Stuur hard links en weer rechts

Daemon

MF veteraan
15 jun 2001
1.487
0
Dat had ik vorige zomer bedacht ik me. Ik heb nooit begrepen waarom dit gebeurde.

Ik reed ongeveer 110. Ineens een hobbel in de weg uit het niets. Ging er recht over en m\'n voorwiel kwam even los (achter weet ik niet). Bij het neerkomen slaat mijn stuur hard naar links, dan hard naar rechts om plotseling weer netjes in het midden te blijven. Ik hoorde de voorband piepen over het asfalt even. Daarna ging alles weer normaal.

Wat kan dit geweest zijn, en hoe kun je zoiets voorkomen? Het is best onprettig.
 
Tankslapper

Oplossing: Stuurdemper

je kan iig beginnen met te controleren op je balhoofd strak genoeg staat.
 
Dat had ik vorige zomer bedacht ik me. Ik heb nooit begrepen waarom dit gebeurde.

Ik reed ongeveer 110. Ineens een hobbel in de weg uit het niets. Ging er recht over en m\'n voorwiel kwam even los (achter weet ik niet). Bij het neerkomen slaat mijn stuur hard naar links, dan hard naar rechts om plotseling weer netjes in het midden te blijven. Ik hoorde de voorband piepen over het asfalt even. Daarna ging alles weer normaal.

Wat kan dit geweest zijn, en hoe kun je zoiets voorkomen? Het is best onprettig.


Tankslapper, dit is toch een speed-whobble??

(let niet op mijn spelling)
 
Tankslapper, dit is toch een speed-whobble??

(let niet op mijn spelling)

Nee, is wel tankslapper. Bij een speed wobble gaat er een slingering van voor tot achter door het frame. Een keer een super slowmotion van gezien. Het frame lijkt dan net van elastiek, je ziet de golfbeweging bij het balhoofd beginnen en eindigen in de achterbrug.

[edit] tis natuurlijks sloWmotion ipv slomotion
 
Laatst bewerkt:
Zoiets gebeurt redelijk snel geloof ik.. Een maat van me met een ZX9-R (zonder stuurdemper) heeft dat nu ook al een aantal keren gehad. Zo gauw z\'n voorwiel ff de lucht ingaat en weer neerkomt, heeft ie gelijk een lichte vorm van een tankslapper.
Ik heb er (met een standaard Soes stuurdempertje) nog nooit last van gehad.

Ligt de oorzaak misschien in het schuin neerkomen van het voorwiel?
 
Ik had dat laatst met 190 op de snelweg, over hobbeltje en stuur begint beetje te slaan, best vaag gevoel.
 
Tankslapper
Het stuur begint heftig te slaan, kan van stuuraanslag tot stuuraanslag zijn.

Shimmy
Stuur begint een beetje te pendelen. Dus heen en weer te bewegen. Dit gaat echter altijd gecontroleerd. Heb ik wel eens als ik met 140-150 m\'n stuur even loslaat, maar alleen tegen de tijd dat m\'n voorband aan vervanging is. Door het stuur weer vast te pakken, houdt het shimmien meteen weer op.

Speedwobble
Het frame wordt dermate zwaar belast dat het overstressed raakt en elastisch begint te vervormen. Er onstaat een golfbeweging in de motor.
 
Is dat een tankslapper? Kan iemand dan het verschil uitleggen tussen: speed-whobble, tankslapper en shimmy?

tendency of steering oscillation (Shimmy)

tankslapper en speedwobble werden hierboven al uitgelegd. shimmy zal wel lichtere variant van tankslapper zijn?
 
vlgs mij is er sprake van een speedwobble als de vpoor en achtevork bij een bepaalde snelheid in de zelfde frequentie trillen, hierdoor ontstaat versterking van de trilling met het gevolg vreemd weggedrag de zg. speedwobble ,op te heffen door iets harder of zachter te gaan rijden.ik heb ooit een bmw r50 gehad met dit verschijnsel bij 110 km/h .oorzaak de vork stond in de zijspanstand.van die andere verschijnselen heb ik nog nooit gehoord.
 
Tankslapper
Het stuur begint heftig te slaan, kan van stuuraanslag tot stuuraanslag zijn.

Shimmy
Stuur begint een beetje te pendelen. Dus heen en weer te bewegen. Dit gaat echter altijd gecontroleerd. Heb ik wel eens als ik met 140-150 m\'n stuur even loslaat, maar alleen tegen de tijd dat m\'n voorband aan vervanging is. Door het stuur weer vast te pakken, houdt het shimmien meteen weer op.

Speedwobble
Het frame wordt dermate zwaar belast dat het overstressed raakt en elastisch begint te vervormen. Er onstaat een golfbeweging in de motor.

:^

Alleen shimmy had ik nog niet eerder gehoord maar klinkt wel grappig :P
 
Speedwobble moet je je voorstellen als wat je vroeger had met je fiets en een volle krantentas achter op, je wielen blijven niet in een lijn tov elkaar.


Tankslapper komt voor bij een lage druk op je voorwiel, bijv na het even loskomen bij een bobbel in de weg, of bijv na het maken van een wheelie, band zoekt dan de juiste rijrichting.
Dit kan in een lichte mate tot vrij ernstig vormen voorkomen.
Wat veel invloed heeft op een tankslapper is het gewicht van de berijder.
Eenmaal boven de 85 kg is het veel minder aanwezig. Een stuurdemper dempt de uitslag van je stuur en is dus oplossing.
 
Wat veel invloed heeft op een tankslapper is het gewicht van de berijder.
Eenmaal boven de 85 kg is het veel minder aanwezig.

Fuck, moet ik maar es vaker langs de McDonald\'s of Burger King ;)
 
Laatst bewerkt:
Speedwobble moet je je voorstellen als wat je vroeger had met je fiets en een volle krantentas achter op, je wielen blijven niet in een lijn tov elkaar.


Tankslapper komt voor bij een lage druk op je voorwiel, bijv na het even loskomen bij een bobbel in de weg, of bijv na het maken van een wheelie, band zoekt dan de juiste rijrichting.
Dit kan in een lichte mate tot vrij ernstig vormen voorkomen.
Wat veel invloed heeft op een tankslapper is het gewicht van de berijder.
Eenmaal boven de 85 kg is het veel minder aanwezig. Een stuurdemper dempt de uitslag van je stuur en is dus oplossing.

Ow, dus met mijn 60 kilo is dat het probleem? ;)
 
Weet niet precies rond de 1,72 dacht ik. Maar dat is alweer een tijd geleden. Zal nu wel iets langer zijn (en dus iets zwaarder).

Speciaal ff meten voor jou. Oké, gemeten. 1.76 cm met 64 kg. :)
 
Nu ik dit zo lees heb ik denk ik tijdens mijn vakantie van spanje tot nederland met een soort van speed-wobble gereden. \'t speed-wobble-de nogal. Eigenlijk de hele gehele terugweg. Bij ongeveer 100km kreeg ik dat geslinger dan. Ik in het begin continue stoppen , nee geen lekke band totdat ik er achter kwam dat mijn rechter voorpoot iets was ingezakt :?
Na een kilometertje of 50 was ik er al aan gewent geraakt. In nederland toch maar ff gelijk gezet. Was erug vreemd om daarna weer zonder geslinger te rijden. Of heet dit weer anders?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan