Stuur gaat resoneren als ik het loslaat

MicMic

XJ600
10 feb 2020
28
21
Hilversum
Goedemorgen.

Ik rijd sinds begin deze zomer op een Jamaha XJ600S (eerste motor) uit '94. Zo te zien veel binnen gestaan - geen roest/slijtage en maar 30.000 op de teller. Heb er inmiddels 1500 km opzitten.

Wat mij laatst opviel is dat het stuur gaat resoneren als ik het loslaat, en best wel heftig ook. Het lijkt niet af te hangen van toerental/snelheid. Hij heeft er last van vanaf ongeveer 20 km/h tot in ieder geval 80, op de snelweg probeer ik het maar niet. Als ik het stuur weer vastpak stopt het meteen.

Los van de vraag of het slim is om je stuur los te laten vraag ik mij af of dit schadelijk kan zijn. Enig idee wat de oorzaak kan zijn? Niet dat het erger wordt en dat hij zometeen onder me weg resoneert terwijl ik 'm vast heb..

Iemand enig idee?

Mic
 
Goedemorgen.

Ik rijd sinds begin deze zomer op een Jamaha XJ600S (eerste motor) uit '94. Zo te zien veel binnen gestaan - geen roest/slijtage en maar 30.000 op de teller. Heb er inmiddels 1500 km opzitten.

Wat mij laatst opviel is dat het stuur gaat resoneren als ik het loslaat, en best wel heftig ook. Het lijkt niet af te hangen van toerental/snelheid. Hij heeft er last van vanaf ongeveer 20 km/h tot in ieder geval 80, op de snelweg probeer ik het maar niet. Als ik het stuur weer vastpak stopt het meteen.

Los van de vraag of het slim is om je stuur los te laten vraag ik mij af of dit schadelijk kan zijn. Enig idee wat de oorzaak kan zijn? Niet dat het erger wordt en dat hij zometeen onder me weg resoneert terwijl ik 'm vast heb..

Iemand enig idee?

Mic
In de volksmond wordt hiervoor het Engelse woord shimmy gebruikt. Sommige motoren zijn er erg gevoelig voor. Er is dan sprake van een trilling die gelijk is aan de eigenfrequentie van het frame. Vaak zit er een slagje in het voorwiel of de voorband. Ook kan er schade aan het balhoofdlager zijn. Soms is er geen defect te vinden. Ga tijdens het rijden op de voetsteunen staan en kijk of de voorband mooi loopt.
 
Voor Yamaha XJ's is het redelijk normaal om wat shimmy te hebben, het is helaas een kwaaltje van die motor.

Er zijn wel factoren die het erger maken of kunnen verbeteren:
-Bandenspanning of type band (de ene band heeft er meer last van dan de ander!)
-Staat (versletenheid) en spanning op je balhoofd.
-Staat van onderhoud van je voorvork, aftermarket progressieve (of stijvere) veren schijnt te helpen.

En zo nog een paar dingen...
 
Eerste waar ik aan denk is, is het voorwiel met band gebalanceerd?
Op mijn (moderne) motor heb ik een stukje gereden zonder gebalanceerd voorwiel en toen trilde m'n stuur ook als ik het los liet.
Voelde er overigens niks van als ik m'n stuur vast had.
 
Eerste waar ik aan denk is, is het voorwiel met band gebalanceerd?
Op mijn (moderne) motor heb ik een stukje gereden zonder gebalanceerd voorwiel en toen trilde m'n stuur ook als ik het los liet.
Voelde er overigens niks van als ik m'n stuur vast had.
Dezelfde ervaring na aanschaf van mijn 2e hands. Na opnieuw balanceren was het opgelost.

Zeker als die motor een tijdje stil heeft gestaan kan de band ietsje vervormd zijn waardoor mogelijk ook de balans niet meer klopt.

Diezelfde vervorming kan dus ook voor hoogteverschil zorgen in de omwenteling van het wiel. Die hupsjes zouden ook kunnen zorgen voor onbalans.

Ik zou beginnen met band te controleren (staat en spanning), dan balanceren en balhoofdspeling checken.
 
Laatst bewerkt:
Hoe oud zijn de banden inderdaad? Als ze wat (schuin) versleten zijn is de kans groot dat het hier door komt. Ik heb het ook wel eens gehad, nieuwe set banden en opgelost. Is je band schuin afgesleten, dan wel ff balhoofd checken.

Heb je toevallig ook een topkoffer of met passagier gereden? Hoe meer druk op de achterkant, hoe meer het effect. Mijn één na laatste motor had nergens last van zonder of met een lege topkoffer maar zodra die er op zat met wat gewicht er in staat er gewoon minder druk op je voorwiel en heb je er ook meer kans op.
 
Laatst bewerkt:
Hoe oud zijn de banden inderdaad? Als ze wat (schuin) versleten zijn is de kans groot dat het hier door komt. Ik heb het ook wel eens gehad, nieuwe set banden en opgelost. Is je band schuin afgesleten, dan wel ff balhoofd checken.

Heb je toevallig ook een topkoffer of met passagier gereden? Hoe meer druk op de achterkant, hoe meer het effect. Mijn één na laatste motor had nergens last van zonder topkoffer maar zodra die er op zat met wat gewicht er in staat er gewoon minder druk op je voorwiel en heb je er ook meer kans op.
Het komt niet door het gewicht van de topkoffer, maar de koffer geeft via het bagagerek eenzelfde trilling door aan het frame waardoor alles gaat meetrillen.
 
Het komt niet door het gewicht van de topkoffer, maar de koffer geeft via het bagagerek eenzelfde trilling door aan het frame waardoor alles gaat meetrillen.

Dat vraag ik me af om eerlijk te zijn. Met een lege topkoffer was het niet/nauwelijks, zodra er gewicht in kwam is er gewoon meer druk achter en minder voor. Ik heb wel eens wat meer naar voren gehangen en toen werd het minder. Lijkt dan toch door de gewichtsverplaating te komen. Met passagier hetzelfde verhaal.

Nu vraag ik me alleen af of we (en TS) hetzelfde bedoelen. Is het echt trillen of is het zwabberen/schudden van het stuur als je deze los laat. Dat laatste bedoel ik namelijk.
 
Maar waarom verdwijnt het dan wanneer de banden worden vervangen/uitgelijnd? Zo was het hij mij namelijk, tot twee keer toe. Beide keren toen de banden aan vervanging toe waren.

En waarom werd het erger bij een zware topkoffer of passagier?
 
Maar waarom verdwijnt het dan wanneer de banden worden vervangen/uitgelijnd? Zo was het hij mij namelijk, tot twee keer toe. Beide keren toen de banden aan vervanging toe waren.
Als het verdwijnt of minder wordt na montage van andere banden, dan veroorzaakten de oude banden de verstoring. Resoneren betekent meetrillen. Het rijwielgedeelte van een motorfiets kun je vergelijken met een veer. Als die steeds een tikje krijgt met zijn eigen frequentie, gaat de boel resoneren. Daarom treedt het ook vooral bij bepaalde snelheden op, wanneer de omwentelingssnelheid van de wielen gelijk aan de frequentie van het frame is.
 
In eerste instantie dacht ik aan balanceren ,maar het gebeurd al als je heel zacht gaat
Ik had bij mijn vorige ktm als ik 180 ging in eens een vreselijke trilling,ik werd er bang van,altijd precies bij 180 km per uur
Toen heb ik mijn wiel weggebracht om te balanceren,toen bleek dat er veel te veel lood op zat,dit er af en sturen als nieuw
 
Dank alemaal voor het meedenken.

Resonantie is het denk ik niet aangezien het verschijnsel onafhankelijk is van de snelheid of toerental. Hij heeft een ander bekend euvel rond 4000 toeren, dan resoneert alles als een gek. Maar met een veel hogere frequentie en sturen is dan geen probleem.

Banden zijn op spanning en niet versleten. Balanceren zou kunnen, of uitlijnen. Ik denk dat ik dat eerst eens laat nakijken.. of is dat zelf te doen?

M
 
In de volksmond wordt hiervoor het Engelse woord shimmy gebruikt. Sommige motoren zijn er erg gevoelig voor. Er is dan sprake van een trilling die gelijk is aan de eigenfrequentie van het frame. Vaak zit er een slagje in het voorwiel of de voorband. Ook kan er schade aan het balhoofdlager zijn. Soms is er geen defect te vinden. Ga tijdens het rijden op de voetsteunen staan en kijk of de voorband mooi loopt.
O-)
 
Heb je een foto van de voorband en dan van bovenaf genomen dat je het profiel van de voorzijde kunt zien. Cupping is ook een verschijnsel wat kan voorkomen.

Op het voorbeeld is het wel heel duidelijk te zien.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200920-094101.png
    Screenshot_20200920-094101.png
    107,4 KB · Weergaven: 9
Terug
Bovenaan Onderaan