuiven/chokeplunjers etc. zijn er uit geweest?)
En daarna uiteraard ook weer netjes co-afgesteld? :?
 
Weet je 100% zeker dat je de carburateurs echt goed hebt schoongemaakt? (dus alle sproeiers/naalden/co-schroeven/schuiven/chokeplunjers etc. zijn er uit geweest?)
En daarna uiteraard ook weer netjes co-afgesteld? :?

Ik heb het laten doen, bij een monteur die ik volledig vertrouw(de)

Mogelijk nog maar een keer laten doen of zo, zijn wel dure grapjes.

Net testrit gedaan, net als gisteren ging alles goed, express nog wat langer blijven rijden, niets aan de hand.

Toen ging ik tanken, tank vol, en hoppa rijden.... En meteen stotter de stotter, snel gestopt bij een bushalte, reserver sleutel in de tankdop, effe open dicht, en rijden, toen was het weer weg, ik moet zo weer weg, en neem m'n reserve sleutel weer mee, het begint zo wel een illuster probleem te worden... vacuum tankdop is toch niet iets wat na 2 meter al de kop op steekt toch?

Vroeger had je het fenomeen vapour lock, zou het zoiets kunnen zijn?
 
Misschien zit simpel de slang van je tankontluchting/beluchting ergens knel?
Zet er eens een luchtpistool op, en kijk of hij wel open is?
Vapour lock is erg zeldzaam volgens mij.
 
Misschien zit simpel de slang van je tankontluchting/beluchting ergens knel?
Zet er eens een luchtpistool op, en kijk of hij wel open is?
Vapour lock is erg zeldzaam volgens mij.

Er zit een slang aan, die gaat onder de tank in, via een pijpje (door de tank heen) naar een gaatje in de ring waar de tankdop in valt (als de dop dicht is, dan zie je het gat niet) Ik heb zelf het idee dat dit gat is voor als je teveel benzine tankt, meer een overloop, deze slang is vrij en er kan gewoon doorheen wat er doorheen moet.

Ik denk zelf dat de ontluchting in de tankdop zit, aan de onderkant van de dop zitten twee kleine gaatjes, al heb ik geen idee hoe en of je die schoon kan maken :)
 
Bleef hij met geopende tankdop wel normaal lopen?

ja, met geopende tankdop liep ie ook normaal

vandaag nog effe 200km 'onderzoek' gedaan. Dan stottert ie weer wel, dan weer niet... Toen ik vorig seizoen de tank leeg had viel me op dat op de 'normaal' aanzuiging wel een filtertje zat en op de 'reserve' stand niet.

Dus om te kijken of misschien dat filtertje verstopt zat heb ik de rest van de dag op reserve gereden (er zit meteen na de kraan nog een benzine filter uiteraard)

Dat hielp wel iets, dus ik denk dat ik toch een keer het hele brandstof systeem moet reinigen of zo...

word vervolgd
 
ik zou zeggen... laat je carbs een syngroniseren en je co 2 afstellen....

met de co afstelling weet je direct je brandstof / lucht verhouding.

ps. een werkplaats handboek is soms echt super handig... kost zo'n € 40,- en bespaart je soms duizende eurie's.

:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan