Stukjes afgebroken van motorblok

Silkroad

Die hard MF'er
29 sep 2002
431
0
Hilversum
Van mijn motorblok zijn wat kleine stukjes aluminium afgebroken tijden een val.
Volgens mij moet dat te herstellen zijn met een kunsthars, heeft iemand een adres om aan dat spul te komen.

Het blok moet nog opnieuw worden gespoten dus als het goed is zie er straks dan helemaal nix meer van.

Kunsthars koop je bij een botenbenodigdhedenzaak (galgje) op een jachthaven bijvoorbeeld. Of bij een surfplankenwinkel.

Ook wel eens gedacht aan kneedbaar metaal: hard keihard uit en kan dan normaal bewerkt worden.

tlh

Er bestaat speciale aluminium-lijm, in de vliegtuigbouw en ook in aluminium-constructie-bedrijven cq -fabrieken; ik heb geen idee van het gedrag onder wisselende temperaturen.

Ik heb er wel eens uithouders en dergelijke op aluminium lichtmasten mee verlijmd zien worden.

Over lijm + aluminium staan tamelijk wat pagina's op Internet:

zoek.metaseek.nl/nph-zoek.cgi?qry=aluminium+lijm&where=nl

Laatst bewerkt:
Ik moest effe denken welk merk het ook alweer was maar kwam er net ineens weer op. Loctite heeft geweldig spul om aluminium te repareren.....heb er wel eens een carter mee gerepareerd en zelfs een radiateur bleef er dicht mee. Het bestaat uit twee potjes (twee-componenten spul) en ziet er na reparatie zelfs uit als aluminium. Het is niet goedkoop en redelijk dik spul, als je het met een verfstripper voorzichtig wat warm maakt vloeit het ook heel mooi in kleinere spleten ed.

Ik heb even gekeken bij Loctite maar ze hebben enorm veel varianten, heb je mischien ook een type, ik kom zo'n beetje uit bij de "3455 A&B" maar blijkbaar heb je er al een keer mee gewerkt...

Ik heb het nu zo niet bij de hand maar het zijn twee potjes met elk ongeveer 100 gram pasta er in, grijs van kleur en het wordt bij diverse technische groothandels verkocht.

Hoi,

Op oldtimerbeurzen staat vaak een vent die met een hobby-brander het aluminium warm maakt materiaal toevoegt en met een stalen kraspen in het vloeibare bad krast, werkt perfect. Als je een seen weekeindje tijd hebt ga dan eens naar een oldtimerbeurs. Mijn excuses dat ik de naam niet weet, maar misschien gaat er bij iemand een lichtje branden bij mijn verhaal.
Een andere optie is om bij een goed (ja, daar is ie weer) restauratie bedrijf een sna te vragen he aluminium te repareren is. Dat expoxie verhaal lijkt mij niet erg stevig op den duur. M.n. de hechting van de epoxy op het aluminium motorblok.

Succes ermee.

Groetzels

Balou

Ben even op zoek gegaan naar Alutite maar voor het doel dat ik het wil gaan gebruiken is het ongeschikt, het is bedoeld om delen mee aan elkaar te zetten of scheuren te repareren.

Ik moet ermee gaan boetseren om er een ontbrekends stukjes weer mee op te bouwen, dan lijkt mij een kneedbaar of in ieder geval pasta achtig goedje beter geschikt.

In een van de ribben zit wel een scheurtje, daar zou ik het wel voor kunnen gebruiken, maar daar zit het grootste probleem niet. Ik denk dat een pasta dat ook wel kan herstellen.

Iemand vroeg/zei iets over de kleur;
Het frame is inmiddels gepoedercoat met donker blauw, om er geen feest toestand van te maken wordt het blok stadaard zwart gelakt/gespoten.

Ik ben al eens bij die Frans de Weert geweest, ze gebruiken een lak die tijdens het opspuiten het aluminium etst zodat het een goed hechting krijgt met de ondergrond.

Als ik em zelf schoonmaak (glasstralen) schatte hij de kosten voor het lakken op ca € 250.

Tja niets is onmogelijk, maar ik heb het frame inmiddels laten poedercoaten dat dat minstens 10 jaar mee. Her risico dat over twee jaar er weer aan kan wil ik niet nemen, laat een prof het maar doen.

Het handwerk doe ik wel zelf, ik lever alle onderdelen schoon en spuit klaar aan. De noodzakelijke reparatie's zoals de versnellingsbak etc.(http://www.userweb.nl/motoren/cb650sc) doe ik zelf.

Verchromen van boutjes ga ik ook niet zelf doen, ik heb de middelen en de kennis niet. Toch bespaar ik klauwen met geld aan het feit dat ik veel (werkplaats) uren niet hoef te betalen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan