stroomvoorziening navigatie

jerryt

MF veteraan
14 aug 2005
23.418
57
Heb vandaag een tom tom aangeschaft,is oorspronkelijk voor een auto maar wil hem ook op de motor gebruiken.Wat is de mooiste manier om de voeding aan te sluiten?
b.v.d.
 
Toch nog een vraagje(bedenk ik net)wat voor connector moet er op eigenlijk,hij zal toch op de plus en min moeten?En er gaat maar 1 draad naar de navi met zo'n lompe aansteker aansluiting. :?
 
Oplossing 1 contra inbouw stekker kopen en in bouwen in een afdek paneel van je kuip. (als je die hebt)
Oplossing 2 gewone contra en met tyraps vast zetten
Oplossing 3 Andere kabeltje met waterdichte pluggen voor naar je accu en naar je TT
 
IK gebruik mijn telefoon voor navigatie. Maar deze is na 3 uur leeg. Ik heb dus ook een voeding gemaakt. Ik heb bij een automaterialen zaak een sigaretten aansteker gehaald voor een paar euro. Deze heb ik op mijn accu aangesloten met een kabelzekering ertussen.

De sigaretten aansteker wilde ik eerst in mijn dashboard bouwen, maar uiteindelijk niet voor gekozen. Zit nu onder mijn zadel weggewerkt. Ik heb mijn telefoon auto aansluiting door midden geknipt en het ene deel van de sigaretten aansteker naar de voorkant van mijn motor laten lopen met een stekker eraan en het andere deel kan ik daar in steken en zo mijn telefoon van stroom voorzien.
 
Ik heb heb mijn gezekerde voedingskabel weggewerkt in een stukje PVC buis, samen met de jackplug voor het geluid. Van binnen zit deze helemaal vol met van die pistoollijm wat de vrouwen thuis gebruiken voor de kerststukjes.

full


Ik kan het geheel afsluiten met zo'n rood dopje van de bouwmarkt.
 
Okee,maar wat is precies een contra stekker?

10032936_880_FR_07.JPG


Dat.
Dat ding waar ik het eerder over had.
Die monteer je met de bijgeleverde houder aan een buis van je stuur of frame.
Of je haalt die houder er af, en je monteert m door een gat in je kuip.

Of je legt m los onder de zitting.
Draadje aan de autolader is lang genoeg.
Inpluggen: zitting er even af, inpluggen, zitting terugplaatsen.
Draadje onder de zitting laten lopen naar je navigatiegeval.

Aan bovenstaande contactdoos zitten twee draadjes, die sluit je op de accu aan.
De rode op de + de zwarte aan de -.
Zekering komt in het rode kabeltje.
 
[afbeelding]

Dat.
Dat ding waar ik het eerder over had.
Die monteer je met de bijgeleverde houder aan een buis van je stuur of frame.
Of je haalt die houder er af, en je monteert m door een gat in je kuip.

Of je legt m los onder de zitting.
Draadje aan de autolader is lang genoeg.
Inpluggen: zitting er even af, inpluggen, zitting terugplaatsen.
Draadje onder de zitting laten lopen naar je navigatiegeval.

Aan bovenstaande contactdoos zitten twee draadjes, die sluit je op de accu aan.
De rode op de + de zwarte aan de -.
Zekering komt in het rode kabeltje.

Bedankt voor deze tip :}
 
Morguh, ik wil graag een autosigarettenaanstekerstopcontact ( 3 x woordwaarde ) onder mijn zadel hebben, het plan is de plus van het achterlicht af te halen. ( min ook(?) bij voorkeur want daar kan ik makkelijk bij ). Zekeringetje op de plus en gaan :D .
Nou heeft de cbr1000f gecombineerd achterlicht en remlicht, het zelfde bolletje gaat feller branden als je remt en je licht aan hebt staan. Kan dit dan wel? Vraag 2 wat is de plus? Per lamp socket gaan er 3 draden in. 2 in het midden en 1 aan de zijkant. Ik vermoed dat de 2 draden in het midden beide plus zijn ( 1 voor achterlicht en 1 voor remlicht ). Maar werk liever niet met vermoedens ;) en wat is wat?
 
zat ik ook al aan te denken maar dan moet ik die draden openwerken en dat doe ik liever niet. Voor het 'aftappen' heb ik aftap klemmetje dus das klik tape derom en klaar.

full


Green/Yellow loopt door naar rearbreak switch ( lijkt me + remlicht ), Green loopt door naar o.a. richting aanwijzers ( lijkt me - ), Brown loopt door naar zekering 'position meter light tail' ( lijkt me + achterlicht ) en dus de juiste :) . Iemand die dit kan bevestigen? @ Erikje: Hoe controleer ik of ik genoeg vermogen heb?
 
Laatst bewerkt:
Iedereen lekker aant sturen zeker... Sch**tzooi ik zit binnen met draadjes te kl*ten.... :( en als je dan nog goed gereedschap heb... me strippetang springt net uit elkaar en me waterpomp tang is zoek ( om bindstukjes samen te pletten ) en me schroevendraaier set voor hele kleine k*t schroefjes is ook pleite... :( ben toe aan vakantie, en ik ga weg als dit af is :)
 
Iedereen lekker aant sturen zeker... Sch**tzooi ik zit binnen met draadjes te kl*ten.... :( en als je dan nog goed gereedschap heb... me strippetang springt net uit elkaar en me waterpomp tang is zoek ( om bindstukjes samen te pletten ) en me schroevendraaier set voor hele kleine k*t schroefjes is ook pleite... :( ben toe aan vakantie, en ik ga weg als dit af is :)

Tsjonge,jonge!Wat een gestress! ;)
Heb net een lekker stukje gestuurt,ja,Tom Tom erbij,perfect!
Sterkte ermee! :W
 
Dank u, valt wel mee hoor maar soms dan wil het gewoon ff niet en dan is alles kwijt of stuk. Plus dat ik hier bijna weg smelt in de zon....

Heb net een lekker stukje gestuurt,ja,Tom Tom erbij,perfect!

Gggrrrr :( , dat wil ik ook :( :P *D

Niemand die ff wil kijken naar het plan voor aansluiting, of ik plus en min van mijn achterlicht af kan tappen, of het gaan kwaad kan dat daar ineens meer voeding vandaan moet komen..
 
Laatst bewerkt:
Dank u, valt wel mee hoor maar soms dan wil het gewoon ff niet en dan is alles kwijt of stuk. Plus dat ik hier bijna weg smelt in de zon....Gggrrrr :( , dat wil ik ook :( :P *D

Niemand die ff wil kijken naar het plan voor aansluiting, of ik plus en min van mijn achterlicht af kan tappen, of het gaan kwaad kan dat daar ineens meer voeding vandaan moet komen..

Lijkt me geen juiste oplossing.
Gewoon een NIEUW draadje vanaf de accu leggen met zekering ertussen en misschien een schakelaar om het aan en uit te kunnen schakelen.

Dat is de enige juiste oplossing.
 
He Dadragon,

Heb ik ook aan zitten denken, nadeel is dat de accu dan constant voeding levert aan het ´stopcontact´, schakelaar er tussen kan maar mijn zadel wil niet zo makkelijk terug op de plaats, is voor mij dus niet zo heel ideaal. Voordeel van voeding van achterlicht is: contact uit voeding uit. Waarom zou je gaan voor direct vanaf de accu? Is het meer jouw gevoel van hoe het zou moeten zijn? ( No offence maar je weet natuurlijk nooit wie er aan de andere kant zit :) )
 
Hè??? Nee joh, je begrijpt me verkeerd, omdat ik niet weet wie jij bent ( wie er aan de andere kant zit ) en of je er verstand van hebt vroeg ik me of je jouw optie kon onderbouwen... *D . Wat dacht je? Dat ik je kwam halen als door jouw advies me motor uitgefikt was? *D Zal wel meevallen... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan