Stroef schakelen MT09

marosmike

Rookie
4 mei 2022
5
0
Ik heb recent mijn eerste motor gekocht. Een MT09 uit 2017 met 18k op de teller. Toch lijkt het schakelen niet zo lekker te gaan. Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal en wil via deze weg vragen of dat het wellicht zo hoort of dat er iets aangepast/bijgesteld moet worden? Als ik de motor in zijn 1 zet geeft dit een (stevige) klap/duw. Ik merk dit ook in de overige versnellingen zowel naar boven als naar beneden (naar beneden gaat wel soepeler dan naar boven). Van 1 naar N gaat overigens wel soepel. Ik heb de koppelingshevel afgesteld zoals voorgeschreven. De motor heeft recent een nieuwe ketting en tandwiel (SuperSprox) gekregen.
 
Ben je zeker dat je motor volledig ontkoppeld bij het inknijpen van de koppeling?
Koppeling is niet enkel af te stellen bij je stuur, maar ook in het koppelingshuis.
Wat ook kan is misschien foute olie kwa viscositeit?
Ik merk dat mijn motor (F800gs) altijd soepeler schakeld na een olie-wissel.
 
Stand van het pookje aanpassen aan grootvoetige Europeaan itt schriel japannertje.
Ik moest bij naar het einde van de instelmogelijkheid gaan, schakelt nu soepel (ook met QS)
(Ik ben 1m95, dat scheelt in de voet-stand)
Die klap bij N->1 heb ik ook, dat is des Yamaha's
 
Even terug gaan, misschien moet het mechanische gesmeerd worden.
Als het stationaire toerental wat aan de hoge kant is wil dit vaak wel een "klap" geven bij inschakelen van de eerste versnelling.
Anders de koppeling wat langer ingetrokken houden voordat je deze inschakelt.
 
Ben je zeker dat je motor volledig ontkoppeld bij het inknijpen van de koppeling?
Koppeling is niet enkel af te stellen bij je stuur, maar ook in het koppelingshuis.
Wat ook kan is misschien foute olie kwa viscositeit?
Ik merk dat mijn motor (F800gs) altijd soepeler schakeld na een olie-wissel.
Dank voor je reactie! Is recent voorzien van een beurtje waarbij ook de olie is gewisseld.
 
Stand van het pookje aanpassen aan grootvoetige Europeaan itt schriel japannertje.
Ik moest bij naar het einde van de instelmogelijkheid gaan, schakelt nu soepel (ook met QS)
(Ik ben 1m95, dat scheelt in de voet-stand)
Die klap bij N->1 heb ik ook, dat is des Yamaha's
Dank voor je bericht. Ik ga dat eens nakijken. Ik ben 1,85m dus dat kan zeker wat gaan uitmaken.
 
Je zou kunnen proberen om alvast druk uit te oefenen op het schakelpedaal (je kunt niet schakelen naar volgende versnelling omdat er last op staat) en zodra de last er af is (koppeling kort in en gas terug) moet je moeiteloos en zonder klap kunnen opschakelen naar de volgende versnelling.

En zoals al geopperd door Ridder Baucknecht kan er de verkeerde olie in het blok zitten (ondanks dat er een beurt is uitgevoerd). Wil je dat uitsluiten moet je een nieuwe oliewissel doen.
 
Controleer eerst de kettingspeling.
Van N naar eerste is normaal dat het een tik maakt.
Normaal schakelt een mt09 van 2017 soepel, de mijne had 44k kilometers en schakelde nog als nieuw.
Hij is wel gevoelig voor kettingspeling.
De speling moet ongeveer 30mm bedragen
 
Kettingspeling wordt vaak op de standaard gemeten ☝️ ☝️ ☝️

Daarnaast kun je ook even checken of de linkdelen tussen de pook en schakelas allemaal soepel meedoen en er niks loszit. Mijn ervaring op het stroef schakelen met een andere motor iig.
 
Bij mijn weten hoort kettingspeling op de wielen staande met een persoon op de buddysit gemeten te worden.

Grtz,
Cees
Dan klopt je weten niet.
Bij de mt09 meet je het op de zijstandaard.
(Zie handleiding hieronder)
Screenshot_2022-05-05-13-54-49-49_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Toen ik mijn MT09 heb gekocht had ik ook een hoop geluiden waarover ik twijfelde of dit wel klopte. En dit zijn ook geluiden die mij in het begin op zijn gevallen. Net zoals het "ratelende" geluid dat de motor maakt als deze in zijn vrij staat met de koppeling uit.

Nu ik een jaar verder ben lijkt het mij vooral dat ik moest wennen aan de hardere/lompere geluiden vergeleken met mijn eerste motor en lesmotor.
Desalniettemin, als je twijfelt zou ik het laten controleren of even vergelijken met een andere MT09.
 
Ik heb een XSR900 met hetzelfde blok. Nieuw gekocht in 2020. De genoemde bijgeluiden zijn voor mij normaal, en er is niets veranderd in de 21.000 km die ik er mee gereden heb. Ervaren motorrijders geven tussengas bij het terugschakelen en schakelen zoveel mogelijk bij toerentallen waarbij dit het soepelste gaat.
 
Ik heb recent mijn eerste motor gekocht. Een MT09 uit 2017 met 18k op de teller. Toch lijkt het schakelen niet zo lekker te gaan. Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal en wil via deze weg vragen of dat het wellicht zo hoort of dat er iets aangepast/bijgesteld moet worden? Als ik de motor in zijn 1 zet geeft dit een (stevige) klap/duw. Ik merk dit ook in de overige versnellingen zowel naar boven als naar beneden (naar beneden gaat wel soepeler dan naar boven). Van 1 naar N gaat overigens wel soepel. Ik heb de koppelingshevel afgesteld zoals voorgeschreven. De motor heeft recent een nieuwe ketting en tandwiel (SuperSprox) gekregen.
Ik weet niet of je in de buurt van Utrecht zit? zo ja dan zouden we het met mijn MT09 kunnen vergelijken.
De bak is niet superlomp in mijn ogen maar ook weer niet super soepel, je merkt het wel maar ik heb er geen problemen mee, maar ik pas me ook snel aan een motor aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan