stroom aansluiting voor navigatie

gilbertpunt

Rookie
27 jan 2012
6
0
hallo allemaal,

ik heb een suzuki gsf 1200 n uit het jaar 2005
en wil een stroom aansluiting maken op de motor
om mijn navigatie op te laden tijdens een motor rit.

dus mijn vraag is hoe kan ik dit het beste doen?


Groetjes Gilbert Punt
 
Waarom toch elke keer een relais? Zo'n GPS trekt nauwelijks stroom; gewoon aftakken van stadslicht, achterlicht of zo. Contact uit > spanningsloos.
Aftakken van rem- of knipperlichten zou ik niet doen.

Heb je op zich gelijk in, mits de zaak wel spanningsloos komt als het contact uit is.
Aan de andere kant: als je dan tóch zo'n stekkerdoos aanlegt, wil je hem misschien ook voor andere, meer stroomvretende, zaken kunnen gebruiken. Het relais zorgt er dan voor dat de zaak spanningsloos komt te staan bij contact uit.
 
Heb je op zich gelijk in, mits de zaak wel spanningsloos komt als het contact uit is.
Aan de andere kant: als je dan tóch zo'n stekkerdoos aanlegt, wil je hem misschien ook voor andere, meer stroomvretende, zaken kunnen gebruiken. Het relais zorgt er dan voor dat de zaak spanningsloos komt te staan bij contact uit.

Als je je contact uitzet dan is je verlichting doorgaans ook uit, dus spanningsloos. Als dat niet het geval zou zijn, dan trekt je verlichting de accu eerder leeg dan je GPS...

Voor wat betreft het tweede argument: daar heb je zeker een punt; de voeding voor verwarmde handschoenen o.i.d. aftappen van het stadslicht is beslist af te raden.
 
Als je je contact uitzet dan is je verlichting doorgaans ook uit, dus spanningsloos. Als dat niet het geval zou zijn, dan trekt je verlichting de accu eerder leeg dan je GPS...
Mits je de zaak op je verlichting aansluit.... Ik doe dat zelf overigens nooit.

Voor wat betreft het tweede argument: daar heb je zeker een punt; de voeding voor verwarmde handschoenen o.i.d. aftappen van het stadslicht is beslist af te raden.
Klopt. Ik gebruikte de contactdoos op m'n vorige motor ook voor een electrisch verwarmd kraagje, die was om die reden rechtstreeks op de accu aangesloten, met een relais en passende zekering er tussen.
Op deze motor zat een (geschakelde) accessoire-aansluiting waar ik een contactdoos aan heb gehangen, scheelt weer een relais. Voordeel is dat ik de hele GPS er in een beweging af kan halen. Maar ik moet er niet aan denken daar een échte stroomverbruiker aan te hangen, dat zijn dunne draadjes......
 
Laatst bewerkt:
Mits je de zaak op je verlichting aansluit.... Ik doe dat zelf overigens nooit.Klopt. Ik gebruikte de contactdoos op m'n vorige motor ook voor een electrisch verwarmd kraagje, die was om die reden rechtstreeks op de accu aangesloten, met een relais en passende zekering er tussen.
Op deze motor zat een (geschakelde) accessoire-aansluiting waar ik een contactdoos aan heb gehangen, scheelt weer een relais. Voordeel is dat ik de hele GPS er in een beweging af kan halen. Maar ik moet er niet aan denken daar een échte stroomverbruiker aan te hangen, dat zijn dunne draadjes......

Of je bouwt de 12 volt bus in je kuip of waar dan ook waar ruimte is. Dan ook geen last meer van losse draadjes ;)

400374010.jpg

400374023.jpg
 
bedankt voor de info.

dus het midden van de sigaretten aansteker is de plus.
nu heb ik eigenlijk alleen nog een stroomschema van me motor nodig.

hoe kan ik hier aan komen? het liefst gratis

ik heb een Suzuki Gsf 1200 bandit naked uit het jaar 2005

Als je na contact van je achterlicht afneemt moet je maar is kijken naar de kleurcodes aan 't achterlicht.

Als ik het goed voor heb werkt suzuki daar met:
+12V achterlicht = bruin
+12V stoplicht = wit/zwart
massa = zwart/wit
 
Als je na contact van je achterlicht afneemt moet je maar is kijken naar de kleurcodes aan 't achterlicht.

Als ik het goed voor heb werkt suzuki daar met:
+12V achterlicht = bruin
+12V stoplicht = wit/zwart
massa = zwart/wit
of je meet het even na ;)
multimeter en hoppa

ikzelf het de navi gewoon aangesloten op de +leiding van mijn achterlicht
dus lampen aan = stroom voor de navi

werkt prima
 
Gebruik zelf een optimate 12v aansluiting. Werkt perfect en zit een zekering tussen. Daarnaast is het voordeel dat je hem meteen op de optimate acculader aan kan sluiten. Ben geen electrotechnicus maar waarom meer moeite doen dan nodig?
Voor een dergelijke aansluiting ben je 18 euro kwijt ongeveer.

TM68.jpg


630064TM71.jpg


Gr Falierke
 
Laatst bewerkt:
Als je hem rechtstreeks op de accu aansluit kun je volstaan met een zekering ertussen.

Als je hem aansluit via een geschakelde plus zou ik altijd een relais gebruiken. Gewoon omdat dat veiliger is.

En voor degenen die denken dat het ook prima via de koplamp of achterlicht kan zonder relais.
Jullie hebben helemaal gelijk. Dan kan ook prima. Zolang het goed gaat.

Maar als er onverhoopt toch een kabeltjes doorschuurt of je waterdichte tasje blijkt minder waterdicht te zijn dan je dacht en je krijgt sluiting dan zit je ook gelijk zonder licht.
En volgens de Wet van Murphy gebeurt dat altijd in het donker, als het regent, op een weg langs een kanaal zonder vluchtstroken.
En dan vraag je je af waarom je er geen relais van een paar euro tussen gezet hebt.
 
Gebruik zelf een optimate 12v aansluiting. Werkt perfect en zit een zekering tussen. Daarnaast is het voordeel dat je hem meteen op de optimate acculader aan kan sluiten. Ben geen electrotechnicus maar waarom meer moeite doen dan nodig?
Voor een dergelijke aansluiting ben je 18 euro kwijt ongeveer.

Gr Falierke
Dat is wel leuk, maar dan kun je 'm niet schakelen met het contact... om een acculader te kunnen aansluiten heb je immers een permanente verbinding met de accu nodig.
 
Als je hem rechtstreeks op de accu aansluit kun je volstaan met een zekering ertussen.

Als je hem aansluit via een geschakelde plus zou ik altijd een relais gebruiken. Gewoon omdat dat veiliger is.

En voor degenen die denken dat het ook prima via de koplamp of achterlicht kan zonder relais.
Jullie hebben helemaal gelijk. Dan kan ook prima. Zolang het goed gaat.

Maar als er onverhoopt toch een kabeltjes doorschuurt of je waterdichte tasje blijkt minder waterdicht te zijn dan je dacht en je krijgt sluiting dan zit je ook gelijk zonder licht.
En volgens de Wet van Murphy gebeurt dat altijd in het donker, als het regent, op een weg langs een kanaal zonder vluchtstroken.
En dan vraag je je af waarom je er geen relais van een paar euro tussen gezet hebt.
Een relais is geen vervanging voor een zekering! Een zekering moet je sowieso plaatsen, en voor een GPS is 2A voldoende; aanzienlijk lager dan die voor je verlichting.
 
Ik heb ook een stroomaansluiting voor een tomtom gemaakt op mijn gsf600n.
Je kunt het beste stroom pakken vanaf het stadslichtje in je koplamp.
Dan is ie al gezekerd en achter het contact, is echt het makkelijkste.

Succes
 
hallo allemaal,

het is me gelukt.
ik heb de vaste 12volt optimate aansluiting gemonteerd.
dat was voor mij de makkelijkste oplossing.
ik heb hem onder me zadel gemonteerd.

en vanaf daar een kabel gelegd met aan 1 kant een usb aansluiting en de andere kant een tomtom aansluiting.

dus heb nergens kabels die nat kunnen worden enz.

bedankt allemaal voor jullie hulp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan