Stroomprobleem. Alles meet goed, tot ik ga rijden

Bas24

MF'er
6 aug 2018
33
4
De cbr600 rr uit 2004 van mijn vriendin heeft een probleem in de stroomvoorziening, maar ik kom er niet uit wat de oorzaak is. Het probleem is dat alle spanningswaarden in orde zijn als ik deze meet;

- Wisselspanning op de drie gele draden v.d. dynamo meten alledrie 68V bij 5000rp. Ook bij wisselend toerental.
- Als ik de draden kruislings doormeet is de weerstand drie keer 0,4 ohm
- De draden hebben geen kortsluiting met de aarde
- Bij een draaiende motor is de spanning op de accu 13,9V, ook bij wisselende toerentallen tot voorbij 8000rpm

Als ik ga rijden blijft de spanning netjes 13,9V. Maar na ongeveer 10 a 15 minuten gaat de spanning soms ineens omhoog tot 18V. En dan soms ineens weer terug 13,9V en dan blijft het wisselen. Lijkt dan op een spanningsregelaar die kapot is? Maar deze is anderhalf jaar geleden nog vervangen, net als de accu. Zijn er mogelijke andere oorzaken? Ik kan de SR weer vervangen, maar als er een andere veroorzaker is zal hij na een tijd weer kapot gaan.
De motor staat verder regelmatig buiten onder een hoes, ik weet dat dat i.v.m. vocht niet bevorderlijk is voor stekkers e.d. Kan dat hier mee te maken hebben?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover
 
Oplossing
Check ook goed alle connectoren en deze corrosievrij maken.
Het zou niet de eerste Honda zijn waarin je in een kringetje aan het vervangen bent: Dynamo, SR, Accu.
Daarvoor is maar 1 oplossing: alle 3 tegelijk vervangen.
Weet niet wat voor type sr er nu opzit, maar ik ben overgestapt op het type mosfet icm met een nieuwe accu. Tevens een voltmeter geïnstalleerd om de laadspanning in de gaten te houden. Nu is het 1 tik en lopen. 14,4 zonder verbruikers, 14v met verbruikers.
 
Weet niet wat voor type sr er nu opzit, maar ik ben overgestapt op het type mosfet icm met een nieuwe accu. Tevens een voltmeter geïnstalleerd om de laadspanning in de gaten te houden. Nu is het 1 tik en lopen. 14,4 zonder verbruikers, 14v met verbruikers.
Dat ga ik ook eens uitzoeken, ik weet zo niet wat de voor-en nadelen van een mosfet zijn. Heb je ook een nieuwe accu geplaatst omdat dat moet icm een mosfet sr, of wilde je die sowieso vervangen?
 
De accu heb ik preventief vervangen. Had het idee dat de oude wat lui werd na bijna 4 jaar. Mosfet word niet heet. Staat genoeg op het www mbt de werking van een Mosfet regelaar tov een standaard sr.
Ook heb ik preventief de 3 gele draden vanuit de dynamo doorgesoldeerd (zat een stekkerverbinding tussen welke toch wat verkleuring had op de stekker). Ik rijd zelf een vtr1000f , maar de mosfet regelaar komt van een bmw.
 
Check ook goed alle connectoren en deze corrosievrij maken.
Het zou niet de eerste Honda zijn waarin je in een kringetje aan het vervangen bent: Dynamo, SR, Accu.
Daarvoor is maar 1 oplossing: alle 3 tegelijk vervangen.
 
Oplossing
De cbr600 rr uit 2004 van mijn vriendin heeft een probleem in de stroomvoorziening, maar ik kom er niet uit wat de oorzaak is. Het probleem is dat alle spanningswaarden in orde zijn als ik deze meet;

- Wisselspanning op de drie gele draden v.d. dynamo meten alledrie 68V bij 5000rp. Ook bij wisselend toerental.
- Als ik de draden kruislings doormeet is de weerstand drie keer 0,4 ohm
- De draden hebben geen kortsluiting met de aarde
- Bij een draaiende motor is de spanning op de accu 13,9V, ook bij wisselende toerentallen tot voorbij 8000rpm

Als ik ga rijden blijft de spanning netjes 13,9V. Maar na ongeveer 10 a 15 minuten gaat de spanning soms ineens omhoog tot 18V. En dan soms ineens weer terug 13,9V en dan blijft het wisselen. Lijkt dan op een spanningsregelaar die kapot is? Maar deze is anderhalf jaar geleden nog vervangen, net als de accu. Zijn er mogelijke andere oorzaken? Ik kan de SR weer vervangen, maar als er een andere veroorzaker is zal hij na een tijd weer kapot gaan.
De motor staat verder regelmatig buiten onder een hoes, ik weet dat dat i.v.m. vocht niet bevorderlijk is voor stekkers e.d. Kan dat hier mee te maken hebben?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover
 
geef eens een goede reden waarom een spanningsregelaar na 1.5jaar niet stuk kan zijn??????
De spanningsregelaar zou zeker stuk kunnen zijn. Maar i.p.v. alleen een nieuwe monteren ben ik benieuwd of er een veroorzaker kan zijn waarom deze kapot gaat/is gegaan. Mocht er een oorzaak zijn en je kunt dit oplossen, is de kans kleiner dat de nieuwe sr binnen 1 of 2 jaar weer kapot is.
 
De spanningsregelaar zou zeker stuk kunnen zijn. Maar i.p.v. alleen een nieuwe monteren ben ik benieuwd of er een veroorzaker kan zijn waarom deze kapot gaat/is gegaan. Mocht er een oorzaak zijn en je kunt dit oplossen, is de kans kleiner dat de nieuwe sr binnen 1 of 2 jaar weer kapot is.
Honda en een spanningsregelaar is gewoon een wat ongelukkige combinatie
 
Bedankt voor het meedenken jongens.

Vandaag heb ik de spanningsregelaar eens zodanig gemonteerd dat hij vol in de wind zit (zie foto) en de kuip weggelaten. Toen probleemloos drie kwartier gereden. Aannemelijk dat de sr dan dus toch te heet wordt. Hij zit ook vlak naast de linkse uitlaatbocht, dus ik ga hier een hitteschildje tussen maken en kijken of dat verschil maakt.
 

Bijlagen

  • afd3fd0d-0482-406e-91b8-3eb21f2e6fdd.jpg
    afd3fd0d-0482-406e-91b8-3eb21f2e6fdd.jpg
    250,5 KB · Weergaven: 15
Denk dat een nokkenaskettingspanner ook wel in het rijtje mag.
Hoedanook, fijn dat het probleem voor nu is opgelost. Houd het wel in de gaten, blijft een zwak punt naar mijn idee.
 
Jullie noemen de stator niet. Heb je die al gecontroleerd? Laadproblemen op mijn Duc hadden niets met de SP te maken, maar met een doorgebrande stator. 2 spoelen waren pikzwart/doorgebrand.
Een defecte stator veroorzaakt geen te hoge spanning, wel vaak een te lage. Verder heeft TS de meetwaarde van de stator er bij staan en die wijzen er niet op dat de stator niet goed is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan