Stuur Buigen

baantje

Rookie
30 okt 2009
12
0
Beerta
Hoihoi,

Ik heb een virago en rij al weer een tijdje met erg veel plezier maarrrrr......
Nou heb ik een probleem....wat je al niet een probleem kan vinden ??
Er zit een standaard stuurtje op de motor en als ik rij dan ziet het er uit alsof ik een kinderwagentje aan het duwen ben....geen gezicht. Nou bedacht ik mij (kniepert die ik ben) misschien kan ik wat geld in de zak houden als het stuur in een wat stoerdere vorm gebogen wordt d.w.z. de handvaten ietsje meer naar buiten zou al een hele verbetering zijn.
Ik hoor dat dit mogelijk is.....wat weten jullie ???

Gr.
 
Ik ga kijken naar een stoer tweedehandsje, als jullie wat in de aanbieding hebben hoor ik dat graag. Toch nog even mekkeren want ik lees vaak dat buigen de stevigheid van het metaal niet ten goedde komt. Snap ik toch niet helemaal want...was niet elk stuur eerst een recht stuk buis ???
 
Als je een ander model stuur pakt, ga dan niet voor één die veel meer lengte heeft (zoals een apehanger).

Je moet nog wel je gas/retourkabels, je remleiding en je koppelingskabel er goed op krijgen (net als de elektradraden).

Dus een ander model kan prima, als het in totaliteit maar niet te veel langer is.

En check ook even of je stuurdiameter 22 mm of 1 inch is.
 
bedankt voor de uitleg, geen apehanger voor mij. liever lekker recht....ehhhm chopper ?
Misschien moet ik de bekabeling wel gaan inkorten (?) , lijkt me niet wat maar ja wat moet dat moet. ............En dan zal het ook nog wel forward controls worden, en van die mooie luchtfilterkapjes, verchroomde carbarateurplaatjessssss......ach....ik meld me nog wel eens !
 
Heerlijk om het weer eens met de mainstream oneens te zijn. O-)
Een stalen stuur kun je gewoon buigen, zolang er geen knik in komt.
Omdat jouw motor ook een stalen frame heeft, hoef je het stuur ook niet te demonteren.
Gewoon een stuk pijp er overheen en buigen maar!
Dit verzin ik niet, maar vroeger viel ik nogal vaak en elke keer een nieuw stuur kopen was me toch te duur.
Succes ermee!
:)
 
:^

Alu stuurtjes moet je voorzichtig mee zijn, maar staal kan écht wel een hoop hebben.


bedankt voor de uitleg, geen apehanger voor mij. liever lekker recht....ehhhm chopper ?
Misschien moet ik de bekabeling wel gaan inkorten (?) , lijkt me niet wat maar ja wat moet dat moet. ............En dan zal het ook nog wel forward controls worden, en van die mooie luchtfilterkapjes, verchroomde carbarateurplaatjessssss......ach....ik meld me nog wel eens !

Kabelboom inkorten? Gewoon het deel dat je over hebt ergens tussen drukken waar je het niet ziet.
 
Laatst bewerkt:
Tja, dat er door het buigen een (onzichtbaar) scheurtje in je stuur kan komen waardoor je bij een zware remactie opeens een stuk stuur in je handen hebt......
boeie toch? :X
 
Ik heb ook wel eens een stuurtje verbogen,..na een ongeval bleek dat elke zijde 8 cm lager stond dan voorheen. Ik had me schrap gezet voor een busje dat achteruit tegen mij aanreed.Je kon het zien doordat de uiteinden tegen de tank kwamen bij het sturen.

Moet ik dat even voor je buigen }) O-) *O*
 
Een stuur buigen;

Dan kan heel goed, ga dan naar de staalhandel en haal buigbuis (zo heet dat echt) daarmee kun je verantwoord buigen, alle andere soorten scheuren of knikken = zwakke plek krijgen.
Grap van buis halen is, je betaald altijd 6 meter, goedkoper is ander stuur kopen.
Huidige stuur buigen, dan springt je chroom eraf.

Wat ikzelf doe is gewoon buis nemen 21 of 22 mm en 3 mm dik, en gewoon zagen en lassen (ik ben zelf lasser, en werk ook veel met buigbuis zowel ijzer/staal als alu)
Op mijn intruder ga ik dit lassen;

dragbar.gif


Simpeler kan het niet.

B - 10 cm
C - 80 cm
D - 25 cm
 
Laatst bewerkt:
Tja, dat er door het buigen een (onzichtbaar) scheurtje in je stuur kan komen waardoor je bij een zware remactie opeens een stuk stuur in je handen hebt......
boeie toch? :X

Hihihi Heb ik gehad met de mountainbike door het bos (Gelukkig niet niet op de brommert) Had zo me rechter helft van me stuur in me hand, viel best naar :9 Maar moest er wel om lachen! _O-
 
Als je je stuur buigt wordt het staal daar ter plaatse harder en brosser. In de fabriek hebben ze dat bij hoge temperatuur gedaan en dan heb je dat probleem niet.

Dat kan op zich nog geen kwaad. Als je niet tevreden bent met het resultaat en denkt, stukje verder, nee stukje terug, toch verder... dan ga je problemen krijgen.
Probeer het eens uit met een paperclip. Buig die een paar keer op en neer en je ziet wat er gebeurt.

Eén keer buigen zou ik rustig doen, maar dan moet het wel in één keer goed.
 
Yo...een heleboel tips, kennelijk een nogal discutabele kwestie. Punt is dat ik weinig ervaring heb in zelfbouw en dus geen enkele ervaring met buigen. Het lijkt mij vrij ingewikkeld (maar op zich best wel interessant) als je ineens met een los stuur in je handen zit. Zou iemand mee willen werken met een onderzoekje ? Ik heb al even goed rondgeneusd en ga asap aan de slag. THNX
 
Als je je stuur buigt wordt het staal daar ter plaatse harder en brosser. In de fabriek hebben ze dat bij hoge temperatuur gedaan en dan heb je dat probleem niet.

Dat kan op zich nog geen kwaad. Als je niet tevreden bent met het resultaat en denkt, stukje verder, nee stukje terug, toch verder... dan ga je problemen krijgen.
Probeer het eens uit met een paperclip. Buig die een paar keer op en neer en je ziet wat er gebeurt.

Eén keer buigen zou ik rustig doen, maar dan moet het wel in één keer goed.

+1
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn stuur een keer bij laten buigen. Met veel hangen en wurgen en warmstoken was het eindelijk een paar centimeter verbogen. Voor de sterkte maakte het niks uit, zei de metaalbewerker die het klusje uit had gevoerd, maar het heeft hem heel wat zweet gekost. Een ander stuur kopen is waarschijnlijk makkelijker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan