stroomverlies

Maasduivel

Die hard MF'er
4 mrt 2004
386
1
Aan de Maas
hoi
zoals eerder al eens aangehaald ben ik in het bezit van een Honda CB 750 KZ van het jaar 1981 :9
nu heb ik volgend probleem
heb een nieuwe batterij gestoken
opgeladen ,motor start
een dag laten staan noppes meer ;(
heb dan de batterij gemeten met zo een meterke en bijladen doet hij
spanning loopt op als je gas geeft
heb dan de batterij eens afgekoppeld een dag laten staan
en bingo hij start :P
nu zit ik dus duidelijk met een stroomverlies :(
hoe kan ik dat opsporen,waar moet ik op letten
hoe zie ik dat (is het een kabeltje wat bloot hangt of wat)
kan me iemand wat tips geven
groetjes Maaske
 
Tja, een voor een stukken loskoppelen.
Pak het elek.schema erbij en kijk welke groepen je ziet.
Je kan (als je n simpele multimeter heb) ook de stroom meten die door bep. groepen loopt door 1 draadje los te koppelen en daar de meter tussen te houden (op stroom meten zetten: A).
Let dan wel ff op hoeveel (mili)Ampere je meter aankan; goedkope kunnen meestal maar 500 mAh, dus als je accu (zo'n 12Ah) erg snel leegloopt (binnen 24 uur) kan t meer zijn als je motor aankan: je kunt er dan ook een 12V lampje tussen houden om te zien of er stroom loopt.
 
heb geen electrisch schema van mijn CB
ik ben nog op zoek naar een werkplaatshandboek
staat er niet ergens één on-line zodat ik daar op kan volgen
is wel even balen zeg
hopelijk ben ik er snel achter wat het is
nog tips zijn altijd welkom ;)
 
Je zult ongetwijfeld ergens een aantal zekeringen hebben zitten?
Zo ja, neem dan een 12V-spanningszoeker (of een lampje van 12V, max 3W) en prik die beurtelings in de plaats van 'n uitgenomen zekering terwijl je de sleutel uit 't contact hebt.
Gaat 't lampje dan (flauwtjes) branden, dan heb je (adhv de betreffende zekering) 'n idee waar je 't zoeken moet.
Draai daarbij ook aan het stuur, om evt sluiting in de stuurdraadboom niet over het hoofd te zien.

Blijft het lampje bij alle zekeringen uit, dan haal je de minpool van je accu los en zet je het lampje daartussen. Gaat ie nu wel branden (contact natuurlijk uit), dan zou bijv je spanningsregelaar wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Suczz..
 
morgen vroeg ga ik eens testen met een lampje })
als nog iemand info kan bezorgen over het type wat ik heb
mag eender wat zijn hoor
on-line of via een boek dan hoor ik het graag :)
zit nu in een stadium dat ik juist de wielen heb ondekt :+
dus zal nog veel moeten leren
maar wil wel bijna alles zelf gaan doen :P
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan