Stuk van Carter afgebroken xl500

Rower

Rookie
25 feb 2019
8
0
Beste,

Tijdens het vervangen van mijn decompressie dingetje in de Carter van mijn xl500, is door het te enthousiast aandraaien van de eerste bout (carterpan had nog wat speling..) een stuk van mijn Carter afgebroken

1405197


Ik vroeg mij af of ik deze scheur het best zou kunnen dichten met:

Vloeibare pakking of
Vloeibaar twee componenten kneedbaar aluminium..?

Ben erg benieuwd naar jullie mening!!

Alvast bedankt!!!
 
Pakking valt sowieso af.

Tweecomponentenlijm geschikt voor het verlijmen van metaal zou je kunnen proberen. Eerst een paar dagen in de ontvetter, dan een paar uur uit laten dampen, daarna verlijmen en in ieder geval 48 laten drogen.

Ik zou kijken of je het afgebroken stuk vast kan zetten aan het deksel met het boutje (handvast), en dan het deksel met een paar bouten vast kan zetten zodat het afgebroken deel tijdens het drogen precies op de juiste manier in het carter zit en er ook een beetje druk op staat.
 
Pakking valt sowieso af.

Tweecomponentenlijm geschikt voor het verlijmen van metaal zou je kunnen proberen. Eerst een paar dagen in de ontvetter, dan een paar uur uit laten dampen, daarna verlijmen en in ieder geval 48 laten drogen.

Ik zou kijken of je het afgebroken stuk vast kan zetten aan het deksel met het boutje (handvast), en dan het deksel met een paar bouten vast kan zetten zodat het afgebroken deel tijdens het drogen precies op de juiste manier in het carter zit en er ook een beetje druk op staat.

Waarom valt de pakking sowieso af?

Het is een hele nette dunne scheur die als een puzzelstukje in elkaar past. Kan daar echt geen sterke siliconenhit als pakking tussen?

Groetjes
 
voor dit soort zaken is solderen perfect. kwasi even sterk als lassen, met veel minder toevoeging van warmte en dus minder kans op vervorming. en zovééél sterker dan verlijken.

 
Ik vind het alleen extreem lastig, aluminium smelt snel wanneer te warm en soldeerstaafjes (brazing rods) willen niet lekker smelten voordat de rest ook smelt. Zou het als leek (zelf dus) nooit bij mijn carter proberen.

Laten doen dus is mijn advies tenzij je weet wat je doet.
 
Volgens mij zit dat iets naar links.

@TS: je distributieketting lijkt wat slap. Is de spanner gedemonteerd? Nu het zijdeksel eraf is kun je meteen checken of het buisje dat de olie naar de kop vervoerd nog ok is. Op de foto zit dat op de rand van het carter, net onder de voet van de cilinder, tussen de distributieketting. Als de ketting te lang wordt, gaat hij zagen in dat buisje en is de olie flow naar de kop weg.
clutch-side.jpg
 
Misschien is het een idee om bij het lijmen een stripje aluminium over de breuk mee te lijmen. Mooi in vorm van de welvingen van het carter meegebogen :P
 
Hoi gewoon lijmen met sicaflex of nog beter wel duurder belzona 1111 2k metaal superspul. Vliegtuigen lijmen ze ook in elkaar
,dus dat stukje Carter lukt zeker.

Succes👍
Ja, maar vliegtuigen worden niet met die hobbymeuk in elkaar gelijmd. Hoogstens het haakje van het gordijntje. Alleen de ontvetter, ets en primer kost al meer als jouw tube Sicaflex.
 
Terug
Bovenaan Onderaan