Stugge versnellingen K75s

HenghengHenk

Die hard MF'er
27 okt 2004
572
0
Zwolle
Hoi,
De laatste week heeft mijn tante K er nogal last van dat haar versnellingen behoorlijk stug schakelen. Vooral met terug schakelen van de 5 naar de 4 en de 3.Als de motor warm is gaat het ietwat beter.
In mijn omgeving geopperde er iemand dat de motorolie die m'n motor gebruikt misschien niet goed zou zijn.

Ik heb haar een keertje bijgevuld met full synthetic 15 w 50 en daarna met 20 w 50 mineral base.
Zou het inderdaad aan de olie kunnen liggen of zou ik de oorzaak toch in de bak moeten zoeken?

Graag uw reacties
 
Hoi,
De laatste week heeft mijn tante K er nogal last van dat haar versnellingen behoorlijk stug schakelen. Vooral met terug schakelen van de 5 naar de 4 en de 3.Als de motor warm is gaat het ietwat beter.
In mijn omgeving geopperde er iemand dat de motorolie die m'n motor gebruikt misschien niet goed zou zijn.

Ik heb haar een keertje bijgevuld met full synthetic 15 w 50 en daarna met 20 w 50 mineral base.
Zou het inderdaad aan de olie kunnen liggen of zou ik de oorzaak toch in de bak moeten zoeken?

Graag uw reacties

het maakt voor de versnellingsbak geen moer uit wat voor olie je in je motor gooit.
dat zou je als born to be a bmw driver toch wel weten :?
dat stugge schakelen is hoogstwaarschijnlijk doordat je koppeling niet goed vrijkomt.
je moet de kabel even helemaal oplossen (losgooien).
dan kan je de hevel achterop de versnellingsbak afstellen.
contramoertje lossen, boutje aandraaien tot je een milimetertje speling hebt en het contramoertje weer vast.
kabel er weer op en zo afstellen dat je een mm of 5 speling op je handle hebt en hij schakelt weer als een nieuwe.
de hevel op je bak moet wel speling hebben anders heb je constant druk op je drukstift en verbrandt deze.


edit/ er hoort gewone minerale 10w40 in een K.
verschillende olie mengen is sowieso een heel slecht idee en mineraal met synteet al helemaal. |(
 
Laatst bewerkt:
Die afsteltip van Halflive is heel goed en zal zeker helpen, het enige waar ik het niet mee eens ben is de soort olie die hij je aanraadt, dat moet wel minerale zijn maar dan 20w50.
In de versnellingsbak castrol synthetische olie gebruiken wil ook nog wel eens verbetering brengen.
 
Veel dank voor jullie replay :) ,
Ben best al weer opgelucht.

Van't weekend zal ik de koppeling afstellen en tegelijk maar even de olie verversen, nieuw filtertje erop en fijn weer :]
 
Veel dank voor jullie replay :) ,
Ben best al weer opgelucht.

Van't weekend zal ik de koppeling afstellen en tegelijk maar even de olie verversen, nieuw filtertje erop en fijn weer :]

Ook de olie van de versnellingsbak verversen dan, is andere dan de motorolie.

P.s.
Als je toch bezig ben kijk dan de kardanolie even na (hier geen normale motorolie in doen).
 
Die afsteltip van Halflive is heel goed en zal zeker helpen, het enige waar ik het niet mee eens ben is de soort olie die hij je aanraadt, dat moet wel minerale zijn maar dan 20w50.
In de versnellingsbak castrol synthetische olie gebruiken wil ook nog wel eens verbetering brengen.

bmw raadt voor 's winters 10w40 en voor 's zomers 20w50 aan.
het is gewoon makkelijker om het hele jaar 10w40 te rijden, ik weet niet meer wanneer het hier in dit land boven de veertig graden was.

Van't weekend zal ik de koppeling afstellen en tegelijk maar even de olie verversen, nieuw filtertje erop en fijn weer

heb je al gezien waar je oliefilter zit? ;)


je hebt er een speciale sleutel voor nodig omdat bmw het nodig vond om filters met een afwijkend aantal kanten te monteren.
het alternatief is je hele carterpan demonteren |(
dan kan je hem gewoon met een zweepje verwijderen (handvast aandraaien)

in de versnellingsbak gaat gewoon hypoid 80w90, de haaksleutel van het gereedschapssetje is de peilstok.
in het cardanhuis gaat ook gewoon 80w90 tot de onderkant van de vulopening
 
Bij elke auto materialen zaak kun je voor een paar euro een passende dop kopen voor je oliefilter, die heb je meteen weer terugverdiend bij de eerste keer zelf olieverversen.
 
Bij elke auto materialen zaak kun je voor een paar euro een passende dop kopen voor je oliefilter, die heb je meteen weer terugverdiend bij de eerste keer zelf olieverversen.

ik neem aan dat je nog nooit een k-bmw geserviced hebt?
voor alle cartridgefilters kan je overal sleutels kopen maar niet voor een bmw k-serie.
een normaal oliefilter heeft iets van 12 kanten en dus heeft bmw een filter gemaakt met 14 kanten of aantallen van gelijke strekking.
die kan je wel vaak bestellen bij de automaterialenzaak maar ze hebben hem in geen geval liggen!
het eenvoudigst is bij een motorpostorderzaak (louis,polo)
 
Ik werk regelmatig aan die dingen,(en dat al een paar jaartjes), en die oliefiltersleutels worden WEL gewoon zo verkocht, en wel om de heel simpele reden dat er ook auto's rondrijden met die filtermaat.
Hazet heeft ze in ieder geval, en het lijkt me sterk dat er alleen hier bij toeval al twee automateriaal winkels zijn die ze zo op de plank heeft liggen?
Op de boxers zitten trouwens dezelfde maat filters, dus het zijn niet alleen de "K" modellen.(op de nieuwe 1200 boxers zit weer wel een andere filtermaat).
 
in de versnellingsbak gaat gewoon hypoid 80w90, de haaksleutel van het gereedschapssetje is de peilstok.
in het cardanhuis gaat ook gewoon 80w90 tot de onderkant van de vulopening
[/quote]


hoe gebruik je de haaksleutel dan.? Tot hoever moet ie gevuld worden bedoel ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan