Straf radardetector

Akula

MF veteraan
24 jul 2003
4.620
0
Utrecht
Even een vraagje. Ik weet dat detectoren nu verboden zijn. Maar nu hoorde ik vandaag dus dat er niet alleen een behoorlijke boete opstaat maar dat ook je kenteken ik kan worden genomen. Ik heb nu juist zelf zo'n ding liggen en die zou er eigenlijk komend weekend heel mooi (lees onzichtbaar) in gaan worden bouwen }) . Maar als de straf idd is dat ik mn kenteken kwijt kan raken, dan weet ik het allemaal zo net nog niet. Ik heb al ff gezocht via de search en ook via google maar het antwoord heb ik nog niet kunnen vinden.

Is er iemand die het antwoord weet, of er misschien al ervaring mee heeft (dit laatste hoop ik trouwens niet!!)

Thanx!
 
De deskundige.

Aardig krantenbericht. Maar weer typisch een verhaal van de melk horen klotsen maar niet weten waar de tepel zit.

Als de detector niet eenvoudig verwijderbaar is (voor inbeslagneming) dan wordt kentekenbewijs deel 1 ingenomen tegen afgifte van een ontvangstbewijs. De bestuurder/eigenaar krijgt dan maximaal vier weken de gelegenheid om het voertuig ter controle aan de politie aan te bieden. Gebeurt dat niet dat wordt het kentekenbewijs opgestuurt naar het RDW en wordt het kenteken(bewijs) ingenomen. Eerst dan moet er voor een nieuw kenteken een keuring aan vooraf gaan.

Maar als de detector goed verborgen is ingebouwd, dan moet die wel eerst worden gevonden. De politie mag niet zomaar een auto doorzoeken, daar moet meer reden voor zijn dan de verdenking op aanwezigheid van een detector.

Overigens is het bezit van een detector niet verboden, alleen de aanwezigheid van een detector in een rijdend motorrijtuig. Op je gewone (trap)fiets is het gewoon toegestaan.
 
Overigens is het bezit van een detector niet verboden, alleen de aanwezigheid van een detector in een rijdend motorrijtuig. Op je gewone (trap)fiets is het gewoon toegestaan.
Hmmm, als ik nu eens trappers op mijn motor monteer als 'hulp aandrijving', zou ik er dan mee weg komen? :?
 
hoorde ook dingen dat de politie bij de verkopers en producenten radar detectors die daar op voorraad waren in beslag heeft genomen... :?

Dat zal wel weer zo'n vieze leugen ven die Spee zijn om iedereen bang te maken... B| we zouden hem eens bang moeten maken :(
 
De deskundige.

Aardig krantenbericht. Maar weer typisch een verhaal van de melk horen klotsen maar niet weten waar de tepel zit.

Als de detector niet eenvoudig verwijderbaar is (voor inbeslagneming) dan wordt kentekenbewijs deel 1 ingenomen tegen afgifte van een ontvangstbewijs. De bestuurder/eigenaar krijgt dan maximaal vier weken de gelegenheid om het voertuig ter controle aan de politie aan te bieden. Gebeurt dat niet dat wordt het kentekenbewijs opgestuurt naar het RDW en wordt het kenteken(bewijs) ingenomen. Eerst dan moet er voor een nieuw kenteken een keuring aan vooraf gaan.

Maar als de detector goed verborgen is ingebouwd, dan moet die wel eerst worden gevonden. De politie mag niet zomaar een auto doorzoeken, daar moet meer reden voor zijn dan de verdenking op aanwezigheid van een detector.

Dus als ik het goed begrijp moet je gewoon zorgen dat de detector niet direct zichtbaar is. Als je dan wordt aangehouden op verdenking van het hebben van een detector mogen ze je voertuig niet doorzoeken en wordt dus je kentekenbewijs ingevordert. Je bouwt binnen 4 weken dat ding uit, laat je voertuig checken en bouwt dat ding daarna weer doodleuk in... :9

Edit: Als de politie niet zomaar je auto mag doorzoeken, hoe zit dat dan met je motor :?
 
Laatst bewerkt:
de mijne had ik ingebouwd ,zeer onzichtbaar dus. 8-)
Als ze die willen vinden hadden ze echt een gereedschapkist nodig. })
Ik heb nu wel mijn motor met stinger en al verkocht. ;(

Als iemand nog zòn dong weet te liggen, ik ben op zoek naar een nieuwe !
 
Dus als ik het goed begrijp moet je gewoon zorgen dat de detector niet direct zichtbaar is. Als je dan wordt aangehouden op verdenking van het hebben van een detector mogen ze je voertuig niet doorzoeken en wordt dus je kentekenbewijs ingevordert. Je bouwt binnen 4 weken dat ding uit, laat je voertuig checken en bouwt dat ding daarna weer doodleuk in... :9

Edit: Als de politie niet zomaar je auto mag doorzoeken, hoe zit dat dan met je motor :?

Ik lees het anders: als ze een detector in je auto vinden die niet makkelijk verwijderbaar is (bijvoorbeeld een stinger), krijg je vier weken om de detector zelf te verwijderen en in te leveren, anders wordt je kenteken ongeldig verklaard.

maw. een gevonden detector wordt altijd in beslag genomen, alleen detectors die echt moeten worden uitgebouwd, dat mag de eigenaar zelf doen en hem zelf komen inleveren |(


oh. bedenk trouwens ook dat het mogelijk is om op de aanwezigheid van een actieve detector te scannen. een detector zend namelijk zelf ook (zwakke) radar-signalen uit. de nederlandse politie gebruikt dit nu volgens mij nog niet, maar ik kijk er niet gek van op dat we over een paar maanden naast een snelheidscontrole ook een detectorcontrole hebben. dan krijgen wij weer een anti-radar-detector-detector in de auto om de detectorcontrole tegen te werken :X
 
Dus als ik het goed begrijp moet je gewoon zorgen dat de detector niet direct zichtbaar is. Als je dan wordt aangehouden op verdenking van het hebben van een detector mogen ze je voertuig niet doorzoeken en wordt dus je kentekenbewijs ingevordert. Je bouwt binnen 4 weken dat ding uit, laat je voertuig checken en bouwt dat ding daarna weer doodleuk in... :9

Edit: Als de politie niet zomaar je auto mag doorzoeken, hoe zit dat dan met je motor :?
Bij een motor is dat natuurlijk lastiger. Ze kunnen wel de technische staat van je motor onderzoeken, en hé, dat is toevallig, daar zit ook een detector. De pineut dus.

Als je na vier weken je voertuig komt laten zien dan moet je wel de radardetector inleveren, want zo zeggen ze, die radarverklikker is in beslag genomen op het moment van de overtreding. Of je echt in beslag kunt nemen op termijn, daar twijfel ik sterk aan, omdat inbeslagneming betekent directe ontrekking aan het verkeer en aan de macht van de bezitter. Temeer daar het bezit zelf niet is verboden (zoals bij wapens of drugs).

Maar zolang niemand een rechtszaak begint, gaat de politie (Spee) gewoon door met de rand van de wet en de bevoegdheid opzoeken. Don't try this yourself, want dan ben jij wel het haasje.
 
Overigens is het bezit van een detector niet verboden, alleen de aanwezigheid van een detector in een rijdend motorrijtuig. Op je gewone (trap)fiets is het gewoon toegestaan.

Ik heb het even opgezocht

Artikel 5.1.6
Het is de bestuurder van een motorrijtuig verboden daarmee te rijden en de eigenaar of houder verboden daarmee te laten rijden, indien in of aan het motorrijtuig een radarontvangstapparaat aanwezig is, dat geschikt is om de aanwezigheid aan te tonen van een apparaat dat tot doel heeft om een overschrijding van de maximumsnelheid vast te stellen.

MAW, als je de detector in je motorjas heb zitten (bijvoorbeeld met zo'n trilfunctie) is het gewoon toegestaan *D
 
Op dinsdag 10 februari 2004 11:30 schreef FragDaddy het volgende:

oh. bedenk trouwens ook dat het mogelijk is om op de aanwezigheid van een actieve detector te scannen. een detector zend namelijk zelf ook (zwakke) radar-signalen uit. de nederlandse politie gebruikt dit nu volgens mij nog niet, maar ik kijk er niet gek van op dat we over een paar maanden naast een snelheidscontrole ook een detectorcontrole hebben. dan krijgen wij weer een anti-radar-detector-detector in de auto om de detectorcontrole tegen te werken :X

De RADAR detectoren die hier gebruikt worden zijn toch passief :? (Neemt niet weg dat je indd het zwakke signaal van de oscillator zou kunnen oppikken daar ni van ;) ) Maar hetlijkt me dat als je wordt aangehouden dat je je kassie gelijk uitzet....laat ze dan maar een bewijzen dat JIJ degene was die een detector in de auto had en niet degene voor je... *D
 
Op dinsdag 10 februari 2004 11:40 schreef mvd het volgende:Ik heb het even opgezochtMAW, als je de detector in je motorjas heb zitten (bijvoorbeeld met zo'n trilfunctie) is het gewoon toegestaan *D
Ben al bezig het te ontwikkelen gewoon op batterijen special voor de motor !! fuck koos!!!!
 
De RADAR detectoren die hier gebruikt worden zijn toch passief :? (Neemt niet weg dat je indd het zwakke signaal van de oscillator zou kunnen oppikken daar ni van ;) ) Maar hetlijkt me dat als je wordt aangehouden dat je je kassie gelijk uitzet....laat ze dan maar een bewijzen dat JIJ degene was die een detector in de auto had en niet degene voor je... *D
Dit is alleen maar van heel dicht bij mogelijk , maar volgens de fabrikant van de Bell-vector/ stinger , is hij hier tegen beschermt!! Jammer Koos !!
 
Op dinsdag 10 februari 2004 11:30 schreef FragDaddy het volgende:Ik lees het anders: als ze een detector in je auto vinden die niet makkelijk verwijderbaar is (bijvoorbeeld een stinger), krijg je vier weken om de detector zelf te verwijderen en in te leveren, anders wordt je kenteken ongeldig verklaard.

maw. een gevonden detector wordt altijd in beslag genomen, alleen detectors die echt moeten worden uitgebouwd, dat mag de eigenaar zelf doen en hem zelf komen inleveren |(

he jammer m'neer, die is ondertussen gestolen.

Op dinsdag 10 februari 2004 11:30 schreef FragDaddy het volgende:

oh. bedenk trouwens ook dat het mogelijk is om op de aanwezigheid van een actieve detector te scannen. een detector zend namelijk zelf ook (zwakke) radar-signalen uit. de nederlandse politie gebruikt dit nu volgens mij nog niet, maar ik kijk er niet gek van op dat we over een paar maanden naast een snelheidscontrole ook een detectorcontrole hebben. dan krijgen wij weer een anti-radar-detector-detector in de auto om de detectorcontrole tegen te werken :X

Gemiddelde (NL-)detector is voorzien van een stukje techniek die het signaal van de radar-detector-detector (VG-2) opvangt en zich vervolgens stil houdt.
 
Gemiddelde (NL-)detector is voorzien van een stukje techniek die het signaal van de radar-detector-detector (VG-2) opvangt en zich vervolgens stil houdt.

Vraagje: afgezien van dat stukje techniek, als een willekeurige radar-detector van de stroom afgehaald wordt (door een verborgen schakelaar ofzo O-) ), is ie dan nog op te sporen door zo'n radar-detector-detector?
 
Vraagje: afgezien van dat stukje techniek, als een willekeurige radar-detector van de stroom afgehaald wordt (door een verborgen schakelaar ofzo O-) ), is ie dan nog op te sporen door zo'n radar-detector-detector?
Nee, onmogelijk. :)
 
Nog effe en we worden preventief gefouileerd om de weg op te mogen gaan.
Gelukkig houden ze zich nog steeds bezig met verkeersveiligheid. Ze maken de wegen veiliger voor motorrijders, denk aan vangrailen... alle 2 zeg maar...
Ook gaat er niemand spontaan op de rem staan als ze een fotograaf met bromsnor zien staan langs de weg. Alles wordt er echt beter op.
Ik stel voor, dat we met z'n allen effe een rondje of 100 per dag om het huis van de bedenker van deze sh*tzooi rijden. Misschien slaapt ie dan wat minder, worden zijn prestaties op het werk minder en gaat ie zich alleen nog maar bezig houden met de relevante zaken.

Verder geen frustraties... :X
 
Iedereen en met name PanRider heel erg bedankt. Nu weet ik in ieder geval dat het probleem nog wel meevalt als ik ooit een keer gepakt zou worden. En dus ga ik m binnenkort vrolijk monteren..... :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan