Stuk van uitlaat afslijpen?

Demetrius

Die hard MF'er
10 jun 2013
381
0
Weesp
Heb een kleine vraag. Bij dit soort bochten, kan daar het middelste stuk tussenuit geslepen worden, of gaat dan je hele systeem aan gort? De bedoeling is namelijk deze te gebruiken voor een cafe racer, maar de bochten zijn met het middenstuk ruim een centimeter te breed om goed uit te lijnen met de uitlaat van het blok.

2014-07-17090404_zps3eb45d53.jpg
 
Dikke cm er tussen uit halen, dikkere (passende) pijp van een cm op 4-5 over de balanspijp schuiven. Een kant lassen andere kant klemmen.
 
hij gaat een uitlaat van een gs 500 oid op een yamaha xs360 knutselen. Denken jullie dat die balanspijp (berekent voor een gs) dan nodig is?

De XS360 die ik heb, die gelijk is aan de XS400, heeft origineel geen balanspijp. Deze bochten zijn van een Suzuki GS500, die dezelfde diameter hebben als die van de XS400. Het wordt sowieso een beetje passen en meten met de bochten. Wellicht dat de pijp er toch tussenuit moet om de bochten goed uit te laten komen aan de zijkant/onderkant van de motor.
 
Laatst bewerkt:
Maar.. als je dat balanspijpje, op de foto rechts dichtbij de koppen die het blok in gaan.. inkort of er tussenuit haalt..
Dan krijg je toch torsie in de bochten, wat zich naar de collector 2-1 onderin, op foto links, vertaald.. Dan zou je dus eerst dat pijpje inkorten of weglaten.. en dan de bochten moeten verwarmen om goed uit te laten lijnen met het blok waar je 'm op zet..? Anders krijg je altijd spanning in je bochten...

Toch?
 
Desondanks ik automechanica gestudeerd heb (ergens een eeuwigheid of 5 à 6 geleden ...) begrijp ik nog steeds niet wat zo een "balanspijp" nu eigenlijk doet.

Bij een GSX F zit er namelijk eentje tussen de uitlaten van cilinder 2 & 3, de uitlaten van cilinder 1 & 4 gaan rechtstreeks door naar het spruitstuk zonder enige verbintenis met een of ander balanspijpje ... Waarom hier tussen de twee binnenste cilinders, maar niet op de andere 2?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Desondanks ik automechanica gestudeerd heb (ergens een eeuwigheid of 5 à 6 geleden ...) begrijp ik nog steeds niet wat zo een "balanspijp" nu eigenlijk doet.

Bij een GSX F zit er namelijk eentje tussen de uitlaten van cilinder 2 & 3, de uitlaten van cilinder 1 & 4 gaan rechtstreeks door naar het spruitstuk zonder enige verbintenis met een of ander balanspijpje ... Waarom hier tussen de twee binnenste cilinders, maar niet op de andere 2?


Tja, rare jongens die Japanners :+
 
De inlaatslag van de ene cilinder is de uitlaatslag van de andere.

full
balanspijpen zijn door Triumph ontwikkeld als antwoord op de geluidsmaatregelen.
Toen motorfietsen stiller moesten worden was het niet meer mogelijk elke cilinder een eigen megafoon te geven. de demping kostte echter vermogen.
om dit tegen te gaan bedachten de ingenieurs in Coventry dat je de drukpulsen van de ene cilinder ook door de andere uitlaat kan laten gaan. zo heb je een dubbel uitlaatvolume per cilinder.
om daar optimaal gebruik van te maken en piekvermogen te krijgen moet de balanspijp zo dicht mogelijk bij de uitlaatkleppen zitten.

Ja, een balanspijp is belangrijk. het effect is bij een grote twin duidelijk merkbaar, maar ook een viercilinder 600 heeft er voordeel bij.
Blijft er nog een vraag openstaan waarom de buitenste cilinders niet..
Omdat de uitlaat langer is?
 
Laatst bewerkt:
Desondanks ik automechanica gestudeerd heb (ergens een eeuwigheid of 5 à 6 geleden ...) begrijp ik nog steeds niet wat zo een "balanspijp" nu eigenlijk doet.

Bij een GSX F zit er namelijk eentje tussen de uitlaten van cilinder 2 & 3, de uitlaten van cilinder 1 & 4 gaan rechtstreeks door naar het spruitstuk zonder enige verbintenis met een of ander balanspijpje ... Waarom hier tussen de twee binnenste cilinders, maar niet op de andere 2?
Het kan zijn om meerdere redenen.

Doorgaans heeft het te maken met rij-eigenschappen; het verloop van koppel- en pk-curve.

Wat bij latere modellen gaat spelen, zijn milieu-eisen (dus eigenlijk ook eigenschappen, maar dan gericht op uitstoot van gassen en geluid).
 
Als ik de foto van die gare uitlaat bekijk , dan zie ik beide vlampijpen uitmonden in een Y-koppel-stuk , wat over gaat in een pijp , die op zijn beurt in de eind-demper uitkomt.
In feite is dit uitlaat-systeem dus ( zonder de balanspijp tussen de vlampijpen ) eigenlijk
als een "2-in-1 systeem" bedoeld.
Dit maakt m.i. de balanspijp voor optimalisatie van het motor-vermogen overbodig.

De fabriek is echter NIET achterlijk ,.....als deze ook maar 1 schroeffie in de productie kan uitsparen , dan gebeurt dat ! :/

Ik vermoed dat de functie van de balanspijp hier gewoon te maken heeft met de stevigte van het concept om de flens-bevestigingen op de uitlaatpoorten te ontlasten.
( of heel misschien wel ter voorkoming van een hinderlijke geluids-resonantie )

Sommige motoren zijn uitgevoerd met te kleine uitlaten mbt het volume van 1 cilinder.
Bij HD zien we wel eens te kleine standaard-uitlaatjes zitten t.o.v. 1 cilinder-volume, waar de fabriek dan deze beide uitlaatjes gekoppeld heeft dmv een balanspijp.
De uitlaat-restrictie wordt dan gehalveerd doordat er beurtelings voor elke cilinder 2 uitlaatvolumes ter beschikking zijn.

Bij het verwijderen van de restricties ( de schotjes in die lullige HD uitlaatjes ) wordt de werking en het nut van die balanspijp een heel stuk minder tot niks , want dan zijn ze zowat verworden tot drag-pipes ( alleen lijken ze voor het oog nog op uitlaten )
Het verwijderen van die balanspijp bij uitlaten waar de restrictie-schotten verwijderd zijn, levert dan ook geen merkbaar vermogens-verschil meer op , maar gaat het wel ten koste van de stevigte w.bt. de montage op de uitlaatpoorten omdat dan het onderlinge verband weg is.

Balanspijpen kunnen dus ook eventuele drukverschillen onderling compenseren omdat elke cilinder om beurten steeds 2 uitlaatvolumes "ziet".
( dit bijv bij uitlaat-lengte verschillen ).

Dit is wat ik er van denk . :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan