Stroom voor Garmin op BMW R1200RT

Knoet

MF'er
16 jun 2019
42
35
Hallo Forum,

ik wil nog een vaste stroomaansluiting maken voor de Garmin Zumo 396 op een BMW R1200RT van 2008 en bij voorkeur zo dat er geen stroom gebruikt kan worden als het contact uit is.
Nu heb ik qua elektriciteit niet erg veel kennis en zou graag een paar tips hebben hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Alle hulp is welkom, alvast dank.
 
Een 2008 RT is een machine met canbus, en daar kun je niet zomaar straffeloos een draadje ergens bijprikken. Het zal vast op de een of andere manier kunnen, maar elektriek is ook niet mijn sterkste punt, dus ik heb gekozen voor rechtstreeks (gezekerd) op de accu. Ik kan je dus niet van verdere tips voorzien, alleen maar afraden om zomaar ergens dingen bij te prikken of af te tappen.

Gelukkig zijn er hier ook nog een boel mensen die er veel meer verstand van hebben. :t
 
Ik ben op het woordje "canbus" gaan zoeken en kwam dit filmpje tegen met een originele BMW Canbus aansluiting. En volgens mij heb ik ook zo'n aansluiting:

1406700


Ziet dat eruit als zo'n aansluiting en zou het kunnen werken?
 
Je moet juist niet op de canbus...
Ik word wat dat betreft niet gehinderd door enige technische kennis, maar een can-bus aansluiting is om apparaten in de bus op te nemen, trekhaak is wat zo even voor de hand ligt. Nee je moet 'm echt vanaf een niet door de canbus gestuurde of gemonitorde aansluiting aftakken. Dus ook niet van een lichie, dan krijg je voutmeldingen. Ik heb het idee dat je op iets van Accesoire aansluiting moet zoeken
 
Ja voor de originele BMW navi??? Da's vast geen Garmin Zumo 396.. Nogmaals, ik word niet gehinderd door enige kennis van BMW, maar wel van CAN bus en daar kan je niet echt zomaar wat tussen vrotten. Ik denk ook dt als je het kapje losmaakt de CAN bus onderbroken wordt, da's namelijk de opzet. kan je es onder het kapje kijken, ik ga je link effe lezen
 
Het lijkt met die -custom- interface inderdaad een nette aftakking te zijn..., de CAN bus zal daarbij best ongemoeid gelaten worden..
 
Ja voor de originele BMW navi??? Da's vast geen Garmin Zumo 396.

Dat is nou net wat daar geschreven wordt, dat het wel werkt met Garmin en TomTom:
Das Interface behebt außerdem das Problem der schleichenden Batterieentladung beim Anschluss von nicht originalen Navigationssystemen wie z. B. Navis der Garmin Zumo Reihe oder TomTom Rider Geräte. Außerdem werden auch alle anderen Zusatzgeräte sicher vom BMW Motorrad CAN-Bus abgeschaltet, sodass das Entladen der Batterie verhindert wird.

Ik geloof dat ik het maar ga bestellen.
 
Die aansluiting die je daar ziet is precies de aansluiting waar je zumo aan kan. Het is een geschakelde aansluiting. Dat betekent dat als je contact uit gaat, je canbus na een seconde of 30 daar ook de spanning af gooit waardoor je Navi niet je accu leeg trekt. Het maakt niet uit of je er bmw, zumo of Tom Tom aanhangt.
Ik heb hem zelf direct op de accu zitten omdat ik juist wèl wil dat ie aanblijft met contact uit.
 
Wat ik op de foto zie is dat er 12V in gaat en 12V uit gaat. Wat dat blokje in het midden zou moeten doen is mij een raadsel. Ik zou eerst het schema raadplegen voordat ik zes tientjes zou uitgeven aan een draadje met een niet uitwisselbare zekering er in.
Te laat .... al besteld. Over een paar weken zal ik laten weten of het de accu niet leegtrekt zoals beschreven.

En dat blokje is een relaisschakeling die juist het leegtrekken van de accu moet verhinderen. Een zekering zit op de kabel van Garmin.

Im BMW Navi Interface ist zusätzlich eine Relaisschaltung verbaut, die das schleichende Entladen der Batterie eliminiert.
 
Ik vind het vooral leuk hoe het woord canbus, niet gehinderd door enige technische kennus, door verkopers van wat dan ook overal bijgezet wordt. Die aansluiting heeft verder weinig met canbus te maken, en canbus is ook niet iets dat dingen aan of uit schakelt.
 
Ik vind het vooral leuk hoe het woord canbus, niet gehinderd door enige technische kennus, door verkopers van wat dan ook overal bijgezet wordt. Die aansluiting heeft verder weinig met canbus te maken, en canbus is ook niet iets dat dingen aan of uit schakelt.
Dat leek me ook omdat er plus min en slechts 1 draad heen gaat. Voor CAN zou er toch ern retourdraad bij moeten zitten en zou bij het openen of wegnemen van het kapje echt alles in de war raken. De derde draad zal wel van de verlichting zijn
 
Ik vind het vooral leuk hoe het woord canbus, niet gehinderd door enige technische kennus, door verkopers van wat dan ook overal bijgezet wordt. Die aansluiting heeft verder weinig met canbus te maken, en canbus is ook niet iets dat dingen aan of uit schakelt.
Ik denk dat het woord in dit geval gebruikt wordt om aan te duiden dat aansluitingen via dit contact geen invloed hebben op de CAN. Wat niet wegneemt dat het verkopen van CAN compatible artikelen een financieele meerwaarde voor de verkoper kan hebben.
 
CAN "compatible" is niet het juiste woord idd. Wel heb je bijv. aftermarket autoradio's die de paketten kunnen ontvangen en zo info kunnen weergeven op het scherm.

CANBUS "compatible" in het geval van lampen is niks anders dan de weerstand opkrikken zodat het systeem niet constant aangeeft dat er een lamp defect is. Meteen ook je "stroombesparing" weg :)

CAN is gewoon LAN (computernetwerk) maar dan voor voertuigen.

Zomaar een geschakelde draad pakken gaat in de meeste gevallen ook wel goed, maar je kan er ook rare storingen mee creëeren. Makkelijkste is een zo min mogelijke stroom trekken voor een relais en daarmee rechtstreeks vanaf de accu schakelen zodat je een individueel en gescheiden geschakelde spanning hebt.
 
CAN is niet echt vergelijkbaar met LAN, op Layer 1 gaat het al anders

Dat was ik van plan om de stekkerdoos voor mijn aanhanger aan te gaan sturen. Niets gebruikende relais parallel aan de lampies, desnoods een optocoupler, en lampies op een eigen voeding vanaf de boordspanning
Can betekent zo veel als Controller Area Network een commando wordt door een adres voorafgegaan over de CAN bus gestuurd, het apparaat dat zijn adres herkent in het pakketje voert het commando uit (meestal aan of uit) en wacht tot er weer een pakketje met zijn adres voorbij komt... ik weet effe niet uit mijn hoofd of het 4 of 8 bits is, ik dacht 4 omdat ik zorginstallaties heb gemaakt waar maar 255 nodes, adressen aan konden, kan ook aan de apparaten gelegen hebben.
 
Ik vind het vooral leuk hoe het woord canbus, niet gehinderd door enige technische kennus, door verkopers van wat dan ook overal bijgezet wordt. Die aansluiting heeft verder weinig met canbus te maken, en canbus is ook niet iets dat dingen aan of uit schakelt.
CAN bus led lampjes zijn wel echt een ding.. Voor 1.50 bij aliexpress _O-

Ik werk dagelijks met CAN bussen (meestal in bussen) en ik ben maar gestopt met reageren op dit soort dingen. Daar had ik ooit op een auto forum een dagtaak aan.
 
CAN is niet echt vergelijkbaar met LAN, op Layer 1 gaat het al anders

Dat was ik van plan om de stekkerdoos voor mijn aanhanger aan te gaan sturen. Niets gebruikende relais parallel aan de lampies, desnoods een optocoupler, en lampies op een eigen voeding vanaf de boordspanning
Can betekent zo veel als Controller Area Network een commando wordt door een adres voorafgegaan over de CAN bus gestuurd, het apparaat dat zijn adres herkent in het pakketje voert het commando uit (meestal aan of uit) en wacht tot er weer een pakketje met zijn adres voorbij komt... ik weet effe niet uit mijn hoofd of het 4 of 8 bits is, ik dacht 4 omdat ik zorginstallaties heb gemaakt waar maar 255 nodes, adressen aan konden, kan ook aan de apparaten gelegen hebben.

In de basis vergelijkbaar voor een leek, niet technisch vergelijkbaar :p

Is een netwerk, geen aansturing.

Maar technisch weet ik er ook bar weinig van. Behalve dat je niet zomaar iets kan doen, een proxi alignment uit moet/kan voeren bij vervangen van bepaalde onderdelen en dat je nog makkelijker/uitgebreider fouten uit kan lezen.

Pas als er een defect is op 1 van de voertuigen met CAN zal ik verder moeten lezen en leren. Nu is dat overbodig en heeft het niet mijn interesse.
 
Waar het hier even omgaat is dat de aansluiting in kwestie door de computer na een tijdje afgesloten wordt van de boordspanning als je het contact uit zet. Hoe die computer dat regelt maakt mij ook vrij weinig uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan