Stuiterend voorwiel

xander19

Rookie
6 mei 2006
5
0
Rotterdam
Hallo,

Ik heb vandaag een 2008 Kawasaki ZX-6R met Ohlins vering op het circuit van Zolder uitgeprobeerd. De motor reed erg lekker alleen vielen me twee dingen op:
1: op het rechte stuk zat er een behoorlijke vibratie in het stuur (waarschijnlijk door voorwiel). Waar kan dit aan liggen? Banden, kromme remschijf, balans van het wiel vering? Er is nooit met de motor gevallen.

2. Bij het aanremmen van de bochten was de motor erg aan het zoeken naar een rechte lijn. Het voorwiel was daarbij ook behoorlijk aan het stuiteren. Het voelde net alsof de hele motor op een laag zand reed bij het aanremmen.

Ik moet hierbij wel vertellen dan de vorige eigenaar 20 kilo zwaarder is en dat de vering ook erg stijf aanvoelt. Ik heb bijna alle veervoorspanning eraf gehaald maar dit heeft niet veel geholpen. Verder staat de motor ook ongeveer 8 milimeter doorgestoken.

Ik hoop dat iemand wellicht een antwoord hierop weet.

Groet,

Sander
 

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.802
1
Spijkenisse
kromme schijf merk je vooral met remmen, niet met rechtdoor rijden. KAn een slag in het wiel zijn, of onbalns natuurlijk.

Dat hij zoekt in de bocht kan zijn dat de bandenspanning heel laag staat en jij heel rustig hebt gereden en de band niet goed op temperatuur/spanning komt.

Veervoorspanning eraf halen heeft niet veel nut,je kan beter de stelschroef aan de onderkant van de poot(bij upsdvork) verder open zetten> hierdoor wordt hij bij inveren minder hard.

Als hij zoekerig is na het loslaten van de rem moet je bovenop de rebound wat verder open zetten.

Zorg er wel voor dat voor en achter in balans blijft.

8mm doorsteken zorgt wel voor een sneller, maarook nerveuzer stuurgedrag. Al is 8mm niet heel erg veel.

succes verder, je kan je vraag ook even in het ZAC knmv topic stellen. of in het zx6 topic
 
Laatst bewerkt:

Louis63

Die hard MF'er
2 dec 2007
813
0
Dat stuiteren op het rechte eind KAN veroorzaakt worden door een te lage spanning.
Maar de combinatie met "zoekering bij het remmen" lijkt meer in de richting te gaan naar versleten voorwiel lagers.

Zaken die allemaal zelf goed te contoleren zijn lijkt me.
Laat je wiel ook eens opnieuw balanceren.
Zou dom zijn om van alles te vervangen als je de balans niet goed hebt.
 

xander19

Rookie
6 mei 2006
5
0
Rotterdam
Bedankt voor de reactie!

Ik zal eerst eens kijken naar de balans van het voorwiel en daarna naar de ingaande demping. Bij het aanremmen had ik wel het gevoel of de band inderdaad te zacht was. Ik heb deze echter opgepomd tot 1.8 achter en 2.0 voor met BT 003 banden. Dit terwijl de band nog koud was dus ik neem aan dat met 23 graden de bandenspanning wel op peil kan komen.

De lagers zijn twee jaar oud en er is ongeveer 6000 km mee gereden (circuit) dus ik weet niet of ze dan al versleten kunnen zijn. In de bochten lag de motor redelijk strak op lijn dus het lijkt niet of de vering verkeerd is. Ik heb de veervoorspanning eraf gehaald omdat ik dacht dat de band te veel aan het vervormen was in plaats van dat de vering aan het werk was.

Is de psi in de banden voldoende geweest? en hoe balanceer je de banden? Ik wil wel zo bokje aanschaffen maar dan? |(
 

Huubke R1

MF'er
29 dec 2007
102
3
Hallo,

Ik heb vandaag een 2008 Kawasaki ZX-6R met Ohlins vering op het circuit van Zolder uitgeprobeerd. De motor reed erg lekker alleen vielen me twee dingen op:
1: op het rechte stuk zat er een behoorlijke vibratie in het stuur (waarschijnlijk door voorwiel). Waar kan dit aan liggen? Banden, kromme remschijf, balans van het wiel vering? Er is nooit met de motor gevallen.

2. Bij het aanremmen van de bochten was de motor erg aan het zoeken naar een rechte lijn. Het voorwiel was daarbij ook behoorlijk aan het stuiteren. Het voelde net alsof de hele motor op een laag zand reed bij het aanremmen.

Ik moet hierbij wel vertellen dan de vorige eigenaar 20 kilo zwaarder is en dat de vering ook erg stijf aanvoelt. Ik heb bijna alle veervoorspanning eraf gehaald maar dit heeft niet veel geholpen. Verder staat de motor ook ongeveer 8 milimeter doorgestoken.

Ik hoop dat iemand wellicht een antwoord hierop weet.

Groet,

Sander

Je heb je vraag zelf al beantwoord op de problemen die je hebt door te vertellen dat de vorige eigenaar 20 kilo zwaarder is dan jij.
Als je motor speciaal afgesteld is op iemand die 20 kilo zwaarder is dan jij dan is de voor en achtervering inderdaad veel te stug, dit kan je alleen veranderen door andere veren van zowel voor als achterkant te monteren.
Om het verhaal kort te houden ga naar een veringspecialist en laat je motor op jouw gewicht aanpassen want met de oude vering rond blijven rijden is in mijn ogen gevaarlijk!!!
 

xander19

Rookie
6 mei 2006
5
0
Rotterdam
Ik ben er inmiddels achter dat de voorvering standaard is. Wellicht dat er nog wel dikkere olie in is gegaan en de ingaande demping erg hard staat vanwege de persoon die er voor mij op heeft gereden.

Omdat de motor wel voor een zwaarder persoon staat afgesteld gebruik ik niet de optimale remweg (ik rem ook minder hard) waardoor de motor als het ware over het voorwiel heen wil komen. Dit is waarschijnlijk de oorzaak dat de motor erg onrustig aanvoelt bij het aanremmen, zowel voor als achterkant.

Het lijkt er dus op dat het stuiteren op het rechte stuk iets is wat niet aan de vering ligt, ik hoop gewoondat het de balans van het wiel is.
 

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.802
1
Spijkenisse
veervoorspanning is iets waarmee je de motor bij stilstand veringtechnisch in balans brengt.( instellen negatieve veerweg) Er zijn veel mensen die echter denken dat je met de veervoorspanning tijdens het rijden veel bepaald.

Ga eens gratis langs bij HK te Tiel of Hyperpro in alphen aan de Rijn. Zij kunnen je basisafstelling goed zetten en je eventueel goed informeren mbt tot aanpassingen.
( aanpassen van je vering is meestal iets dat pas hoeft als je onder de 2 minuten gaat rijden, tot die tijd is het van belang dat de instellign goed staat)) uitzondering in veel of weinig gewicht van de berijder)

instelling meten doe je als volgt:

Draai eerst de schroef helemaal dicht( das rechtsom dus) ( tel hierbij het aantal klikjes of omwentelingen)
Daarna eventueel weer evenveel openzetten op dat aantal aanpassen. Schrijf de instellingen goed op en bewaar deze gegevens.

Als je gaat veranderen dan wijzigingen ook goed bijhouden.

Bij voorvering in UPSD configuratie :
ingaande demping(rebound) aan de onderzijde van de poot
uitgaande demping bij de bovenzijde van de poot
veervoorspanning bovenzijde aantal ringen opschrijven of met schuifmaat meten
doorsteek bovenzijde

Achtervering:
ingaande demping bovenop
uitgaande demping onderkant
vervoorspanning aantal zichtbare windingen van schroefdraad tellen.
 
Laatst bewerkt:

HenkvW

MF veteraan
21 mrt 2006
1.829
2
Vaassen
wat de instelling precies is durf ik niet te zeggen. De compund van de banden weet ik ook niet precies...

De negatieve veerweg was niet meer dan en een centimeter.

Tja,… het wordt er zo niet makkelijker op he. Alleen is het lastig (ook voor de veringspecialisten van Rossi) zo ff een oplossing te geven wat het probleem is. Waar ik gelijk aandenk gezien jouw omschrijving van de problemen;

Waarschijnlijk teveel doorsteek: hierdoor wordt de motor op het rechte stuk onrustig zoals je beschrijft en en heb je ook problemen met remmen. Waarschijnlijk heb je bij minder hoge snelheid ook minder last van trillingen.

Wanneer je BT003 type 3 gebruikt, 1.9 bar koud. De problemen die jij hebt hebben hier echter niks mee te maken.

Ik zou een afspraak maken bij de veringboer om te kijken of je de juiste veren hebt en gelijk het spul laat afstellen
 

HenkvW

MF veteraan
21 mrt 2006
1.829
2
Vaassen
veervoorspanning is iets waarmee je de motor bij stilstand veringtechnisch in balans brengt.( instellen negatieve veerweg) Er zijn veel mensen die echter denken dat je met de veervoorspanning tijdens het rijden veel bepaald.

Het instellen is stilstaand inderdaad makkelijker ja. Maar we stellen de vering toch ook niet in om er vervolgens mee stil te staan? Uiteraard heeft voorspanning grote invloed op het rijden.
Veervoorspanning is belangrijk zodat de motor voldoende ruimte heeft om in en uit te veren. Wanneer dit niet juist is ingesteld, zal de motor niet goed rijden. Deze optie van verstellen maakt het makkelijk om snel de juiste negatieve veerweg in te stellen. Je kunt je voorstellen dat wanneer niet de juiste veer gemonteerd is, de in en uitveer werking ook anders zal zijn. Dit is eigenlijk ook niet goed door demping op te vangen.
 

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.802
1
Spijkenisse
Het instellen is stilstaand inderdaad makkelijker ja. Maar we stellen de vering toch ook niet in om er vervolgens mee stil te staan? Uiteraard heeft voorspanning grote invloed op het rijden.
Veervoorspanning is belangrijk zodat de motor voldoende ruimte heeft om in en uit te veren. Wanneer dit niet juist is ingesteld, zal de motor niet goed rijden. Deze optie van verstellen maakt het makkelijk om snel de juiste negatieve veerweg in te stellen. Je kunt je voorstellen dat wanneer niet de juiste veer gemonteerd is, de in en uitveer werking ook anders zal zijn. Dit is eigenlijk ook niet goed door demping op te vangen.

hee, nou niet mijn verhaal gaan verdraaien he *D

ik bedoel dat de veervoorspanning de basis geeft bij stilstand ( positie B-C in het ABC verhaal) en niet het grote effect geeft bij rijden, daar is de in- en uitgaande dempinginstelling van toepassing.

Voor de mensen met interesse:

http://www.ignishion.info/Veringtest.pdf
 

HenkvW

MF veteraan
21 mrt 2006
1.829
2
Vaassen
hee, nou niet mijn verhaal gaan verdraaien he *D

ik bedoel dat de veervoorspanning de basis geeft bij stilstand ( positie B-C in het ABC verhaal) en niet het grote effect geeft bij rijden, daar is de in- en uitgaande dempinginstelling van toepassing.

Voor de mensen met interesse:

http://www.ignishion.info/Veringtest.pdf

:N :N

De veer en voorspanning zijn altijd het belangrijkst, anders valt er namelijk niks te dempen!

en

Met voorspanning kun je een veer niet harder maken, maar wijzig je de kracht die nodig is om de veer in beweging te krijgen.
 
Laatst bewerkt:

HenkvW

MF veteraan
21 mrt 2006
1.829
2
Vaassen
Met voorspanning kun je een veer niet harder maken, maar wijzig je de kracht die nodig is om de veer in beweging te krijgen.

Dit is nog niet helemaal compleet…..

Ook kun je niet eindeloos voorspanning verhogen omdat dan alle veren op een gegeven moment progressief worden. Ja, dus ook lineaire veren. Juist hierdoor heeft een veer dus een bepaalde lengte en specifieke instelling nodig.

Veren hebben ook een minimale voorspanning nodig om de beoogde constante te kunnen leveren.
 
Bovenaan Onderaan