Street triple: start niet. iemand tips?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dutchlincoln

MF'er
8 sep 2013
110
86
Hallo,

Een paar weken geleden een street triple gekocht van iemand. Deze heeft er weinig mee gereden, veel (binnen) stil gestaan, dus was de accu zo goed als leeg. Tijdens het ritje naar huis, tanken, en toen starttie ie niet; accu leeg.
Kan gebeuren, accu moest vervangen worden, dus enfin, starthuplje gevraagd en naar huis gereden.

Intussen enkele malen mee gereden, alles prima, so far so good.
Gisteren wil ik hem weer uitlaten, start hem, en staat netjes hoog stationair te draaien.

Na 10-15 seconden zakt het toerental, plop plop plop uit...
Starten, niet aankrijgen, accu bijna dood (heeft ook een week stil gestaan, en de accu was niet best...)

Starthulpje erbij, een enkele plof, maar nada.
Van ellende maar direct een nieuwe accu gehaald en er in gezet, uurtje onder de lader, maar niets. Wel ronddraaien, maar geen teken van leven verder.

Gisteravond laat nog even geprobeerd maar helaas, accu begon ook weer wat in te zakken hoorde ik aan het toerental, dus maar een nachtje laten staan.
Vannacht onder de lader laten gestaan, vanmorgen geprobeerd, maar niets...

Zojuist de zekeringen bekeken (wie verzint die locatie zeg...) maar alles is goed.

Het vervelende is dat ik de motor nog niet zo goed ken, dus ik weet nog niet welke geluidjes en gedragingen normaal zijn, en wat afwijkt, wat het storingzoeken flink bemoeilijkt...

info:
- Gisteren ook wat (ca 2-3 liter) "oude" benzine uit een jerrycan erbij gegooid (waar mijn dochter overigens al weken prima op rijdt, is van de boot van afgelopen zomer.)
- Accuspanning is prima; 13,8V
- Contact aan, blauwe ledjes boven op het display maken een "swing", olielampje gaat aan, en dan komt het oranje lampje erbij en gaat de brandstofpomp lopen, en stopt weer.
- Ik hoor iets onder de tank vandaan komen, dat is kennelijk de servo die in en uitschuift, wat het ook moge bedienen.
- Er zwabbert 1 (zeer gecorrodeerde) stekker los. Geen idee waar ie van is, zijn 2 pinnen, en ik zie geen contra van iets.
- Startmotor draait rond, maar er komt nul teken van leven uit de motor.

Vragen:

Ik heb gelezen dat de BDP sensor wel eens de geest wil geven. (iemand die zijn motor al tijden aan loopt ipv start, dan draait ie sneller rond en gaat het prima, bleek achteraf aan deze sensor te liggen.) Waar zit dat ding? :) Ik kan hem niet vinden...

Wat kan ik na meten, en waar?
Heeft er iemand wellicht een electrisch schema beschikbaar?

Zit er een klep in de tankaansluiting en kan ik de slang er zo af trekken, of loopt ie dan leeg? (wat een systeem zeg... Ik hoop dat ze dat tegenwoordig wat handiger doen...)


Thanks!!!
 
wat is dan de 7Hz die hij meet ?
Als jouw berekening klopt, er toch druk op de injectoren staat maar niets eruit komt en het onwaarschijnlijk is dat ze alle drie vervuild zijn dan is die 10.8 volt te weinig om ze aan te sturen.

maar,

Op remmenreiniger start hij wel, blijft hij even lopen en zou de spanning weer terug bij 12V moeten zijn. En toch lijkt er geen inspuiting te zijn.

dus,

Injectoren eruit, op druk zetten en spanning vanaf een andere voeding. Dan zou je dus een nevel moeten zien. Of als je hem in een beker zou hangen dan zou de beker zich moet gaan vullen. Ik zou dit voor elke injector apart uitvoeren.

Als dat zo is dan is er iets met de aansturing, vult de beker zich niet dan is er geen druk op te toevoer.
Of ze zijn stiekem toch alle drie vervuild. Of een blokkade ergens op de leiding. Heeft zo’n ding een hoofd brandstofklep / kraan / onderbreken / whatever?
 
7Hz : 7 pulsen per seconde.
dus 420 per minuut
1 injectie per 2 toeren zou dus overeen komen met 210tr/min wat mij wel lijkt te kloppen voor een startmotor.
injectors/gehele throttle-bodies er eens uit halen, kan je zien of ze spuiten.
Dank voor het meedenken, super. Maar: Elke 2 omwentelingen een injectie. Bij 420 injecties per minuut, is dat dus 840Rpm, niet 210, want mij bij starten niet gek in de oren klinkt, toch?
 
Als jouw berekening klopt, er toch druk op de injectoren staat maar niets eruit komt en het onwaarschijnlijk is dat ze alle drie vervuild zijn dan is die 10.8 volt te weinig om ze aan te sturen.

maar,

Op remmenreiniger start hij wel, blijft hij even lopen en zou de spanning weer terug bij 12V moeten zijn. En toch lijkt er geen inspuiting te zijn.

dus,

Injectoren eruit, op druk zetten en spanning vanaf een andere voeding. Dan zou je dus een nevel moeten zien. Of als je hem in een beker zou hangen dan zou de beker zich moet gaan vullen. Ik zou dit voor elke injector apart uitvoeren.

Als dat zo is dan is er iets met de aansturing, vult de beker zich niet dan is er geen druk op te toevoer.
Of ze zijn stiekem toch alle drie vervuild. Of een blokkade ergens op de leiding. Heeft zo’n ding een hoofd brandstofklep / kraan / onderbreken / whatever?
Gisteren een filmpje gezien van een diy test met een ventieldop en autoventiel over de injector heen om te zien of ze werken. Daar ga ik maar eens wat snuisterijtjes voor in huis halen :) Kost een paar euro, en komt idd overeen met jouw test. Daarna: ultrasoonbadje, en de test herhalen.


Ook erg leerzaam; hier kun je zien dat een injector vanaf 5,5 a 6 volt reeds hun werk zouden moeten doen:

 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ze niet aangestuurd worden
Dat zou in principe kunnen, wat ik echter vreemd vind is dat ik dit min of meer heb uitgesloten door ze even met een los draadje handmatig te testen met druk er op, en ook dan helaas geen enkel plofje. Als de andere variabelen dus correct zijn, zou hij dan toch ergens iets van een teken van leven moeten geven, en dat doet ie niet. Hoewel het mij erg onwaarschijnlijk lijkt 3 injectoren tegelijk vuil te hebben, ben ik tot op heden overtuigd dat dat de meest logische verklaring is.

Eerst dus maar de injectoren reinigen en testen, kan nooit kwaad, en vanuit daar weer verder kijken.
 
je hebt helemaal gelijk.
maar dat betekent ook automatisch dat je meting niet zou kloppen, want de startmotor doet het blok zo snel niet draaien.
Ik zou met niet te veel blind staren op die 7 hertz.

Heb je de rail en injectoren al gescheiden en gekeken of de rail proper is?
Zit er een filter voor de rail (hogedruk kant)?

Zoals tuonobert voorsteld, de rail en injectoren los maken en in open lucht laten verstuiven.
Om te zien of er iets gebeurt.(liefst buiten of in een goed geventileerde ruimte zonder open vlam)
 
Je kan de aansturing van de injectors natuurlijk ook controleren door te meten in de stekker van de injector. Desnoods met een lampje als een voltmeter niet snel genoeg is.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat drie injectors tegelijk vast zitten of geen druk krijgen. Als het mechanisch verstopt zit heb je af en toe een druppeltje of een pufje. Als hij helemaal niets doet zit het hem vast in de aansturing van de injectors.
 
Ja, ik snap jullie allen, echter heb ik al aangegeven dat ik (een van de) injectoren met een losse 12V heb aangestuurd. Dan zou der dus in minimaal 1 cilinder brandstof moeten zitten, en de motor vervolgens een plof geven. ik vind het echt net zo onwaarschijnlijk als jullie dat ze alle 3 dicht zitten, maar vooralsnog is het de enige conclusie. Ik kan de injectoren niet los op de rails testen, want ik denk dat ze er dan uit schieten, en dan heb ik echt een benzinebende hier... :) Die 7 hertz is ook niet zaligmakend inderdaad. Het is een true-rms multimeter die een nette sinus verwacht een een pulserende blokgolf voor zijn kiezen krijgt, dus erg secuur zal het niet zijn. maar of het nou 4-5-6-of7 hertz is; hij pulst, en daar ging het even om. Ik ga mijn DIY injectorcleaningsetupdingesgevalletje in elkaar flansen, een reinigingsbakje ergens scoren, en kom er op terug zodra er weer nieuws is. Ondertussen: graag verder brainstormen aub :)

Dank allen.
 
Zou het kunnen dat er niet genoeg stroom loopt om de injectors te openen? Wellicht een slechte verbinding in de voeding van de injectors. Als er te weinig stroom loopt, dan meet je nog wel het voltage en dan zie je dus wel die 7 Hz. Als er ergens slecht contact is in de voeding, dan werken ze ook alle drie niet omdat ze allemaal door de engine management relais worden gevoed. Ik zou kijken of elektrisch alles klopt bij die relais en alles wat erdoor gevoed wordt.

Als dit het probleem is en je de injectors met een losse voeding test, dan werken ze perfect omdat daar wel genoeg stroom loopt. De mooiste manier om dit te testen is eigenlijk om de motor te starten met zicht op de injectors. Door bijvoorbeeld de rails met injectors gewoon in de buitenlucht te laten verstuiven zoals al eerder werd gesuggereerd.

Het lijkt mij inderdaad ook onwaarschijnlijk dat alle injectors opeens verstopt zitten.
 
Zou het kunnen dat er niet genoeg stroom loopt om de injectors te openen? Wellicht een slechte verbinding in de voeding van de injectors. Als er te weinig stroom loopt, dan meet je nog wel het voltage en dan zie je dus wel die 7 Hz. Als er ergens slecht contact is in de voeding, dan werken ze ook alle drie niet omdat ze allemaal door de engine management relais worden gevoed. Ik zou kijken of elektrisch alles klopt bij die relais en alles wat erdoor gevoed wordt.

Als dit het probleem is en je de injectors met een losse voeding test, dan werken ze perfect omdat daar wel genoeg stroom loopt. De mooiste manier om dit te testen is eigenlijk om de motor te starten met zicht op de injectors. Door bijvoorbeeld de rails met injectors gewoon in de buitenlucht te laten verstuiven zoals al eerder werd gesuggereerd.

Het lijkt mij inderdaad ook onwaarschijnlijk dat alle injectors opeens verstopt zitten.
Is al geopperd.
 
Nee, ik heb de software niet, en ik heb geen idee of ik een standaard bluetooth dongle er aan kan hangen en ergens wat downloaden... Maar idd: op remmenreiniger doet ie het, dus electrotechnisch kan het niet zo heel veel meer zijn.
Ik denk dat ik morgen ergens een ultrasoonbakkie ga scoren en de injectoren in bad ga doen.

Iemand nog tips mbt de vloeistof waar het in moet?


Je kan voor deze Triumph het programma TuneEcu gebruiken.
Dit is gratis te downloaden.
Je hebt wel de juiste obd reader nodig, hier is online veel info over te vinden.

Met dat programma kun je ook veel parameters uitlezen dus het kan absoluut een goed hulpmiddel zijn.
 
Druk heb ik niet gemeten, maar er staat een behoorlijke druk op, getuige het wild rondspuiten bij losnemen benzineleiding. ook al zou er weinig druk op staan, moet er toch iets uitkomen, en een plof geven. Niets van dat alles.
Brandstofpomp draait, deze hoor ik, en anders zou ik deze druk niet hebben.
Benzinefilter kan niet dicht zitten, zie hierboven. Bovendien: nieuwe (andere) pomp gemonteerd. Zou wel heel erg toevallig zijn als die ook dicht zit...

Hoe dan ook, dank voor het meedenken, wordt gewaardeerd :)
1 kappotte brandstofpomp en 1 carburateur brandstofpomp? Haalt die laatste überhaupt de druk van een injectiesysteem? Hoe zit het met de retour naar de tank?
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik snap jullie allen, echter heb ik al aangegeven dat ik (een van de) injectoren met een losse 12V heb aangestuurd. Dan zou der dus in minimaal 1 cilinder brandstof moeten zitten, en de motor vervolgens een plof geven. ik vind het echt net zo onwaarschijnlijk als jullie dat ze alle 3 dicht zitten, maar vooralsnog is het de enige conclusie. Ik kan de injectoren niet los op de rails testen, want ik denk dat ze er dan uit schieten, en dan heb ik echt een benzinebende hier... :) Die 7 hertz is ook niet zaligmakend inderdaad. Het is een true-rms multimeter die een nette sinus verwacht een een pulserende blokgolf voor zijn kiezen krijgt, dus erg secuur zal het niet zijn. maar of het nou 4-5-6-of7 hertz is; hij pulst, en daar ging het even om. Ik ga mijn DIY injectorcleaningsetupdingesgevalletje in elkaar flansen, een reinigingsbakje ergens scoren, en kom er op terug zodra er weer nieuws is. Ondertussen: graag verder brainstormen aub :)

Dank allen.
Brainstorm; Ooit meegemaakt dat de brandstof slang knikte zodra de tank terug geplaatst werd, zodra je hem optilde zag je er niets van.
 
Zo heb ikmook wel eens het draadje van de contactpuntjes tussen het deksel geschroefd, dan heb je geen vonken meer. Maar het is zeker de moeite waard om hier te kijken of er iets knikt of kortsluit.
 
Ik weet niet of het al genoemd is, maar de injectoren worden aangestuurd door een relais. Het zou kunnen dat dit relais (#28 in het schema) niet goed meer is. Is een redelijk goedkope fix als dat het probleem is.
 
Ik weet niet of het al genoemd is, maar de injectoren worden aangestuurd door een relais. Het zou kunnen dat dit relais (#28 in het schema) niet goed meer is. Is een redelijk goedkope fix als dat het probleem is.
Ja volgens mij zit het daarin of in de verbinding na de relais. Ik zat zelf te denken aan ergens slecht contact, maar wat je zegt is eigenlijk nog waarschijnlijker. Als de relais kapot is, dan meet je nog steeds een pulserend voltage in de stekker vanaf de ECU. Maar die injector doet vervolgens natuurlijk niets als er te weinig of helemaal geen stroom loopt. Dit kan ook getest worden door de pinnen van de relais te kortsluiten. Als hij dan wel start dan weet je genoeg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan