Stuur Buigen

baantje

Rookie
30 okt 2009
12
0
Beerta
Hoihoi,

Ik heb een virago en rij al weer een tijdje met erg veel plezier maarrrrr......
Nou heb ik een probleem....wat je al niet een probleem kan vinden ??
Er zit een standaard stuurtje op de motor en als ik rij dan ziet het er uit alsof ik een kinderwagentje aan het duwen ben....geen gezicht. Nou bedacht ik mij (kniepert die ik ben) misschien kan ik wat geld in de zak houden als het stuur in een wat stoerdere vorm gebogen wordt d.w.z. de handvaten ietsje meer naar buiten zou al een hele verbetering zijn.
Ik hoor dat dit mogelijk is.....wat weten jullie ???

Gr.
 
In de Harley-Davidsonfabriek buigen ze de frame's gewoon koud. Dus koud buigen kan goed.

Je moet alleen niet heel erg scherp willen buigen want dan krijg je verstevigingsverschijnselen waardoor kleine scheuren kunnen optreden.
Warm buigen is dan een optie maar dat moet wel op hoge temp. gebeuren, lichtrood stoken.
 
Ook daar gebruiken ze buigbuis voor.
Op de rechte stukken blijft het idd net zo sterk.
En op de gebogen delen ook, maar wanneer ze het terug gaan buigen treedt er een zwakke plek ik op.

Kom net van een HD af, 4 maand oud 21.000 km gelopen, 1800 cc, met stoelverwarming, afstandsbediening, centrale vergrendeling screaming eagle uitvoering, te veel om op te noemen, geweldig gewoon!!
 
Kom net van een HD af, 4 maand oud 21.000 km gelopen, 1800 cc, met stoelverwarming, afstandsbediening, centrale vergrendeling screaming eagle uitvoering, te veel om op te noemen, geweldig gewoon!!

Stoelverwarming, afstandsbediening, cv....... :N

Is dat geen teken dat je oud wordt, Hulzie? ;)
 
Gewoon 22 mm CV buis halen, en een pijpebuiger er bij huren. Ff in goede vorm buigen, polijsten en je hebt een tof stuur!


Geen CV buis! Dat is echt veel te slap!! Ik vermoed dat de buis die je nodig hebt voor een redelijk stuur helemaal niet te buigen is met een normale pijpenbuiger. Ik heb het tenminste geprobeerd op een CX stuurthje en het enige wat boog was de pijpenbuiger zelf.
 
In de Harley-Davidsonfabriek buigen ze de frame's gewoon koud. Dus koud buigen kan goed.
Koud buigen is idd mogelijk, in elk geval bij grotere hoeken is het dan wel wenselijk om een doorn of vulmiddel te gebruiken. Maar dit is niet praktisch voor de TSer :)

Een ander (standaard) stuur (van een ander type fiets) is het meest praktisch.
Edit, zelf gaan buigen met mbv hefboom of bankschroef levert te snel een plaatselijke knik op, dat dus principeel niet wenselijk is (zowel mechanisch als optisch), als je het op deze wijze al lukt :)
 
Laatst bewerkt:
Gewoon 22 mm CV buis halen, en een pijpebuiger er bij huren. Ff in goede vorm buigen, polijsten en je hebt een tof stuur!

_O- Haal dan koper en ga dat dat polijsten,das pas mooi :P En nog makkelijker te buigen ook......

Maar ff serieus,dat is allemaal net ff iets te slap.Dikwandige cv buis zou wel sterk genoeg zijn,maar ik zou gewoon een ECHT stuurtje scoren..
 
Laatst bewerkt:
Geloof het of geloof het niet, ik heb een keer een CX stuur verbogen door het vast te houden tijdens een frontale aanrijding....
Daar brak dan ook een pols bij.
Dus het kan.
Maar ik raad het je niet aan.
 
Ook daar gebruiken ze buigbuis voor.
Op de rechte stukken blijft het idd net zo sterk.
En op de gebogen delen ook, maar wanneer ze het terug gaan buigen treedt er een zwakke plek ik op.

Kom net van een HD af, 4 maand oud 21.000 km gelopen, 1800 cc, met stoelverwarming, afstandsbediening, centrale vergrendeling screaming eagle uitvoering, te veel om op te noemen, geweldig gewoon!!

Wat is buigbuis?
 
Ik heb het opgezocht.

Het is gelaste stalen pijp volgens BS 3059.
low tensile carbon steel tubes without specitied elevated temperature properties.
requirements for plain end, seamless and welded tubes, not exceeding 127mm outside diameter and not exceeding 12.5mm tickness. for use in boilers and super heaters.

Zo te zien normaal gelaste stalen buis.

Kan met een hydr.persje/buigtoestel worden gebogen. De kleinste maat is 25,4x2 Is net te zwaar voor een handbuigset.
 
Buigbuis is en speciale buis, kost wat meer per 6 meter, maar krijgt geen zwakke plekken.
Zelfde is er ok in Alu/RVS/etc

Deze buis is gelast en heeft daardoor al een zwakke plek. Ook na het buigen worden sommige plaatsen zwakker met name ter plaatse van de las.
Maar normaal gesproken zijn die verzwakkingen van geen betekenis aangezien voor het doel de krachten relatief laag zijn.
 
Aangezien ik denk, dat een fabrieksmatig 'geperst' 'merk' stuur van een andere kwaliteit is als een stuur van zelfgebogen dikwandige pijp, wil ik het er toch op wagen er zelf eentje te (laten) buigen.

(BMW) 22mm, 78 cm breed.

Het probleem zit hem denk ik niet in de sterkte, maar in de vorm.

Hoe wil je zitten, wat is je stijl.

Ik denk ook, dat 22mm dikwandige pijp niet zelf te buigen is met een buigijzer van de HuurLand. (Ik maak wel zelf een ontwerp van gemakkelijk te buigen CV pijp).
Daarna zit ik toch al snel bij de plaatselijke smid...

minimaal € 50,- (inclusief pijp).

Iemand een beter adres?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb int verleden zelf ook wel sturen gebogen. Ik maakte eerst een buigmal. Flinke vlam (formaat dakbrander) op de te buigen gebieden en heet stoken tot het gaat gloeien.
Daarna boog ik het op de mal, stookte de buigplek nogmaals op en alstie goed heet was mikte ik het in een bak water om uit te harden.

Het zal wel niet goed zijn, maar ach vroeger wisten we niks. We hadden geen internet en we deden maar wat. boem was ho en plons was water.
Heb wel eens een ongelukje gehad met een gebogen stuur en daar is niks mee gebeurt, geen verbuigingen ofzo.

Een gekocht stuurtje is natuurlijk wel veel makkelijker, nadeel van mijn methode is dat het chroom van je stuurtje na het buigen helemaal weg is.
 
Laatst bewerkt:
@borisz:
Dikwandige pijp hoeft niet perse verchroomd te zijn. Chromen kan later ook.

Met 22 mm DIN zijn trouwens ook (brom)fietssturen ineens beschikbaar.

Nogmaals warm stoken en met water afkoelen? Maakt dat het metaal harder?
 
@borisz:
Dikwandige pijp hoeft niet perse verchroomd te zijn. Chromen kan later ook.

Met 22 mm DIN zijn trouwens ook (brom)fietssturen ineens beschikbaar.

Nogmaals warm stoken en met water afkoelen? Maakt dat het metaal harder?

Ik heb in een grijs verleden in de kleinmetaalsector gezeten (Jezus wat een kutwerk destijds). Daar maakte ik spijlen voor transportbanden voor aardappelrooimachines. Deze spijlen werden gekoeld met water en daar werd het spijkerhard van: een pers van 50 ton kon deze spijlen (slechts8-10 mm) niet meer pletten. De hele pers liep aan barrels. Dat is ook de plek waar ik ijzerbewerking/buigen heb geleerd. Heb nooit echt uitgezocht hoe dat principe werkt, maar de smid bij ons in het dorp heb ik het vroeger ook wel eens zien doen op die manier.

Allemachtig, als ik dit teruglees voel ik me plotseling een enorme ouwe zak!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist offerte aangevraagd voor 2000mm lengte, 22mm doornede, 2 tot 3mm dikwandige buis.

Flink warmstoken, buigen, nog eens behoorlijk warm stoken en snel afkoelen in koud water. Gaat echt nooit meer een probleem opleveren denk ik:

prima stuur.

Nu alleen nog de juiste vorm...
 
Laatst bewerkt:
8-) Kon niet het stuur vinden wat ik zocht, daarom een 15 mm cv pijp
in een 22 mm cv schuiven, en dat setje met een 22mm buigijzer vorm geven,
kost wel ff een portie kracht, zelf nog een dwars spijltje 15 mm cv , ingelast,
(model crossstuur)
en in de uiteinden de beide pijpen aan elkaar gelast.
rij er al bijna 3 jaar en 25 d km mee All/Onroad.

Maar natuurlijk raad ik iedereen aan bij de kleinste
verbuiging meteen een nieuw stuur te kopen. O-)

HansD
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan