Street triple: start niet. iemand tips?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dutchlincoln

MF'er
8 sep 2013
110
86
Hallo,

Een paar weken geleden een street triple gekocht van iemand. Deze heeft er weinig mee gereden, veel (binnen) stil gestaan, dus was de accu zo goed als leeg. Tijdens het ritje naar huis, tanken, en toen starttie ie niet; accu leeg.
Kan gebeuren, accu moest vervangen worden, dus enfin, starthuplje gevraagd en naar huis gereden.

Intussen enkele malen mee gereden, alles prima, so far so good.
Gisteren wil ik hem weer uitlaten, start hem, en staat netjes hoog stationair te draaien.

Na 10-15 seconden zakt het toerental, plop plop plop uit...
Starten, niet aankrijgen, accu bijna dood (heeft ook een week stil gestaan, en de accu was niet best...)

Starthulpje erbij, een enkele plof, maar nada.
Van ellende maar direct een nieuwe accu gehaald en er in gezet, uurtje onder de lader, maar niets. Wel ronddraaien, maar geen teken van leven verder.

Gisteravond laat nog even geprobeerd maar helaas, accu begon ook weer wat in te zakken hoorde ik aan het toerental, dus maar een nachtje laten staan.
Vannacht onder de lader laten gestaan, vanmorgen geprobeerd, maar niets...

Zojuist de zekeringen bekeken (wie verzint die locatie zeg...) maar alles is goed.

Het vervelende is dat ik de motor nog niet zo goed ken, dus ik weet nog niet welke geluidjes en gedragingen normaal zijn, en wat afwijkt, wat het storingzoeken flink bemoeilijkt...

info:
- Gisteren ook wat (ca 2-3 liter) "oude" benzine uit een jerrycan erbij gegooid (waar mijn dochter overigens al weken prima op rijdt, is van de boot van afgelopen zomer.)
- Accuspanning is prima; 13,8V
- Contact aan, blauwe ledjes boven op het display maken een "swing", olielampje gaat aan, en dan komt het oranje lampje erbij en gaat de brandstofpomp lopen, en stopt weer.
- Ik hoor iets onder de tank vandaan komen, dat is kennelijk de servo die in en uitschuift, wat het ook moge bedienen.
- Er zwabbert 1 (zeer gecorrodeerde) stekker los. Geen idee waar ie van is, zijn 2 pinnen, en ik zie geen contra van iets.
- Startmotor draait rond, maar er komt nul teken van leven uit de motor.

Vragen:

Ik heb gelezen dat de BDP sensor wel eens de geest wil geven. (iemand die zijn motor al tijden aan loopt ipv start, dan draait ie sneller rond en gaat het prima, bleek achteraf aan deze sensor te liggen.) Waar zit dat ding? :) Ik kan hem niet vinden...

Wat kan ik na meten, en waar?
Heeft er iemand wellicht een electrisch schema beschikbaar?

Zit er een klep in de tankaansluiting en kan ik de slang er zo af trekken, of loopt ie dan leeg? (wat een systeem zeg... Ik hoop dat ze dat tegenwoordig wat handiger doen...)


Thanks!!!
 
Zet ik ff het schema neer dat Rob gevonden had en stel daarbij de vraag;
Heb je vonk?

1616388577241.png
 
Bekende zwakke plek van (oudere) street triples is de regulator/rectifier, maar dan zou die met een goede verse accu wel moeten starten. Je zou de stekkeraansluiting voor de zekerheid kunnen controleren. Als hij lang heeft stilgestaan is het logisch om het in het brandstofsysteem te zoeken.
 
okee, update:

- Luchtfilterhuis opengemaakt en remmenreiniger in de 3 vlinderkleppen gespoten.
- Bij het starten slaat ie direct aan en loopt heel even. Ik heb dus vonk en ontsteking enzo.
- Brandstofpomp verwisseld. Ik wist niet zeker of de vervangende pomp van een carb of injectie kwam, dus ik heb de drukregelaar voor de zekerheid verwisseld.
- Stekker plugje weer het losgetrokken draadje van hersteld en vastgesoldeerd, slangen aangesloten.
- Contact aan, dan hoor je de pomp primen. Aantal malen herhaald
- Starten..... niks....

Duidelijk een brandstofprobleem ergens dus.

Iemand tips? veel voorkomende problemen?
Hoe kan ik de injectoren testen? Spanning, etc.

Weet iemand trouwen hoe de tuut van de brandsstofpomp gericht hoort te staan? Bij mij staat ie schuin omhoog rechts, waardoor de aansluiting als ik de tank kantel, tegen de kabelboom aan komt. Het beste zou ie naar beneden of naar links wijzen, zodat je de tank gewoon kan scharnieren omhoog...
 
Moet je eens kijken of er op 10,11,12 en 13 spanning komt te staan tijdens het starten.
Ja, ik heb op connector A (2 rijig, en op de wrkplaatsmanual die ik heb, zou deze 3 rijig moeten zijn...) 3 draadjes van de injectoren. Deze hebben continuiteit, dus geen breuken. Geel roze, Geel zwart, en Geel rood by the way.
De andere pool, Roze-bruin, is een massa. deze zit aan diverse relais en accesoires.
de positieve aanstuurspanning lijkt dus vanuit de boordcomputer te komen.

het is klote dat ik de pinout van deze computer niet heb; dan had ik dat ook kunnen checken.
Nummers op het schema hierboven zijn iig lastig/niet te lezen Ze zitten op stekker A en vlgs mij staat hierboven stekker B. maargoed.

Weerstand van elke injector is ook rond de 9,5 ohm, wat volgens de gedownloade manual moet kloppen, tussen 9 en 12 ohm.

Bij het weer loshalen van de tank om er normaal bij te kunnen, spoot de benzine uit de slang bij losnemen, wat mij aangeeft dat de brandstofpomp ook gewoon druk opbouwd...


Het lijkt er dus op dat de injectoren niet aangestuurd worden door de boordcomputer, maar waarom??? kan ik dat nog ergens controleren?

Zekeringen zijn heel.
Accu nieuw en vol

Enige wat ik nog kan bedenken is dat er ergens een vuilprop in de injectorbuis kan zitten die de brandstof blokkeeerd, OF de injectoren... (of boordcomputer die de injectoren aanstuurt...)


Edit: Weet iemand welke pen de 12V is naar de boordcomputer voor het cirquit van de injectoren? Of is er maar 1 "plus" naar de boordcomputer?
Ook welkom: welk relais is waarvoor? Er zitten er 6 ofzo op rij. Allen zwart, en 1 blauwe, wellicht vervangen...?


Okee: EDIT nummer 2:

- Spanning op injector gemeten; die is 12,8v, en tijdens starten zakt ie naar de 10,8, wat logisch is door de stroom die de startmotor trekt.
- frequentie ook gemeten, ongeveer 7 hertz tijdens het starten, lijkt me ook niet vreemd.
- niet direct relevant, maar de massa kabels op het blok even losgehaald, opgepoetst, in de siliconenvet gezet, en weer gemonteerd.

Injectorrails gedemonteerd en in de keuken gelegd. 1 injector er uit gefrommeld. Door de benzineslang geblazen, gaat prima, is gewoon een open verbinding, dus geen proppen of blokkeringen er in.

- Losse injector van spanning voorzien (tikjes, niet continue) en deze "klikt" ook gewoon. gepoogd er doorheen te blazen met tikjes spanning, maar dat gaat niet; mijn mond wekt duidelijk geen 3,5 BAR op... :)


Heel eerlijk: ik ben een beetje out of options, alles lijkt gewoon in orde te zijn.

Ik moet wel bekennen dat ik de injectoren niet hoor als ik probeer te starten, maar dat kan ook zijn omdat ze te zacht tikken, de startmotor teveel geluid maakt, of mijn oren niet meer 100% functioneel zijn...

Edit3: Injectoren schoongemaakt met remmenreiniger en teruggeplaatst, en gelijk weer wat remmenreiniger in de gaten gespoten.
Alles teruggemonteerd, starten, en aanslaan uiteraard. Een seconde later uit, remmenreiniger op.

Ik kan echt alleen maar bedenken dat de 3 injectoren verstopt zitten van een of ander vies goedje wat in de benzine heeft gezeten....

Iemand nog iets slims waar ik nog niet aan heb gedacht?

In het kader van "ik kan dit niet uitstaan" nog een testje gedaan. Stekkertje van een injector er af en 2 schuifstekkertjes aan gemaakt met een stukje draad. Contact aan, en tijdens primen veel pulsjes gegeven. (onder het mom: dan zou er iets van brandstof in de cilinder moeten zitten...) Vervolgens een paar keer herhaald, en contact opnieuw aan, en geprobeerd te starten: Niets nada nul noppes... Nou snap ik dat het maar 1 cilinder is, maar met een enkel plofje was ik al blij geweest.
in mijn ogen duidt dit er dus op dat de injectoren verstopt zitten...?
Komt enerzijds ook wel een beetje overeen met het " fuel starvation" gedrag toen ik hem startte...

Even alle gekheid op een stokje; kan dat komen door het laatste beetje brandstof wat ik uit de boottank gehaald heb? Dat was hooguit 2-3 liter van een half jaar, vermengd met nog minimaal een halve tank brandstof...

Hoe reinig ik dit?

(trek alleen wel zelf je eigen conclusie, en ga niet zuiver uit van mijn bevinding; wellicht zit ik er ook naast...)

Iemand?
 
Laatst bewerkt:
Waarom is 7hz niet vreemd? Zou toch een gelijkspanning moeten zijn of bedoel je wat anders. Anders denk ik dat @lennart0r wel eens gelijk kon hebben en dat daarom geen inspuiting plaatsvind.
nee, het is geen gelijkspanning. De injectoren worden open en dicht gestuurd met een bepaalde pulsbreedteverhouding. Hoe meer brandstof, hoe langer de injector open staat (brede puls). Op zich dus wel een gelijkspanning, maar wel een pulserende. En op zich, startend, is 7Hz niet raar denk ik. Het kan iig nooit een continue gelijkspanning zijn, al geeft een gemiddelde multimeter dit wel als zodanig aan.

De spoelen van de lader heb ik ook na gemeten, en die zijn 0,4 ohm. op zich ook niet raar.
Het feit dat ie op remmenreiniger wel loopt, heeft mij in eerste instantie doen besluiten dat dit niet de oorzaak kan zijn.

Ik ga vannacht eens de reserve-startaccu die ik heb staan verder opladen, zodat ik deze er morgen bij kan zetten. Als dat dan nog spanningsval geeft, weet ik het niet meer. (100Ah GEL accu met 1100A cca...)
 
Benzinedruk meten?
Hoor je tijdens het starten de brandstofpomp wel lopen?
Benzinefilter volledig dicht geslagen door rommel of water oid?
Druk heb ik niet gemeten, maar er staat een behoorlijke druk op, getuige het wild rondspuiten bij losnemen benzineleiding. ook al zou er weinig druk op staan, moet er toch iets uitkomen, en een plof geven. Niets van dat alles.
Brandstofpomp draait, deze hoor ik, en anders zou ik deze druk niet hebben.
Benzinefilter kan niet dicht zitten, zie hierboven. Bovendien: nieuwe (andere) pomp gemonteerd. Zou wel heel erg toevallig zijn als die ook dicht zit...

Hoe dan ook, dank voor het meedenken, wordt gewaardeerd :)
 
Bekende zwakke plek van (oudere) street triples is de regulator/rectifier, maar dan zou die met een goede verse accu wel moeten starten. Je zou de stekkeraansluiting voor de zekerheid kunnen controleren. Als hij lang heeft stilgestaan is het logisch om het in het brandstofsysteem te zoeken.
Mmmmja, hij heeft lang stil gestaan volgens de verkoper, anderzijds hebben we bij hem op de hoek de tank helemaal volgegooid, en er 60km mee gereden. Daarna ook nog 2x mee gereden. Eigenlijk heeft ie dan weer niet lang stil gestaan toch? De accu was Deaud, dat was duidelijk, maar die is nu danook vervangen.

Potverdorie, alles lijkt goed te zijn maar toch doet ie het niet!
 
nee, het is geen gelijkspanning. De injectoren worden open en dicht gestuurd met een bepaalde pulsbreedteverhouding. Hoe meer brandstof, hoe langer de injector open staat (brede puls). Op zich dus wel een gelijkspanning, maar wel een pulserende. En op zich, startend, is 7Hz niet raar denk ik. Het kan iig nooit een continue gelijkspanning zijn, al geeft een gemiddelde multimeter dit wel als zodanig aan.

De spoelen van de lader heb ik ook na gemeten, en die zijn 0,4 ohm. op zich ook niet raar.
Het feit dat ie op remmenreiniger wel loopt, heeft mij in eerste instantie doen besluiten dat dit niet de oorzaak kan zijn.

Ik ga vannacht eens de reserve-startaccu die ik heb staan verder opladen, zodat ik deze er morgen bij kan zetten. Als dat dan nog spanningsval geeft, weet ik het niet meer. (100Ah GEL accu met 1100A cca...)
Haha, oké nu snap ik hem. Dat zou dus betekenen dat de inspuiting een aantal maal een hoeveelheid zou moeten inspuiten. Gezien je meting lijken ze dat dus wel te willen doen maar lijkt er geen druk op de injectoren te staan waardoor er dus niks ingespoten word?
 
Je weet er wel het een en ander van, begrijp ik, maar heb je hem al uitgelezen?
Dat is bij een moderne motor stap 1.
Nee, ik heb de software niet, en ik heb geen idee of ik een standaard bluetooth dongle er aan kan hangen en ergens wat downloaden... Maar idd: op remmenreiniger doet ie het, dus electrotechnisch kan het niet zo heel veel meer zijn.
Ik denk dat ik morgen ergens een ultrasoonbakkie ga scoren en de injectoren in bad ga doen.

Iemand nog tips mbt de vloeistof waar het in moet?
 
Haha, oké nu snap ik hem. Dat zou dus betekenen dat de inspuiting een aantal maal een hoeveelheid zou moeten inspuiten. Gezien je meting lijken ze dat dus wel te willen doen maar lijkt er geen druk op de injectoren te staan waardoor er dus niks ingespoten word?
juist, correct, met dien verstande dat er volgens mij (niet 200% zeker) dus WEL druk op de injectoren staat, maar er kennelijk niets uitkomt. Dus tussen de brandstof en de droogte zit de injector.
Ik vind het alleen vrij ongelofelijk aan te nemen dat er plotseling in 1 klap 3 injectoren "vol vervuild" zijn...
 
7Hz : 7 pulsen per seconde.
dus 420 per minuut
1 injectie per 2 toeren zou dus overeen komen met 210tr/min wat mij wel lijkt te kloppen voor een startmotor.
injectors/gehele throttle-bodies er eens uit halen, kan je zien of ze spuiten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan