Stud remover.

JasonM

MF'er
11 nov 2018
178
60
Appelscha
Goedemiddag, is er heel toevallig iemand in de buurt van Assen die een tool heeft om tapeinden uit het blok te verwijderen?
Ik heb 2 afgebroken studs waarvan nog zo'n 1,5cm uitsteekt. Krijg er met een griptang geen grip op en er is te weinig draad over om met 2 moeren te werken.
Heb ze al warm gestookt, ge-kruipolied, bewerkt met een hamer maar ik krijg er te weinig grip op om ze los te draaien.
 
Ik zeg toch ook niet dat je het helemaal niet moet proberen?
Net zo lang doorgaan tot het compleet vern**kt is maakt het voor die ervaren monteur ook een stuk lastiger.
Bovendien is (af)kijken hoe een prof het doet ook leerzaam.
Toch is oplassen van een moertje "the way to go!" Meest simpel en goed toe te passen als ik de foto zag.
 
2021 kon wat mij betreft niet beter beginnen.
Ik heb beide studs met succes uitgeboord.
Ik heb eerst een stuk draadeind van 3cm lang met een 4,5mm boor in de lengte doorboord en heb die in een draadeindverbinder(eigenlijk een hele lange moer) gedraaid. Omdat ik nog wat draad op de stud had kon ik mijn 'geleidepijpje' daar opdraaien en heel voorzichtig de stud uitboren. Na de 4,5mm boor heb ik hem met een 6,5mm boor verder uitgeboord en kon ik met een tapsetje de oude m8 draad weer ongeschonden tevoorschijn toveren.
Ik wil jullie allemaal bedanken voor alle tips en tricks, ik heb er een boel van geleerd.
 
Het zal er een beetje vanaf hangen hoe vochtig het er is. Zou ik ze op voorraad willen houden dan doe ik ze in een plastic zakje met een olie als wd40 ofzo. Ik heb één bakje in een aan de wand hangend assortiment kastje dat vol zit met dunne boortjes, daar heb ik een een scheutje olie in gegooid. In zo’n zelfde bak kan je ook een zakje met moertjes gooien.
Heb je er één nodig dan draai je die zo op de, in dit geval, stud en dan even remmenreiniger en een doekje erover.
Het moertje zou ik vlak, plus één spoed, op de stud draaien. Dan die ene spoed die uitsteekt even met een centerpunt en hamer bewerken. Dan vast lassen en weer afkoelen door met een kruipolie op te spuiten. Door het afkoelen kruipt de olie er nog wat dieper in.

Maar ik ben geen expert, verre van als ik sommigen hier hoor.
Even hierop terugkomen, erg goed om te vermelden dat die zinklaag slecht is voor de gezondheid bij het lassen maar dan wel aanraden om remmenreiniger te gebruiken voor te ontvetten vooraleer je begint te lassen??? Zoek eens op: remmenreiniger + lassen => mosterdgas.
 
Even hierop terugkomen, erg goed om te vermelden dat die zinklaag slecht is voor de gezondheid bij het lassen maar dan wel aanraden om remmenreiniger te gebruiken voor te ontvetten vooraleer je begint te lassen??? Zoek eens op: remmenreiniger + lassen => mosterdgas.
Ik vind dit een hele scherpe en terechte opmerking. Maar de remmenreiniger is vervlogen tegen de tijd dat er gelast word en zal geen gevaar meer vormen.
 
Ik vind dit een hele scherpe en terechte opmerking. Maar de remmenreiniger is vervlogen tegen de tijd dat er gelast word en zal geen gevaar meer vormen.
Ik meen me te herinneren dat er steeds wat residu achterblijft? Nu, ik neem het risico liever niet. Wel een goede tip trouwens van het zuur om de zinklaag te verwijderen :t
 
Even hierop terugkomen, erg goed om te vermelden dat die zinklaag slecht is voor de gezondheid bij het lassen maar dan wel aanraden om remmenreiniger te gebruiken voor te ontvetten vooraleer je begint te lassen??? Zoek eens op: remmenreiniger + lassen => mosterdgas.

Dat kom je idd veel tegen op forums, maar fosgeengas ontstaat alleen als je heel oude remreiniger zou gebruiken met chloorhoudende bestanddelen erin.
Tenminste, volgens net zoveel meningen over dit onderwerp.

Bron, oa Citroen-Forum.nl - Lassen en hoe je blijvend zwaar letsel kunt overhouden van een klein pufje rook.

Maar wederom, we denken na over veiligheid, da;s altijd goed *D
 
Dit is mijn homemade tooltje om enigszins fatsoenlijk de studs uit te boren.
Het is misschien een idee voor diegene die niet in bezit zijn van een geschikt lasapparaat. Er moet nog wel voldoende van de stud uitsteken om dit "tooltje" op te draaien. Ik heb besloten om al mijn studs uit te boren omdat ze muurvast zitten.
 

Bijlagen

  • 20210311_202809.jpg
    20210311_202809.jpg
    160,2 KB · Weergaven: 12
  • 20210311_202939.jpg
    20210311_202939.jpg
    52,5 KB · Weergaven: 18
Dit is mijn homemade tooltje om enigszins fatsoenlijk de studs uit te boren.
Het is misschien een idee voor diegene die niet in bezit zijn van een geschikt lasapparaat. Er moet nog wel voldoende van de stud uitsteken om dit "tooltje" op te draaien. Ik heb besloten om al mijn studs uit te boren omdat ze muurvast zitten.

Dit is, zodat je in het midden van de afgebroken bout/schroef/tapeind kan boren, als ik het goed begrijp?
 
Dit is mijn homemade tooltje om enigszins fatsoenlijk de studs uit te boren.
Het is misschien een idee voor diegene die niet in bezit zijn van een geschikt lasapparaat. Er moet nog wel voldoende van de stud uitsteken om dit "tooltje" op te draaien. Ik heb besloten om al mijn studs uit te boren omdat ze muurvast zitten.
Kijk hier wordt ik blij van goed hulpstuk. welke boordia gebruik je tbv van bv M8
(( advies 5 mm met nieuwe ( of met boorslijpmachine aan gescherpte / geslepen ) cobalt boortje .
boren met boorolie en vaak lossen,** daarna op boren met 6.4 mm afronden met machine tap M8.
** misschien luikt het om tapeind nu er uit te draaien ))
 
Dit is mijn homemade tooltje om enigszins fatsoenlijk de studs uit te boren.
Het is misschien een idee voor diegene die niet in bezit zijn van een geschikt lasapparaat. Er moet nog wel voldoende van de stud uitsteken om dit "tooltje" op te draaien. Ik heb besloten om al mijn studs uit te boren omdat ze muurvast zitten.
Gezien de vele vragen in het afgebroken bouten topic, kan dit wel een leuk handeltje worden voor je😜
 
HBM verkoopt ook een set die op hetzelfde neerkomt. Ik bedacht me laatst dat ik die ook nog ergens heb liggen, nadat ik uit de losse pols de uitlaatbout van mijn DR had uitgeboord :+ (zie projecttopic in mijn handtekening)... Ik verbaasde me er eigenlijk over, hoe goed dat me uit de losse pols gewoon lukte, zonder het omliggende materiaal te beschadigen.

De boren zullen waarschijnlijk niet denderend zijn, maar daarvoor kan ik altijd een betere nemen uit de voorraad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan