Stroom voor Garmin op BMW R1200RT

Knoet

MF'er
16 jun 2019
42
35
Hallo Forum,

ik wil nog een vaste stroomaansluiting maken voor de Garmin Zumo 396 op een BMW R1200RT van 2008 en bij voorkeur zo dat er geen stroom gebruikt kan worden als het contact uit is.
Nu heb ik qua elektriciteit niet erg veel kennis en zou graag een paar tips hebben hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Alle hulp is welkom, alvast dank.
 
Waar het hier even omgaat is dat de aansluiting in kwestie door de computer na een tijdje afgesloten wordt van de boordspanning als je het contact uit zet. Hoe die computer dat regelt maakt mij ook vrij weinig uit.

Maar als je er dus een garmin aan knoopt blijft die aansluiting dus gewoon stroom lekken. Tenzij je een originele BMW navigator gebruikt, of weet wat je doet (meten is weten :+ ) lekker op de accu knopen, of via een relais schakelen.
 
Waar het hier even omgaat is dat de aansluiting in kwestie door de computer na een tijdje afgesloten wordt van de boordspanning als je het contact uit zet. Hoe die computer dat regelt maakt mij ook vrij weinig uit.

Exact, en precies de reden waarom het woord canbus in de meeste topics en productbeschrijvingen helemaal niets te zoeken heeft.
 
Ter Info, heb dit setje/kabeltje nu een ongeveer een week aangesloten, tijdens het rijden functioneert het natuurlijk prima, de navi krijgt stroom *O*

Toen ik de navi vandaag na meerdere dagen stilstand zonder contactslot in de houder stak, werd hij niet opgeladen. Dus het setje geeft geen stroom wanneer het contact uit is. Doet volgens mij precies wat het doen moet.
 
Ter Info, heb dit setje/kabeltje nu een ongeveer een week aangesloten, tijdens het rijden functioneert het natuurlijk prima, de navi krijgt stroom *O*

Toen ik de navi vandaag na meerdere dagen stilstand zonder contactslot in de houder stak, werd hij niet opgeladen. Dus het setje geeft geen stroom wanneer het contact uit is. Doet volgens mij precies wat het doen moet.
Dat is een voorbarige conclusie. De conclusie is: "Het setje geeft in iedergeval geen stroom wanneer het contact uit is en de navi uit de houder genomen is" Er is redelijke kans dat er stroom op blijft staan als de navi in de houder blijft zitten. Het Canbus systeem kan zorgen dat dit het geval is op deze aansluiting als deze op die wijze is (voor) geprogrammeerd. Het blokje is hoogst waarschijnlijk een relais dat het circuit onderbreekt om dat te voorkopen.

Zit er overigens geen accessoire stekker op deze motor?
 
Terug
Bovenaan Onderaan