Stuiter aan voorzijde

memolican

MF'er
16 jul 2014
141
1
Beste mensen,

Recentelijk heb ik een aantal onderdelen aan mijn ZX6R vervangen of laten vervangen:
- voorvork keerringband lekkage bdz: deze heb ik zelf gedemonteerd en gebracht naar de motorgarage waarbij zij de lekkage hebben gemaakt. Ik heb de voorvork er zelf weer erop gezet adhv Haynes met juiste krachten.
- remblokken bdz (zelf)
- voorband: bij de garage
Na vervanging begon de motor aan de voorkant in de verticale richting te hobbelen bij een snelheid van 50-60 km/h. Het valt in principe wel mee hoe erg hij hobbelt, maar ik merk wel een voorheen verschil (meer kan ik er niet van maken). Ik ben naar verscheidene motorzaken geweest voor een opinie. De motorzaken vertelden mij dat het waarschijnlijk een fout in de band zit. Mij werd er toen geadviseerd om de band op te pompen tot 4 bar en dan paar dagen te laten staan. Dit was zonder succes, want de hobbel bleef bestaan. Vervolgens ben ik terug gegaan naar de bandendealer en die heeft mij verteld, na een testrit op mijn motor, dat het aan de ketting en tandwielen lag. Volgens hem zat er iets teveel speling in, waardoor mijn motor aan de voorkant hobbelt. Dit kon hij opmaken uit hoe de motor hobbelt en op welke snelheid hij hobbelt. Hij vond het wel een subtiele hobbel.
Mijn vraag aan jullie is dan:
- wat kan er aan de hand zijn?
- wat is het meest waarschijnlijk?
De voorvorken staan op gelijke hoogte en ook op gelijke ''spanning?''. Volgens monteurs lag het niet aan de voorvork.
Graag hoor ik van jullie.

mvg
 
De vering is juist afgesteld, sterker nog ik heb verschillende standen geprobeerd en dit gaf geen verschil.
En dat gewichtje zit nog op de velg. Zou het een balanceer probleem zijn? Ik was er namelijk bij toen ze de band erop hadden gezet en balanceerden en het zag er prima uit. Volgens een andere monteur (de testrit) reed de motor behoorlijk strak, als in de goede zin.
 
Vering niet juist afgesteld op jou persoonlijk??

Als de keerring lekte, heb je nu na reparatie ook verse olie / luchtkamer....
En zal je vering sowieso (gelukkig) anders moeten aanvoelen als toen je hem demonteerde.

Ga anders nu de vork weer op de motor zit even langs het bedrijf waar hij is gereviseerd.
Die kunnen met hun ervaring in 10 minuutjes de voor en achterveer de juiste klikjes geven, wat het "beste" bij jou past, de motor in balans brengt en het prettigst voor op straat is ;-)

Als dat goed staat en het hobbelen niet oplost, je voorband laten checken (en zoals al aangeven check dan ook of de balansloodjes wel correct zijn aangebracht).

(ps ik ga er wel vanuit dat het bedrijf waar je vork is gedaan, daadwerkelijk ook ervaring heeft en kundig is qua afstellen, zoals HK e.d. Het kunnen klikken aan de afstelling is namelijk nog wel een vak apart tov het kunnen reviseren)
 
Laatst bewerkt:
Kun je de boel niet even opbokken met behulp van een krikje en een paddockstand?
een slinger aan het wiel en een hobbel in de band zie je meteen.

Ik denk zelf dat de vorkpoten wat last hebben van stick-slip, dwz het slecht op gang komen van de veerweg.
Dat herken ik in je verhaal tenminste.
 
De vering is juist afgesteld, sterker nog ik heb verschillende standen geprobeerd en dit gaf geen verschil.

Ik had meer iets verwacht over negatieve veerweg, motor komt recht omhoog uit de vering, valt in 1 keer stil... e.d. niet "ik heb verschillende standen geprobeerd " ;-) ik zou toch iemand laten kijken die iets kan zeggen over de eerder genoemde zaken!
(ps tot heden hebben ze dat bij mij altijd gratis gedaan... men gaat duwen trekken en rukken... checken dan hoe de afstelling staat. verzetten dan naar wat ze denken dat wat beter is. gaan weer trekken duwen en rukken... vertellen dan wat het verschil is (voorbeeld dat het nadeinen minder of weg is e.d.) en dan kreeg ik een hand en nog een bak koffie aangeboden :-) kortom voor de kosten hoef je het niet te laten.
 
Beste mensen,

Recentelijk heb ik een aantal onderdelen aan mijn ZX6R vervangen of laten vervangen:
- voorvork keerringband lekkage bdz: deze heb ik zelf gedemonteerd en gebracht naar de motorgarage waarbij zij de lekkage hebben gemaakt. Ik heb de voorvork er zelf weer erop gezet adhv Haynes met juiste krachten.
- remblokken bdz (zelf)
- voorband: bij de garage
Na vervanging begon de motor aan de voorkant in de verticale richting te hobbelen bij een snelheid van 50-60 km/h. Het valt in principe wel mee hoe erg hij hobbelt, maar ik merk wel een voorheen verschil (meer kan ik er niet van maken). Ik ben naar verscheidene motorzaken geweest voor een opinie. De motorzaken vertelden mij dat het waarschijnlijk een fout in de band zit. Mij werd er toen geadviseerd om de band op te pompen tot 4 bar en dan paar dagen te laten staan. Dit was zonder succes, want de hobbel bleef bestaan. Vervolgens ben ik terug gegaan naar de bandendealer en die heeft mij verteld, na een testrit op mijn motor, dat het aan de ketting en tandwielen lag. Volgens hem zat er iets teveel speling in, waardoor mijn motor aan de voorkant hobbelt. Dit kon hij opmaken uit hoe de motor hobbelt en op welke snelheid hij hobbelt. Hij vond het wel een subtiele hobbel.
Mijn vraag aan jullie is dan:
- wat kan er aan de hand zijn?
- wat is het meest waarschijnlijk?
De voorvorken staan op gelijke hoogte en ook op gelijke ''spanning?''. Volgens monteurs lag het niet aan de voorvork.
Graag hoor ik van jullie.

mvg

Nou daar heb je het al, de motor zaak heeft je vork lek gemaakt.
 
Nou daar heb je het al, de motor zaak heeft je vork lek gemaakt.

Maar ff serieus, de juiste luchtkamer is ook aangehouden in de poot? Ik zou eerst even checken of er een hoogte slag in de band zit en zo ja deze onder garantie laten vervangen en je niet met de smoes van 4 bar weg laten sturen, die band moet vanaf kilometer 0 gewoon goed zijn
 
Zoiezo is het bullshit om je band tot 4 bar op te pompen en dan paar dagen laten staan. Wat valt daar mee te bereiken???niks!
Heb je je achterband ofzo laten blokkeren met remmen?misschien vlakke kant op de band...
 
Beste mensen,

Recentelijk heb ik een aantal onderdelen aan mijn ZX6R vervangen of laten vervangen:
- voorvork keerringband lekkage bdz: deze heb ik zelf gedemonteerd en gebracht naar de motorgarage waarbij zij de lekkage hebben gemaakt. Ik heb de voorvork er zelf weer erop gezet adhv Haynes met juiste krachten.
- remblokken bdz (zelf)
- voorband: bij de garage
Na vervanging begon de motor aan de voorkant in de verticale richting te hobbelen bij een snelheid van 50-60 km/h. Het valt in principe wel mee hoe erg hij hobbelt, maar ik merk wel een voorheen verschil (meer kan ik er niet van maken). Ik ben naar verscheidene motorzaken geweest voor een opinie. De motorzaken vertelden mij dat het waarschijnlijk een fout in de band zit. Mij werd er toen geadviseerd om de band op te pompen tot 4 bar en dan paar dagen te laten staan. Dit was zonder succes, want de hobbel bleef bestaan. Vervolgens ben ik terug gegaan naar de bandendealer en die heeft mij verteld, na een testrit op mijn motor, dat het aan de ketting en tandwielen lag. Volgens hem zat er iets teveel speling in, waardoor mijn motor aan de voorkant hobbelt. Dit kon hij opmaken uit hoe de motor hobbelt en op welke snelheid hij hobbelt. Hij vond het wel een subtiele hobbel.
Mijn vraag aan jullie is dan:
- wat kan er aan de hand zijn?
- wat is het meest waarschijnlijk?
De voorvorken staan op gelijke hoogte en ook op gelijke ''spanning?''. Volgens monteurs lag het niet aan de voorvork.
Graag hoor ik van jullie.

mvg

klinkt als een geval van shimmy Shimmy - Wikipedia

Men kan overigens wel vinden dat de adviezen en tips die je gekregen hebt waardeloos zijn, maar in dit geval zijn er wel 3 partijen die aan de motor gewerkt hebben en al dan niet compleet op de hoogte zijn wat er gebeurd/verandert is.
Maar je omschrijft dat het een lichte hobbeling is, dus niemand overboord lijkt me.

Overigens moeten een aantal personen zich hier kapot schamen om al dan niet grappig bedoelt aan te zetten tot brandstichting danwel toebrengen van persoonlijk letsel.
alles wat ik er verder nog van kan zeggen brengt het nivo omlaag tot dat soort opmerkingen dus dat laat ik lekker achterwege.
zouden meer mensen moeten doen ....

succes met het verhelpen van het probleem.
 
Wanneer de voorvorkpoten meer door de kroonplaat wordt gestoken, neemt de kans/effect van shimmy ook nog een toe. Doordat de naloop kleiner wordt!

Kortom ook nog een goed punt om te checken. In de Haynes staat wel vermeld wat het aantal mm van doorsteek is.
 
Laatst bewerkt:
Kun je de boel niet even opbokken met behulp van een krikje en een paddockstand?
een slinger aan het wiel en een hobbel in de band zie je meteen.

Ik denk zelf dat de vorkpoten wat last hebben van stick-slip, dwz het slecht op gang komen van de veerweg.
Dat herken ik in je verhaal tenminste.

Dit!

Paar keer sag meten na inveren en paar keer meten na uitveren kan helderheid geven.
 
Gokje?
Ik denk dat TS tijdens het terug monteren van de voorvorkpoten en daarna het voorwiel terug plaatsen, eerst de klembevestigingen van de as heeft vast gezet en daarna pas de moer van de as heeft vast gedraaid.
Hierdoor staat de voorvork nu onder spanning en kan niet soepel bewegen.
 
Laat ik het verhaal wat completer maken: de band heb ik bij een bandenboer gekocht en het erop zetten heb ik laten doen bij de motorzaak in de buurt. Het balanceren was naar mijn idee goed. Zodra het loodje was aangebracht, stond de band perfect stil. De voorvorkpoten zijn bij dezelfde motorzaak gemaakt aangezien ik dat zelf niet kan, dus neem ik aan dat zij dat wel goed gedaan hebben. Zelf heb ik de voorvorkpoten en voorwiel gemonteerd volgens Haynes. De onderste 2 voorvork clamp bolts (bij de frame) als eerst en dan vervolgens de bovenste 2 clamp bolts (bij de kroonplaat). De insteekhoogte is ook volgens Haynes en dit heeft de motorzaak ook eens nagekeken. Eerst hebben ze wat geduwd en getrokken aan de motor en hebben ze de veren ipv 5 ringen hoog --> 3 ringen hoog gesteld. De motorzaak heeft de motorband extern nagekeken en dacht evt een klein plat stukje te zien. Hierdoor was het advies dus dat ik de band op 4bar moest zetten zodat de band zijn vorm terug kreeg.
Als ik rem of optrek, dan voel ik de stuiter niet.
 
Laat ik het verhaal wat completer maken: de band heb ik bij een bandenboer gekocht en het erop zetten heb ik laten doen bij de motorzaak in de buurt. Het balanceren was naar mijn idee goed. Zodra het loodje was aangebracht, stond de band perfect stil. De voorvorkpoten zijn bij dezelfde motorzaak gemaakt aangezien ik dat zelf niet kan, dus neem ik aan dat zij dat wel goed gedaan hebben. Zelf heb ik de voorvorkpoten en voorwiel gemonteerd volgens Haynes. De onderste 2 voorvork clamp bolts (bij de frame) als eerst en dan vervolgens de bovenste 2 clamp bolts (bij de kroonplaat). De insteekhoogte is ook volgens Haynes en dit heeft de motorzaak ook eens nagekeken. Eerst hebben ze wat geduwd en getrokken aan de motor en hebben ze de veren ipv 5 ringen hoog --> 3 ringen hoog gesteld. De motorzaak heeft de motorband extern nagekeken en dacht evt een klein plat stukje te zien. Hierdoor was het advies dus dat ik de band op 4bar moest zetten zodat de band zijn vorm terug kreeg.
Als ik rem of optrek, dan voel ik de stuiter niet.


Nog maar een keer dan,
Stick-slip, of idd dat wat daddyphilipsen vermeld.
Google desnoods op stick-slip dan kun je aan de omschrijving oordelen of je het herkent.
 
Nog een optie uit eigen ervaring: als je remklauw niet lekker terugkomt en daardoor je blokken een beetje blijven hangen kan je motor ook gaan hobbelen. Heb dit zelf ooit met een auto gehad, daaraan is zowat alles vervangen tot dit de oorzaak bleek. Kleine moeite om dit even uit te sluiten.

Edit: sluit ook aan bij de ervaring dat je er geen last van hebt bij optrekken en remmen.
 
Laatst bewerkt:
Het klinkt voor mij als teveel voorvork olie, of te dik. Of onder spanning gemonteerde vorkpoten.
Temeer omdat de verschillende opties voor demping niets uitmaken.

Kan je de vork gewoon indrukken en terug laten komen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan