Stuur slaat heen en weer

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
859
0
Hallo,

als ik op mijn cb550f boven de plusminus 60 km/uur het stuur los laat, begint dat stuur heen en weer te slaan. Nu had ik dat wel vaker met motoren, maar nog nooit zo erg als nu. Heb echt het gevoel dat als ik niet heel snel weer het stuur vastpak, hij niet meer te stoppen is.

Waardoor komt dit? Een wiel wat uit balans is? Of is er meer mis aan de voorkant?
 

paashaas

MF veteraan
28 aug 2003
1.511
0
42
Vught
Dat kan meerdere oorzaken hebben ,zoals slecht of niet gebalanceert voorwiel, los balhoofd,of voorband extreem ongelijkmatig afgesleten.
Maar er zijn vast andere techneuten die je het fijne ervan kunnen vertellen.

gr..
 

Bleddyn

MF veteraan
1 mei 2006
3.178
0
Apeldoorn
Kan heel veel zijn idd..

Versleten voorband?
Voorband niet te zacht?
Ongelijk afgesleten?
Balhoofdlager versleten?

en ga zo maar door
 

Erck

MF veteraan
8 mei 2006
1.577
0
Hallo,

als ik op mijn cb550f boven de plusminus 60 km/uur het stuur los laat, begint dat stuur heen en weer te slaan. Nu had ik dat wel vaker met motoren, maar nog nooit zo erg als nu. Heb echt het gevoel dat als ik niet heel snel weer het stuur vastpak, hij niet meer te stoppen is.

Waardoor komt dit? Een wiel wat uit balans is? Of is er meer mis aan de voorkant?
Het kan door versleten balhoofdlagers komen (de voorband kan er ook aan bijdragen). Mijn eerste motor heeft het ook gehad, je moest het stuur beetpakken, of het liep echt uit de hand (zo leek het althans). Nieuwe balhoofdlagers en het was opgelost.

edit: sneller typen...
 
Laatst bewerkt:

MeanBlueMan

Moderator
Crew
Donateur
8 jan 2003
103.517
1.611
www.motor-forum.nl
Dat kan meerdere oorzaken hebben ,zoals slecht of niet gebalanceert voorwiel, los balhoofd,of voorband extreem ongelijkmatig afgesleten.
Maar er zijn vast andere techneuten die je het fijne ervan kunnen vertellen.

gr..
Bovenstaande zijn inc de wiellagers, idd gewoon absoluut de eerste dingen om naar te kijken. :Y
 

tom__

MF veteraan
26 dec 2007
11.139
0
41
Gent
www.fat-pie.com
Kan wss ook door een tik in je remschijf komen.

De hele voorboel eens nazien en goed je koppie gebruiken om te elimineren wat het wss niet is.
 

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
859
0
Okidokie, ga ik eerst eens de spelingen bekijken!
Hoe bekijk je het balhoofdlager? Kun je dat voelen? Zonder de voorvork er uit te halen?

Dank u allen.
 

Erck

MF veteraan
8 mei 2006
1.577
0
Okidokie, ga ik eerst eens de spelingen bekijken!
Hoe bekijk je het balhoofdlager? Kun je dat voelen? Zonder de voorvork er uit te halen?

Dank u allen.
Als je een middenbok hebt kun je de motor daar op zetten en dan het voorwiel van de grond tillen. Als je dan het stuur heen en weer beweegt en je voelt dat het niet gelijkmatig gaat, dus meer weerstand op bepaalde plaatsen (het midden meestal), dan zijn die lagers ingesleten.
 

sky64

Die hard MF'er
17 okt 2006
316
0
groningen
ook ik heb dat probleem, bij het loslaten van het stuur dat deze enorm heen en weer schud, ik laat er een nieuwe band opzetten en kijken of het dan goed is, het heeft bij mij vast om de balancering te maken.
 

JanB

geblokkeeerd account
24 jan 2003
47.133
3
De meest optredende oorzaak van dit verschijnsel is "cuppen" van je voorband. Treedt vooral op bij Bridgestone banden. Bij sommige motoren met een wat sportievere balhoofdhoek wordt dit erger gevoeld dan bij andere. Ik had er met m'n Fazer ook last van, tot ik een ander merk banden liet monteren.

De andere oorzaken zijn al genoemd: voorwiellager, balhoofdlager, verkeerde (ongelijke) afstelling van de voorvorkvering, kromme remschijf. Ingezakte, verkeerd afgestelde of te slappe achtervering ("squatten") is ook een mogelijkheid. Ook het scheef afslijten van je voorband kan een oorzaak zijn. Een topkoffer achterop kan het erger maken.

Zo lang de motor dit alleen doet als je met losse handen rijdt is er meestal geen reden om in paniek te raken. Gewoon je handen aan het stuur houden.....
 
13 jan 2006
1.245
0
Wageningen
Trillen is ... statische onbalans.
Schudden in het stuur is ... dynamische onbalans.


Bij statisch zit het onbalans gewicht "in "het denkbeeldige draaivlak.
Bij dyn. zit het buiten / naast het denkbeeldige draaivlak.

Bij statisch balanceren zit het zink in het midden van de velg.
Bij dyn. zit het zink zo ver mogelijk aan de rand van de velg.
 

tom__

MF veteraan
26 dec 2007
11.139
0
41
Gent
www.fat-pie.com
Trillen is ... statische onbalans.
Schudden in het stuur is ... dynamische onbalans.


Bij statisch zit het onbalans gewicht "in "het denkbeeldige draaivlak.
Bij dyn. zit het buiten / naast het denkbeeldige draaivlak.

Bij statisch balanceren zit het zink in het midden van de velg.
Bij dyn. zit het zink zo ver mogelijk aan de rand van de velg.
Jeeezus..

Wil niet moeilijk doen, maar wat wordt bedoeld met de term "denkbeeldig draaivlak"? :)
 

Dutch

MF veteraan
5 mrt 2003
8.000
225
Boxmeer
www.motorbazaar.nl
..lap tekst..

Zo lang de motor dit alleen doet als je met losse handen rijdt is er meestal geen reden om in paniek te raken. Gewoon je handen aan het stuur houden.....
:^

Het schudden met het koppie hoort bij een 2wielig voertuig. Maar het moet natuurlijk niet uit de hand lopen. Zolang de motor met twee vingers op het stuur rustig blijft is het niet ernstig (kan natuurlijk wel beter), is ie zelfs met vingers op het stuur al wat onrustig moet je er met meer urgentie naar kijken. Mogelijke oorzaken staan ruimschoots genoemd.