Stuur scheef - Yamaha R1 '06

BlackMaze

MF veteraan
18 mrt 2008
1.252
0
Amsterdam
Ben een motor wezen bekijken. De Yamaha R1 uit 2006.

Tijdens het proefrijden kwam ik er achter dat het stuur scheef stond. Niet alleen de clipon. Als je naar de kroonplaat kijke zie je dat de rechter circle (waar de poot door heen komt) veel dichter bij de tank staat dan de linker circle. Met resultaat dus dat ook de clipon dichterbij je knie staat.

De mijn verzekerde mij dat hij nooit gevallen is etc etc. Tijdens het rijden merkte ik ook niets. Met 70km/h handen los en ik ging wel recht door (maar stuur stond scheef). Remmen voelde ook goed en alles heel soepel.

Hij laat het nakijken. Heb gezegt dat als het goed staat koop ik hem.

Maar nu de ham vraag; Moet ik mij zorgen maken? Wordt ik geflashed? Hebben jullie enig idee wat dit is? Stelt het niets voor? Etc.

Cheers!
 
Kromme voorvork? Zal wel een keer lullig omgevallen zijn waarbij de clipon en het voorwiel 'tegen elkaar in' werkten en zodoende de vork krom hebben gedrukt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen idee wat het precies is :) Maar van onze r6 staat het stuur ook iets scheef. Wij hebben het helemaal na laten kijken maar schijnbaar is het niet erg. De motor rijdt gewoon netjes, stuurt recht en remt recht. Is kennelijk alleen verkeerd gemonteerd op het stuur of zijn voorvork ( en hier raak ik het kwijt sorry :P)

Ik denk dat als hij het echt laat nakijken en die persoon zegt ook dat het niet van een valpartij komt. Je het stuur gewoon recht kan laten zetten zonder dat je geflashed bent.
 
kan heel goed een kroonplaat zijn waar die scheef staat tov de onderste kroonplaat.
even de bouten een paar slagen los en dan het stuur/vork rechtzetten.
Kan dat joh? Dus dan zouden ze gewoon schuin staan als het waren? En de bovenste kroonplaat houdt hem dan schuin vast?

Kan dit schade brengen? Als het waren dat hij te lang schuin staat, vork wordt krom?
 
mijn vriend had het de eerste 100km ook niet gezien hoor :X Pas toen ik een rondje ging doen en eventjes in de knoop kwam in een bocht merkte ik het op. Maar je went er vrij snel aan.

Maar der is behoorlijk mee gereden afgelopen vakantie in Frankrijk. Niets aan de hand :)
Wat Bananeman zegt komt mij ook wel bekend voor.. die is hier ook al over tafel gekomen.

Het is dat de motor momenteel bij een vriend in een dorpje verderop staan. Anders had ik even foto's voor je genomen :)
 
Laatst bewerkt:
Trouwens, hoe kan de verkoper weten dat ie nooit schade heeft gehad? Volgens mij is het een import fiets. 2006 en een kenteken dat met MX begint.... die is net een paar maandjes in NL, hooguit.
 
Trouwens, hoe kan de verkoper weten dat ie nooit schade heeft gehad? Volgens mij is het een import fiets. 2006 en een kenteken dat met MX begint.... die is net een paar maandjes in NL, hooguit.
Dit zou ik moeten kunnen aflezen vanaf de kenteken papieren toch? Datum eerste toelating?

De meneer is handelaar en zegt hem bij Motoport te hebben gekocht. Wilde hem eerst zelf gebruiken maar kon niet omgaan met de kracht, dus toch maar in de verkoop.

Standaard praatje misschien maar ja boeie, als de fiets maar goed is.

EDIT: Hoe weet jij het kenteken? _O-
EDIT2: Op dat kleine plaatje schuin net in de hoek hahaha? _O-
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens of de nokken op de onderste kroonplaat niet zijn ingeslagen.
Deze nokken moeten voorkomen dat het stuur te ver kan draaien.
Bij een val slaan de nokken tegen de nokken op het balhoofd.
Als je langs de vorkpoten kijkt kan je zien of ze evenwijdig aan elkaar lopen.
 
Dit zou ik moeten kunnen aflezen vanaf de kenteken papieren toch? Datum eerste toelating?

De meneer is handelaar en zegt hem bij Motoport te hebben gekocht. Wilde hem eerst zelf gebruiken maar kon niet omgaan met de kracht, dus toch maar in de verkoop.

Standaard praatje misschien maar ja boeie, als de fiets maar goed is.

EDIT: Hoe weet jij het kenteken? _O-
EDIT2: Op dat kleine plaatje schuin net in de hoek hahaha? _O-

Vaag verhaal.

Laat een onafhankelijk expert er even naar kijken!
 
Kan ook iets simpels zijn als een achterwiel dat iets scheef in de achterbrug staat (heb ik ook al eens gehad nadat de achterband vervangen was bij mijn toenmalige YZF 750R), die motor reed ook gewoon rechtdoor terwijl het stuur duidelijk scheef stond...
 
dat kroonplaten verhaal kan goed in de richting zitten.
of het loshalen van de bouten werken zal, is een mogelijkheid.
als de fiets al van jezelf zou zijn.
is de enige manier om het echt goed te controleren, is alles uit elkaar halen.
en de opsluitvlakken van de vork kontroleren op vlakheid. in of net onder de kroonplaten kan een knik aanwezig zijn, (in de buizen!), niet op het oog direkt zichtbaar.
wat zou het probleem zijn, mechanies, overmatige slijtage van de afdichtringen,vastlopende dempers of in uiterste geval afbreken van de hele reut.
of het veilig is ????
 
Terug
Bovenaan Onderaan