stuntman in de file gepakt

Moet ik dit nou echt uitleggen :?

Als je 250 meter achter een auto zit (ik noem dus maar een getal), je start de gemiddelde meting, je rijdt volgas naar de auto toe, zit er 10 meter achter:

Dan heeft de achterste auto toch een hogere gemiddelde snelheid gereden dan de voorste auto :?

En ga nou niet zeggen dat dat niet zo is want dat is dan droge onzin.


Geef ik je gelijk in.
Toeren met 4 motoren en ga maar achteraanrijden.
Na een uur babbel je even met de voorste. Die reed continu 120.
En jij moet soms 140 rijden om bij te houden.
 
Moet ik dit nou echt uitleggen :?

Als je 250 meter achter een auto zit (ik noem dus maar een getal), je start de gemiddelde meting, je rijdt volgas naar de auto toe, zit er 10 meter achter:

Dan heeft de achterste auto toch een hogere gemiddelde snelheid gereden dan de voorste auto :?

En ga nou niet zeggen dat dat niet zo is want dat is dan droge onzin.

Volgens mij meet dat ding niet de snelheid wat het achtervolgende voertuig doet, maar vleermuist :+ hij welke snelheid het voertuig voor hem heeft.
 
Geef ik je gelijk in.
Toeren met 4 motoren en ga maar achteraanrijden.
Na een uur babbel je even met de voorste. Die reed continu 120.
En jij moet soms 140 rijden om bij te houden.

Da's toch anders. Daar moet je gewoon harder omdat de slinger soms uitrekt, en dan moet je 'm dus weer bijhalen. De gemiddelde snelheid zal uiteindelijk toch niet veel verschillen.

Het gaat me puur om het aantal meters dat er tijdens metingen soms wordt goedgemaakt.
 
vleermuist = geRADARD (denk ik :X )

oftwel een rijdende radarmeting, ofzoiets, misschien, denk ik, .....

Maarre ik kom daar ZEER regelmatig (keer of 10 per week, 5 retourtjes)
en ik moet zeggen als het rustig is kan je aardig gang maken op de Eldenseweg, da's net voor de nieuwe brug, bij de blauwe golven als het ware

En die tweehonderd, die haalt mijn huidige voertuigpark niet meer, gelukkig...

Ach en die tijden dat ik er kom (05:45) zullen er niet veel controles zijn.

Tis gewoon pech voor die jongen, waarschijnlijk had hij die controle niet in de gaten want je kan daar alle kanten op (Oosterbeek, voetpaden, rijnkade etc)
En de rijstroken zijn breed genoeg om er aan alle kanten langsop te kunnen, weet ik uit ervaring

Afijn ik ga weer achterover zitten en pak een colaatje
 
Moet ik dit nou echt uitleggen :?

Als je 250 meter achter een auto zit (ik noem dus maar een getal), je start de gemiddelde meting, je rijdt volgas naar de auto toe, zit er 10 meter achter:

Dan heeft de achterste auto toch een hogere gemiddelde snelheid gereden dan de voorste auto :?

En ga nou niet zeggen dat dat niet zo is want dat is dan droge onzin.
Het is niet zo. :)

Stel, BGL Racing komt met 180 km/h op z'n 25kw fietsje langs de struikjes waarachter Baksteen zich heeft verstopt, en blijft met constante snelheid doorrijden.
Op het moment dat BGL langs komt gooit Baksteen z'n donuts + koffie weg, start de meting, trekt op met een versnelling van 6 m/s² tot 216 km/h, en houdt deze snelheid aan tot hij naast BGL rijdt waar hij de meting stopt.

Hierbij gelden de volgende natuurkundige formules:
Baksteen, van 0 tot 216 km/h: v(t)=v(0)+a*t en x(t)=x(0)+v(0)*t+1/2*a*t²
Waarbij v(t) = 216 km/h = 60 m/s; a = 6 m/s²; x(0)=0 m; v(0)= 0 m/s
Uit de eerste formule blijkt dat Baksteen 10 seconden nodig heeft om tot 216 km/h te komen, dit invullen in de tweede formule geeft dat hij dan 300 meter heeft afgelegd.

BGL is in de tussentijd doorgereden volgens de volgende formule:
x(t)=x(0) + v*t, waarbij x(0)=0, en v=180 km/h = 50 m/s
BGL heeft in die 10 seconden dus 500 meter afgelegd.

Dan begint met dezelfde formule een inhaalrace waarbij Baksteen op 200 meter achterstand ligt.

Baksteen = BGL + 200 meter
60*t = 200 + 50*t
Waaruit volgt dat Baksteen in t = 20 seconden BGL heeft ingehaald. Hierbij heeft Baksteen 60 * 20 = 1200 meter afgelegd.

In totaal heeft de meting dus 30 seconden geduurd waarbij 1500 meter is afgelegd, ofwel de gemiddelde snelheid was 50 m/s, of 180 km/h.

Helaas, BGL dus een prent aan z'n broek hangen '(

Disclaimer: Dit verhaal is puur fictief. Overeenkomsten in personen en/of gebeurtenissen zijn puur toevallig. Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst :+
 
Het is niet zo. :)

Stel, BGL Racing komt met 180 km/h op z'n 25kw fietsje langs de struikjes waarachter Baksteen zich heeft verstopt, en blijft met constante snelheid doorrijden.
Op het moment dat BGL langs komt gooit Baksteen z'n donuts + koffie weg, start de meting, trekt op met een versnelling van 6 m/s² tot 216 km/h, en houdt deze snelheid aan tot hij naast BGL rijdt waar hij de meting stopt.

Hierbij gelden de volgende natuurkundige formules:
Baksteen, van 0 tot 216 km/h: v(t)=v(0)+a*t en x(t)=x(0)+v(0)*t+1/2*a*t²
Waarbij v(t) = 216 km/h = 60 m/s; a = 6 m/s²; x(0)=0 m; v(0)= 0 m/s
Uit de eerste formule blijkt dat Baksteen 10 seconden nodig heeft om tot 216 km/h te komen, dit invullen in de tweede formule geeft dat hij dan 300 meter heeft afgelegd.

BGL is in de tussentijd doorgereden volgens de volgende formule:
x(t)=x(0) + v*t, waarbij x(0)=0, en v=180 km/h = 50 m/s
BGL heeft in die 10 seconden dus 500 meter afgelegd.

Dan begint met dezelfde formule een inhaalrace waarbij Baksteen op 200 meter achterstand ligt.

Baksteen = BGL + 200 meter
60*t = 200 + 50*t
Waaruit volgt dat Baksteen in t = 20 seconden BGL heeft ingehaald. Hierbij heeft Baksteen 60 * 20 = 1200 meter afgelegd.

In totaal heeft de meting dus 30 seconden geduurd waarbij 1500 meter is afgelegd, ofwel de gemiddelde snelheid was 50 m/s, of 180 km/h.

Helaas, BGL dus een prent aan z'n broek hangen '(

Disclaimer: Dit verhaal is puur fictief. Overeenkomsten in personen en/of gebeurtenissen zijn puur toevallig. Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst :+
Ik snap er geen hol van.

Hoe dan ook, die bovenstaande formule zal vast wel kloppen, maar zo meet men dan niet.

Stel, BGL Racing komt op z'n 25kW-fiets langsfietsen met 80 km/h waar je 80 mag, Baksteen komt achter 'm aan, start z'n gemiddelde meting op 100 meter afstand, rijdt met 100 km/h naar BGL'etje toe (die al zo weinig geld heeft ;( ), en stopt de meting wanneer 'ie achter 'm rijdt. Dan ligt de snelheid hoger dan BGL'etje reed.

Volgens mij werkt het zo.

Maargoed van al die formules snap ik geen hol dus laat ik maar ophouden. Maar weet wel zeker dat de laatsgeziene metingen niet kloppen omdat ze gaan zoals bovenstaand stukje.
 
Dan weet ik nog een goed topic voor je: Landing op de maan ( FAKE )

Ideaal voor mensen die vanwege een onderbuikgevoel niet willen geloven wat anderen kunnen bewijzen :)

Dan ligt 't er aan dat ik niet snap wat al die formules betekenen, kan ik moeilijk zeggen dat je ineens gelijk hebt toch :?

Ik zal 's even precies exactomundo uittekenen en berekenen (voor zover ik dat kan) wat ik bedoel. Tot dan.
 
Dan ligt 't er aan dat ik niet snap wat al die formules betekenen, kan ik moeilijk zeggen dat je ineens gelijk hebt toch :?

Ik zal 's even precies exactomundo uittekenen en berekenen (voor zover ik dat kan) wat ik bedoel. Tot dan.
Tot volgende week dan maar? ;)
Mijn natuurkunde is echt te ver weggezakt om daar nog naar te gaan kijken...
 
Dat ik me hierbij niet verder populair kan maken op M-F boeit me even niet.

full


Blauwe vakje = Baksteen
Rode vakje = BGL

Afstand tussen Baksteen en BGL is 800 meter.

BGL krijgt 't in z'n kop en trekt z'n CBR op het achterwiel.
Baksteen kan dit goed zien door deze bocht terwijl de te overbruggen afstand over de weg wel 800 meter is.

Baksteen: Verrek, da's een lijpo op z'n racemotor, die lui mag ik niet, die ga ik erbij lappen.

Onderlinge afstand: 800 meter
Constante snelheid van BGL: 80 km/h
Constante snelheid van Baksteen: 90 km/h

Volgens mijn berekening doe je met 10 km/h snelheidsverschil 4,8 minuten over het goedmaken van deze 800 meter, maar dat zou ik opzich best fout kunnen hebben. (Volgens mij maak je met 10 km/h verschil 166 meter per minuut goed)

Na 4,8 minuut rijdt Baksteen naast BGL!

Wat moet die gozer nou, denkt de niet helemaal onschuldige BGL. Zou 'ie hebben gezien dat ik op m'n achterwiel heb gereden? Dat gaat me geld kosten.

Als Baksteen na 4,8 minuut (of hoelang dan ook) naast BGL rijdt drukt hij op zijn knopje om de gemiddelde meting te stoppen.

Schermpje zegt: '90 km/h gemiddeld'

Dus BGL is de pineut en heeft volgens de gemiddelde meting zoals deze door sommige snorremansen wordt uitgevoerd 90 km/h gereden.

En ik begrijp wel dat er vrijwel nooit een achterstand van 800 meter overbrugd zal worden, maar als je soms wat getallen overdrijft kun je beter het verschil uitrekenen.

Dit is wat ik bedoel. En het tot in formulistische precisie gaan uitleggen van andere snelheidsmetingen, daar gaat het me niet om. Dit is een manier die soms wordt gebruikt, dat is waar het om gaat. Dus om het inlopen op de voorganger, waardoor de gemiddelde snelheid van de achtervolger hoger ligt.

Shoot me.
 
heel verhaal..

Jah. dit is inderdaad het probleem van dit soort metingen.

Daarom is het ook de bedoeling dat de agent in kwestie bij een meting de afstand tussen de voertuigen zoveel mogelijk gelijk houdt. dit zodat er geen snelheidsverschillen tussen de voertuigen zijn.

of dit in de praktijk ook altijd 100% goed gaat :? geen idee. ik ben geen agent.

Maar ik wil weten waarom een wheelie volgens een of ander artikel 5 verboden is.. wat zegt dat artikel?
Artikel 5 is een kapstok artikel waar, bot gezegd, alles waarvan oom agent vindt dat het een gevaar op de weg vormt aan gehangen kan worden.

letterlijk is Artikel 5 het volgende:
Het is verboden zich zodanig te gedragen dat hierdoor:

gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt;
het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Nou. ga er maar aan staan om dat te weerleggen. misschien vond die agent je wheelie op zich niet gevaarlijk maar leidde je met je wheelie andere weggebruikers af waardoor die in gevaar zouden kunnen komen (door niet op te letten, maar naar jou wheelie te staren ofzo)

en als je op je bek gaat 'hinder je het verkeer op de weg'. en met een wheelie 'zou je op je bek kunnen gaan'..

met andere woorden: ik zou een agent in deze niet uitdagen dat ie me niet kan pakken.
 
Laatst bewerkt:

Stel.. jij rijdt langs met een bepaalde snelheid. Op dat moment start ik een tijdmeting en rij achter je aan. Op het moment dat ik je ingehaald heb heb ik de tijd die jij ook over die afstand gedaan hebt.

Dus ik heb: a. de tijd die het mij kostte om jou in te halen
b. de afstand die jij in die tijd afgelegd heb

Met welke snelheid ik dat gedaan heb maakt niet uit. Ik weet welke afstand jij gereden hebt en in welke tijd. Dat geeft mij de mogelijkheid om jouw gemiddelde snelheid te bepalen.

Dat is ook de methode die ze in die politie auto's gebruiken. Als ze jouw methode zouden gebruiken heb je problemen met de ijking. Bij een auto wordt de snelheid nog altijd gemeten op de wielen. Die dingen schijnen te slijten. Een GPS signaal is dan de oplossing, maar dan heb je nog de waarneming van de bestuurder. Die moet dan wel net zo hard rijden als de voorligger. Vooral in druk verkeer erg lastig.

Daarom pakken ze de afstand/tijd meting. Een stuk zekerder.
 
even wat cijfers om over na te denken...

als een meting van een VROS een afwijking heeft van 100m over een afstand van 1km dan is dat al een verschil tussen 120 rijden en een bekeuring voor 132km/h

rij je 159.9km/h (mag je je rijbewijs op een 120kmh autosnelweg nog houden is een afstand verschilletje op 1km van 100m al 176km/h...

als je dan op 1km/h afgerekend wordt mag die meting wel een stuk 'betrouwbaarder' over komen op mij dan die nu overkomt.

desmose, ik adviseer je toch even wat vaker ambtsmisbruikers te bekijken, dan zie je dat die methode die jij zegt ZELDEN gebruikt wordt.
 
Stel.. jij rijdt langs met een bepaalde snelheid. Op dat moment start ik een tijdmeting en rij achter je aan. Op het moment dat ik je ingehaald heb heb ik de tijd die jij ook over die afstand gedaan hebt.

Dus ik heb: a. de tijd die het mij kostte om jou in te halen
b. de afstand die jij in die tijd afgelegd heb

Met welke snelheid ik dat gedaan heb maakt niet uit. Ik weet welke afstand jij gereden hebt en in welke tijd. Dat geeft mij de mogelijkheid om jouw gemiddelde snelheid te bepalen.

Dat is ook de methode die ze in die politie auto's gebruiken. Als ze jouw methode zouden gebruiken heb je problemen met de ijking. Bij een auto wordt de snelheid nog altijd gemeten op de wielen. Die dingen schijnen te slijten. Een GPS signaal is dan de oplossing, maar dan heb je nog de waarneming van de bestuurder. Die moet dan wel net zo hard rijden als de voorligger. Vooral in druk verkeer erg lastig.

Daarom pakken ze de afstand/tijd meting. Een stuk zekerder.
Volgens mij is de methode die jij nu noemt dezelfde als die Kofferrek al noemde. Het zal best dat die methode goed is, hoor je mij niet over. Maar die methode wordt niet altijd toegepast, vaak wordt de methode die ik omschreef toegepast, en dat is fout.

Ben toch benieuwd of Kofferrek nu weer gaat zeggen dat ik m'n ongelijk niet wil inzien (ofzoiets).
 
even wat cijfers om over na te denken...

als een meting van een VROS een afwijking heeft van 100m over een afstand van 1km dan is dat al een verschil tussen 120 rijden en een bekeuring voor 132km/h

rij je 159.9km/h (mag je je rijbewijs op een 120kmh autosnelweg nog houden is een afstand verschilletje op 1km van 100m al 176km/h...

als je dan op 1km/h afgerekend wordt mag die meting wel een stuk 'betrouwbaarder' over komen op mij dan die nu overkomt.

desmose, ik adviseer je toch even wat vaker ambtsmisbruikers te bekijken, dan zie je dat die methode die jij zegt ZELDEN gebruikt wordt.
Dat is wat ik bedoel ja.
 
Ben toch benieuwd of Kofferrek nu weer gaat zeggen dat ik m'n ongelijk niet wil inzien (ofzoiets).
Als ik je daar plezier mee kan doen wil ik dat best zeggen. :+

Volgens mij klopt jouw redenering niet helemaal, maar voor ik dat zeker kan zeggen moet ik d'r toch ff goed naar kijken. En dat gaat bij mij toch een stuk beter met een biertje erbij :)

Ik kom hier nog op terug *D
 
Als ik je daar plezier mee kan doen wil ik dat best zeggen. :+

Volgens mij klopt jouw redenering niet helemaal, maar voor ik dat zeker kan zeggen moet ik d'r toch ff goed naar kijken. En dat gaat bij mij toch een stuk beter met een biertje erbij :)

Ik kom hier nog op terug *D
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan