Sturen met motor, gewicht of tegensturen?

In het kader van niet te veel denken...
Een motorfiets is een soort paard. Die blijven ook vanzelf overeind.
Een motor (in beweging) wil helemaal niet vallen en gaat vanzelf ongeveer rechtdoor.
Het enige wat de rijder moet doen is af en toe de richting aan te passen, de motor zorgt voor de rest.
Gewoon een beetje tegen de stuurhelft duwen aan de kant waar je heen wil (sprak mijn instructeur ooit)
 
Wat een bullshit story. Ik zie duidelijk dat de rijder voortdurend onvoldoende rechts houdt en dat is dodelijk op zo'n weg. Bovendien werd hij in de laatste rechterbocht door een kuil of hobbel in de weg uit balans gebracht en kwam daardoor, geholpen door zijn onkunde, op de verkeerde weghelft.

Eens. En alle voorgaande linkerbochten snijdt hij ook veel te veel af op momenten dat nog helemaal niet te zien is wat er na de bocht aankomt. Wel of niet countersteeren heeft hier niet veel mee te maken.
 
Volgens mij was dit op het randje van de forum-regels, dus als het er net over is, excuus.

Deze bestuurder probeerde zijn motor dus in een paniekreactie dieper de bocht in te krijgen voor een vrachtwagen langs, maar door zijn paniekreactie kantelde de motor juist naar de verkeerde kant (omdat hij aan de verkeerde kant van het stuur begon te duwen)


De vrachtwagen was overigens een brandweerwagen met getrainde hulpverleners (geluk bij een ongeluk) en de motorrijder is er met slechts een paar verwondingen vanaf gekomen
Gelul. Dis is een voorbeeld hoe je 1 van de manieren om een motorfiets van richting te laten veranderen foutief toepast. Het heet target-fixation en op een motor betekent dat dat je gaat daar waar je naar kijkt. Kijk je naar de auto, dan knal je erop, kijk je er naast: niets aan de hand. Dit is hoe beginners fiets/brommer/motor leren rijden. Elke beginner knalt eerst op het voorwerp waar hij naar blijft kijken terwijl hij wanhopig probeert om er juist niet op te knallen. Dit is sturen met de ogen of sturen met de neus. In de werkelijkheid ben je aan het stuur aan het trekken.
Ja dit is 1 van de manieren om een motor van richting te laten veranderen. Er zijn er meer waaronder counter-steering maar dat is de lompste en domste manier om dat te doen. Ook al omdat het volkomen contra-intuitief is en als je dit als kind op je trapfietsje deed (met gekruiste armen op het stuur) dit altijd een paar voortanden kost. NIet doen dus.
 
Laatst bewerkt:
Gewichtverplaatsen werkt. De man zelf schrijft: "Now, by body steering we're not talking about hanging off the bike to increase leanover clearance, or shifting weight in the saddle to counteract a steady crosswind, or standing on the pegs of a dual sport to get more weight on the front tire. We're talking countersteering to cause a street bike to lean into a corner, or straighten up again."

Hij heeft, net als ik, grote vraagtekens bij countersteering. Ik heb dat wel eens voor de grap gedaan maar kan werkelijk geen toepassing ervoor vinden tijdens motorrrijden. Het is moeilijk, slecht beheersbaar en lomp vergeleken met de andere manieren van sturen. Ik doe het dan ook nooit.
Echt, als een motor een beetje snelheid heeft krijg je hem met gewicht verplaatsen bijna niet van zijn lijn, dit komt door de gyroscoop krachten van de wielen. Heb nu een motor met cruise control, als ik hem inschakel en met losse handen rijd begint hij licht naar rechts te trekken, dat krijg ik met leunen met geen mogelijkheid gecorrigeerd.

Als ze het hebben over 'met de heupen sturen' bedoelen ze volgens mij juist tegen leunen, dus bv motor gaat linksaf, je drukt hem als het ware onder je weg zodat je bovenlichaam rechtop blijft. Dit is wel eens makkelijk bij langzame bochten, vooral in combinatie met de voetrem.
 
Er zijn eens van die RC motorfietsjes geweest, die sturen veranderen van richting, hebben evenwicht gaan waar je wilt zonder dat je enig gevoel hebt, misschien is dat de basis van het sturen. Hoe werken die dingen dan???

Ik ben gisteravond nog even wezen rijden en echt speciaal om te proberen hoe het nou helemaal zit.
Het gekke is dat het enige dat ik niet meer doe, omdat er net nieuwe banden onder zitten, is het stuur tegen houden. Met de oude banden moest ik met de binnenste stuurhelft een beetje tegendruk geven, met die nieuwe banden is het net een tram (OV-Vervoermiddel waarmee forensen zich mee van en naar het werk plegen te vervoeren) en gaat alles als vanzelf. Die motor gaat waar ik heen kijk... :?:?:? Ik vind het best wel prima. Mocht er een nieuw licht over gaan schijnen waarom je zonder wat te doen heengaat waar je wilt zie ik dat wel voorbij komen.
Ik heb nog enkele bochten proberen te nemen met alleen twee wijsvingers tegen de stuurhelften, echt met 0,00 gram kracht gaat de FZR waar ik heen wil...
 
Laatst bewerkt:
Mijn instructeur zegt: sturen doe je met je neus. Als je neus maar de goede kant op staat gaat de motor vanzelf mee. En dat gaat eigenlijk automatisch goed. Bij de uitwijkoefening moet je de motor eigenlijk gewoon ‘omgooien’. Dit doe ik dan weer wel met Mn heupen (en Mn neus)

Het is allemaal een evenwichtoefening.

Je kan rijden op een voertuig met twee wielen omdat de gyroscopische krachten van het draaien van o.a. de wielen het voertuig overeind houden.

Sturen (een bocht maken) doe je (meestal onbewust) door eerst met het stuur een klein beetje de andere kant uit te sturen. Daardoor zal het zwaartepunt van het voertuig naast de wielen van het voertuig aan de binnenkant van de bocht komen te liggen en zal je de bocht kunnen maken. Maar je kan het zwaartepunt ook naast de wielen krijgen door het lichaamsgewicht te verplaatsen.

Het spelletje van een bocht maken kan je op twee manieren spelen. Zoals je vroeger wel gedaan zal hebben, kan je alleen met lichaamsgewicht een tweewielig voertuig sturen. Ik bedoel het zogenaamde "met losse handen fietsen". Je kan ook alleen met het stuur een bochten maken, er zijn tegenwoordig op afstand bestuurbare motorfietsen waarbij er geen sprake is van verplaatsen van het "lichaamsgewicht". Een computertje berekent en meet dan hoe veel tegensturen nodig is.

De opmerking over de neus (targetfixation) vind ik een hele rake opmerking die nog te weinig mensen kennen.
Je rijdt automatisch daarheen waar je naar kijkt. Je ziet een enkele dikke boom in een snel genomen bocht en je kijkt er geconcentreerd naar met de gedachte 'die moet ik NIET raken'.

En wat gebeurt er?
Na de klap staan er tandjes in de boom.

Het gekke is dat dit zelfs in een auto zo werkt.
 
De opmerking over de neus (targetfixation) vind ik een hele rake opmerking die nog te weinig mensen kennen.
Je rijdt automatisch daarheen waar je naar kijkt. Je ziet een enkele dikke boom in een snel genomen bocht en je kijkt er geconcentreerd naar met de gedachte 'die moet ik NIET raken'.

En wat gebeurt er?
Na de klap staan er tandjes in de boom.

Het gekke is dat dit zelfs in een auto zo werkt.
Zoals altijd wordt er weer schromelijk overdreven. Je hebt de NEIGING om de kant op te rijden waar je naar toe kijkt. Dat is heel wat anders.
Als ik achterom kijk maakt mijn motor niet plotseling een U- bocht. En als ik een hoopje grind in een bocht zie liggen rijd ik daar gewoon omheen.
 
Je kan rijden op een voertuig met twee wielen omdat de gyroscopische krachten van het draaien van o.a. de wielen het voertuig overeind houden.

Dat is dus absoluut never nooit niet waar :N

Je rijdt zuiver en alleen op balans, je gaat mij niet vertellen als ik met 3 kilometer per uur op de stopstreep afrol dat ik door de gyroscopische krachten rechtop blijf, kan je het draaien van het motorblok erbij halen maar op een trapfiets heb je die draaiende delen niet en daar kan je met 0,5 km/h gewoon mee rechtop blijven.

Gyroscopische krachten zorgen er wel voor dat je motor bij 10.000 rpm moeilijker om te gooien is, waarvan gebroken kruktappen bij de tweetakten een voorbeeld moge zijn.
 
Dat is dus absoluut never nooit niet waar :N

Je rijdt zuiver en alleen op balans, je gaat mij niet vertellen als ik met 3 kilometer per uur op de stopstreep afrol dat ik door de gyroscopische krachten rechtop blijf, kan je het draaien van het motorblok erbij halen maar op een trapfiets heb je die draaiende delen niet en daar kan je met 0,5 km/h gewoon mee rechtop blijven.

Gyroscopische krachten zorgen er wel voor dat je motor bij 10.000 rpm moeilijker om te gooien is, waarvan gebroken kruktappen bij de tweetakten een voorbeeld moge zijn.
Als de wielen snel genoeg draaien kan de motor niet meer omvallen, en rijdt ook nog door wanneer de rijder afgeworpen is.
Bij tegensturen maak je ook gebruik van het principe van de gyroscoop. Als je wielen achteruit zouden draaien zou je juist moeten meesturen om een bocht te kunnen nemen.
De gyroscopische werking van het motorblok staat hier weer los van.
Op Wiki zie je 1 pagina staan, maar ik heb op de zeevaartschool een vreselijk dik boek over deze materie moeten kennen.
 
Dat is dus absoluut never nooit niet waar :N

Je rijdt zuiver en alleen op balans, je gaat mij niet vertellen als ik met 3 kilometer per uur op de stopstreep afrol dat ik door de gyroscopische krachten rechtop blijf, kan je het draaien van het motorblok erbij halen maar op een trapfiets heb je die draaiende delen niet en daar kan je met 0,5 km/h gewoon mee rechtop blijven.

Gyroscopische krachten zorgen er wel voor dat je motor bij 10.000 rpm moeilijker om te gooien is, waarvan gebroken kruktappen bij de tweetakten een voorbeeld moge zijn.

...van de wielen! Die gyroscopische krachten van draaiende wielen zijn enorm. Er is zelfs geëxperimenteerd met wielen waarbij de schijfremmen de andere kant op draaien om dit effect te verminderen (meer wendbaarheid)

Vandaar mijn "paard" opmerking eerder: een motorfiets met een redelijke snelheid *wil niet vallen*.
Bewaart zijn eigen evenwicht. Dit moet je verstoren om een bocht te initiëren.

Met gewichtsverplaatsing kan je idd ook sturen. Wendbaar als een supertanker. Countersteering als het *nu* moet.

RC motortfietsjes hebben een truck waarbij de voorvork opzij wordt bewogen, combinatie van gyro en zwaartepunt verplaatsing doet de rest.
 
In de contexten die door elkaar lopen begrijp ik ook het paard ineens... Dat ding is (ook?) topzwaar en door zijn voetjes onder het zwaartepunt te houden blijft het op miraculeuze wijze -overwegend- staan, met een boel vraagtekens?????? Maar dat is weer balans -O-
 
Die gyroscopische krachten van draaiende wielen zijn enorm.

Alleen als je op snelheid bent. Als je stapvoets rijdt is het ongeveer nul. Zou je de stapvoets rijdende motor verlaten dan valt hij gewoon om.
 
Niettegenstaande het feit dat bij hogere snelheden een gyroscopische werking optreedt kan je me er niet van overtuigen dat er , zoals ik in die eerdere post al zei, bij 0,5 km/h ook maaar iets van gyroscopische krachten werkzaam zijn, da's IMHO echt balans

edit: :W hallo, Han S :j
B| heet dat synchroon posten ???
 
Niettegenstaande het feit dat bij hogere snelheden een gyroscopische werking optreedt kan je me er niet van overtuigen dat er , zoals ik in die eerdere post al zei, bij 0,5 km/h ook maaar iets van gyroscopische krachten werkzaam zijn, da's IMHO echt balans

edit: :W hallo, Han S :j
B| heet dat synchroon posten ???


Er zijn zelfs tweewielige auto's gemaakt die middels een gyroscoop rechtop blijven staan:

wolseley_gyrocar.jpg


 
Wat draait er dan als je stilstaat????????????????????????????

Juist....
 
Probeer t maar eens... met mijn paard hetzelfde geprobeerd. Als ik een wending wil maken en kijk waar ik heen wil (linksaf bv) gaat onbewust mijn rechterhand/schouder en heup naar voren waardoor paard afslaat.
Als ik rechtdoor wil en links iets die gebeuren kan ik prima naar links kijken maar dan houd ik bewust mijn schouders recht en dus ga ik rechtdoor
 
Juist op een paard stuur je zeer bewust en met je eigen knol leer je mekaar ook kennen. Ik heb geleerd dat je je paard voor moet bereiden op wat het moet gaan doen... Je laat eerst je paard kijken naar waar het heen gaat. Misschien in de dressuur wat minder maar buiten is het heel belangrijk dat het paard weet wat 'm te wachten staat... Het uitrijgebied dat waar ik heen moet is maar op één manier te bereiken. De weg daarheen hoef ik 'm helemaal niet te helpen, dat doet hij routinematig en vanzelf
 
Terug
Bovenaan Onderaan