Sturen met motor, gewicht of tegensturen?

Tegensturen: je hoeft het niet te 'doen', je doet het automatisch boven de 10 km/h. Zelfs op je fiets doe je dit je leven lang al onbewust.

Enge zit hem in het onbewust. Je wordt er plots van bewust gemaakt, kent het verschijnsel niet en raakt in een soort van paniek of je het wel allemaal goed doet.

Zoals hierboven al gezegd, je denkt te veel ;)


Haarspeldbochten en slalommen kan je vanuit de heupen doen, als je doel is het zo snel mogelijk te doen. Eigenlijk een soort van tegenhangen, je gooit de motor vanuit de heup plat terwijl je je lichaam recht houdt.
Op hoge snelheden niet doen ivm het zwaartepunt dat zo heel hoog blijft en de motor die te plat ligt voor zn centrifugale krachten
 
zie deze uitleg(is wat meer dan alleen afschuinen):

iemand die zegt dat ie nooit counter steering gebruikt heeft het of niet door of heeft geluk gehad tot nu.
 
Beide kan en je zal beide minimaal onbewust doen.

Als je met losse handen rijdt en je verplaatst het gewicht van je zelf of van de motor of beide naar rechts dan zal de motor naar rechts gaan maar je stuur zal iets naar links gaan. :Y

Als je je gewicht niet verplaatst maar het stuur naar links draait dan gaat de motor naar rechts. Het gewicht van jou en de motor zal dan wel volgen. Ga je heel actief tegenhangen dan gaat je motor schuin rechtdoor rijden. Blijf je zelf rechtop zitten dan ga je wel de bochtdoor en zal je je motor in verhouding verder moeten afschuinen. (handig bij het opdraaien van de snelweg en je wilt overzicht ) Ga je zelf flink naast je motorhangen dan kan je motor rechterop blijven. (handig als je zo snel door de bocht wil dat je bang bent dat de bolling van je band ophoud)

Nu kan je instructeur dat allemaal uitleggen maar je doet dit al deels onbewust nadat je hebt leren fietsen. Je heb al zoveel te leren voor het rijexamen dus de vraag is of dit nodig is.

Tegensturen gaat overigens veel sneller dan alleen met gewicht.
 
zie deze uitleg(is wat meer dan alleen afschuinen):

iemand die zegt dat ie nooit counter steering gebruikt heeft het of niet door of heeft geluk gehad tot nu.

Wacht ff, hebben we het hier over tegensturen (als in: met 180 kmh de bocht door naar rechts, stuur je (zonder dat je het merkt) je stuur een beetje naar links terwijl de motor naar rechts helt.
of, hebben we het 'de motor van je af duwen', zoals je wordt geleerd bij de bijzondere verrichtingen (8je, 3maal rondje) of voor haarspeldbochten.

Dit laatste heeft mijn inziens weinig met tegensturen te maken
 
Wacht ff, hebben we het hier over tegensturen (als in: met 180 kmh de bocht door naar rechts, stuur je (zonder dat je het merkt) je stuur een beetje naar links terwijl de motor naar rechts helt.
of, hebben we het 'de motor van je af duwen', zoals je wordt geleerd bij de bijzondere verrichtingen (8je, 3maal rondje) of voor haarspeldbochten.

Dit laatste heeft mijn inziens weinig met tegensturen te maken

zoals ik zie staat er meer in het artikel. meer een uitleg over hoe je algemeen stuurt ook :)
 
Wacht ff, hebben we het hier over tegensturen (als in: met 180 kmh de bocht door naar rechts, stuur je (zonder dat je het merkt) je stuur een beetje naar links terwijl de motor naar rechts helt.
of, hebben we het 'de motor van je af duwen', zoals je wordt geleerd bij de bijzondere verrichtingen (8je, 3maal rondje) of voor haarspeldbochten.

Dit laatste heeft mijn inziens weinig met tegensturen te maken

Tegensturen is dat je eigenlijk de verkeerde kant op stuurt. We zijn geneigd te denken dat als we naar rechts willen we het stuur draaien zoals in een auto, dus links duwen, stuur draait naar rechts en we gaan naar rechts.

Dit werkt NIET op de motor, de wielen (met name je voorwiel ) werken als gyroscopen en de motor verzet zich tegen iedere richtingsverandering.

Hoe dan wel? Als we naar rechts willen duwen we (on)bewust tegen de rechter stuurhelft, de motor kantelt dan naar rechts en we beginnen een rechter bocht.
Daarom noemen ze het countersteering, je duwt rechts en gaat naar rechts. Dit is voor je gevoel precies tegengesteld (counter) wat je in 1e instantie zou denken.

Klinkt allemaal heel ingewikkeld, maar je doet dit al sinds je hebt leren fietsen.
 
Vanuit de heupen sturen is complete onzin, mensen denken dat ze dat doen, maar leunen een beetje de kant op die ze willen en duwen daarbij tegen die stuurhelft. Daardoor gaan ze naar rechts als ze naar rechts leunen en naar links als ze naar links leunen.

Probeer maar eens een alpenpas te nemen met losse handen en dan vanuit je heupen proberen te sturen. Gaat echt niet lukken.
 
Tegensturen is dat je eigenlijk de verkeerde kant op stuurt. We zijn geneigd te denken dat als we naar rechts willen we het stuur draaien zoals in een auto, dus links duwen, stuur draait naar rechts en we gaan naar rechts.

Dit werkt NIET op de motor, de wielen (met name je voorwiel ) werken als gyroscopen en de motor verzet zich tegen iedere richtingsverandering.

Hoe dan wel? Als we naar rechts willen duwen we (on)bewust tegen de rechter stuurhelft, de motor kantelt dan naar rechts en we beginnen een rechter bocht.
Daarom noemen ze het countersteering, je duwt rechts en gaat naar rechts. Dit is voor je gevoel precies tegengesteld (counter) wat je in 1e instantie zou denken.

Klinkt allemaal heel ingewikkeld, maar je doet dit al sinds je hebt leren fietsen.

Snap ik, want dat zeg ik zelf. In een bocht naar rechts tegen je rechter stuurhelft duwen resulteert in een stuur dat iets naar links staat, als je de motor in dezelfde houding weer rechtop zou zetten. Mn punt is, dit gaat vanzelf, anders kom je die hele bocht niet door.
 
Nauwelijks, maar o zo belangrijk, anders kom je echt die bocht niet door.
Daarom ook niet bewust ermee gaan bezig zijn. TS heeft volgens mij het idee dat hem een complete techniek onthouden is om lekker/goed te sturen. Dit is niet zo, die paar mm tegensturen is er gewoon
 
Wacht ff, hebben we het hier over tegensturen (als in: met 180 kmh de bocht door naar rechts, stuur je (zonder dat je het merkt) je stuur een beetje naar links terwijl de motor naar rechts helt.
of, hebben we het 'de motor van je af duwen', zoals je wordt geleerd bij de bijzondere verrichtingen (8je, 3maal rondje) of voor haarspeldbochten.

Dit laatste heeft mijn inziens weinig met tegensturen te maken

We hebben het m.i. niet over van je af duwen als zijn er volksstammen die denken dat ze dat doen als ze op een stuurhelft drukken. Overigens kan je niet sturen door de motor van je af te drukken.
 
ík denk er nooit over na,gewoon lekker :] en als t kan een beetje rap!
 
Wel er over nadenken en toepassen kan zorgen dat het rapper gaat en je ook nog kan uitwijken.
;)
Wat is er mis met er gewoon van genieten ? ik ga lekker zoals t gaat :t niet teveel nadenken ,krijg je rimpels van !
 
Overigens zou ik tegensturen vertalen als 'het stuur onder je weg duwen'. Als je echt gaat tegen sturen (zoals met lage snelheden) dan krijg je volgens mij een ander effect.

Nee hoor, precies hetzelfde effect. Vaak wordt het inderdaad uitgelegd als het stuur onder je vandaan duwen omdat dat meer bij je intuïtie aansluit, alsof je op de manier de motor laat inkantelen door het stuur omlaag te duwen.

Maar als je echt bewust tegenstuurt is het effect veel groter. Dat moet je wel met beleid doen. Ik ben vrij logge grote motoren gewend en toen ik laatst op een betrekkelijk lichte sportmotor reed was dat wel even wennen, de eerste bocht hoekte ik veel te extreem in.
 
Rimpels dat hoort bij het leven!
Als je nooit rimpels krijgt, dan heb je ook niet geleefd. Gewoon accepteren dat je ze met ouder worden gaat krijgen.

Wel een oplossing om ze weg te krijgen is als bij Marijke Helwegen...................... Die is daarom heel STRAK gespannen!
1406885

Maar als die de ogen dicht doet, gaat ze van onderen OPEN staan!😩
 
Met verbazing lees ik de berichten. Omdat ik niet weet wat ik doe.. -O- En ik rij behoorlijk door. Motorfiets gaat gewoon heen waar ik denk heen te gaan... ik oefen nauwelijks kracht op de stuurhelften uit, eigenlijk ook omdat ze loszitten
Ik vermoed dat de meeste jongelingen, al hangende aan moeders tiet, in de bakfiets overal naar toe gebracht zijn.
Vroeger leerde men eerst fietsen, daarna brommer rijden en dan motor.
In grote lijnen sturen die drie dingen hetzelfde.
 
Ik denk er meestal niet bij na. Wel zo relaxed.

Sommige dingen horen diep verstopt in je skillset. Natuurlijk is het wel belangrijk, maar het wordt leuker als je er niet continu bewust mee bezig hoeft te zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan