Stud remover.

JasonM

MF'er
11 nov 2018
178
60
Appelscha
Goedemiddag, is er heel toevallig iemand in de buurt van Assen die een tool heeft om tapeinden uit het blok te verwijderen?
Ik heb 2 afgebroken studs waarvan nog zo'n 1,5cm uitsteekt. Krijg er met een griptang geen grip op en er is te weinig draad over om met 2 moeren te werken.
Heb ze al warm gestookt, ge-kruipolied, bewerkt met een hamer maar ik krijg er te weinig grip op om ze los te draaien.
 
:? wat bedoel je willem, geen vet?... jawel toch? keramisch hittebestendig vet.
Rob Vet en Hitte gaan niet samen alleen het laagje scherp ceramiek blijft achter .
Ik ben ouderwets en gebruik nog Coppervet wat zacht koper achterlaat als smeer middel dan die keramischtroep .
Heb in de afgelopen veertig jaar nog geen probleem mee gehad met mijn gebruikte coppervet wel genoeg problemen gezien van andere troep
Maar ieder mag het zelf weten wat die wil gebruiken zolang za maar niet naar mij wijzen dat het probleem door mijn raad is ontstaan
 
Rob Vet en Hitte gaan niet samen alleen het laagje scherp ceramiek blijft achter .
Ik ben ouderwets en gebruik nog Coppervet wat zacht koper achterlaat als smeer middel dan die keramischtroep .
Heb in de afgelopen veertig jaar nog geen probleem mee gehad met mijn gebruikte coppervet wel genoeg problemen gezien van andere troep
Maar ieder mag het zelf weten wat die wil gebruiken zolang za maar niet naar mij wijzen dat het probleem door mijn raad is ontstaan
Kopervet werkte prima, maar met aluminium niet de fijnste combinatie ivm edelheid en corrosie. Anti-fouling voor aluminium schepen bevat geen koper om die reden.
Ik gebruik liever keramisch vet bij aluminium delen. Bij bijvoorbeeld wielbouten is kopervet voor mij prima.
 
Omdat dit topic nu bovenaan staat breek ik even in omdat ik ook met een paar boutjes zit die ietwat vast zitten...
Bekijk bijlage 1578143

Maar wat ik mij afvraag... als je een bout alleen verwarmt (inductie) dan zet hij uit, dan komt hij toch nóg vaster te zitten?
En als je bout en het materiaal om de bout opwarmt dan zet beide toch uit en komen beide ook naar elkaar toe?
Rood is de bout en zet naar buiten toe uit en groen het materiaal wat ook naar de bout gaat?
Bekijk bijlage 1578148
Het gaat er ook om om met veel geconcentreerd vermogen (hoge temperatuur) de stud zo snel mogelijk op te warmen zodat het temperatuurverschil met het omringende materiaal zo groot mogelijk is.
Hierdoor blaas je als het ware de stud even op in het gat en komt ie na afkoelen los(ser) te zitten.

Uitboren altijd met linksdraaiende boor zodat de stud eruit gedraaid wordt als de boor hapt.
De meeste Loctite doet niks meer als ie een keer heet is geweest.
 
Straks toch wat afhalen bij de ijzerwaren winkel gelijk mee besteld 👌🏻 Die dingen ga ik nodig hebben op een zondagmiddag 😂
Al heb je maar een paar m 6, 8, 10 en 12 op voorraad in je assortiment aan de wand of potje. Scheelt weer vloeken op zondag.
Dat denk ik ook.
Je wilt de volgende keer (welke volgende keer?), en ook niet de eerste keer dat de tapeinden mee/uit draaien. Als je al iets wil "kliederen", dan loctide tussen het blok en tapeind, en iets van vet tussen de moer en het tapeind.
Zeker. Liever een goede ring ertussen die de moer vasthoud dan het schroefdraad dat nooit meer wil loslaten.
Er zijn bouten bij die ik ook zomaar, eens in de zes maanden ofzo, even los. Die van m’n niet metrische motorfiets heeft bij de uitlaatflensen wat twijfelachtige tapeinden die ik tzt ga vernieuwen.
 
Al heb je maar een paar m 6, 8, 10 en 12 op voorraad in je assortiment aan de wand of potje. Scheelt weer vloeken op zondag.

Zeker. Liever een goede ring ertussen die de moer vasthoud dan het schroefdraad dat nooit meer wil loslaten.
Er zijn bouten bij die ik ook zomaar, eens in de zes maanden ofzo, even los. Die van m’n niet metrische motorfiets heeft bij de uitlaatflensen wat twijfelachtige tapeinden die ik tzt ga vernieuwen.
Vloeken op zondag (foei )
 
Potverdorie... helemaal blij dat de bezorger met mijn gereedschap kwam, lukt het hier ook niet mee.
 

Bijlagen

  • 20201231_131147.jpg
    20201231_131147.jpg
    275,2 KB · Weergaven: 14
Passen er nog 2 moeren volledig op het schroefdraad, zoja, draai de moeren erop, draai de 2 moeren met 2 steek/ringsleutels tegen elkaar aan, zodra je de 2 moeren goed strak tegen elkaar aan gedraaid hebt kunnen deze niet meer van de draad afdraaien(zitten ze klem op het schroefdraad) en heb je een soort bout gemaakt die je met een gewone steek/ring sleutel kunt draaien. Daarna heb je de tool niet meer nodig die je besteld hebt. Als je de bout/stud eruit wilt draaien draai je aan de moer die het dichtste tegen de cilinder zit, als je de bout/stud erin wilt draaien draai je aan de moer het verst van de cilinder af. Zo draai je de moeren nog vaster tegen elkaar.
Als je de stud steeds voorzichtig kleine slagjes los/vast draait moet de roest/locktite denk ik losbreken.
Tip blijft om voorzichtig te blijven draaien en niet te forceren, om te voorkomen dat het afbreekt.
 
Ga bij twijfel niet te veel proberen, zo lang er nog een moer op past kan het mooi gecentreerd uitgeboord worden. Mocht alles bij het aluminium vlak afbreken dan wordt dit een lastiger klusje...
 
Ga bij twijfel niet te veel proberen, zo lang er nog een moer op past kan het mooi gecentreerd uitgeboord worden. Mocht alles bij het aluminium vlak afbreken dan wordt dit een lastiger klusje...
Ik zou persoonlijk liever draaien als boren! Boren zou mijn laatste optie zijn!
Als je voorzichtig te werk gaat breekt er niks af.
Zeker als je niet vaker geboord hebt is boren zonder het draad te beschadigen een lastig uit te voeren klusje.
Terwijl voorzichtig draaien veel makkelijker is.
Just my two cents.
(Verder leg ik de link niet tussen een moer erop en gecentreerd uitboren?) Je moet in het hart van de bout/stud een klein gat boren en dan steeds groter. Daar heb ik geen moer voor nodig maar een centerpunt en een goed boor.
 
Met verwarmen verbreek je de structuur die de bout vasthoudt, hij zet inderdaad uit maar je moet eigenlijk pas geweld gaan gebruiken alstie koud is. Heetstoken doet meer dan alleen warmworden. Ik denk dat het deel uitzetten / inkrinmpen nauwelijks invloed heeft op het daadwerkelijke vastzitten, het meest ben je gebaat bij het veranderen van de verbinding tussen de twee lijdende voorwerpen
In Australie verhitten de oude kereltjes de bout flink, en gooien er dan koud water op,
Dat werkt vaak verassend goed!
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn typisch van die problemen die ik als niet monteur bij iedere poging die ik doe verder vern**k.
Haal ik mijn broer, een zeer ervaren monteur, er bij dan ligt het tapeind er binnen 3 minuten uit.
Ervaring doet in deze een hoop.
Mijn advies, na alle eigen pogingen, zou zijn om er een (niet lullig bedoeld) echte monteur bij te halen.
 
Dit zijn typisch van die problemen die ik als niet monteur bij iedere poging die ik doe verder vern**k.
Haal ik mijn broer, een zeer ervaren monteur, er bij dan ligt het tapeind er binnen 3 minuten uit.
Ervaring doet in deze een hoop.
Mijn advies, na alle eigen pogingen, zou zijn om er een (niet lullig bedoeld) echte monteur bij te halen.
Maar dan sterven de mannen met ervaring wel uit. Die hebben die ervaring ook niet opgedaan door een ander te vragen, dunkt me...
 
Maar dan sterven de mannen met ervaring wel uit. Die hebben die ervaring ook niet opgedaan door een ander te vragen, dunkt me...
Ik zeg toch ook niet dat je het helemaal niet moet proberen?
Net zo lang doorgaan tot het compleet vern**kt is maakt het voor die ervaren monteur ook een stuk lastiger.
Bovendien is (af)kijken hoe een prof het doet ook leerzaam.
 
Terug
Bovenaan Onderaan