Stroeve schakelpook

Nedo

Rookie
19 jun 2004
11
0
Utrecht
Hallo,

Laatst heb ik eigenhandig mijn tandwielen en ketting verwisselt. Dit ging prima.
Maar sinds deze operatie gaat het schakelen wat stroef. Opschakelen is niet zo'n probleem, maar het terugschakelen (met name naar de 2e en 1e versnelling) is er stroef. Je moet hard doortrappen. Het pookje komt nergens tegenaan en loopt dus niet vast. Weet iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt.

Groet,
Nedo
 
Geen idee of iemand dit nog gaat lezen, maar ik heb de manual er nog even goed op nagelezen en zag dat de bout waarmee de achtervering vastzit aan de achterbrug vastgedraaid moet worden met een bepaalde kracht (4.5 Nm volgens mij).
Het kan dus hieraan liggen dat 'ie zo stroef schakelt. Immers, deze bout heeft ietwat effect op de ketting.

Heb er nog niet de tijd (of het gereedschap) voor gehad, dus kan niet zeggen dat het gelukt is en hieraan ligt, maar ik denk dat de kans er wel ligt.

Groet,
Nedo
 
Heb je met het vernieuwen van je ketting en tandwielen de afdekkap van je voor tandwiel wel goed bevestigd?
Vaak word deze kap met pasbusjes op zijn plaats gehouden..
Wanneer deze kap niet goed over de pasbasbusjes heb geplaatst kan hij aanlopen tegen de schakelas die uit het blok steekt...
Soms lijkt het de kap goed zit maar dan kan het toch zijn dat hij OP de busjes staat ipv er overheen geschoven. Ik zou dit toch nog even nakijken voor de zekerheid... (je weet maar nooit)
 
Heb je met het vernieuwen van je ketting en tandwielen de afdekkap van je voor tandwiel wel goed bevestigd?
Vaak word deze kap met pasbusjes op zijn plaats gehouden..
Wanneer deze kap niet goed over de pasbasbusjes heb geplaatst kan hij aanlopen tegen de schakelas die uit het blok steekt...
Soms lijkt het de kap goed zit maar dan kan het toch zijn dat hij OP de busjes staat ipv er overheen geschoven. Ik zou dit toch nog even nakijken voor de zekerheid... (je weet maar nooit)

Denk dat je het ook in deze richting moet zoeken, de kap over je voortandwiel heeft een gat voor je schakelas, zit je schakelpedaal toevallig te ver op de as, (kopt ie tegen de kap aan) of is er vuil en drek in het gat terecht gekomen, ...
gewoon ff kapje eraf, alles ff inspuiten met jijt (zodat het beter glijd) en weer netjes monteren probleem denk ik opgelost
 
Bedankt voor de reacties allemaal. Dat het probleem bij de kap zit lijkt mij ook een zeer goede oorzaak :)
Ga het zo even proberen.
Nu ik het mij herinner :+ .... er zit volgens mij een afgebroken bout in. |(
Aangezien het kapje er verder gewoon weer op wilde met de overige drie bouten schonk ik er verder geen aandacht aan. Waarschijnlijk is dit de oorzaak. Deze bout brak namelijk af tijdens het vervangen van de ketting+tandwielen.

Ga er maar vanuit dat het probleem nu opgelost is (als ik de afgebroken bout vervangen heb).

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Groet,
Nedo
 
Terug
Bovenaan Onderaan