Stroeve vacuum zuiger -> laag vermogen?

Fiah

MF veteraan
1 jun 2008
2.777
1
Voor de beeldbuiskinderen: plaatjes en samenvatting onderaan!

Vandaag heb ik onder het motto bezigheidstherapie en troubleshooting van mijn anders prima lopende XBR de carburateur er maar eens tussenuit gehaald. Mijn XBR rijdt weliswaar prima en heeft een normaal verbruik, maar het topvermogen valt best wel tegen. Nu heb ik de motor nog niet op de vermogensbank gehad, dus ik weet het niet absoluut zeker, maar mijn motor haalt op de snelweg met moeite 150 op de teller. Dat terwijl er (met een veel lichtere/slankere Japanner) 170 echte kilometers gehaald mee zou moeten kunnen. Ook had ik het idee dat als ik volgas gaf, dit niet echt verschil maakte met half/driekwart gas.

Naja, bezigheidstherapie dus en de carburateur ertussenuit geworsteld. Toen viel mij op dat de 'dat zwarte ding in de carburateur' oftewel de vacuumzuiger niet helemaal soepeltjes heen en weer ging. Het eerste stukje omhoog vanuit de ruststand ging soepel, maar halverwege moest ik hem opeens door een weerstand drukken.

Mijn vragen nu: zou dit het gebrekkige topvermogen verklaren? :?
Hoe kan ik voorkomen dat de zuiger weer blijft klemmen?

Dit is namelijk de eerste keer dat ik een carburateur in m'n klauwen heb, dus ik vrees dat als ik de vlotterkamer open ga prutsen en daar in ga loeren, ik alleen maar meer stuk maak :z

Na 1 hardnekkige kruiskopbout uit origineel Japans pisbakkenstaal stuk gemaakt te hebben had ik ook de cover eraf. Hier volgen de plaatjes:

full

full

full

full

full

full


cliffnotes:
  1. motor loopt goed
  2. weinig topvermogen (denk ik)
  3. vacuumzuiger stroefjes
  4. Zou dit #2 veroorzaakt hebben?
  5. Hoe kan ik dit voorkomen?

Dank u voor uw aandacht :}
 
de gasschuif hoort enige weerstand te hebben.
komt door het membraam, het moet natuurlijk wel omhoog gaan door een drukverschil.
de weerstand die een gasschuif heeft verschilt wel bij verschillende motoren.
als je het deksel losshaalt en het membraam los is, kun je wel kijken of de schuif zelf niet klemt.
 
je kunt dit ook vlug testen door aan de uitgaande kant van de carb een stofzuiger aan te sluiten. als je dan de gasklep opendraaid moet de zuiger helemaal naar boven trekken.
is dit niet het geval dan gaat ofwel de zuiger te stroef of is het membraam stuk.
wel eerst alle benzine uit de carbs laten of vrouwlief ruikt binnen enkele weken nog benzine als ze gaat stofzuigen .
 
Nou ik heb net de stofzuiger erop gezet. Gelukkig is vrouwlief er niet anders had die vast erg raar opgekeken :p

nu ik de gasschuif weer terug heb gezet lijkt deze prima soepel te lopen. De stofzuiger had ook het gewenste effect hoewel de gasschuif net niet helemaal omhoog ging. Dat laatste eindje loopt de schuif nu echter ook soepel en het membraam lijkt niet lek dus dat zal wel gebrekkige zuigkracht geweest zijn :)
 
je moet al een heel krachtige stofzuiger hebben om dezelfde zuigkracht als de motor te hebben, maar zo kun je perfect zien of je schuif soepel omhoog gaat. In werkelijkheid zal de schuif tijdens het rijden ook nooit helemaal omhoog komen . lijkt me zo wel in orde.
 
zo er terug in monteren , kun je verder niet veel aan doen en zal ook weinig problemen geven.
blijf er zeker met scotch bride of staalwol af . scotchnride bevat schuurkorreltjes en als hier wat van blijft hangen , dit wil je echt niet dat dit mee in je motor word gezogen .
 
Iedereen bedankt voor de reacties tot nog toe!

Nou, vandaag dus maar weer ingebouwd en een testritje gemaakt. Hij loopt nu wat makkelijker stationair en pakt naar mijn gevoel wat beter op, maar het vermogen mist eigelijk nog steeds. Van halfgas naar volgas maakt nauwelijks verschil, hij gaat er niet harder door maar gaat ook niet aarzelen. Het *lijkt* er in ieder geval niet op dat de motor bij volgas veel te arm loopt. Ik kan helaas niet zomaar de luchtbox uitbouwen om te kijken wat de gasschuif doet.

Naja, misschien moet ik maar eens naar zaak met een dynobank of iets dergelijks, om te kijken wat het vermogen en de AF-ratio nou echt is -O-
 
Al eens forte geprobeerd? Carb verder wel goed schoon?

Nameten kan nooit kwaad.
Joah ik heb begin dit jaar er wat forte power in gemikt en sindsdien regelmatig mee gereden. De carburateur zag er op zich ook wel schoon uit. Als ik in de buurt van een compressor kom moet ik de boel maar eens lekker doorblazen denk ik :)
 
Laatst bewerkt:
Joah ik heb begin dit jaar er wat forte power in gemikt en sindsdien regelmatig mee gereden. De carburateur zag er op zich ook wel schoon uit. Als ik in de buurt van een compressor kom moet ik de boel maar eens lekker doorblazen denk ik :)


Ik kan een ultrasoontje aanraden. Maar als het schoon is, dan is het overbodig.
 
wat voor uitlaat zit erop?
originele tandwielverhouding?
en wat is de compressie?
als de motor veel gelopen heeft of weinig compressie, zullen alle pk's er vast niet meer in zitten.
 
originele uitlaat, originele tandwiel verhouding. Het blok heeft +- 45.000 gelopen. Compressie weet ik niet :)

edit: de carb heeft er waarschijnlijk al wel 85.000 opzitten
 
Laatst bewerkt:
originele uitlaat, originele tandwiel verhouding. Het blok heeft +- 45.000 gelopen. Compressie weet ik niet :)

edit: de carb heeft er waarschijnlijk al wel 85.000 opzitten

Heb je bij deze kms van de carbs de naald al eens gecontroleerd.
deze kunnen bovenaan wel een ingeslagen zijn zodat je mengselverhouding niet meer correct is . ook de naaldbuis kan bovenaan ovaalvormig zijn uitgesleten.
De naald controleren is niet zo moeilijk en hoeft de carb er niet vanaf.
dekseltje bovenaan verwijderen en zuiger kan eruit met de naald .
controleer deze op beschadiging of vlakke stukjes . eigenlijk zou je de naaldbuis , welke je ziet op de derde foto , bovenaan ook moeten controleren of deze niet ovaal is . dikwels word de naald vervangen en niet de naaldbuis . verstandigste is om deze alletwee te vervangen indien slijtage .
 
Heb je bij deze kms van de carbs de naald al eens gecontroleerd.
deze kunnen bovenaan wel een ingeslagen zijn zodat je mengselverhouding niet meer correct is . ook de naaldbuis kan bovenaan ovaalvormig zijn uitgesleten.
De naald controleren is niet zo moeilijk en hoeft de carb er niet vanaf.
dekseltje bovenaan verwijderen en zuiger kan eruit met de naald .
controleer deze op beschadiging of vlakke stukjes . eigenlijk zou je de naaldbuis , welke je ziet op de derde foto , bovenaan ook moeten controleren of deze niet ovaal is . dikwels word de naald vervangen en niet de naaldbuis . verstandigste is om deze alletwee te vervangen indien slijtage .

:^

Gansch eensch.
 
Heb je bij deze kms van de carbs de naald al eens gecontroleerd.
deze kunnen bovenaan wel een ingeslagen zijn zodat je mengselverhouding niet meer correct is . ook de naaldbuis kan bovenaan ovaalvormig zijn uitgesleten.
De naald controleren is niet zo moeilijk en hoeft de carb er niet vanaf.
dekseltje bovenaan verwijderen en zuiger kan eruit met de naald .
controleer deze op beschadiging of vlakke stukjes . eigenlijk zou je de naaldbuis , welke je ziet op de derde foto , bovenaan ook moeten controleren of deze niet ovaal is . dikwels word de naald vervangen en niet de naaldbuis . verstandigste is om deze alletwee te vervangen indien slijtage .
Is er een manier om te *meten* of de naald en sproeier nog goed zijn? Het werkplaatshandboek van m'n XBR zegt daar helemaal niks over. Alleen 'check for excessive wear and bending'. Ik heb afgelopen weekend niet echt aandacht besteed aan de naald, omdat ik niet wist waar ik naar zou moeten kijken :/

Helaas zit de carburateur nogal krap onder de bovenste framebuis, dus echt kijken ga ik komend weekend pas weer denk ik :)
 
Is er een manier om te *meten* of de naald en sproeier nog goed zijn? Het werkplaatshandboek van m'n XBR zegt daar helemaal niks over. Alleen 'check for excessive wear and bending'. Ik heb afgelopen weekend niet echt aandacht besteed aan de naald, omdat ik niet wist waar ik naar zou moeten kijken :/

Helaas zit de carburateur nogal krap onder de bovenste framebuis, dus echt kijken ga ik komend weekend pas weer denk ik :)

De naald gewoon helemaal goed controleren of deze overal nog mooi rond is zonder beschadigingen en kartelingen . De naaldbuis is wat moeilijker te zien . als je deze demonteerd kun je met een vergrootglas de naaldbuis langs boven goed bekijken of dat deze boring nog mooi rond is . De hoeveelheid aangezogen benzine word bepaald door de spleet tussen de naald en de naaldbuis bovenaan . is de naald ergens afgesleten of is de naaldbuis ovaal geworden krijg je een grotere spleet tussen de naald en naaldbuis .Hierdoor krijg je een rijker mengsel .

Wat Jaap43 ook al vertelde is het ook mogelijk dat de hoofdsproeier wat uitgesleten is .
Dit kun je opmeten met speciale spoeiermaatjes . Een verschil van 0,05mm is al genoeg om voor problemen te zorgen .
 
Terug
Bovenaan Onderaan