straks mogen we nog maar 60 op 80 wegen

diekooi

MF veteraan
In memoriam
29 mrt 2008
15.479
3
Beter wegontwerp voorkomt bermongeval
Laatste update: 26 januari 2012 06:08 info
LEIDSCHENDAM - Veel zogenoemde bermongevallen kunnen worden voorkomen als het wegontwerp wordt aangepast.
Foto: NU.nl/Gino Press

Daarbij gaat het onder meer om ruimere of beter aangekondigde bochten en het plaatsen van bomen of andere obstakels op grotere afstand of veilig afgeschermd. Dat maakte de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV donderdag bekend.

Jaarlijks zijn er 200 verkeersdoden te betreuren door bermongevallen en raken 1100 mensen ernstig gewond.

De meeste bermongevallen gebeuren op 80 kilometerwegen. Vaak zijn het eenzijdige ongevallen, waarbij een weggebruiker van de weg raakt.

Afleiding

In 25 procent van de gevallen speelt afleiding een rol, vooral bij jongeren die alleen in de auto zitten.

Bij 20 procent is er sprake van bepaalde weersomstandigheden of speelt de toestand van de weg een rol. Verder zijn verkeerde inschatting, schrikreacties en in mindere mate alcohol en vermoeidheid oorzaken.

Zeeland

De SWOV baseerde zich op eigen onderzoek van 86 bermongevallen, waarvan 59 in Zeeland. Het onderzoek gebeurde aan de hand van reconstructies, inspecties van locaties en gesprekken met onder anderen betrokken automobilisten.

Het verkeersinstituut constateerde dat bij ongevallen waarbij de automobilist uit de bocht is gevlogen, de bochten vaak (te) scherp zijn. Ze zouden beter moeten worden afgebakend. Ook ribbels aan de kanten van de weg zouden kunnen helpen.

Verder kunnen technische maatregelen in het voertuig bermongevallen helpen voorkomen. De SWOV denkt aan een intelligente snelheidsadapter (ISA) voor jonge beginnende automobilisten, elektronische stabiliteitscontrole (ESC), slimmere gordels en airbags.

ligt dit aan de wegen?
of de bestuurders?

-moet je expres een keer van de weg af tijdens rijles? aangezien de meeste ongevallen komen door overcorrectie |( .
-moeten we maar 60 rijden ook al mogen we er nu nog 80.
-moeten we alles flink verbreden? strook asfalt erbij.
 
Nee, mensen moeten gewoon leren rijden. Doe toch eens normaal.

inderdaad vandaar mijn puntje leren uit de berm komen tijdens rijles. :Y zodat mensen afleren om maar meteen een slinger aan het stuur te geven om aan de overkant op de boom te klappen :X
 
Leuk onderzoek.
Hoezo kun je stellen dat bochten (te) scherp zijn. Je zou dan ook moeten weten of bestuurders de weg kennen of niet. Als ze de weg kennen dan weten ze hoe scherp de bocht is. Extra borden hebben dan geen zin. Dan ligt de oorzaak bij de bestuurder.
 
Ik zie dit nu al gebeuren in veel polders B|
de enige die zich aan 60 houden zijn de toeristen :P

en natuurlijk is geen 60 weg compleet zonder drempels :( in the middle of nowhere :(

(mooiste vond ik nog een drempel aan t eind van een doodlopende weg _O- )

rij niet voor niet een allroad die 26 cm boven de grond staat O-) oftewel die kan rustig met 140 over drempels heen op 60 weggetjes :X dat doe ik natuurlijk nooit :N

hoe meer drempels slaloms enz. hoe leuker het met de motor word. vooral als er bewoners langs de weg staan in 30 km zones _O- even laten zien dat dat niet remt als je het met 60 makkelijk red :Y
 
Leuk onderzoek.
Hoezo kun je stellen dat bochten (te) scherp zijn. Je zou dan ook moeten weten of bestuurders de weg kennen of niet. Als ze de weg kennen dan weten ze hoe scherp de bocht is. Extra borden hebben dan geen zin. Dan ligt de oorzaak bij de bestuurder.

inderdaad. bij ons ligt er ook zon leuke chicane in. die ik op volle snelheid (160) nog makkelijk kan nemen. ook met de auto red ik de 140 met een matiz _O- en als iets brakke wegligging heeft. is dat ding het wel _O-

en zo af en toe hoor je mensen die met 200+ die bochten pakken. dus dan komen weer weer op de bestuurders uit _O-

lastig hoor een reden zoeken waarom een bestuurder onschuldig maakt _O-
 
inderdaad vandaar mijn puntje leren uit de berm komen tijdens rijles. :Y zodat mensen afleren om maar meteen een slinger aan het stuur te geven om aan de overkant op de boom te klappen :X
Mwah, gewoon meer bomen planten. Natuurlijke selectie is dat. :+
 
rij niet voor niet een allroad die 26 cm boven de grond staat O-) oftewel die kan rustig met 140 over drempels heen op 60 weggetjes :X dat doe ik natuurlijk nooit :N

hoe meer drempels slaloms enz. hoe leuker het met de motor word. vooral als er bewoners langs de weg staan in 30 km zones _O- even laten zien dat dat niet remt als je het met 60 makkelijk red :Y
Ah, dus we mogen jou bedanken voor steeds harder en hoger wordende drempels.
Dankje! Lekker bezig!
 
"straks mogen we nog maar 60 op 80 wegen"

Volgens mij zijn er nu wel al meer dan 80 wegen waar je 60 mag, dus zou me niet te druk maken :?



:+
 
Ik zie dit nu al gebeuren in veel polders B|
de enige die zich aan 60 houden zijn de toeristen :P

en natuurlijk is geen 60 weg compleet zonder drempels :( in the middle of nowhere :(

(mooiste vond ik nog een drempel aan t eind van een doodlopende weg _O- )

Only in the US of .......................Nederland :')
 
De meeste ongevallen gebeuren door idd door bestuurders en door een veel te hoge snelheid, waar je 80 Km/Pu mag wordt vaak overschreden door 20 a 40% te hoge snelheid.
Automobilisten moeten gewoon beter uit hun doppen kijken en normaal rijden.
 
80 wegen waar je goed 80 kan worden 60 wegen, wegen waar je beter 60 kan rijden blijven 80 wegen. Mij zal het een zorg zijn, zolang er niets te controleren staat rijd ik de gevoelsmatige veilige snelheid.

Ik geloof dat die 60 zones er zijn, zodat iedereen 80 blijft rijden. Eerder waren het 80 km wegen met de bedoeling dat mensen er 80 reden. Toen bleek dat er velen 90 of 100 reden. Dus nu zijn het 60 zones, en rijden sommigen 70 of 80. En is het doel dus bereikt, met af en toe een controle om er de schrik in te houden.

:)
 
Hier in Tasmanie vind je bijna geen km weg zonder bocht en berg, meestal op de top zit gelijk een bocht, de bochten zijn ook behoorlijk scherp en je mag overal 100km/h, en toch gebeuren op dat soort wegen niet echt veel ongelukken..
 
Precies dat langzamer rijden veroorzaakt veel meer ongelukken want als je 60 moet rijden op een rechte B weg waar 100 makkelijk kan gaan automobilisten zich vervelen en van alles doen in hun auto waardoor de scherpte verslapt. :(
Is niet goed te praten natuurlijk maar zo gaat het wel. O-)
Danny :W :]
 
Precies dat langzamer rijden veroorzaakt veel meer ongelukken want als je 60 moet rijden op een rechte B weg waar 100 makkelijk kan gaan automobilisten zich vervelen en van alles doen in hun auto waardoor de scherpte verslapt. :(
Is niet goed te praten natuurlijk maar zo gaat het wel. O-)
Danny :W :]
:Y dus we moeten gewoon alle 80 wegen 100maken *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan