stroomvoorziening navigatie

erikkie39

MF'er
23 sep 2013
145
0
Leiden
Goedemorgen,

ik had mijn vraag al eerder gesteld op het Chinese navigatie-forum van Reizen en Toeren, maar daar zitten niet zoveel techneuten als hier denk ik. Mijn probleem is het volgende:

Ik heb afgelopen week een Gorider besteld, en hij zou binnenkort geleverd moeten worden. Nu zag ik dat de actieve cradle een snoertje heeft met een soort open einde met een + en - kabel, wat je ergens op aan moet sluiten. Tot zover niet zo moeilijk, in principe kun je deze overal aan verbinden: ofwel direct op de accu, of geschakeld via contact op iets van de verlichting.

Nu heb ik op dit moment een ongebruikt tomtom-stroomkabeltje hangen (van de vorige eigenaar), die geschakeld is aangesloten op de koplamp. Deze heb ik niet nodig, en ik wil het liefst zo min mogelijk kabels in mijn dashboard hebben. Daarom zou ik hem graag hergebruiken voor mijn nieuwe navi.

In principe zou ik die gewoon door kunnen knippen, en met een set male-female stekkertjes de kabel van de Gorider erop aansluiten toch? De omvormer zit toch pas in de actieve cradle, tot daar is het gewoon een 12v kabeltje wat je iets verlengt. Of maak ik nu een denkfout?

Ik kan er eventueel ook een Tamiya stekker aanzetten en hem aan mijn optimate-aansluiting koppelen, maar het nadeel daarvan is dat ik dat niet zo netjes krijg weggewerkt omdat mijn optimate-aansluiting helemaal achterin mijn buddy ligt. Dan moet ik weer een extra verlengkabel hebben, en wordt het wel heel erg een rommeltje.
 
Anders even bij zo'n RC autootjes shop langs gaan en zeggen wat je wil dat ze maken voor je. Klusje van niets echt, bijna lullig om voor te gaan klooien. Goed opletten dat de stroom aansluiting die ze bij optimate hanteren andersom is tov wat ze bij RC autootjes doen, dus duidelijk zeggen welke + en welke - moet zijn.
 
En there you go!

in Nederland te koop bij Conrad:



Seriële-accukabel [1x Mini Tamiya-stekker - 2x Mini Tamiya jack] 100 mm 0.5 mm² Modelcraft | Conrad.nl

227329_LB_00_FB.EPS_1000.jpg
 
Ik bedoel het anders: op dit moment heb ik al een druppellader aansluiting onder mijn buddy zitten, met zekering rechtstreeks op mijn accu. Als ik aan mijn nieuwe gps-cradle ook zo'n aansluiting zou maken, kan ik ze gewoon in mijn buddy in elkaar klikken zodra ik mijn gps ga gebruiken.

Enige probleem is dat ik denk dat de kabel van mijn cradle niet lang genoeg gaat zijn, dus vandaar mijn zoektocht naar een alternatief (o.a. bestaande tomtom-aansluiting).


Zo heb ik het ook met mijn Garmin. Werkt meer dan uitstekend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan