Strap vastzetten buddy passagier Aprilia Tuono Gen 2

Fear

MF'er
6 jun 2006
143
37
Zaltbommel
Een vraag die lang niet zo technisch is als de rest van dit sub-forum maar, ik zie het echt niet....

Stukje geschiedenis:
Alhoewel ik de originele bevestiging met voetsteunen voor de uitlaatdempers van mijn Aprilia Tuono (Gen 2) heb vervangen door R&G Mounts kon ik een haast nieuwe buddy (uit Spanje) niet laten liggen.

Besteld en vandaag kwam deze binnen:
bzy4CC0xFuVUpuuGGu84iWd1.jpg


Het ging mij vooral om de buddy. Mogelijk apart dat de band er wel bij zit maar geen bevestigingsmateriaal. Over dat laatste gaat mijn vraag.

Montage tussen buddy en strap is volgens de Spare Parts Catalogus niet lastig:
FaChsLwmzk3sGfiuPVaaGbZp.jpg


Vast zetten van de strap gebeurt met onderdeel 25, dat leidt naar "Screw w/ flange M6x30".
Toevallig staat er op Marktplaats een strap aangeboden met bevestigingsmateriaal en daar lijkt het formaat redelijk te kloppen:
kNqsB3Bysn4XkYp2ZHpGGg5m.jpg


Alleen voordat ik op zoek ga naar die boutjes en ringetjes, ik zie echt niet hoe dit alles vast te maken. Zodra je de buddy om draait kijk je hier tegenaan:
JHSV43jB2aB4O8giUXsExS00.jpg


Nergens iets van een gat om de schroef in te draaien, of een stuk plastic met een andere structuur om aan te geven dat daar geboord moet worden. Sterker, als de strap perfect om de buddy wordt gehouden dan komen de ogen van de strap precies uit op de verdikking in het plastic onder de buddy:
MDnFyHxX34pjjAgG3Yrfx1rg.jpg


De laatste foto's heb ik expres wat groter gehouden zodat inzoomen mogelijk makkelijker gaat.

De kans dat ik met passagier ga rijden én dat de passagier dan de strap mist is nihil, maar de logica van bevestiging ontgaat me...

Any thoughts?
 
Strap weglaten. Hij is voor de sier. Er op zitten is kut. Na een uur of 3 op een strap zitten gaat het pijn doen.

Haha, point taken. As said is de kans dat ik überhaupt iemand achterop meeneem klein. Sowieso al omdat ik dan de steunen van de uitlaat moet wisselen. Maar het is nu haast een principe kwestie geworden, willen weten hoe zoiets vast gezet zou moeten worden 😅
 
Haha, point taken. As said is de kans dat ik überhaupt iemand achterop meeneem klein. Sowieso al omdat ik dan de steunen van de uitlaat moet wisselen. Maar het is nu haast een principe kwestie geworden, willen weten hoe zoiets vast gezet zou moeten worden 😅
Als het voor de sier is: een flinke klodder montagekit.

:+
 
Als je de strap persé wil vastzetten.
Een paar zelftappers in de onderkant van de Seat.
Daar waar ook de nietjes zitten.
Maar die strap is totaal nutteloos voor een passagier.
 
Volgens mij mis je nog meer aan het buddy zadel, ik dacht een paar handgrepen voor de passagier.
Misschien zit daar ook de strap aan vast.
Moet eerst met de kat naar de dierenarts, daarna zal ik even in de schuur kijken hoe het precies zit.
 
De kans dat ik met passagier ga rijden én dat de passagier dan de strap mist is nihil, maar de logica van bevestiging ontgaat me...

Any thoughts?
Dit is het eerste wat ik toen heb verwijderd. Ik vond het niet mooi en het is nutteloos. Zelfs onhandig.

Het plaatje van de parts catalog geeft aan hoe het bevestigd moet worden. Op de foto heb je dus de juiste locatie. Je ziet in de contouren van de buddy ook een soort "uitsparing".
Ik kan mij herinneren dat het inderdaad boutjes met schroefdraad waren. Geen zelf tappers. Er mist dus iets in jouw buddy.
 
Strap weglaten. Hij is voor de sier. Er op zitten is kut. Na een uur of 3 op een strap zitten gaat het pijn doen.
die strap is niet voor de sier. Hij is wettelijk verplicht. Er moet gelegenheid zijn voor de passagier om zich vast te houden. Elke motorfiets heeft iets van handvatten. Vraag me niet van welk land die idiote wet is, maar het is geen sier.
 
maar aan het (sub?)frame, kijk maar naar de montagerichting van de boutjes.

Op die locatie zitten wel twee boutjes. Heb de buddy reeds opgeborgen. Zal dit weekend mogelijk eens zien of het past, puur uit nieuwsgierigheid. Geen idee hoe je dan de buddy onder de strap zou moeten krijgen. Volgens mij is de strap niet lang genoeg daarvoor.

zo ziet het er bij mij uit

Dit is de andere optie qua buddy. Je hebt de buddy met strap (zoals ik) of deze als op de foto met handvatten. Echter ander onderdeel/nummer, staan los van elkaar genoemd in de spare part catalogus. Deze buddy is ook één onderdeel/nummer voor zowel de buddy als handvatten.

Er mist dus iets in jouw buddy.

Als je part nummer "110273" (of AP8129514, oude nummer) door Google haalt krijg je hits van dezelfde buddy (al dan in een andere kleur) met exact dezelfde onderzijde. Neig ik te zeggen dat er niets mist. Alle hits op dat nummer zijn zonder strap getoond of strap er los bij, ik ben mogelijk niet de eerste met vraagtekens 😛
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk zijn er verschillende versies gemaakt voor bepaalde landen,waarbij er zijn met bevestigingspunten waarin schroefdraad verzien is.
Een zelftapper in kunststof trek je er in elk geval zo weer uit,dan zit je met een beschadigd zadel.
Gewoon in de kast leggen of in de vuilbak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan