Sturen

TurboTho

MF veteraan
14 okt 2002
1.753
2
Hallo allemaal,

Ik les nog, dus wie ben ik om de aanwijzingen van mijn instructeur in twijfel te trekken, maar wat ie me nu vertelde klinkt me nogal onlogisch.

Dat je bij het sturen, bijvoorbeeld naar link, je stuur naar rechts moet trekken/duwen.

Oke, ik snap dat je stuur niet 90 graden naar links moet staan, en dat het zo recht mogelijk moet blijven klinkt ook nog wel logisch, maar dat je wiel naar rechts wijst terwijl je naar links inkanteld, daar kan ik niet bij.

'Kijk maar bij het fietsen' zei ie nog. Nou ik heb gekeken, maar ik stuur toch ECHT naar links als ik naar links wil. Volgende week legt zou ie het me nog wel even beter uitleggen en iets met touwtjes aan het stuur enzo, maar ik weet nu al dat ik een week lang aan niks anders kan denken :-)

Kan iemand me dit uitleggen? Want begrijp ik em nou verkeerd of wat?
 
Tsja, ik trek/duw nooit aan me stuur als ik links of rechts wil.

Staat me bij dat het laatst is uitgelegd op forum door iemand.
Zal kijken of ik het kan vinden voor je.

Edit:
Joris, je ben een schat :P
 
je moet het echt proberen, ik dacht toen ik t voor t eerst hoorde ook WTF

maar als je naar rechts stuurt valt je fiets naar links de bocht in, gewoon voorzichtig proberen
 
je moet het echt proberen, ik dacht toen ik t voor t eerst hoorde ook WTF

maar als je naar rechts stuurt valt je fiets naar links de bocht in, gewoon voorzichtig proberen

Misschien dat het onbewust gaat of automatisme > ik weet niet.
Maar ik heb niet het idee dat ik stuur met me stuur als ik een kant op wil.

Wel met "met stuuruitslag" wegrijden, maar dat lijkt me aardig logisch.
 
ga es met 1 hand aan je stuur rijden en probeer dan es naar rechts of naar links te gaan, dan voel je het meteen :)
 
Misschien dat het onbewust gaat of automatisme > ik weet niet.
Maar ik heb niet het idee dat ik stuur met me stuur als ik een kant op wil.

Wel met "met stuuruitslag" wegrijden, maar dat lijkt me aardig logisch.

Probeer maar eens met losse handen de motor af te laten draaien. Je kunt stampen op je stepjes en de gekste stunts uithalen, maar de motor gaat gewoon rechtdoor. Echter een tikje tegen de stuurhelft en je gaat bij wijze van spreken haaks om.
 
Ga maar es wat harder fietsen en probeer het dan weer....hehehe...niet te enthousiast naar links sturen als je naar links wil....
 
Probeer maar eens met losse handen de motor af te laten draaien. Je kunt stampen op je stepjes en de gekste stunts uithalen, maar de motor gaat gewoon rechtdoor. Echter een tikje tegen de stuurhelft en je gaat bij wijze van spreken haaks om.

Dat stond ook beschreven op die site van No Bodysteering. Maar nou zag ik deze foto van de meeting.
mf09.jpg


Of heeft dit te maken met het feit dat je bij lage snelheden wel met je lichaam kan sturen?
 
dit sturen heeft te maken met het gyroscopische effect van de motor.
er zijn verschillende sites waar dit wordt uitgelegd. (de rij techniek heet countersteering)

bij fietsen op een fiets zijn de gyroscopische effecten minimaal...bij een motor door het ronddraaien van de wielen op grote snelheid zijn die krachten veel groter...
 
dit heb ik toevallig een dag of wat geleden aan een vriend uitgelegd.

als je tegen de linkerkant van je stuur DUWT gaat de motor naar links.
Als je tegen de rechterkant van je stuur DUWT gaat de motor naar rechts.

Ik ga even uit van tegen de linkerkant duwen, gaat de motor naar links.

Dit komt omdat het gewicht (o.a. jou lichaam en de motor) aan de Linkerkant van het contactpunt met de weg. (en dan gaat de motor naar links, als je normaal naar links stuurt heb je het gewicht ook aan de linkerkant van de wielen, nietwaar?)

je leert namenlijk met die cursussen op de volgende manier ontwijken:
als je naar links gaat, moet je eerst rap naar rechts tikken, dan rijd de motor onder je vandaan, dus het gewicht komt aan de linkerkant van de wielen te hangen. Als je dan naar links instuurt kan je veel en veel effectiever en scherper sturen.. probeer maar eens met een droog/schoon wegdek het werkt echt :)

het lijkt vreemd, maar zo is het :)
 
ga es met 1 hand aan je stuur rijden en probeer dan es naar rechts of naar links te gaan, dan voel je het meteen :)

Inderdaad. 'Andere kant op sturen' werkt overigens ideaal als je snel ergens omheen moet sturen. Plotseling een putdeksel die je niet zag omdat er een auto voor je rijdt, rotzooi op de weg of erger...
 
Probeer maar eens met losse handen de motor af te laten draaien. Je kunt stampen op je stepjes en de gekste stunts uithalen, maar de motor gaat gewoon rechtdoor. Echter een tikje tegen de stuurhelft en je gaat bij wijze van spreken haaks om.

Wat een onzin |(

De slalom doe ik met losse handen van het stuur.
Sturen vanuit de heupen.
 
dit sturen heeft te maken met het gyroscopische effect van de motor.
er zijn verschillende sites waar dit wordt uitgelegd. (de rij techniek heet countersteering)

bij fietsen op een fiets zijn de gyroscopische effecten minimaal...bij een motor door het ronddraaien van de wielen op grote snelheid zijn die krachten veel groter...
Dat maakt niets uit. Op de fiets werkt countersteering precies als op de motor. Ik doe niet anders :)

@topicstarter, probeer het maar eens op je trapfiets. Duw eens aan 1 kant tegen je stuur, gegarandeerd dat je fiets de kant op gaat waar je tegen duwt.
 
Gepost onder Vaardigheid/veiligheid door John Bruins op zondag 21 maart 2004 @ 23:09

Tegensturen, degenen die het beheersen kunnen niet meer zonder. Het is zonder meer de fijnste en veiligste manier om ontspannen een bocht te nemen. Echter voor degenen die deze techniek nog niet beheersen is het een duister gebied.



Het klinkt ook sowieso vreemd: Tegensturen, oftewel naar links sturen in een bocht naar rechts of naar rechts sturen in een bocht naar links. Maar wat we feitelijk doen is gebruik maken van krachten die van nature ontstaan bij het nemen van bochten.



Dat een motor naar links moet overhellen in een linkerbocht en naar rechts in een rechterbocht, dat is voor de meeste motorrijders wel duidelijk.
Maar hoe ze dat makkelijk voor elkaar kunnen krijgen, dat is voor velen niet zo duidelijk.



Een eenvoudig voorbeeld van hoe contrasturen u kan helpen bij het inkanten van uw motor.



Als u, zittende in uw auto een bocht naar links maakt, en u zou uw spieren ontspannen, dan hangt uw lichaam in de linkerbocht......juist NAAR RECHTS. En als u een bocht maakt naar rechts, hangt uw lichaam........ NAAR LINKS.



Dit is een voorbeeld van de krachten die vanzelf optreden. Actie = reactie.



Zetten we dit voorbeeld over op de motor. U komt bij een mooie doorlopende bocht naar links. Bij het begin van de bocht stuurt u NAAR RECHTS, door lichtjes op de binnenste stuurhelft te duwen. Doordat u dit doet, komt uw voorwiel HEEL LICHT naar rechts te staan. Net als in de auto zorgt de reactie dat uw motorfiets NAAR LINKS gaat overhellen.



EN DAT IS PRECIES WAT WE WILLEN !!!



Zolang als de bocht duurt blijft u lichtjes op de binnenste stuurhelft duwen. En u zult merken dat u nog nooit zo soepel en makkelijk een bocht heeft genomen.



U kunt dit een keer uittesten. U oefent dit op een stille, liefst wat bredere weg (rustige autowegen zijn uitermate geschikt).



En u doet de oefening als volgt. U blijft rechtop op de motor zitten en vervolgens duwt u heel licht beurtelings op de linker en op de rechter stuurhelft. En dan voelt u vanzelf het meest onlogische dat u ooit heeft kunnen bedenken: Namelijk dat tegensturen echt werkt.
Als u dat gevoel heeft, kunt u eens iets harder drukken.



LET OP: Hoe harder u drukt (tegenstuurt) hoe harder de motor de andere kant opgaat. Bouw het dus rustig op.



Voor de sportmannen: Als je relatief echt hard op je stuurhelft drukt, zul je merken dat je motor opeens wel erg sterk de bocht in wil. Je kunt dan 2 dingen doen. De eerste is simpel, minder hard duwen, de tweede is iets leuker, namelijk gas erbij geven. De reactie van gasgeven is namelijk dat de motor zich wil oprichten.



Uiteindelijk neem je dan de bocht met een hogere snelheid.



En waar gebruikt u nu eigenlijk het tegensturen?



Nu, om eens een paar voorbeelden te geven:
- Op mooie slingerde (dijk)weggetjes
- In lange doorlopende bochten
- In korte bochten
- Bij het rijden in de bergen



Wacht, nu ik er over nadenk: JE GEBRUIKT HET ALTIJD IN ALLE BOCHTEN.



Degenen, die deze techniek ook bij relatief hogere snelheden willen gebruiken, dienen zich te realiseren, dat naast tegensturen ook technieken zoals gewichtsverplaatsing en belasten van het buitenstepje (en niet het binnenstepje, zoals velen doen) NOODZAKELIJK zijn om een bocht echt perfect te nemen.






Ook het tegensturen is een onderdeel in zowel regiotrainingen, circuittraingen als bergtrainingen van de LCVM
 
Terug
Bovenaan Onderaan