Stuur slaat heen en weer

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
876
2
Hallo,

als ik op mijn cb550f boven de plusminus 60 km/uur het stuur los laat, begint dat stuur heen en weer te slaan. Nu had ik dat wel vaker met motoren, maar nog nooit zo erg als nu. Heb echt het gevoel dat als ik niet heel snel weer het stuur vastpak, hij niet meer te stoppen is.

Waardoor komt dit? Een wiel wat uit balans is? Of is er meer mis aan de voorkant?
 
Dat kan meerdere oorzaken hebben ,zoals slecht of niet gebalanceert voorwiel, los balhoofd,of voorband extreem ongelijkmatig afgesleten.
Maar er zijn vast andere techneuten die je het fijne ervan kunnen vertellen.

gr..
 
Hallo,

als ik op mijn cb550f boven de plusminus 60 km/uur het stuur los laat, begint dat stuur heen en weer te slaan. Nu had ik dat wel vaker met motoren, maar nog nooit zo erg als nu. Heb echt het gevoel dat als ik niet heel snel weer het stuur vastpak, hij niet meer te stoppen is.

Waardoor komt dit? Een wiel wat uit balans is? Of is er meer mis aan de voorkant?
Het kan door versleten balhoofdlagers komen (de voorband kan er ook aan bijdragen). Mijn eerste motor heeft het ook gehad, je moest het stuur beetpakken, of het liep echt uit de hand (zo leek het althans). Nieuwe balhoofdlagers en het was opgelost.

edit: sneller typen...
 
Laatst bewerkt:
Okidokie, ga ik eerst eens de spelingen bekijken!
Hoe bekijk je het balhoofdlager? Kun je dat voelen? Zonder de voorvork er uit te halen?

Dank u allen.
 
Okidokie, ga ik eerst eens de spelingen bekijken!
Hoe bekijk je het balhoofdlager? Kun je dat voelen? Zonder de voorvork er uit te halen?

Dank u allen.
Als je een middenbok hebt kun je de motor daar op zetten en dan het voorwiel van de grond tillen. Als je dan het stuur heen en weer beweegt en je voelt dat het niet gelijkmatig gaat, dus meer weerstand op bepaalde plaatsen (het midden meestal), dan zijn die lagers ingesleten.
 
ook ik heb dat probleem, bij het loslaten van het stuur dat deze enorm heen en weer schud, ik laat er een nieuwe band opzetten en kijken of het dan goed is, het heeft bij mij vast om de balancering te maken.
 
De meest optredende oorzaak van dit verschijnsel is "cuppen" van je voorband. Treedt vooral op bij Bridgestone banden. Bij sommige motoren met een wat sportievere balhoofdhoek wordt dit erger gevoeld dan bij andere. Ik had er met m'n Fazer ook last van, tot ik een ander merk banden liet monteren.

De andere oorzaken zijn al genoemd: voorwiellager, balhoofdlager, verkeerde (ongelijke) afstelling van de voorvorkvering, kromme remschijf. Ingezakte, verkeerd afgestelde of te slappe achtervering ("squatten") is ook een mogelijkheid. Ook het scheef afslijten van je voorband kan een oorzaak zijn. Een topkoffer achterop kan het erger maken.

Zo lang de motor dit alleen doet als je met losse handen rijdt is er meestal geen reden om in paniek te raken. Gewoon je handen aan het stuur houden.....
 
Trillen is ... statische onbalans.
Schudden in het stuur is ... dynamische onbalans.


Bij statisch zit het onbalans gewicht "in "het denkbeeldige draaivlak.
Bij dyn. zit het buiten / naast het denkbeeldige draaivlak.

Bij statisch balanceren zit het zink in het midden van de velg.
Bij dyn. zit het zink zo ver mogelijk aan de rand van de velg.
 
Trillen is ... statische onbalans.
Schudden in het stuur is ... dynamische onbalans.


Bij statisch zit het onbalans gewicht "in "het denkbeeldige draaivlak.
Bij dyn. zit het buiten / naast het denkbeeldige draaivlak.

Bij statisch balanceren zit het zink in het midden van de velg.
Bij dyn. zit het zink zo ver mogelijk aan de rand van de velg.
Jeeezus..

Wil niet moeilijk doen, maar wat wordt bedoeld met de term "denkbeeldig draaivlak"? :)
 
..lap tekst..

Zo lang de motor dit alleen doet als je met losse handen rijdt is er meestal geen reden om in paniek te raken. Gewoon je handen aan het stuur houden.....

:^

Het schudden met het koppie hoort bij een 2wielig voertuig. Maar het moet natuurlijk niet uit de hand lopen. Zolang de motor met twee vingers op het stuur rustig blijft is het niet ernstig (kan natuurlijk wel beter), is ie zelfs met vingers op het stuur al wat onrustig moet je er met meer urgentie naar kijken. Mogelijke oorzaken staan ruimschoots genoemd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan