strakke ketting

15 mrt 2002
118
0
hoi
hoe komt het dat een ketting niet op alle plaatsen dezelfde speling heeft. :? :?
Mijn handboek spreekt van 1.5cm tot 3cm in het midden van de ketting, op het strakste punt.
 
Sorry??? Zorg dat je een goede (giet-) mal hebt of freesmachine of hoe die dingen ook gemaakt worden.

Wedden dat dat wiel zo rond is als rond maar kan zijn???

ABSOLUUT!!! Zo'n tandwiel is idd heus wel perfect rond, en wordt idd gemaakt op een freesbank met een ronddraaitafel. Hiermee kun je uiterst precies "in de rondte" frezen!

Voor kettingen en tandwielen bestaat er nog wel zoiets als het "polygoon-effect" maar dat geldt eigenlijk alleen maar voor hele kleine tandwielen die eig niet bij die ketting horen, voor grote tandwielen is dit effect vrij klein.
 
nouuu de machine fabrieken van tegenwoordig kunnen toch een perfect rond tandwiel maken hoor, enne tja als het verschil tussen strak en los,( als dat te groot wordt nieuw spulletje erop kun je weer 20.000 verder), span hier de boel op de bok, en kijk dan idd ff of er in het midden zo'n 2 cm speling inzit, dan komt het altijd weer goed.
 
JEZUS CHRISTUS

enzovoort enzovoort

En denken jullie nou aub eens na voordat je wat opschrijft, en niet wat je ter plekke verzint.
Nee jij denkt na, voordat je wat opschrijft. :?

2 uit 14 reakties zeggen iets over tandwiel-dinges en jij gaat alles en iedereen in dit topic lopen afzeiken. Vollegus mij was jouw verhaal over scharnieren/schakels toch echt al wel genoemd hoor. :z


Geeft nix hoor, ik neem 't iig niet persoonlijk op. ;)
 
Laatst bewerkt:
Jaja je krijgt wel degelijk strakke punten in de ketting
Als je niet weet wat ik daar mee bedoel: Het slappe part van de ketting is op sommige punten kleiner als op andere. Een ketting stel je dus af door het strakste punt te nemen en een ketting doorhang van zo'n 25 mm aan te houden.
En ja: Als dit te gek wordt (en het spul dus versleten is) dan krijgt je uitgaande as op zijn kloten en kans op ketting breuk. Het rijdt ook niet lekker (knoks knoks knoks)
Ketting slijtage is te bekijken door je ketting van het achter tandwiel te lichten.

Dit is dus de praktijk. Een ketting gaat gemiddeld zo'n 30 a 40K kilometer mee.
En als ik zeg ketting dan zeg ik ook tandwielen want die zijn dan natuurlijk ook op.

En nee: Ik schrijf zo maar niet wat op want bovenstaand is WAAR en is hetzelfde verhaal als voorgaand van mij maar dan zonder de plasser
En een beetje humor mag best. Is leuker dan stom zeiken.

Suc6.
 
Laatst bewerkt:
JEZUS CHRISTUS

Wat wordt hier toch weer een onzin uitgekraamd.
Zijn jullie echt zo achtelijk of doen jullie maar zo.


Een ketting gaat slapper of strakker staan door een afgeslten tandwiel, tuurlijk, denk nou eens na joh.

Versleten tandwielen doen je ketting echt niet strakker of losser staan, dit heeft alles te maken met de staat van je ketting, een ketting bestaat uit schakels, een heleboel, en elk scharnier punt kan slijten, en ze slijten niet allemaal gelijk, hierdoor krijg je scharnierpunten in je ketting die zwaar gaan, als je bij zo'n versleten keting kijkt, zie je ook dat niet recht is, maar een beetje hoekerig loopt, tijd voor een nieuwe ketting.

En denken jullie nou aub eens na voordat je wat opschrijft, en niet wat je ter plekke verzint.
Amen :P
 
JEZUS CHRISTUS

Wat wordt hier toch weer een onzin uitgekraamd.
Zijn jullie echt zo achtelijk of doen jullie maar zo.


Een ketting gaat slapper of strakker staan door een afgeslten tandwiel, tuurlijk, denk nou eens na joh.

Versleten tandwielen doen je ketting echt niet strakker of losser staan, dit heeft alles te maken met de staat van je ketting, een ketting bestaat uit schakels, een heleboel, en elk scharnier punt kan slijten, en ze slijten niet allemaal gelijk, hierdoor krijg je scharnierpunten in je ketting die zwaar gaan, als je bij zo'n versleten keting kijkt, zie je ook dat niet recht is, maar een beetje hoekerig loopt, tijd voor een nieuwe ketting.

En denken jullie nou aub eens na voordat je wat opschrijft, en niet wat je ter plekke verzint.
:(
verklaar dan eens waarom nieuw set tandwielen+ketting meteen al na montage last heeft van een ovaaliteit.
ga niet vertellen dat de naaf/as krom is want dan zou het bij 1 omw. van het wiel het optreden en dat is niet het geval. :(
 
Nee jij denkt na, voordat je wat opschrijft. :?

2 uit 14 reakties zeggen iets over tandwiel-dinges en jij gaat alles en iedereen in dit topic lopen afzeiken. Vollegus mij was jouw verhaal over scharnieren/schakels toch echt al wel genoemd hoor. :z


Geeft nix hoor, ik neem 't iig niet persoonlijk op. ;)

Zou je toch moeten doen hoor, mijn reactie ging juist over domme gepraat over tandwielen.
Ik herhaalde verhaal over ketting omdat dit de reden is, en dus niet de tandwielen, om alles duidelijk te maken.
Uitleg is al gegeven.
 
:(
verklaar dan eens waarom nieuw set tandwielen+ketting meteen al na montage last heeft van een ovaaliteit.
ga niet vertellen dat de naaf/as krom is want dan zou het bij 1 omw. van het wiel het optreden en dat is niet het geval. :(

Zou beginnen met merkartikelen te kopen, want als ik me kettingset vervang staat me ketting overal even strak/slap.
Als het wel een merk tandwiel was, terug brengen, is gewoon onzin omdat als normaal te verkopen.
Maar dat jij bovenstaande vraag durft te stellen geeft dit voldoende aan waarom jij mij niet in twijfel zou moeten trekken, maar je moet doen waar je jezelf lekker bijvoelt.

Ik probeer mensen iets te vertellen die daarom vragen, en kan er niet zo goed tegen als ik zulke grote onzin lees wat als waar wordt versleten.
Ik weet wat ik vertel waar is, doe je voordeel ermee, en zo niet zo niet. Ook goed. :)
 
Zou je toch moeten doen hoor, mijn reactie ging juist over domme gepraat over tandwielen.
Ik herhaalde verhaal over ketting omdat dit de reden is, en dus niet de tandwielen, om alles duidelijk te maken.

:? Je bedoeld deze domme praat?
Als er bijv. een fabrieksfout in je ketting zit, kan 't zijn dat sommige schakels niet goed scharnieren.

Of deze?
Als de variatie errug groot is kan het zijn dat er een fabrieksfout in de ketting zit, (heeft me zwager gehad op FZR) of natuurlijk dat 't zaakje gewoon versleten is.
 
Laatst bewerkt:
Op dinsdag 21 mei 2002 07:35 schreef roestendoenze het volgende::? Je bedoeld deze uitleg?Of deze?

Je begrijpt het echt niet he.

Er wordt gezegd waarom ik dingen herhaal, en dat was om de ware verhaal te vermelden, anders weten anderen ook niet meer wat waar is en niet.
Dus de uitleg waar ik op doel is de uitleg die ik geef. Ik heb het hieronder nog maar eens gequoted.

Als je het dan niet nog snapt ga je eerst nog eens alles op je gemak nalezen, anders hoor ik het wel.


Op vrijdag 17 mei 2002 16:49 schreef Gizzmo13 het volgende:
Versleten tandwielen doen je ketting echt niet strakker of losser staan, dit heeft alles te maken met de staat van je ketting, een ketting bestaat uit schakels, een heleboel, en elk scharnier punt kan slijten, en ze slijten niet allemaal gelijk, hierdoor krijg je scharnierpunten in je ketting die zwaar gaan, als je bij zo'n versleten keting kijkt, zie je ook dat niet recht is, maar een beetje hoekerig loopt, tijd voor een nieuwe ketting.
 
jup gasten
mag ik er effe tussen komen :+
als ik hier alles een beetje door elkaar lees, dan zit ik met een afgesleten ketting.
Als ik de speling afstel op 15 mm op het strakste punt en de hoogste speling is 30 mm op het slakste punt, beschadig ik dan mijn motor als ik zo verder rij. :? :? :? :?
Zelf ben ik van mening dat die enkel de tandwielen vlugger zal doen afslijten.
In het handboek staat dat vanaf 50 mm speling deze het frame kan raken, en zo voor beschadiging kan zorgen. Als de speling in het oog wordt gehouden zou ik er toch nog een paar duizend km mee willen rijden.
Of is dit alles af te raden. :? :?
Thx voor de reacties, een low budget rider :+
 
jup gasten
mag ik er effe tussen komen :+
als ik hier alles een beetje door elkaar lees, dan zit ik met een afgesleten ketting.
Als ik de speling afstel op 15 mm op het strakste punt en de hoogste speling is 30 mm op het slakste punt, beschadig ik dan mijn motor als ik zo verder rij. :? :? :? :?
Zelf ben ik van mening dat die enkel de tandwielen vlugger zal doen afslijten.
In het handboek staat dat vanaf 50 mm speling deze het frame kan raken, en zo voor beschadiging kan zorgen. Als de speling in het oog wordt gehouden zou ik er toch nog een paar duizend km mee willen rijden.
Of is dit alles af te raden. :? :?
Thx voor de reacties, een low budget rider :+

Kvin eig dat dat niet samen gaat...

Wat doe je als je midden op een kruising stilstaat en je ketting ligt een meter achter je op straat (of komt ergens klem te zitten bij de uitgaande as van je versn.bak).

Dan wordt het pas echt duur
 
Als ik de speling afstel op 15 mm op het strakste punt en de hoogste speling is 30 mm op het slakste punt, beschadig ik dan mijn motor als ik zo verder rij. :? :? :? :?
Ikke denk van niet.

Je zegt zelf in het begin dat je boekje een marge van 1,5 tot 3 cm aangeeft. En als er helemaal géén verschil mocht zijn, zou het 'tightest point' al helemaal anders beschreven staan in het handboek. Gewoon lekker rijen en om de zoveel km afstellen en checken. :]
 
Meerkeuzevraag:

Hoe draaien jullie de wielmoer weervast??

A) Gebruiken jullie een momentsleutel om de wielmoer met het officiele moment vast te zetten??

B) Trekken jullie de rommel gewoon goed strak aan en zie maar wat er gebeurd??

C) Moer?? Wiel?? Ketting wat is dat??? Huh?? :? :?
Dat laat ik eventjes door de dealer doen....
 
jup gasten
mag ik er effe tussen komen :+
als ik hier alles een beetje door elkaar lees, dan zit ik met een afgesleten ketting.
Als ik de speling afstel op 15 mm op het strakste punt en de hoogste speling is 30 mm op het slakste punt, beschadig ik dan mijn motor als ik zo verder rij. :? :? :? :?
Zelf ben ik van mening dat die enkel de tandwielen vlugger zal doen afslijten.
In het handboek staat dat vanaf 50 mm speling deze het frame kan raken, en zo voor beschadiging kan zorgen. Als de speling in het oog wordt gehouden zou ik er toch nog een paar duizend km mee willen rijden.
Of is dit alles af te raden. :? :?
Thx voor de reacties, een low budget rider :+

Als de ketting erg veel verschil gaat krijgen, merk je dit ook rijdens langzaam rijden, de motor gaat gewoon schokkerig vooruit. Je kan je dan ook voorstellen dat je nu een erg wisselende kracht krijgt op je uitgaande as van je versnellingsbak, daar zit dus je voorste tandwiel op.
Je kan je voorstellen dat als dit te erg wordt, dit best overmatige slijtage oplevert aan iets wat je niet zo makkelijk vervangt als een ketting.
Plus met een versleten ketting gaat je motor ook klote schakelen, dus een nieuwe ketting rijdt en schakelt ook lekkerder.
 
Meerkeuzevraag:

Hoe draaien jullie de wielmoer weervast??

A) Gebruiken jullie een momentsleutel om de wielmoer met het officiele moment vast te zetten??

B) Trekken jullie de rommel gewoon goed strak aan en zie maar wat er gebeurd??

C) Moer?? Wiel?? Ketting wat is dat??? Huh?? :? :?
Dat laat ik eventjes door de dealer doen....

Als ik thuis ben, pak ik de momentsleutel, ook omdat het hier makkelijker mee gaat.
Maar onderweg heb ik die niet bij me, dus dan draai ik hem gewoon zo stevig mogelijk vast.
Wel eens gecontroleerd met een momentsleutel, komt aardig bij elkaar in de buurt als ik het doe.( maar ik ben niet de kleinste)
Ook al komt die een beetje los te zittten, je kettingspanners houden toch je wiel op zijn plek, dus als je het niet vertrouwd, gewoon bij de volgende stop nog eens controleren.
 
Ketting afstellen op 15mm? Zou ik zeer afraden.
Zelf stel ik ketting altijd zeer los af. 40 mm speling minimaal.
Gizzmo heeft gelijk. Het is bijna altijd ketting bij ongelijke speling. Wanneer ketting versleten is legt ketting zich bij versleten schakel boven op tandwiel waardoor de speling varieert.
MZZL Jester
 
Als je de ketting op 15 zet dan zit je inderdaad te laag want als je op de motor gaat zitten dan wordt het vaak minder.
Echter begrijp wel dat als je, zonder dat je er op zit, de ketting op 25 zet de speling nooit minder wordt op welk punt dan ook.
Het wordt meer, bijvoorbeeld 35 Maaar op sommige punten misschien maar 30 en dat is dan het punt dat je neemt voor de volgende keer stellen.
Stellen doe je bij een nieuwe ketting en na zo'n 700 km opnieuw. Daarnaa hoef je maar een paar keer te stellen. Totdat hij versleten raakt na bijv. 25000. Dan krijg je je strakke punten weer. JAJA en dan blijf je aan de gang totdat ne genoemde fenomenen zich voordoen die men noemt.....

Gizmo eerst zit je te schelden dat ik er niks van weet en daarna, ik quote:
Een versleten keting blijf je stellen. Strakke punten zijn slecht voor de uitgaande as.
en nog eens:
En ja: Als dit te gek wordt (en het spul dus versleten is) dan krijgt je uitgaande as op zijn kloten en kans op ketting breuk. Het rijdt ook niet lekker (knoks knoks knoks)

Daarna zeg jij me gewoon na! :]
Ok maakt niet uit.

De bouten van de as kun je inderdaad gewoon met de hand vastzetten met goed passend gereedschap (dus vaak niet je boordgereedschap)

Verder vind ik het leuk dat iedereen zijn zegje doet als tie denkt dat een ander er wijzer van kan worden.

suc6
 
Terug
Bovenaan Onderaan