strakke ketting

15 mrt 2002
118
0
hoi
hoe komt het dat een ketting niet op alle plaatsen dezelfde speling heeft. :? :?
Mijn handboek spreekt van 1.5cm tot 3cm in het midden van de ketting, op het strakste punt.
 
hoi
hoe komt het dat een ketting niet op alle plaatsen dezelfde speling heeft. :? :?
Mijn handboek spreekt van 1.5cm tot 3cm in het midden van de ketting, op het strakste punt.

In mijn handboek wordt ook gesproken over "tightest point". Ik heb mij al vaker afgevraagd wat ze daar nou mee bedoelen :? :? .
Het strakste punt in je ketting zit immers op je tand wiel of direct daarna...

Iig check ik mijn ketting op de volgende manier, achterbokkie eronder, versnelling in de vrij, wiel een paar keer ronddraaien en dan meten in het midden aan de onderkant.
 
In mijn handboek wordt ook gesproken over "tightest point". Ik heb mij al vaker afgevraagd wat ze daar nou mee bedoelen :? :? .
Het strakste punt in je ketting zit immers op je tand wiel of direct daarna...

Iig check ik mijn ketting op de volgende manier, achterbokkie eronder, versnelling in de vrij, wiel een paar keer ronddraaien en dan meten in het midden aan de onderkant.
Dat meten doe ik op dezelfde manier, maar de opmetingen kunnen tot 1.5 cm schelen als je het wiel elke keer een 30 tal cm doordraait.
 
Op vrijdag 17 mei 2002 01:44 schreef Raging R6 het volgende:In mijn handboek wordt ook gesproken over "tightest point". Ik heb mij al vaker afgevraagd wat ze daar nou mee bedoelen :? :? .
Het strakste punt in je ketting zit immers op je tand wiel of direct daarna...
Wat Peter zegt, telkens stukkie doordraaien die ketting. Afhankelijk vd stand vd tandwielen & welk stukkie ketting over de tandwielen gaat, zal de strakte vd ketting kunnen varieren.

Het strakste punt is dus 'n bepaalde stand vd ketting&tandwielen.

Als de variatie errug groot is kan het zijn dat er een fabrieksfout in de ketting zit, (heeft me zwager gehad op FZR) of natuurlijk dat 't zaakje gewoon versleten is.
 
Dat meten doe ik op dezelfde manier, maar de opmetingen kunnen tot 1.5 cm schelen als je het wiel elke keer een 30 tal cm doordraait.

dat kan komen doordat je achtertandwiel niet meer rond is.
Dus tightest point is wanneer je wiel op die positie staat, waarbij je ketting het strakst staat. dan mag/moet je aan de bovenkant een speling van 1,5 - 2,5/3,0 cm hebben meen ik :?
 
Als je echt een strak punt hebt dan is je ketting ook meestal op. Druk het slappe part van de ketting in en kijk of je de ketting van het tandwiel kunt trekken. Met een 3 of 4 mm is het versleten.
Een versleten keting blijf je stellen. Strakke punten zijn slecht voor de uitgaande as.
Een strakke plasser is echter niet erg. *D
 
JEZUS CHRISTUS

Wat wordt hier toch weer een onzin uitgekraamd.
Zijn jullie echt zo achtelijk of doen jullie maar zo.


Een ketting gaat slapper of strakker staan door een afgeslten tandwiel, tuurlijk, denk nou eens na joh.

Versleten tandwielen doen je ketting echt niet strakker of losser staan, dit heeft alles te maken met de staat van je ketting, een ketting bestaat uit schakels, een heleboel, en elk scharnier punt kan slijten, en ze slijten niet allemaal gelijk, hierdoor krijg je scharnierpunten in je ketting die zwaar gaan, als je bij zo'n versleten keting kijkt, zie je ook dat niet recht is, maar een beetje hoekerig loopt, tijd voor een nieuwe ketting.

En denken jullie nou aub eens na voordat je wat opschrijft, en niet wat je ter plekke verzint.
 
Laatst bewerkt:
klopt wel dat een ketting het meest slijt.
maar volgens mij slijt bijna alles even hard, dus ketting en kettingwielen kunnen daardoor niet onrond worden.
verschil in kettingspeling komt ook al voor op een nieuwe motor.
zal wel te maken hebben met de gehanteerde toleranties van de kettingwielen.(klein beetje uit het midden veroorzaak al vlug strakke stukken)
een ketting op slijtage controleren kan volgens mij alleen door het opmeten van een aantal schakels,
ligt de hart op hart maat van de pennen te ver uit elkaar dan is hij versleten.
maar kijk ook eens naar de rollen, komt vaak voor dat er gescheurde rollen tussen zitten of zelfs eeb rol gewoon weg.

zorg voor de juiste speling en voldoende smering dan kan hij lang mee.
 
JEZUS CHRISTUS

Wat wordt hier toch weer een onzin uitgekraamd.
Zijn jullie echt zo achtelijk of doen jullie maar zo.


Een ketting gaat slapper of strakker staan door een afgeslten tandwiel, tuurlijk, denk nou eens na joh.

Versleten tandwielen doen je ketting echt niet strakker of losser staan, dit heeft alles te maken met de staat van je ketting, een ketting bestaat uit schakels, een heleboel, en elk scharnier punt kan slijten, en ze slijten niet allemaal gelijk, hierdoor krijg je scharnierpunten in je ketting die zwaar gaan, als je bij zo'n versleten keting kijkt, zie je ook dat niet recht is, maar een beetje hoekerig loopt, tijd voor een nieuwe ketting.

En denken jullie nou aub eens na voordat je wat opschrijft, en niet wat je ter plekke verzint.
Gizzmo, sta ff op, volgens mij wil je ei er uit. Relax een beetje, lees het hier nog eens, lach en denk: "laat ze maar gaan het zijn niet mijn tandwielen die om de 1200km zo ver zijn afgesleten, dat het net is of mijn ketting is opgerekt".

Voor de rest, Rev heeft dus wel gelijk...
 
Terug
Bovenaan Onderaan