straks mogen we nog maar 60 op 80 wegen

Hier hebben ze ook bij een hele hoop buitenwegen 60-zones gemaakt. Ook zo lekker handig dat de wegbelijning dan zo moet worden aangepast dat een geen middenscheinings-strepen meer zijn. Die hebben ze dus allemaal weggefreesd, met als gevolg dat er gevaarlijke groeven in de weg zijn ontstaan en een hoop losliggende steentjes op de weg.
Bochten waar je vroeger makkelijk met 80 doorheen kon zijn nu zo verkloot dat je wel langzaam móet rijden. En dan heb ik het nog niet over allerlei personen die denken dat ze midden op de weg moeten rijden omdat er geen middenscheiding meer is..
Zonde dat wegen waar je eigenlijk goed door kan rijden allemaal 60 zijn gemaakt. Beter leren ze de mensen beter autorijden zodat iedereen doorrijdt, zoals in Duitsland.

Dat is hier ook gebeurd op een N-weg, allemaal nieuwe belijning. Meteen de weg vakkundig verneukt :') Soms vraag ik me wel eens af wie zulk soort dingen bedenkt...
 
Vrachtwagen- en buschauffeurs zijn beroepschauffeurs. Ik ga er vanuit dat zij een bocht in kunnen schatten. Bovendien weet je dat je van dat soort voertuigen kunt verwachten dat ze wat langzamer door de bocht gaan. Terugkomend op die adviessnelheidsborden: in principe zijn die prima, maar nu staan ze veelal zover van de werkelijkheid af dat ze eigenlijk niets meer toevoegen. Ik heb ergens opgevangen (ik dacht op tv) dat die adviessnelheden zijn bedoeld normale auto's tijdens ideale weersomstandigheden. Dan zou ik dus zeggen gebruik ze dan ook op die manier en geef dus niet 50 km/u aan voor een bocht waar je makkelijk 110 km/u doorheen kan, terwijl de max snelheid slecht 80 km/u is. Zet in zo'n geval dan hooguit een waarschuwingsbord voor een 'scherpe' bocht neer.

Als beroepschauffeur:
9 van de 10 keer zijn die adviessnelheidsborden de snelheid die ik met de truck kan doen in die bocht. Dus voor een auto totaal overbodig.
 
Das balen, kan je nog maar tot 110 opentrekken ipv 130 voordat je achtervolgingswaanzin krijgt :(
 
:^

Daarom kun je beter in m/s denken dan in km/h.

Km/h zegt een mens niet zoveel en m/s wel, mag ik hopen.......
m/s is beter voor te stellen, een seconde visualiseren lukt nog wel maar een uur vergt te veel vooruit denken. Echter, door ervaring kunnen we km/u ook wel een beetje omzetten naar daadwerkelijk snelheid.
 
Als beroepschauffeur:
9 van de 10 keer zijn die adviessnelheidsborden de snelheid die ik met de truck kan doen in die bocht. Dus voor een auto totaal overbodig.

Ik heb de laatste jaren niet veel meer daar gereden, maar "vroegâh" gingen we met de hele familie jaarlijks op vakantie naar Frankrijk. Daar had je ook van die bordjes met advies snelheden, maar toch wel heel anders dan in NL: Waar je inderdaad in Nederland de adviessnelheid kunt opvatten als 'de snelheid waarmee AL het verkeer veilig de bocht door kan' was het daar (destijds!?) eerder de snelheid 'waarmee je met een personenauto nog nét veilig de bocht door kan'.

Voor de toeristen die wij daar dus altijd waren was het dus slim om de advies snelheden niet ál te ver te overschrijden :)

In Nederland zijn de gewenste snelheden zoals aangegeven met borden, lijnen etc ten opzichte van de feitelijke wegsituatie wel steeds verder uit elkaar aan het drijven. In mijn streek is er nog welgeteld 1 provinciale weg met bomen erlangs waar je nog 80 mag rijden. Dit is ook alleen maar zo dankzij ingrijpen van de provincie in de verkeersbesluiten van de betreffende gemeente.... Op al de andere wegen is bij wijze van 'spending spree' vele miljoenen gemeenschapsgeld over de balk gesmeten aan het strak trekken van hobbelige wegen, en vervolgens bordjes, ingewikkelde belijning, en als klapstuk vele verkeersdrempels omdat het een racebaan geworden was met 50 km/h verschil tussen de haalbare en toegestane snelheid. In een andere aangrenzende gemeente is dit budget niet besteed, hobbelt de weg en beetje en rijdt iedereen uiteindelijk precies even hard als elders. (maar het scheelt wel OZB percentage, etc!)
 
Terug
Bovenaan Onderaan