stuur scheef

Tuutebulles

Die hard MF'er
7 mei 2002
539
0
-
ik heb laats een nieuwe voorband, achterband en ketting-tandwiel set op mijn motor gezet, ik heb de motor toen "opgehangen" aan het balhoofd en aan het kontje.
na montage van alle nieuwe onderdelen de motor weer laten zakken en nu lijkt het of het stuur een beetje is verdraaid ten opzichte van het voorwiel (als ik rechtdoor ga staat het stuur dus een beetje scheef)ik weet niet of het voor deze werkzaamheden ook al was, is me toen iig nog nooit opgevallen.

kan het nu zo zijn dat ik iets beschadigd heb? is er iets verschoven? of is het mijn verbeelding?

heb best moeite gehad met verwijderen achterbrug (ketting uit 1 stuk) dus misschien dat er toen wat veel druk op balhoofd uitgeoefend is ???
 
Volgens mij is er wel behoorlijk wat power nodig om je balhoofd te verbuigen. Dus ik neem niet aan dat dat het is...

Voor de rest... Geen idee.

P.S.
Kan misschien je topkuip/voorspatbord er scheef opgezet zijn? Dan kan het ook lijken of je stuur scheef zit.
 
Maar dan liggen de gaten waar de as doorheen moet ook niet meer in lijn en krijg je je as er dus ook niet meer in...

Sorry, maar dat kan echt niet.

Okee dan, praktijkgeval. Mijn broer rijdt enduro's. Die mannen hebben regelmatig hun voorwiel uit de vork. Bij montage komt het voor dat e.e.a. iets verdraaid is t.o.v. elkaar. Even een tik tegen de muur met het voorwiel (net als vroeger op de fiets) en het zaakie staat weer recht.

Ik wil niet zeggen dat het hier ook zo is, maar het bestaat dus wel degelijk. De poten staan dan dus inderdaad heel iets uit lijn.

Je ziet het, ik moet gewoon gelijk hebben :+
 
Precies: het kan gebeuren. Geen nood, even je voorpoten oplossen en een tikje tegen een muur geven met je voorwiel, dan schiet ie zo weer recht. Voorvorkpoten weer vastzetten en gaan met die banaan.
 
Maar dan liggen de gaten waar de as doorheen moet ook niet meer in lijn en krijg je je as er dus ook niet meer in...

Sorry, maar dat kan echt niet.


Helaas wel, heb ik nl ook gehad na een ongeluk...
Zeker bij een chopper kan het wel eens voorkomen..
Ene voorvork staat dan ook vaak net iets meer naar voren (staat spanning op)

Stabilisatie blokje losmaken (als je die hebt tenminste, choppers vaak wel ivm met de lange voorpoten) voorvorken lichtjes los draaien...

wiel tussen je benen en een beetje kracht op je stuur zetten en hij staat weer goed....
 
Maar dan liggen de gaten waar de as doorheen moet ook niet meer in lijn en krijg je je as er dus ook niet meer in...

Sorry, maar dat kan echt niet.

Helaas, kan absoluut wel.

Idd, de voorpoten verdraaien (torderen) iets in je kroonplaten, dus deze losdraaien, alles rechtzetten en alles weer vastzetten.
 
Als dit zo is dan is je voorvork op dat moment ook niet meer recht. Anders wil het nog steeds niet.

En ik kan de onderkant van mijn vorkpoten gewoon verdraaien, is geen kracht voor nodig (wanneer ie vrij hangt dan he, zonder wiel erin).
Van torsie zou ik dan ook niet spreken.
 
Als dit zo is dan is je voorvork op dat moment ook niet meer recht. Anders wil het nog steeds niet.

En ik kan de onderkant van mijn vorkpoten gewoon verdraaien, is geen kracht voor nodig (wanneer ie vrij hangt dan he, zonder wiel erin).
Van torsie zou ik dan ook niet spreken.

Het is iets anders, je heb 2 kroonplaten, de bovenste en de onderste, normaal is alles recht, door bijv een valpartij, en de kracht op je wiel kan het voorkomen dat je vorkpoot verdraait in de onderste kroonplaat, en je andere voorpoot ook, maar dan de andere kant op.
Hierdoor komt je onderkant van je voorpoot verder naar voren te staan, en de ander verder naar achter.
Je begrijpt dat dit allemaal natuurlijk nu onder spanning staat. Je as en voorwiel staan nu ook niet meer recht, als je je voorwielas loshaalt, zal je merken dat dit moeilijk gaat, en idd krijg je hem misschien zelfs niet meer terug.

Je verdraaiingen zijn minimaal, maar genoeg om de boel scheef te zetten, en dit alles gebeurd makkelijker met oudere motoren dan met de nieuwste supersport, omdat bij deze alles iest steviger is uitgevoerd.

Je wilt niet weten hoeveel bijv. de voorvork van met Suz GT550 '75 beweegt, is gewoon een paar cm. Dat doet me R1 echt niet.
 
Op woensdag 19 juni 2002 00:09 schreef Gizzmo13 het volgende:Het is iets anders, je heb 2 kroonplaten, de bovenste en de onderste, normaal is alles recht, door bijv een valpartij,

1
en de kracht op je wiel kan het voorkomen dat je vorkpoot verdraait in de onderste kroonplaat, en je andere voorpoot ook, maar dan de andere kant op.

2
Hierdoor komt je onderkant van je voorpoot verder naar voren te staan, en de ander verder naar achter.
Je begrijpt dat dit allemaal natuurlijk nu onder spanning staat. Je as en voorwiel staan nu ook niet meer recht, als je je voorwielas loshaalt, zal je merken dat dit moeilijk gaat, en idd krijg je hem misschien zelfs niet meer terug.

Je verdraaiingen zijn minimaal, maar genoeg om de boel scheef te zetten, en dit alles gebeurd makkelijker met oudere motoren dan met de nieuwste supersport, omdat bij deze alles iest steviger is uitgevoerd.

Je wilt niet weten hoeveel bijv. de voorvork van met Suz GT550 '75 beweegt, is gewoon een paar cm. Dat doet me R1 echt niet.

Het zal wel aan mij liggen maar ik snap het nog steeds niet.

1. Een vorkpoot is rond en in een rechte lijn... Al draai je hem 100x rond dan blijft toch nog steeds recht. Er zit immers geen kromming of hoek in.

2. Als ze krom zijn kan ik dat nog begrijpen, dan is het gewoon logisch. Maar dan zijn de "buitenpijpen" van je voorvork inmiddels ook wel onrond geworden door de botsing waardoor heel de vork niet meer bruikbaar is.

[nogmaals] ik kan het onderste gedeelte van mijn vorkpoot (Right Side Up) gewoon verdraaien, hoort dit misschien niet zo??
Dan wordt het hoog tijd dat ik eens een revisietje ga uitvoeren op dat ding, iets wat eig gepland was voor de winter.
 
Volgens mij hebben jullie allebei wel gelijk. Het wiel kan inderdaad niet scheef in de onderste vorkpoten. Maar de vorkpoten kunnen wel onder spanning, scheef in de kroonplaten staan. Draai de klembouten van de onderste kroonplaat maar eens los, dan kan je best het stuur t.o.v. van het wiel bewegen. (afh. van het type motor zoals al eerder gezegd)

De vorkpoten zijn dus niet verdraaid, maar de kroonplaten zijn iets verdraaid t.o.v. elkaar.

Het is trouwens normaal dat je de buitenste vorkpoot om de binnenste kan draaien.
 
Laatst bewerkt:
Aaaah.... he he.... Nu snap ik het eindelijk...

Gizz, jij bedoelt zeker dat de kroonplaten niet meer recht boven elkaar staan???
MAW dat de hartlijn van de vorkpoot die door de kroonplaten loopt niet meer haaks op de platen staat.

Het duurde ff maar het kwartje is gevallen...

Ik was afgelopen dagen in de war, dus vandaar.
 
Kroonplaat moer losdraaien en met de hand aandraaien
Wielas losdraaien en met de hand met aandraaien.
Boutjes op op voorpoten onder losdraaien.

Met vol gewicht de vering indrukken, drukkend op de kroonplaat niet op de clipons.

Gelijkmatig alles aandraaien.


http://www.youtube.com/watch?v=vSunBRB6-r8
Na 10 jaar is hij inmiddels wel gewend aan dat scheve stuur hoor. _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan