Stotterende RF :(

T.R. Roadkill

MF veteraan
23 dec 2003
5.666
2
Den Bosch
allo,

De laatste tijd doet mijn motor een beetje vervelend, het begint steeds erger te worden, mogelijk heeft een van jullie ervaring met die probleem.

Als de motor warm word, dat wil zeggen, op bedrijfstemperatuur komt, door lekker een stuk te gaan rijden, gaat hij op den duur flink haperen onder de 5000 toeren per minuut. Als je de motor bewust tussen de 4 en 5 duizend toeren houd dan gaat ie echt wild schokken, het is dan net of de ontsteking niet goed werkt of zo, als je doortrekt dan houd het haperen op, maar je merkt dat het niet super soepel gaat. Rara , wat kan dit zijn. Het nadeel is namelijk dat als je net een bochtje neemt en je komt onder de 5 duizend toeren het heel onvoorspelbaar word wat de mtoor gaat doen, soms ineens gas erbij (schrik) of soms ineens gas eraf (schrik) en dan weer erbij (dubbel schrik want dan heb je natuuljik net zelf al wat gas bijgegeven)

Tips zijn welkom

Ohja, het gebeurde dus neit altijd, omdat het eerst af en toe was heb ik een dynorun gedaan, met de hoop dat dat iets opleverde, maar de resultaten waren goed, erg goed zelfs. Ik snap er geen bal van
 
Je meldt dat het op de dyno-bank dus wel goed ging!
Heeft de RF900R ram-air techniek! ?
Bij zo'n dyno-run, heeft de motor dus alleen de aangezogen lucht , terwijl er bij stevig doorrijden juist drukvulling plaatsvindt....
't kan zijn dat er juist in dat bepaalde toerengebied, tijdens het rijden, net ff te weinig benzine door de sproeier komt...( gasnaald verstellen..)
(d'r kan ook vuil/water in de carbs zitten!)
bougie's/kabels/kapjes kunnen ook vaak een oorzaak zijn, bij lopen op twee/drie cilinders,.... maar zoals jij het hier verteld, zal een schoonmaak en een toch iets andere afstelling wellicht wat helderheid geven.
 
vorig seizoen had ik hetzelfde, maar toen veeeeel lichter, nieuw luchtfilter erop, en ik heb toen de carbs uit elkaar laten halen en schoonmaken, de monteur vertelde dat dat eigenlijk helemaal niet nodig was, maar goed, die zijn dus schoon, de tank ik schoon, die heb ik er ook al eens vanaf gehad namelijk, de bougies zijn van vorig seizoen , dus dan zal ik wel moeten beginnen met bougiekabels enzo te checken (en de kleur van de bougies natuurlijk)

RF heeft idd geen ram-air, en de dyno ging perfect, 122 pk op het wiel :)

het lijkt wel of het probleem zich duidelijker voordoet als het buiten warmer is.
 
ZO, ben aan het sleutelen, de bougies die ik er uit heb gehaald zien er zo uit:

plug_carbon.jpg

Dit is de text die erbij staat:
"Soft, black, sooty deposits easily identify this plug condition. This is most often caused by an over-rich, air/fuel mixture.
Check for a sticking choke, clogged air cleaner, or a carburetor problem - float level high, defective needle or seat, etc.
This may also be attributed to weak ignition voltage, an inoperative preheating system (carburetor intake air), or extremely low cylinder compression."

bron: http://www.verrill.com/moto/sellingguide/sparkplugs/plugcolorchart.htm

En ook het luchtfilter stonk heeel erg naar benzine.

De aanzuigrubbers ga ik vandaag controleren, maar als ik de text bij de bougiekleur zo lees zal dat het niet zijn (van kapotte aanzuigrubbers gaat ie armer lopen toch :? )

Het stotteren is best wel erg, het is soms net of er in eens geen onsteking meer is... Vanavond nog maar de nodige elektra checken.

Weet iemand of bij de RF de brandstof pomp meteen moet lopen als het contact aan gaat?
 
Ik zou even je bougiekabels etc nalopen. Had een eender probleem en ben mij was het een "lekke" bougiekabel...

Was bij mijn RFke ook het probleem, begon eerst met nat weer (traction control :) )
Kabeltjes vervangen en probleem was over.
Een bramdstofpomp heeft een RF niet, ik ben hem iig nooit tegengekomen.

Khoop voor je dat je hetzelfde probleem hebt, vrij simpel op te lossen, nieuwe doppen en kabels...

gr
Kami
 
heb er nieuwe doppen en kabels op zitten, morgen testrit, RF heeft wel degelijk een brandstof pomp, zit rechts onder/voor de accu. Het is een flinke cilinder, ik zat te denken, als de leidingen er naar toe scheurtjes hebben, kunnen die dan lucht door de pomp heen in de carbs trekken? Dus dat je luchtbellen in je carbs krijgt?
 
T.R.Roadkill: .... En ook het luchtfilter stonk heeel erg naar benzine ....

Check eens of de "overloop" = vlotterkamerventilatie op alle manieren vrij doorlatend is van open einde(n) tot IN alle vlotterkamers en nergens gekniekt, beklemd of vervuild.

Lastiger/dieper: vlotternaaldje(s); onder vergrootglas bekijken, vooral aandacht voor eventueel vervormd modern rubber/plastic sluittipje.

... als de leidingen er naar toe scheurtjes hebben ...

Durf jij te rijden met zulke "misschiens" aan boord?
 
Laatst bewerkt:
Check eens of de "overloop" = vlotterkamerventilatie op alle manieren vrij doorlatend is van open einde(n) tot IN alle vlotterkamers en nergens gekniekt, beklemd of vervuild.

Lastiger/dieper: vlotternaaldje(s); onder vergrootglas bekijken, vooral aandacht voor eventueel vervormd modern rubber/plastic sluittipje.Durf jij te rijden met zulke "misschiens" aan boord?


Heb de slangen gechecked en die zien er niet uit alsof ze haarscheurtjes hebben en ze lekken ook niet, was meer een beetje brainstormen of zoiets zou kunnen gebeuren theoretisch
 
Een nieuwe luchtfilter doet ook wel eens wonderen.

jep dat weet ik, het vorige was helemaal zwart, toen heb ik er een nieuwe in gedaan, die is na een beurt weer vervangen door de monteur omdat ie nat was geworden van benzine, dat is nu dus weer zo, ik weet niet of ik elke paar duizend km een nieuw luchtfilter moet, maar volgens mij zou 1x per seizoen (zo'n 10.000km) toch genoeg moeten zijn....
 
bekend! ik had het ook vooral in z`n 1 2 en 3! alleen mijn RF is dood -O-

@TS, dan weet je tenminste wat er gaat gebeuren -O-

een te rijke motor kan een paar oorzaken hebben, bijv

de pilot screw staat niet goed, die werkt tot 5000 toeren!!!!
het luchtfilter is dicht ofzo, die werkt bij alle toeren
de choke werkt een beetje of helemaal mee, ook die werkt niet bij alle toeren. misschien dat je choke metaal doorgeef ding verbogen is, en er 1 choke open staat.

waren alle 4 de bougies zo vies, of waren het 1 of 2?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zo mijn idee dat dan de vlotter zo af en toe blijft hangen. (Mogelijk dat ie door de warmte iets uitzet en dan tegen het huis aanloopt ofzo) en luchtfilter moet inderdaad iets langer meegaan en zeker niet nat worden van de benzine.
 
vandaag een proefritje gemaakt met:
4 nieuwe bougies
4 nieuwe bougiedoppen + kabels
1 nieuw luchtfilter
1 nieuw benzine filtertje
1 stel nieuwe benzine slangen

Het leek goed te gaan, maar net op weg naar huis (motor was inmiddels lekker warm)
begon het stotteren zich weer voor te doen, weliswaar veeeeel minder dan voor dit topic maar toch, de symptomen zijn me inmiddels zo duidelijk dat ik het meteen voelde :(

Thuis heb ik meteen de bougies gechecked, die zien er nu uit zoals het hoort, ook het luchtfilter is niet nat en stinkt ook niet naar benzine.

Ik heb bij stationair loop WD40 op de intake rubbers gespoten, er was geen verschil hoorbaar of zichtbaar op de toerenteller.

Er loopt overigens nergens benzine uit overloop slangetjes of zo.

Over het algemeen loopt ie wel wat lekkerder, dat zal wel vooral door het nieuwe schone luchtfilter komen.

Het enige wat ik kan bedenken is dat er in de carbs iets niet goed gaat. Het choke systeem werkt goed, dat had ik al gecontroleerd.

Ook kreeg ik weer een tip van iemand die dezelfde symptomen had, maar waar uiteindelijk vuil in de tank de boosdoener bleek, dus de tank schoonmaken / controleren kan ook geen kwaad, maar hoe pak je dat aan?

Vorig seizoen heb ik hem al eens van de motor af helemaal leeg laten lopen door een koffiefilter, er zat geen troep in of zo.

Is er ook zo iets als tankcleaner of zo?
 
T.R.Roadkill: ... Vorig seizoen heb ik hem al eens van de motor af helemaal leeg laten lopen door een koffiefilter, er zat geen troep in of zo ...

Heb je dat gedaan met de kraan eruit, of door de kraan heen? Er kan een massa troep op de tankbodem liggen en speciaal op zeefjes van binnen bovenop de kraan.

Hier op Forum gelezen dat WS40 te weinig brandbaar is voor de rubber-proef; remmenreiniger gaat beter maar is niet lief voor rubber, deodorant erg goed maar ik zou er dan zelf een kiezen, uit veiligheidsgevoel, waarbij geen metaal (aluminium) in de ingrediëntenlijst staat.
 
Laatst bewerkt:
Dan zou die het hoger in toeren nog veel erger moeten doen.

Ik kan overigens nergens terugvinden of de carburateurs tijdens (na) al dat geknutsel een keer gesynchroniseerd zijn, want dan kan je dit ook heel erg krijgen, heb het zowel bij mn VFR750, mn GSX550 als mn VF400 gehad, ergens tussen de 4,5 en 7K ging ie (enorm) stotteren/dippen.

En anders zou ik eens iemand met verstand naar de mengselschroeven van je carburateurs laten kijken (of dr zelf aan draaien, maar wel dondersgoed onthouden/opschrijven hoe ze stonden, dus omwentelingen tellen en eerst indraaien tot ze net aan zitten, daarna gewoon eens proberen met een kwart-halve slag per keer).
 
Terug
Bovenaan Onderaan