Sturen met motor, gewicht of tegensturen?

Ik denk er meestal niet bij na. Wel zo relaxed.

Sommige dingen horen diep verstopt in je skillset. Natuurlijk is het wel belangrijk, maar het wordt leuker als je er niet continu bewust mee bezig hoeft te zijn.

Als ik er nu over na begin te denken, weet ik niet eens hoe ik stuur. :+ Vast een mixje van alles.
Ik stuur en het gaat over het algemeen goed. Tot nu toe, dan. :)
 
Ik ben verbaasd dat rijschoolhouders niet weten hoe je een motor moet besturen.

Nou hangt veel af van de motor zelf, een 125 cc eencilindertje van 120 kg gaat wat makkelijker dan een hele zware cruiser.

Ik heb een paar motoren, een oude engelse twin met een fijn frame en een ideale wielbasis en balhoofdhoek, weegt geen 180 kg en stuurt net zo makkelijk als een kinderfiets.

En een paar cruisers van 230 kg droog, met een langere wielbasis en een grotere balhoofdhoek. Als je van die oude twin overstapt naar de veel zwaardere cruiser en je weet niet de knop om te zetten, zit je bij de eerste straathoek in de problemen en heb je mazzel als je niet in een tuin belandt.

Zonder countersteering krijg je die niet knap een korte bocht om en als je heel snel moet uitwijken voor een of andere blikbokkum, is het handig als je countersteering tot een automatisme hebt gemaakt.

Hoe denk je dat coureurs op hoge snelheid een chicane nemen?
 
Ik heb het idee dat ik m om laat vallen en daarmee het bochie inzet. Uitwijken? Als je zo anticipeert als ik komt dat haaast niet voor :X
 
Ga gewoon eerst eens lekker rijden. Niks nadenken, gewoon km’s wegvreten. Doe desnoods eens een circuitdagje of twee, al wil je meer weten over hoe een bocht te nemen.
En vervolgens kan alle theorie weer overboord wanneer je ergens op een bergpas in Dolomieten ingehaald wordt door opa die z’n Laverda uit 1974 even aan het testen is. Rechtop zittend.
 
Met verbazing lees ik de berichten. Omdat ik niet weet wat ik doe.. -O- En ik rij behoorlijk door. Motorfiets gaat gewoon heen waar ik denk heen te gaan... ik oefen nauwelijks kracht op de stuurhelften uit, eigenlijk ook omdat ze loszitten

Net wat Rob zegt !
Niet bij nadenken...juist do it.
Mijn motor gaat daar waar ik naar kijk. :]
 
Ik heb een heel eigenwijze motor die eigenlijk het liefst rechtdoor gaat. Als ik het stuur loslaat doet ie dat ook en dan kan ik gaan heupwiegen, buikdansen of de hoela hoep doen, hij gaat gewoon rechtdoor.

Tot ik het stuur pak (waarom heet dat ding stuur?) en het naar rechts trek, hij vliegt dan naar links, eigenwijs als dat ding is, maar het went snel.
 
Bedankt voor de vele reacties. Ik heb net ff gereden en bewust tegengestuurd en ik merk echt sterk het verschil met alleen sturen met de heupen... persoonlijk stuurde het ook fijner omdat je veel meer je motor kan "gooien".

En wat iemand zei op youtube twist of the wrist kijken leer je ook veel van.

Ook als ik mn handen losslaat en met de heupen probeer te sturen krijg je er veel minder beweging in dan als je je stuurt vasthoudt en je toch licht tegenstuurt....

Ik heb wel een goed gevoel wat voor mij werkt nu in ieder geval, een mix van je lichaam en tegensturen en veel rijden natuurlijk helpt ook ;)
 
Sturen door Gewichtsverplaatsing is vrijwel een mythe.
Gewichtverplaatsen werkt. De man zelf schrijft: "Now, by body steering we're not talking about hanging off the bike to increase leanover clearance, or shifting weight in the saddle to counteract a steady crosswind, or standing on the pegs of a dual sport to get more weight on the front tire. We're talking countersteering to cause a street bike to lean into a corner, or straighten up again."

Hij heeft, net als ik, grote vraagtekens bij countersteering. Ik heb dat wel eens voor de grap gedaan maar kan werkelijk geen toepassing ervoor vinden tijdens motorrrijden. Het is moeilijk, slecht beheersbaar en lomp vergeleken met de andere manieren van sturen. Ik doe het dan ook nooit.
 
De "A twist of the wrist II'-film was voor mij een openbaring en sindsdien gebruik ik countersteering vrijwel altijd. :)
Denk dat velen onbewust counterstering gebruiken maar pas als je het bewust doet kun je het volledig voordeel ervan ervaren.

Heb de film zelfs op mijn tablet staan en af en toe bekijk ik hem weer eens. Ook het gedeelte over "Survival reactions" (vanaf 10:55) is het kijken waard.


 
Laatst bewerkt:
Ik heb het idee dat ik m om laat vallen en daarmee het bochie inzet. Uitwijken? Als je zo anticipeert als ik komt dat haaast niet voor :X

Maar dat "om laten vallen" doe je door even kortstondig de andere kant op te sturen. Dan raakt de motor uit balans, valt in de richting waarin je gaan wilt en vervolgens stabiliseer je de helling in de bocht met je lichaamsgewicht.

Hetzelfde trucje gebruik je ook als je een motor van de bok haalt. Je staat er links naast, stuurt lichtjes naar rechts dat de motor waardoor de motor naar je toe helt ipv van je af.
 
Hij heeft, net als ik, grote vraagtekens bij countersteering. Ik heb dat wel eens voor de grap gedaan maar kan werkelijk geen toepassing ervoor vinden tijdens motorrrijden. Het is moeilijk, slecht beheersbaar en lomp vergeleken met de andere manieren van sturen. Ik doe het dan ook nooit.
Erg jammer dat je er zo over denkt. Waarschijnlijk voelt countersteering onnatuurlijk voor je, maar het is juist een zeer fijne techniek om snel de motor een bocht in te duwen. Dan wel op hoge snelheid of laag (<20km/u), ik ben me er zeer van bewust dat ik deze techniek gebruik. Daarnaast is de rest van je lichaam er, om de motor onder bedwang te houden, ofwel de balans te houden.
Wil je de motor zo rechtop mogelijk houden terwijl je bochten maakt, zoals sommige vrouwen op scooters rijden (bang om om te vallen), kan ik begrijpen dat het niet fijn en 'lomp' is wellicht.
 
Overigens is tegensturen alleen nodig om de bocht in te zetten of scherper te nemen. Als de gewenste radius is bereikt moet je stoppen met tegensturen.
Als je wat harder gaat rijden (op het circuit), gebruik je tegensturen ook om je motor juist uit hellingshoek te halen zodat je harder vroeg op het gas kan bij bepaalde bochten waar dat nodig is.
 
Maar dat "om laten vallen" doe je door even kortstondig de andere kant op te sturen. Dan raakt de motor uit balans, valt in de richting waarin je gaan wilt en vervolgens stabiliseer je de helling in de bocht met je lichaamsgewicht.

Hetzelfde trucje gebruik je ook als je een motor van de bok haalt. Je staat er links naast, stuurt lichtjes naar rechts dat de motor waardoor de motor naar je toe helt ipv van je af.
Deel één klinkt zéér plausibel. Is echter in strijd met het idee dat ik heel losjes op de motor zit en daarom absoluut niet het gevoel heb iets met het stuur te doen. Daar ga ik -heel even maar- op letten. Het rijden bevalt me veel te goed om bewust regels toe te gaan passen.
Deel twéé heeft denk ik meer te maken dat je niet over je motor heen getrokken wilt worden bij het afbokken. Je laat 'm ook als je 'm van de Jiffy haalt altijd wat naar je toe leunen...
 
[QUOTE="huls, post: 29165148, member: 93724"

Hij heeft, net als ik, grote vraagtekens bij countersteering. Ik heb dat wel eens voor de grap gedaan maar kan werkelijk geen toepassing ervoor vinden tijdens motorrrijden. Het is moeilijk, slecht beheersbaar en lomp vergeleken met de andere manieren van sturen. Ik doe het dan ook nooit.
[/QUOTE]

Onzin. Je doet het waarschijnlijk onbewust.

Ga maar een keer in het midden op een lege snelweg rijden en duw licht tegen je rechter handvat. Vertel dan hier maar welke kant jouw motor op ging.
 
Deel één klinkt zéér plausibel. Is echter in strijd met het idee dat ik heel losjes op de motor zit en daarom absoluut niet het gevoel heb iets met het stuur te doen. Daar ga ik -heel even maar- op letten. Het rijden bevalt me veel te goed om bewust regels toe te gaan passen.

Als je het bewust doet wordt het rijden nog veel ontspannender. Een klein rukje aan je stuur in tegenovergestelde richting en je hebt je bocht al ingezet. En dat werkt juist ook heel goed op lage snelheden.

Deel twéé heeft denk ik meer te maken dat je niet over je motor heen getrokken wilt worden bij het afbokken. Je laat 'm ook als je 'm van de Jiffy haalt altijd wat naar je toe leunen...

Je kunt de motor niet naar je toetrekken als hij nog op de bok staat, dus hij begint er rechtop af te rollen. Dan kan je er aan gaan lopen trekken om te zorgen dat hij naar je toe gaat leunen. Maar als je heel bewust even het stuur lichtjes naar rechts draait, leun hij vanzelf tegen je aan en hoef je er geen kracht voor te zetten.

Eigenlijk in beide gevallen, zonder expliciet tegensturen lukt het ook, maar het is allemaal zoveel makkelijker en minder afhankelijk van je eigen kracht als je wel bewust tegenstuurt.
 
Deel 2: Het past inderdaad zoals jij het zegt, vanaf dat de motor vrij rolt heb je inderdaad de neiging om m van je af te laten sturen waardoor die naar je toe helt
 
Volgens mij was dit op het randje van de forum-regels, dus als het er net over is, excuus.

Deze bestuurder probeerde zijn motor dus in een paniekreactie dieper de bocht in te krijgen voor een vrachtwagen langs, maar door zijn paniekreactie kantelde de motor juist naar de verkeerde kant (omdat hij aan de verkeerde kant van het stuur begon te duwen)


De vrachtwagen was overigens een brandweerwagen met getrainde hulpverleners (geluk bij een ongeluk) en de motorrijder is er met slechts een paar verwondingen vanaf gekomen
 
Volgens mij was dit op het randje van de forum-regels, dus als het er net over is, excuus.

Deze bestuurder probeerde zijn motor dus in een paniekreactie dieper de bocht in te krijgen voor een vrachtwagen langs, maar door zijn paniekreactie kantelde de motor juist naar de verkeerde kant (omdat hij aan de verkeerde kant van het stuur begon te duwen)


De vrachtwagen was overigens een brandweerwagen met getrainde hulpverleners (geluk bij een ongeluk) en de motorrijder is er met slechts een paar verwondingen vanaf gekomen
Wat een bullshit story. Ik zie duidelijk dat de rijder voortdurend onvoldoende rechts houdt en dat is dodelijk op zo'n weg. Bovendien werd hij in de laatste rechterbocht door een kuil of hobbel in de weg uit balans gebracht en kwam daardoor, geholpen door zijn onkunde, op de verkeerde weghelft.
 
Volgens mij is er één ding waar aan voorbij wordt gegaan. @Ronnie010 vraagt hier om informatie/kennis, terwijl hij toch écht een vaardigheid wil. Die twee zijn niet zomaar uitwisselbaar! Kennis is leuk, maar zelfs met alle kennis van de wereld maar nul ervaring, kun je nog steeds geen motorrijden.

Zo heb ik letterlijk tientallen filmpjes gekeken over hoe je de ultieme omelet maakt, en da's fijn hoor, als 'voorkennis' ... maar ik zal toch echt met eieren, boter, spatels en pannen aan de slag moeten gaan om het te leren.

Wanneer ik terugkijk op de eerste tijd dat ik motorreed ... oeioeioei wat was dat slecht zeg ... dus wat betreft verder leren; ik heb eerst jarenlang mezelf proberen te verbeteren en daarna ook maar circuitcursussen gedaan, crosscursussen en één keer een supermotardcursus. De cursussen in het zand hebben mij het meeste opgeleverd, vooral de tweede keer dat ik er één deed.

Dus. TS. Lees het allemaal, net als ik, neem het aan voor kennisgeving, en ga vooral lekker veel rijden.
Niet teveel denken maar voelen. Zoals @reinhoud al zei: "Je denkt teveel."
 
Lollig topic. De eerstvolgende keer dat je in de auto zit even heel heul HEUL bewust je 3 pedalen gebruiken oké? Fijne rit! :+

Niet teveel over nadenken want je doet het al.
 
Terug
Bovenaan Onderaan