Stroef gashandel

Rene57

Rookie
13 nov 2009
11
0
Dordrecht
Hallo bikers, mijn gashandel van BMWR80 bj 1989 met handvatverwarming gaat stroef. Je voelt het rubber stroef glijden als je gas draait. Wie heeft de oplossing?
 
D'r kan wrijving tussen het gashendel en het stuur zijn, tussen gaskabel en buitenmantel, wrijving bij de carbs, of eventueel wrijving bij het hevelsysteem wat tussen de carbs zit (V-twin euvel, weet niet hoe het bij bmw is geregeld).

Over het algemeen kun je proberen het oude smeermiddel bij bijv. carbs weg te spoelen met een ontvetter (remreiniger?) en daarna seporator / siliconenspray erop te spuiten.
 
Is het niet de gaskabel zelf die stroef in de mantel beweegt ? En dat je daardoor ervaart dat het handvat zelf stroef beweegt ?
Als het de kabel is dan kun je dat iets licht insmeren met motorolie, met je vingers (ff hele kabel eruit halen)
 
Ik zou de boel demonteren.
Begin onder de tank.
D'r zit bij BMW toch een verdeelstuk onder de tank(splitter), met daarin een schuif waarin de twee afzonderlijke kabeltjes vanaf de carbs bevestigd zijn!
14un82_m.JPG


Mbt het handel,...als de kabels ok zijn dan het handel ook demonteren, wellicht zit er vuil tussen.

Voor smering.
Ik gebruikte deze poetsolie,...lekker dun en lekker vet
Poetsolie110ml447.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toevallig gisteren mijn koppelingskabel gesmeerd.
Ik demonteer 'm dan.
Omdat hij vaste tonnetjes heeft kan je de binnenkabel er natuurlijk niet uithalen.

Ik neem dan een dop van een spuitbus.
Ik boor het ontluchtingsgaatje in de dop uit tot zo'n 10 mm zodat het dikke tonnetje erdoor kan.
Om het uiteinde van de buitenkabel doe ik wat isolatie band om het gat op te vullen wat ik geboord heb.
Ik steek deze dan in de dop en zet de kabel vast in de bankschroef met de open dop aan de bovenzijde.
Aan het uiteinde van de kabel een blikje om de uitlopende olie op te vangen.
Dan giet ik wat motorolie in de dop zodat de opening van de buitenkabel "onder" staat.
Af en toe de binnenkabel wat heen en weer bewegen, een dagje laten staat tot de olie onderaan uit de kabel komt, met nog wat smurrie.

En je hebt dan een perfect gesmeerde kabel.
Ohja, en voor wie zegt dat een teflonbinnenmantel kan verkleven, geen idee.
Oliën van de kabels staat in de service manual van Yamaha.
Doe dit al jaren zo met koppelings- en gaskabels (ook fietskabels) en gaat prima.
 
Meestal gaan de gaskabels de behuizing in waar ook de schakelaars in zitten.
Dus je zal die behuizing open moeten maken om de kabels los te kunnen maken en het gashandvat van het stuur af te kunnen halen.
De speling kan je ook instellen dmv moeren op het uiteinde van de buitenkabels.
Zorg dat die speling maximaal is, des te makkelijker kan je de kabels van het gashandvat loshalen.
 
Het is gebeurt na het opzetten van de handvatverwarming. Kabels ed zijn dan uitgesloten imho.
Handvat er te ver opgezet zodat deze tegen het uiteinde van het stuur komt?
 
Heb je metalen eindstoppen op je stuureinden zitten? Zoja, je gashandel iets losmaken en een paar millimeter naar links schuiven. Je gashandel loopt klem tegen die eindstop. Bij verwarming aan zal je handvat nog iets verder uitzetten en loopt dan nog zwaarder. Eigen ervaring.

Een andere mogelijkheid is dat de koker waarop de verwarming gemonteerd zit niet helemaal rond is.

Deze BMW heeft 2 gaskabels vanaf het gashandvat.
 
Nee jaap ik heb geen metalen uiteinden, en als ik de verwarming aanzet dan gaat het gas juist soepeler. Het naar rechts opschuiven van de handel helpt ook niet. Ik heb de gashandel opengemaakt en de kabels met naaimachine olie van boven in laten druppelen. Als de kabels los zijn dan draait de handel soepel. Zitten ze gemonteerd dan draait de handel zwaarder. Je hoort het rubber van het handvat piepen. Zijn de kabels dan toch versleten?
 
Heb je de kabels gelost en uit de geleiding gehaald, of zo terwijl ze er nog instaken geolied?
De beste manier is de binnen kabel eruit halen, smeren en de buitenkabel als ie leeg is smeren.
Doe je het terwijl ze er beiden nog opzitten en gewoon langs boven aan het handvat, ga je geen gewenst resultaat bekomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan