Street triple 675 of MT09? Help mij kiezen!

IIwouterNL

Rookie
20 mei 2018
14
0
Den Haag
Momenteel rij ik rond op een KTM 640, heerlijk koppel maar het trilt als een gek en wil toch graag de mogelijkheid hebben om comfortabel de snelweg op te gaan. Nou heb ik 2 motoren op het oog, de Street triple (2013) of de MT09 (2015). Gisteren op beide proefgereden en beide motoren hebben plus en min punten.

Street Triple 675
+ heel soepel
+ lekker in de bochten
+ Comfortabel
- ik mis koppel onderin, aangezien ik veel in de stad rij vind ik dit wel heel belangrijk
-/+ in de hoge toeren is hij wel lekker snel maar dan rij je alweer illegale snelheden....

MT09
+ Jezus wat een koppel!!!!
+ het blok is heerlijk
- remmen was ik niet weg van
- Vrij zware koppeling maar denk dat dit wel op te lossen is door de kabel wat te smeren
- uiteraard de vering bij het weg rijden merkte ik gelijk al dat hij wat zwabberde voor m'n gevoel. Dit is redelijk makkelijk op te lossen door een Hyperpro veren setje van 260 eu

Helaas kon ik door een flinke regenbui de MT09 niet heel lang testen waar ik op de Street Triple ruim een uur op heb gereden. Wil dus ook nog een langere testrit maken op de MT09 zodat ik deze motor wat beter leer kennen.

Komt erop neer dat ik het blok van de MT09 lekkerder vind maar de rij eigenschappen van de Street Triple fijner vind. Als dat blok nou in de Street Triple zat was ik in de zevende hemel maar helaas. Het is natuurlijk wel zo dat je aan rij eigenschappen nog wat kan veranderen door nieuwe vering en betere remmen maar het blok pas je niet ff makkelijk aan.

Wat denken jullie? Prijstechnisch zijn ze vrijwel hetzelfde.

Ook zou ben ik wel geïnteresseerd in een Tuono 1000R maar nergens in de buurt een dealer waar ik dit kan testen helaas (omgeving Den Haag).
 
Ik heb nooit op een MT09 gereden, wel op een Street Triple R 2013. Ik heb er 33.000 km mee gereden en voor mij was hij snel genoeg. Het voordeel van een lichte, niet te snelle motor vind ik dat je hem ook helemaal kunt gebruiken.
 
Hoi,

Zelf rijd ik op een 2007 street, maar kan mij wel vinden in jouw mening van de beiden motoren. Ik heb dus niet gereden op beiden modellen die jij noemt, ik heb wel enorm veel reviews van beiden modellen gezien en gelezen dus heb een beetje een beeld bij deze 2. Vering is het voornaamste zwakke punt van de MT, IIG alles pre facelift model.

Als ik nu zou mogen kiezen tussen een motor zou ik waarschijnlijk gaan voor de MT-09. Ik ben 1.98 en de street is toch iets aan de krappe kant. Ga er maar vanuit dat de MT beter gaat sturen wanneer er betere veren op liggen.

Lastige keuze die je moet maken, maar van de 3 cilinder ga je zeker geen spijt krijgen!

Succes.
 
Geen van tweeën.....
Wauw, bedankt voor je bijdrage...

Hoi,

Zelf rijd ik op een 2007 street, maar kan mij wel vinden in jouw mening van de beiden motoren. Ik heb dus niet gereden op beiden modellen die jij noemt, ik heb wel enorm veel reviews van beiden modellen gezien en gelezen dus heb een beetje een beeld bij deze 2. Vering is het voornaamste zwakke punt van de MT, IIG alles pre facelift model.

Als ik nu zou mogen kiezen tussen een motor zou ik waarschijnlijk gaan voor de MT-09. Ik ben 1.98 en de street is toch iets aan de krappe kant. Ga er maar vanuit dat de MT beter gaat sturen wanneer er betere veren op liggen.

Lastige keuze die je moet maken, maar van de 3 cilinder ga je zeker geen spijt krijgen!

Succes.
zeker een lastige keuze! Moet zeggen dat de MT ook niet een bepaald grote motor is. Ben zelf 1.78m dus pas op beide gelukkig prima.

Ik denk dat een langere testrit op de MT gaat helpen in het besluit dus ga dat maar ff inplannen als het weer lekker weet is
 
Ik heb dezelfde keuze gehad en ben voor de MT09 gegaan.
De minpunten van de mt09 zijn gemakkelijk op te lossen.(vering, vooral schokdemper achtergrond)
De remmen van de mt09 zijn niet zo geweldig als bij de triple maar nauwelijks slechtert.
Je hebt het gevoel dat ze niet zo goed zijn omdat de voorvork slecht is.
De koppeling zou niet zwaar mogen zijn, waarschijnlijk moeten de scharnierpunten gesmeerd worden en de kabel vervangen.

De street triple heeft een gebrek die ik niet gemakkelijk kon oplossen. Te weinig vermogen onderin en in het middengebied.
(Ook te weinig karakter...)
Ik twijfelde dan nog tussen de triple R en de mt09.
Ik koos voor de mt09 met ohlins vering.
Voor op het circuit steek ik race remblokken en dan is het even plezant als een triple op circuit.
Voor op de weg zijn de standaard remblokken gewoon perfect.
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaringen met de MT-09 t.o.v. een Street Triple.
Slechte gasrespons MT, de teller, instrumenten links en rechts zijn ielig uitgevoerd, kuipwerk is matig afgewerkt, vering is matig.
Voorwiel die bij accelereren in de 2 omhoog komt is wel weer leuk.
Alles bij elkaar is de Street Triple absoluut een betere motor.
 
Ik heb zelf een Daytona 675 gehad en het gebrek aan koppel onderin was ook voor mij een reden om geen Street Triple te kopen,maar een MT-09.
De matige vering is makkelijk aan te passen,het gebrek aan koppel niet.
Als je een MT koopt,vervang dan de achterschokdemper,er een andere veer op zetten is nutteloos!
 
Ik heb zelf een Daytona 675 gehad en het gebrek aan koppel onderin was ook voor mij een reden om geen Street Triple te kopen,maar een MT-09.
De matige vering is makkelijk aan te passen,het gebrek aan koppel niet.
Als je een MT koopt,vervang dan de achterschokdemper,er een andere veer op zetten is nutteloos!
Een Daytona 675 is geen Street Triple.
Na een SP1, een CBR1000RR, (ik weet dus wat koppel is), een Daytona 675, heb ik nu al mijn 4e Street Triple.
Koppel is inderdaad minder dan de MT, maar de Street Triple maakt het op alle andere fronten ruimschoots goed.
 
Mijn ervaringen met de MT-09 t.o.v. een Street Triple.
Slechte gasrespons MT, de teller, instrumenten links en rechts zijn ielig uitgevoerd, kuipwerk is matig afgewerkt, vering is matig.
Voorwiel die bij accelereren in de 2 omhoog komt is wel weer leuk.
Alles bij elkaar is de Street Triple absoluut een betere motor.
Slechte gasrespons snap ik niet .
Ook nog nooit last van gehad, de gasrespons van de triple is veel te slap als je doorrijdt.
 
Ik heb dezelfde keuze gehad en ben voor de MT09 gegaan.
De minpunten van de mt09 zijn gemakkelijk op te lossen.(vering, vooral schokdemper achtergrond)
De remmen van de mt09 zijn niet zo geweldig als bij de triple maar nauwelijks slechtert.
Je hebt het gevoel dat ze niet zo goed zijn omdat de voorvork slecht is.
De koppeling zou niet zwaar mogen zijn, waarschijnlijk moeten de scharnierpunten gesmeerd worden en de kabel vervangen.

De street triple heeft een gebrek die ik niet gemakkelijk kon oplossen. Te weinig vermogen onderin en in het middengebied.
(Ook te weinig karakter...)
Ik twijfelde dan nog tussen de triple R en de mt09.
Ik koos voor de mt09 met ohlins vering.
Voor op het circuit steek ik race remblokken en dan is het even plezant als een triple op circuit.
Voor op de weg zijn de standaard remblokken gewoon perfect.

Een Street karakterloos..?
Een Street heeft zoveel meer karakter dan een MT 09.. Hij is op alle fronten origineler en bovenal veel netter afgewerkt. Het is DE fun machine. De MT 09 is een goede fiets, mooi ook! Maarrrr wel weer de zoveelste Jap.. en laten we eerlijk zijn, het concept (een straat naked met 3 cilinders) is gewoon schaamteloos gejat van Triumph. De Street is sinds zijn komst in 2007 een enorm verkoopsucces en de concurrentie (Yamaha, MV etc) speelt hier op in.
 
Een Street karakterloos..?
Een Street heeft zoveel meer karakter dan een MT 09.. Hij is op alle fronten origineler en bovenal veel netter afgewerkt. Het is DE fun machine. De MT 09 is een goede fiets, mooi ook! Maarrrr wel weer de zoveelste Jap.. en laten we eerlijk zijn, het concept (een straat naked met 3 cilinders) is gewoon schaamteloos gejat van Triumph. De Street is sinds zijn komst in 2007 een enorm verkoopsucces en de concurrentie (Yamaha, MV etc) speelt hier op in.

Dus alle fietsen in de zelfde klasse ( naked/supersport/whatever) met evenveel cilinders zijn klonen van elkaar? Of heeft Triumph een soort alleenrecht op 3 cilinders?

En karakter heeft dus blijkbaar te maken met de afwerking en originaliteit van een motor, weer een mysterie opgelost...
 
Dus alle fietsen in de zelfde klasse ( naked/supersport/whatever) met evenveel cilinders zijn klonen van elkaar? Of heeft Triumph een soort alleenrecht op 3 cilinders?

Ja 8-) Maar serieus, Triumph is wel de enige die de driecilinder perfect bouwt. Heb op een MT09 en een Brutale gereden, bij beide vond ik de loop/soepelheid (weet niet hoe je dit gevoel moet omschrijven) niet zo lekker als bij de Street. Hoewel ik de MV zoooooo mooi vond (zitpositie wat minder omdat knieen heel raar tegen de tank zaten), de 675 RX gekocht en nog geen moment spijt van gehad en met daytona kont ook echt de mooiste street en aparte uitstraling. Stuurt heel licht en strak (vind haar altijd een vliegend tapijt op wielen), en geeft veel vertrouwen.

je mist iets koppel onderin maar moet zeggen dat je daar niet veel van merkt (ding is stuk lichter dan een MT09 dus NM per Kg verschilt het niet veel) en zodra je over 6000+ toeren zit.......... 8-)

Zou altijd de street kiezen
 
Dus alle fietsen in de zelfde klasse ( naked/supersport/whatever) met evenveel cilinders zijn klonen van elkaar? Of heeft Triumph een soort alleenrecht op 3 cilinders?

En karakter heeft dus blijkbaar te maken met de afwerking en originaliteit van een motor, weer een mysterie opgelost...

Heb je mij kloon horen zeggen? Het idee is gewoon gejat, einde discussie. Yamaha wil/wou ook een enorm verkoopsucces in het naked midden segment, daar hebben ze nooit een geheim van gemaakt.

Maar vertel ff wat karakter is dan, expert... :')
En leg gelijk ff uit waar ik dat "karakter" van je moet zoeken op een MT09, tot op heden nog niet gespot namelijk.
 
Heb je mij kloon horen zeggen? Het idee is gewoon gejat, einde discussie. Yamaha wil/wou ook een enorm verkoopsucces in het naked midden segment, daar hebben ze nooit een geheim van gemaakt.

Maar vertel ff wat karakter is dan, expert :,)
En leg gelijk ff uit waar ik dat "karakter" van je moet zoeken op een MT09, tot op heden nog niet gespot namelijk.

Jij claimt: naked, 3 cilinder dus gejat. Volgens die stelling lijken een hele hoop fietsen wel op elkaar he? Is de mt 07 dan bijvoorbeeld gejat van een...er6? Cb500?

En elk merk wil verkoopsuccessen, dat lijkt me vrij logisch.

En karakter, ik heb geen flauw idee. Vandaar mijn reactie, mysterie opgelost. Afwerking lijkt mij een prijs/kwaliteitsverhouding dingetje. Originaliteit staat ter discussie. Iets wat uniek/eerste in zijn soort was, heeft karakter? De piaggio mp3 barst dan van t karakter, om maar wat te noemen
 
Jij claimt: naked, 3 cilinder dus gejat. Volgens die stelling lijken een hele hoop fietsen wel op elkaar he? Is de mt 07 dan bijvoorbeeld gejat van een...er6? Cb500?

En elk merk wil verkoopsuccessen, dat lijkt me vrij logisch.

En karakter, ik heb geen flauw idee. Vandaar mijn reactie, mysterie opgelost. Afwerking lijkt mij een prijs/kwaliteitsverhouding dingetje. Originaliteit staat ter discussie. Iets wat uniek/eerste in zijn soort was, heeft karakter? De piaggio mp3 barst dan van t karakter, om maar wat te noemen

Feit blijft dat een 3 cilinder motor een blok is wat tot voor kort nauwelijks gebruikt werd, Triumph heeft de gok gewaagd en dat is vanaf de eerste 955 al een groot succes. Zij hebben de 3 cilinder bekend en vooral geliefd gemaakt bij het grote publiek en de media, daar waar andere fabrikanten lekker veilig de reguliere 4 in lijn, parallel- en vtwin bleven produceren.

Dat noem ik karakter.

En dat nu andere fabrikanten ook opeens 3 cilinders gaan maken vind ik jatten. Dat het begrijpelijk is dat is een heel ander verhaal.

Maar goed, dat is mijn mening en ik heb geen zin in eindeloze discussies. Nogmaals, ik vind de MT09 oprecht mooi om te zien en hij rijdt prima maar ik ben echt een Triumph man.

Conclusie: Street kopen, ga je geen spijt van krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Langer proef rijden op de mt.. zelf de keus maken. Want wij van wc eend, adviseren.....
Zelf de triumph laten vallen vanwege de zit. Ik wou een meer rechte zit ivm polsen en ellebogen..
Maar heb wel de sp uit 2018 gekocht, en proef gereden. Dit vanwege de betere vering die op de sp zit. Geen idee hoe de normale 09 rijd...
 
Waarom niet een Speed Triple? 1050cc... bakken met koppel.... Heb zelf ook ooit voor jouw keuze gestaan, waarbij ik zowel de Street en Speed gereden heb (Mt09 was er toen nog niet). Ik miste ook wat koppel bij de 675, iets wat ik bij de 1050 in overvloed vond... Nog altijd een van de weinige motoren die ik in z'n zes over een rotonde kon sturen....:+
 
Waarom niet een Speed Triple? 1050cc... bakken met koppel.... Heb zelf ook ooit voor jouw keuze gestaan, waarbij ik zowel de Street en Speed gereden heb (Mt09 was er toen nog niet). Ik miste ook wat koppel bij de 675, iets wat ik bij de 1050 in overvloed vond... Nog altijd een van de weinige motoren die ik in z'n zes over een rotonde kon sturen....:+

Die optie had ik ook al geopperd. Lijkt mij echt best of both worlds :Y

Ben het overigs wel eens met @HinZu_86, de uiterst scherpe prijs moet ergens vandaan komen en dat zie je aan de afwerking helaas.
Heb zelf eventjes een MT09 Tracer gehad, echt veel value for money maar de afwerking is ondermaats.
 
Terug
Bovenaan Onderaan